2015-08-13, 00:43
Medlem
ZlatanManias avatar
Ja jävlar vilken pirrig slutkamp vi kommer få, sex lag inom fyra poäng och såhär ser resterande spelschema ut för topp 6 (omgångar och interna matcher fetmarkerade):

Snacka om spännande schema.
Måste först faktiskt passa på att hylla DIF och Norrköping, trodde aldrig ni skulle va med och tampas om detta.
Vilka tycker ni har svårast respektive enklast spelschema framför sig? Vilket lag kommer falla bort först och vilka blir slutligen segrare?

MFF har både DIF & AIK på bortaplan samt Elfsborg och Norrköping (sista omgången) på hemmaplan, lägg därtill Europaspel och Häcken (Malmös boogeyteam) borta. Samtidigt har man 5 lag framför sig så nja, fullt möjligt att Skåningarna vinner men enligt mig är dom mest tveksamma.

Skulle säga att AIK har det enklaste schemat kvar då man inte har en enda toppkonkurrent kvar att möta på bortaplan. Det högst placerade laget vi har kvar att möta borta är Gefle på åttonde plats. Och på hemmaplan är vi erkänt starka i år. Kan bli ett par riktiga nagelbitare mot MFF i omgång 27 och Göteborg i omgång 29... Ska inte glömma bort derbyt mot Hammarby, usch vad dom skulle älska att jävlas om vi nu lever kvar i striden där och då..

Är det möjligt att Djurgården just nu upplever början på slutet av sin framgångsrika säsong? Skadebekymmer och en avstängning nu när man ska ned till Borås och därefter ett derby, 2 förluster där och man kommer inte va helt borträknade men nästintill. Kan Moon fylla Radetinac skor om än temporärt och kommer Mushekwi hitta tillbaka till sin sjuka form? I såfall blir DIF att räkna med.

Om man ska tippa så tror jag Göteborg har störst chans om dom får sitt shit together och hittar tillbaka till vårformen, mycket hänger på hur snabbt och succéfullt Riski och Albaek kan växa in i laget. Bjärsmyr borta under de kommande veckorna, på en skala 1-10 hur mycket är det av ett avbräck?

Norrköping ångar fortfarande på imponerande jävla bra! Hur jävla coolt vore det inte (med neutrala ögon) om det blev en guldfinal ala 2009 nere i Malmö? Kujovic går definitivt att jämföras med Goitom och går nån av dom sönder kan det förstöra alla förhoppningar för lagen.. *peppar peppar*.
Citera
2015-08-13, 00:44
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Det är likadant för alla klubbar.

Jag har förstått det som att det är svårt även för mellanstora klubbar runt om i Europa att göra ordentlig vinst på souvenirer. Det är bara det yttersta toppskiktet som gör ordentliga kulor på det.

Fan vad trist. Man kanske borde slimma ännu mer och bara köra sånt som verkligen säljs, dra ner på personal ordentligt. Kaffekoppar, badlakan och dylikt.
Citera
2015-08-13, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Definitivt. Lokalen och interiören i AIK Shop är knappast speciellt effektiv i längden. Idealt vore förstås att enbart driva souvenirförsäljning online. Men då förlorar man effekten av att många handlar på matchdag. Får jag höfta så skulle jag säga att en bra bit över 50% av omsättningen härrör från 15-20 dagar av 365, det vill säga våra hemmamatcher.

En gissning. Jag vet inte hur mycket som säljs i fysisk butik kontra online.
Vi la ju ner våran souvenirbutik på Hornsgatan någon gång kring 2011. Det var helt enkelt inte försvarbart ekonomiskt att driva den verksamheten centralt längre. Visst var det inte längesen Dif gjorde detsamma med sin? Och Gnaget har sin butik vid Friends samt någon ute i ett industriområde i Solna.

Däremot verkar man mycket nöjda över samarbetet med Intersport. Där vi har en yta i ett flertal Intersportbutiker med olika typer av merch. Bla är det utmärkt att kunna pysa ner till Intersport Skrapan på matchdag om man behöver handla någonting. Inte helt osannolikt att fler klubbar fixar en liknande deal i framtiden.
Citera
2015-08-13, 02:36
Medlem
Tror Malmö har ett rätt bra läge nu inför slutspurten då de verkat få ordning på grejerna. De har trots allt den bästa truppen på papperet och de ser riktigt farliga ut. Sen får man inte förbise parametrar som att AIK ofta får med sig tveksamma domslut och att Elfsborg är mycket starka hemma på konstgräset vilket gör att dessa lag också har bra chans på guldet. Hoppas bara att mitt DIF får tillbaka några spelare från skador nu för utan colley, faltsetas och walker så kan det bli en tuff höst men med dessa spelare tillbaka kan vi förhoppningsvis knipa åtminstone en Europaplats!
Senast redigerad av Adde1234 2015-08-13 kl. 02:40.
Citera
2015-08-13, 02:39
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adde1234
Tror Malmö har ett rätt bra läge nu inför slutspurten då de verkat få ordning på grejerna.
Hänger väl lite på om de går vidare till C L också. Trots de ekonomiska incitamenten så sliter det sportsligt.
Citera
2015-08-13, 02:55
Medlem
beatbeats avatar
Claesson vilket jävla svin. Varför kan inte bara domare analysera hur spelarna uppträder och ha i baktanke nästa gång dom faller så lätt. Var exakt samma sak mot oss (bajen)! Han dog i varje närkamp och 10 sekunder senare står han upp utan minsta problem.

