Citat:
Ursprungligen postat av
Professor.Wer
Jag är enig med dig att vetenskapen inte kan besvara moraliska frågor.
Problemet är att du påstår att eftersom vetenskapen inte kan besvara moraliska frågor så kan endast religiösa livsåskådningar besvara moraliska frågor. Det stämmer inte.
Jag sade inte religiösa livsåskådningar, jag sade religion. Det är stor skillnad.
Ett religiöst sinne är vad som kan besvara dessa frågor och det är religion. En person som ger sig in i dessa frågor. En person som ger sig in i moraliska frågor. Jag försöker påpeka att det är ett specifikt område som är distinkt från allt annat. Vetenskap kan inte besvara det. Psykologi kan inte besvara det. Politik kan inte besvara det. Juridik kan inte besvara det.
Allmänmänskliga frågor är religiösa frågor det har alltid funnits innan några religioner hunnit dyka upp. Fattar du min poäng? Religion = Spirituellt.
Citat:
Nej, det stämmer inte. Du behöver inte religion för att besvara moraliska frågor. Väldigt få moderna moralfilosofer använder religiösa böcker för att besvara moraliska frågor.
Man behöver ingenting, man behöver ingen bok. Sanningen kan inte beskrivas i en bok. Poängen är att någon som försöker besvara dom, spelar ingen roll hur är inne på religiösa eller spirituella frågor. Däremot kan Bibeln vara till hjälp då Jesus har besvarat på frågorna.
Citat:
Moral är betydligt mycket mer komplext än så. Jag har läst moralfilosofi, och genom historien, både nu och dåtid, har religion till stor del varit obetydlig i moraliska frågor. Religion behövs inte för att undersöka moraliska frågor.
Nej kristendom behövs inte för att svara på det, men det är fortfarande frågor av religiös karaktär.
Citat:
Sedan säger du att vetenskapen inte kan svara på hur man blir av med lidande. Det är precis de frågor som vetenskap arbetar med - hur världen och människan fungerar. Så det är definitivt en fråga som faller inom vetenskapen domän.
Än sålänge är det bara en fantasi, inget jag accepterar förrän vetenskap kommer med ett svar. Och då måste man lösa lidande också, vilket jag finner svårt att tro på.
Det du inte förstår är att vad är det vetenskap undersöker? Ifall jag lider och vill lösa mitt lidande då delar jag upp jaget i två delar och säger "jag" ska analysera "lidande". Vetenskap är dualistisk när det kommer till religiösa frågor och skapar därmed en onödig börda. Att observera sitt egna sinne direkt är det enda som krävs enligt många spirituella lärare.
Att en vetenskapsman försöker hitta vetenskapliga svar till sitt egna medvetande tyder på att han är dels förvirrad och saknar intelligens. Vetenskapsmannen försöker svara på livets gåta genom att kolla ut i stjärnorna som är gjorda av samma materia som han själv utgörs av.
Varför inte då utforska sig själv istället för att kolla efter svar utanför? Det är också något som kommer från religioner, dvs att man ska kolla inuti sig själv, svaret finns i den inre världen inte i den yttre.