2015-08-13, 21:41
Medlem
Jag stör mig på alla "talfelsdialekter", alltså dialekter där bokstaven r inte uttalas ordentligt. Det finns dock en viss sorts skånska som jag gillar: "mysgubbskånskan" (talas t.ex. av Brandao, skåningen som satt i SVT:s VM-studio).
Citera
2015-08-13, 21:44
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMermaid
Skånska är en av de allra sexigaste dialekterna. Älskar att komma hem på sommaren, äta Österlen-glass och fönstershoppa skånepågar.

Skånska är HOT
Citera
2015-08-13, 22:48
Medlem
nää har inte direkt något problem med det, älskar skånska artister

stör mig däremot på gnällbältet/stockholmska/göteborska
Citera
2015-08-13, 23:12
Medlem
bistids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Argus-eyed
Ge fan i det.

Haha, i vadå? Att smälta när jag hör killar prata skånska? Blir nog rätt svårt, tyvärr. Skånska och göteborgska är guld.
Citera
2015-08-13, 23:16
Medlem
Lelianas avatar
Det är inte bara du. Jag har fördomar att skåningar är lata och super alltför mycket. Jag har även fördom mot stockholmare, att de är ytliga utan moral. Det jävligaste är att jag blir bevisad rätt mer än vad jag blir bevisad fel.
Citera
2015-08-14, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DavidVillaa
Jag klarar inte av den. Vet inte varför. Men det känns så främmande från det "vanliga" svenska språket.

Vem är med mig och varför tycker vi såhär?

Den behöver egentligen inte vara särskilt grov för övrigt.

Nej, den är hemsk.
Citera
2015-08-14, 00:49
Medlem
ischs avatar
Känns så jävla inskränkt att överhuvudtaget bry sig nämnvärt om folks dialekt. Så länge en person talar rent och inte har en påklistrad dialekt så har jag inga problem med det.
Citera
2015-08-14, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speenns
nää har inte direkt något problem med det, älskar skånska artister

stör mig däremot på gnällbältet/stockholmska/göteborska

De kan inte sjunga. Hör inte vad de sjunger om.
Va inte Kvinnaböskeband från skåne ? Eller den där gåsapågen?
Citera
2015-08-14, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Känns så jävla inskränkt att överhuvudtaget bry sig nämnvärt om folks dialekt. Så länge en person talar rent och inte har en påklistrad dialekt så har jag inga problem med det.

Men skånskan är inte ren, blandning av danskan.
Citera
2015-08-14, 13:54
Medlem
Omega3000s avatar
Själv stör jag mig på finskan,ett vidrigt fult språk.
Citera
2015-08-14, 13:58
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Saken är ju att skånskan ursprungligen inte är ett "svenskt" språk utan vi här nere talade östdanska likt den de pratar på Bornholm. Inte konstigt att den skiljer sig från övriga Sverige då. I skånskan har vi massor av ord som övriga Sverige inte använder sig av. Tyvärr så håller skånskan på att raderas ut allt mer pga tv/radio etc.

Övriga Sverige pratar inte heller speciellt "svenskt", om du vill höra ursvenska så sök dig till Finland.

Förövrigt är jag skåning och jag älskar alla dialekter vi har i detta land. Tycker det är extremt charmigt med olika dialekter samt uttal. Bara i Skåne så skiljer det sig åt rätt mycket beroende på vilken del av Skåne du kommer ifrån. Tänk så tråkigt det hade varit om alla pratade som stockholmare?

Nej fan bevara dialekterna i Sverige, det är ett kulturhistoriskt arv värt att bevara!!!

Skånskan är inte från danmark.http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/...an-som-den-gor

Bred skånska är hemsk men det finns överkomliga varianter med viss sexighet. Skåningarna är dessutom generellt ett jäkligt chill folk.
Senast redigerad av IGotAGoldenTicket 2015-08-14 kl. 14:03.
Citera
2015-08-14, 15:24
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
De kan inte sjunga. Hör inte vad de sjunger om.
Va inte Kvinnaböskeband från skåne ? Eller den där gåsapågen?
Hasse Andersson är mycket riktigt från Skåne, närmre bestämt Malmö
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in