Citat:
Ursprungligen postat av
Fastbuckfreddie
Jag förstår mycket väl att du av ideologiska skäl vill tvinga ALLA att äga,
även de som inte har förutsättningarna.
Jag vill inte tvinga någon till någonting till skillnad mot vissa andra. Vill du hyra ska du självklart få göra det. Men då får du betala vad det kostar och inte blanda in oss andra som inte vill det i det hela.
Och eftersom nya hyresrätter är så pass mycket dyrare än bostadsrätter så är det väl ändå bättre om folk kan välja det billigaste alternativet?
Fakta är att en majoritet faktiskt har råd att äga. Ja det är till och med så att om man hyr sin bostad så är det en ond cirkel som gör att man aldrig någonsin får råd att äga sin bostad. Detta eftersom du kommer att lägga mer pengar på ditt boende i en hyresrätt än i en motsvarande bostadsrätt.
Det finns idag vissa undantag pga regleringarna, men i framtiden när renoveringarna slår till med full kraft kommer hyrorna att höjas och hyresrätten kommer att bli mycket dyrare än bostadsrätten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fastbuckfreddie
Det skapar troligen i grunden en
annan sorts människotyp, en som hatar allt gemensamt och vägrar inse
att något sådant behövs.
Verkligen inte. Att folk äger sin bostad är nyckeln för att få ordning på mycket av förortsproblematiken. Där är det alldeles för lite bostadsrätter och för mycket hyresrätter enligt mitt sätt att se på saken.
Man bryr sig helt enkelt mer om det man själv äger och ser till att det inte förstörs.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fastbuckfreddie
Om man skall förstå dig och dina kompisar så måste man faktiskt försöka
se bakom dimridåerna och inse vartåt ni strävar. Och det är alltså inte
bostadspolitik det handlar om i grunden ...
Vad det handlar om är att göra det möjligt för fler att komma in på bostadsmarknaden istället för att folk ska fastna i dyra alternativ som gör att de aldrig kommer att kunna äga något.
Vad exakt är elakt med det?