Jag stör mig på alla "talfelsdialekter", alltså dialekter där bokstaven r inte uttalas ordentligt. Det finns dock en viss sorts skånska som jag gillar: "mysgubbskånskan" (talas t.ex. av Brandao, skåningen som satt i SVT:s VM-studio).
Det är inte bara du. Jag har fördomar att skåningar är lata och super alltför mycket. Jag har även fördom mot stockholmare, att de är ytliga utan moral. Det jävligaste är att jag blir bevisad rätt mer än vad jag blir bevisad fel.
Känns så jävla inskränkt att överhuvudtaget bry sig nämnvärt om folks dialekt. Så länge en person talar rent och inte har en påklistrad dialekt så har jag inga problem med det.
Känns så jävla inskränkt att överhuvudtaget bry sig nämnvärt om folks dialekt. Så länge en person talar rent och inte har en påklistrad dialekt så har jag inga problem med det.
Saken är ju att skånskan ursprungligen inte är ett "svenskt" språk utan vi här nere talade östdanska likt den de pratar på Bornholm. Inte konstigt att den skiljer sig från övriga Sverige då. I skånskan har vi massor av ord som övriga Sverige inte använder sig av. Tyvärr så håller skånskan på att raderas ut allt mer pga tv/radio etc.
Övriga Sverige pratar inte heller speciellt "svenskt", om du vill höra ursvenska så sök dig till Finland.
Förövrigt är jag skåning och jag älskar alla dialekter vi har i detta land. Tycker det är extremt charmigt med olika dialekter samt uttal. Bara i Skåne så skiljer det sig åt rätt mycket beroende på vilken del av Skåne du kommer ifrån. Tänk så tråkigt det hade varit om alla pratade som stockholmare?
Nej fan bevara dialekterna i Sverige, det är ett kulturhistoriskt arv värt att bevara!!!
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!