• 1
  • 2
2015-08-13, 18:51
Medlem
Jag klarar inte av den. Vet inte varför. Men det känns så främmande från det "vanliga" svenska språket.

Vem är med mig och varför tycker vi såhär?

Den behöver egentligen inte vara särskilt grov för övrigt.
Citera
2015-08-13, 18:57
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DavidVillaa
Jag klarar inte av den. Vet inte varför. Men det känns så främmande från det "vanliga" svenska språket.

Nej det är inte bara du, man kan inte vara avslappnad och lyssna och förstå 100% vad dom säger utan man måste alltid spänna öronen för att uppfatta allt, sånt är jobbigt.

Speciellt jobbigt är skånska sydkusten.. Trelleborg, Ystad, Simrishamn osv. ÄckelBÖNDER

https://www.youtube.com/watch?v=Wc3-AyPLa6I
Citera
2015-08-13, 18:57
Jag känner likadant fast inför dalmål, stockholmska och gotländska. När jag hör någon prata nån av dessa dialekter tänker jag omedelbart att personen är efterbliven. Det är dom förstås inte, men varför prata som att man är en idiot om man inte är det?
Citera
2015-08-13, 19:02
Medlem
Håller med. De borde kamma till sig röstmässigt.
Citera
2015-08-13, 19:02
Medlem
bistids avatar
Om den är riktigt grov är det kanske inte jättemysigt, men skånska i allmänhet är så sexigt på killar. På tjejer, not so much, men en man med dialekten de har i Helsingborg, Lund eller Malmö.. Man smälter direkt.
Citera
2015-08-13, 19:05
Medlem
Argus-eyeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bistid
Om den är riktigt grov är det kanske inte jättemysigt, men skånska i allmänhet är så sexigt på killar. Man smälter direkt.

Ge fan i det.
Citera
2015-08-13, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DavidVillaa

Saken är ju att skånskan ursprungligen inte är ett "svenskt" språk utan vi här nere talade östdanska likt den de pratar på Bornholm. Inte konstigt att den skiljer sig från övriga Sverige då. I skånskan har vi massor av ord som övriga Sverige inte använder sig av. Tyvärr så håller skånskan på att raderas ut allt mer pga tv/radio etc.

Övriga Sverige pratar inte heller speciellt "svenskt", om du vill höra ursvenska så sök dig till Finland.

Förövrigt är jag skåning och jag älskar alla dialekter vi har i detta land. Tycker det är extremt charmigt med olika dialekter samt uttal. Bara i Skåne så skiljer det sig åt rätt mycket beroende på vilken del av Skåne du kommer ifrån. Tänk så tråkigt det hade varit om alla pratade som stockholmare?

Nej fan bevara dialekterna i Sverige, det är ett kulturhistoriskt arv värt att bevara!!!
Citera
2015-08-13, 19:52
Medlem
TheMermaids avatar
Skånska är en av de allra sexigaste dialekterna. Älskar att komma hem på sommaren, äta Österlen-glass och fönstershoppa skånepågar.
Citera
2015-08-13, 19:54
Medlem
Det beror helt på vilken typ av skånska det är. En del låter bara trevliga. Men det finns en riktigt otäck variant, typ som Frida tror jag hon hette, hon som sjöng att hon ville bli misshandlad.
Citera
2015-08-13, 20:05
Citat:
Ursprungligen postat av TheMermaid
Skånska är en av de allra sexigaste dialekterna. Älskar att komma hem på sommaren, äta Österlen-glass och fönstershoppa skånepågar.

Pff sure bettan, den enda pågen du fönstershoppar är i form av bakverk.
Citera
2015-08-13, 20:14
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Jag irriterar mig på väldigt breda dialekter över lag men värst är nog Schtockholmska och gnällbältet. Bred skånska är inte trevligt men uthärdligt.
Citera
2015-08-13, 21:08
Avstängd
Jag klarar inte av skånskan heller. Vet inte vad det beror på, men halva min släkt är därifrån. Ser dock inte hur det skulle vara negativt egentligen.

Killkompis, går. Tjejer, nej.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in