Citat:
Ursprungligen postat av
Vitsippan_79
Barnflicka dygnet runt med normal veckoarbetstid. Tre skift per dygn, sju dagar i veckan blir 21 arbetspass. 21/4 = 5,25 pass per person. Då är det inte inräknat någon överlappningstid eller rast.
Lägg till att skiftarbete brukar ge en viss arbetstidsförkortning beroende på kollektivavtal. De är då snarare underbemannade, Men de kanske inte har schemalagd barnflicka dygnet runt. De kanske har sovande jour en del av dygnet.
Fast det beror väl också på varför de har barnflickor, och vad som ingår i deras arbetsuppgifter. Expressen skrev förra året att Madeleine tog med sig Leonore till jobbet (Childhood), och då skulle barnflickan följa med och hjälpa till med lillsessan. Media har också rapporterat om att de vill att Leonore ska tala svenska och engelska felfritt, och på sikt även lära sig tyska för det fick Madde och hennes syskon lära sig som små.
Så jag kan tänka mig att de vill ha barnflickor som är språkkunniga (eller som har ett av dessa tre språk som modersmål), och som kan finnas till hands som avlastning under resor, arbete, offentlig representation och liknande. Det kanske inte alls handlar om att det alltid ska finnas en barnflicka till hands, dygnet runt. Men jag kan bara gissa.
Sedan gissar jag dock att barnflickorna får minst en ledig dag i veckan, kanske till och med två. Men jag tror inte att de jobbar sju dagar i veckan. Dina beräkningar stämmer nog inte helt och hållet.