2015-08-12, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
I viss mån tar de nog hand om barnen själva, fast jag misstänker att det mestadels blir Madde. Det har ju framkommit tidigare att paret har en barnflicka på heltid som tar hand om Leonore. Men jag tror knappast att det innebär att paret inte tar hand om vare sig Leonore eller Nicolas (om han inte har en egen barnflicka nu så kommer han garanterat få en senare). De tar nog hand om barnen i viss mån själva, barnflickor sköter inte allt.

Var har detta framkommit? Har du källa på det?
Nej, jag tror inte heller att de är så omoderna att de lämpar över allt ansvar på en nanny. Så fungerade det nog mer när kungen växte upp. Det var en annan tid då.
Vad jag har förstått har kungabarnen själva INTE växt upp så, så varför de skulle låta sina egna barn göra det är en gåta.
Att man däremot HAR en nanny att tillgå är inte alls märkligt på något sätt.
Citera
2015-08-12, 21:56
Medlem
När ska hon kunna festa då, om ingen människa tar hand om deras avkomma?
Hon var ju helt sanslös i Sverige, vad skulle kunna fixa en sådan WT-morsa i andra land?
Vi ska vara glada att Chris tar över vårdnaden om detta Adhdmiffo
Citera
2015-08-12, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsGossip
Var har detta framkommit? Har du källa på det?
Nej, jag tror inte heller att de är så omoderna att de lämpar över allt ansvar på en nanny. Så fungerade det nog mer när kungen växte upp. Det var en annan tid då.
Vad jag har förstått har kungabarnen själva INTE växt upp så, så varför de skulle låta sina egna barn göra det är en gåta.
Att man däremot HAR en nanny att tillgå är inte alls märkligt på något sätt.

Olika tidningar, bland annat Expressen och SvenskDam har skrivit om det. Första barnflickan/nannyn var tydligen brittisk (hade åtminstone brittiskt pass). Hon fanns där redan när Leonore var nyfödd (runt en månad gammal). Senare har de tydligen valt att anlita Maddes gamla barnflicka Elisabeth Zimmermann (hon var alltså Kungaparets barnflicka , och har tagit hand om Victoria, Carl-Philip och Madeleine en gång i tiden). Då rapporterades det att Elisabeth hjälpte till vid behov.

Vem som är barnflicka/nanny nu, och i vilken grad är dock oklart.
Citera
2015-08-13, 06:57
Medlem
Citat:
Olika tidningar, bland annat Expressen och SvenskDam har skrivit om det. Första barnflickan/nannyn var tydligen brittisk (hade åtminstone brittiskt pass). Hon fanns där redan när Leonore var nyfödd (runt en månad gammal). Senare har de tydligen valt att anlita Maddes gamla barnflicka Elisabeth Zimmermann (hon var alltså Kungaparets barnflicka , och har tagit hand om Victoria, Carl-Philip och Madeleine en gång i tiden). Då rapporterades det att Elisabeth hjälpte till vid behov.

Vem som är barnflicka/nanny nu, och i vilken grad är dock oklart.

Okej, men har det stått att det handlar om heltid?
Heltid behöver ju i och för sig inte betyda att hon faktiskt arbetar heltid heller - bara att hon är anställd på heltid och får betalt för det.
Sen kan det ju vara så att lillprinsen har drabbats av kolik och skriker hela nätterna.
Jag tror inte att barnflickan är där och rycker in på nätterna. I så fall skulle det ju handla om dygnet runt-jobb och inte heltid.
Citera
2015-08-13, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enrutttensko
När ska hon kunna festa då, om ingen människa tar hand om deras avkomma?
Hon var ju helt sanslös i Sverige, vad skulle kunna fixa en sådan WT-morsa i andra land?
Vi ska vara glada att Chris tar över vårdnaden om detta Adhdmiffo

Ja, för det finns ju ingen - allra minst en prinsessa - som mognar med åldern och drar ner på festandet radikalt när man blir förälder.
Du har inte egna barn va?
Citera
2015-08-13, 09:03
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Trötta och slitna småbarnsföräldrar kanske? Sömnlösa nätter påverkar även kungligheter

Knappast! Överklassbrats som dessa har nanny. Bara att ta det lugnt när man blir lite trött, och plocka fram ungen när paparazzin kommer.

Däremot bådar lunchen gott. Vill de inte umgås behöver de inte det. Har ofta suttit och käkat tyst med flickvän. Man måste inte snacka hela tiden.
Citera
2015-08-13, 14:23
Medlem
Citat:
Okej, men har det stått att det handlar om heltid?
Heltid behöver ju i och för sig inte betyda att hon faktiskt arbetar heltid heller - bara att hon är anställd på heltid och får betalt för det.
Sen kan det ju vara så att lillprinsen har drabbats av kolik och skriker hela nätterna.
Jag tror inte att barnflickan är där och rycker in på nätterna. I så fall skulle det ju handla om dygnet runt-jobb och inte heltid.

Nu hittar jag ingen ny artikel om saken, men Hovet verkar ha som princip att inte uttala sig om saker som rör till exempel nannys/barnflickor. Men i april 2014 så skrevs bland annat:

"Expressen kan avslöja att Leonore numera har en egen barnflicka på Manhattan. Hon ska på heltid ta hand om henne.".

Det var en barnflicka som de inte verkar ha kvar, men vem vet? Nu i våras så anlitade de Elisabeth Zimmermann och Åse Blomqvist (båda har tagit hand om Madde som liten). Aftonbladet skrev den 2015-06-15 att Madeleine och Chris har anlitat 4 barnflickor - endast åt Leonore (Estelle har 3). Barnflickor åt Nicolas tillkommer antagligen.

Exakt hur de arbetar vet jag inte. Om alla barnflickorna jobbar heltid (40 h i veckan) men olika dagar eller tider, eller hur de jobbar. Men jag tror knappast att Leonore har 4 barnflickor samtidigt.
Citera
2015-08-13, 16:03
Medlem
I Sverige blir det allt vanligare att överlåta allt ansvar till någon annan
och i det avseendet följer Madeleine och Chris den gängse svenska modellen
när det gäller uppfostran av sina barn.
Citera
2015-08-13, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Knappast! Överklassbrats som dessa har nanny. Bara att ta det lugnt när man blir lite trött, och plocka fram ungen när paparazzin kommer.

Vilka fantasier!
Citera
2015-08-13, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
I Sverige blir det allt vanligare att överlåta allt ansvar till någon annan
och i det avseendet följer Madeleine och Chris den gängse svenska modellen
när det gäller uppfostran av sina barn.

Fast de flesta svenskar har inte barnflickor till sina barn. Leonore har 4 stycken,och det skulle inte förvåna mig om Nicolas får lika många senare. Sedan är det mycket möjligt att barnen får gå till någon form av dagis/förskola innan de börjar grundskolan (likt prinsessan Estelle). Så det känns lite fel att jämföra prinsessparet med hur det ser ut i många andra barnfamiljer i Sverige.

Att föräldrar använder sig av förskola, fritidshem (efter skolan) och liknande är en annan sak. De flesta föräldrar kan inte vara hemma på heltid tills barnen börjar den obligatoriska grundskolan, och sedan börja arbeta och anpassa sina arbetstider efter barnens skoltider. Sedan kan varken förskola, grundskola eller ett annat ställe ta hand om barnens uppfostran till hundra procent.
Citera
2015-08-13, 21:34
Medlem
Vitsippan_79s avatar
Citat:
Nu hittar jag ingen ny artikel om saken, men Hovet verkar ha som princip att inte uttala sig om saker som rör till exempel nannys/barnflickor. Men i april 2014 så skrevs bland annat:

"Expressen kan avslöja att Leonore numera har en egen barnflicka på Manhattan. Hon ska på heltid ta hand om henne.".

Det var en barnflicka som de inte verkar ha kvar, men vem vet? Nu i våras så anlitade de Elisabeth Zimmermann och Åse Blomqvist (båda har tagit hand om Madde som liten). Aftonbladet skrev den 2015-06-15 att Madeleine och Chris har anlitat 4 barnflickor - endast åt Leonore (Estelle har 3). Barnflickor åt Nicolas tillkommer antagligen.

Exakt hur de arbetar vet jag inte. Om alla barnflickorna jobbar heltid (40 h i veckan) men olika dagar eller tider, eller hur de jobbar. Men jag tror knappast att Leonore har 4 barnflickor samtidigt.
Barnflicka dygnet runt med normal veckoarbetstid. Tre skift per dygn, sju dagar i veckan blir 21 arbetspass. 21/4 = 5,25 pass per person. Då är det inte inräknat någon överlappningstid eller rast.

Lägg till att skiftarbete brukar ge en viss arbetstidsförkortning beroende på kollektivavtal. De är då snarare underbemannade, Men de kanske inte har schemalagd barnflicka dygnet runt. De kanske har sovande jour en del av dygnet.
Citera
2015-08-13, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitsippan_79
Barnflicka dygnet runt med normal veckoarbetstid. Tre skift per dygn, sju dagar i veckan blir 21 arbetspass. 21/4 = 5,25 pass per person. Då är det inte inräknat någon överlappningstid eller rast.

Lägg till att skiftarbete brukar ge en viss arbetstidsförkortning beroende på kollektivavtal. De är då snarare underbemannade, Men de kanske inte har schemalagd barnflicka dygnet runt. De kanske har sovande jour en del av dygnet.

Fast det beror väl också på varför de har barnflickor, och vad som ingår i deras arbetsuppgifter. Expressen skrev förra året att Madeleine tog med sig Leonore till jobbet (Childhood), och då skulle barnflickan följa med och hjälpa till med lillsessan. Media har också rapporterat om att de vill att Leonore ska tala svenska och engelska felfritt, och på sikt även lära sig tyska för det fick Madde och hennes syskon lära sig som små.

Så jag kan tänka mig att de vill ha barnflickor som är språkkunniga (eller som har ett av dessa tre språk som modersmål), och som kan finnas till hands som avlastning under resor, arbete, offentlig representation och liknande. Det kanske inte alls handlar om att det alltid ska finnas en barnflicka till hands, dygnet runt. Men jag kan bara gissa.

Sedan gissar jag dock att barnflickorna får minst en ledig dag i veckan, kanske till och med två. Men jag tror inte att de jobbar sju dagar i veckan. Dina beräkningar stämmer nog inte helt och hållet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in