Nej jag lider med er ikväll Gefle, trotts att filmningen gynnade oss.
Citera
2015-08-13, 03:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Om man ska tippa så tror jag Göteborg har störst chans om dom får sitt shit together och hittar tillbaka till vårformen, mycket hänger på hur snabbt och succéfullt Riski och Albaek kan växa in i laget. Bjärsmyr borta under de kommande veckorna, på en skala 1-10 hur mycket är det av ett avbräck?

Med tanke på vilka matcher det främst handlar om, Häcken hemma, Åtvid borta, Gefle hemma, så ska det inte spela så stor roll om det ska bli guld. Han är med allsvenska mått mätt en fantastisk mittback, men samtidigt har Hjalle gjort det bra med Rogne när de spelat och jag tror Tom också kan göra det bra om det skulle bli han som ersätter. Så... 5/10?

Albaek var så otroligt viktig att få in, och danska experter verkar ju helt chockade över att han dels gick till en skandinavisk klubb, och dels att inga danska klubbar bemödade sig att försöka. Han + Gurra blir nog görfint (han sägs gilla att vara en offensiv tvåvägare), så kan Seb samla ihop tankarna på bänken i ett par omgångar.
Senast redigerad av Weekends 2015-08-13 kl. 03:59.
Citera
2015-08-13, 06:32
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cruachan
Visserligen bara skummat igenom guldkonkurrenternas kvarstående spelschema, men AIK:s ser ut att vara det bästa. För vår del har vi Elfsborg (hemma), Djurgården (borta), AIK (borta) och Norrköping (hemma) kvar utav topplagen. Alltså fyra av fem gäng som är framför oss. Därtill har vi två svåra bortamatcher mot Häcken och Helsingborg. Kanske värt att räkna in bortamatchen mot Bajen också. Vi har inte haft det lätt på Tele2:s plast.

Vid ett par vinster kan vi ha spelat till oss en Europaplats, men går det sämre så är vi nog rejält avhängda.

Vi brukar lyfta oss mot tuffa motståndet. Det oroar mig faktiskt inte. Det som stör är att vi är fyra poäng back. Sega att ta igen.
Citera
2015-08-13, 06:48
Medlem
Beerzuuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiddlywank
Däremot verkar man mycket nöjda över samarbetet med Intersport. Där vi har en yta i ett flertal Intersportbutiker med olika typer av merch. Bla är det utmärkt att kunna pysa ner till Intersport Skrapan på matchdag om man behöver handla någonting. Inte helt osannolikt att fler klubbar fixar en liknande deal i framtiden.
Den här lösningen tycker jag också är bra. Skönt att glida in på Team Sportia Knalleland utan något folk när tjejen var med på sin första match och behövde en halsduk.

Även Göteborgslagen gör så här med Intersport tror jag, i alla fall har de gjort det förut.
Citera
2015-08-13, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Hänger väl lite på om de går vidare till C L också. Trots de ekonomiska incitamenten så sliter det sportsligt.

tror knappast de ställer upp med b-laget i europa league i vilket fall, så det lär nog slitas ungefär lika mycket hur det än går emot celtic.
Citera
2015-08-13, 07:46
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiddlywank
Vi la ju ner våran souvenirbutik på Hornsgatan någon gång kring 2011. Det var helt enkelt inte försvarbart ekonomiskt att driva den verksamheten centralt längre. Visst var det inte längesen Dif gjorde detsamma med sin? Och Gnaget har sin butik vid Friends samt någon ute i ett industriområde i Solna.

Ja, Bajen med flera klubbar har ju inackorderat sig på Intersport. Nu vet jag inte hur avtalet och upplägget ser ut, men jag antar att Bajen slipper den ekonomiska risk som lagerhållning innebär, personalkostnader, lokal och overheads - ja, kostnader i allmänhet. Sen har man rimligtvis veto i produktkatalogen.

Det ska ju sägas att Bajen också gjorde en tämligen blygsam vinst på sin merch, så antingen tar Intersport den stora kakan i gengäld för att de bär all risk, eller så är det en del kostnader även för Bajen.

Det är klart att AIKs satsning är hybrisbetonad. Etableringen av shoppen (inte lokalhyran inräknad) låg på 2 MSEK året vid lansering. Då är inte lager inräknat. Och visst, shoppen ser ju rätt flådig ut och är säkert den fränaste av sitt slag i landet. Men det ska ju inte bli en börda för klubben. Sen ska vi dock komma ihåg att AIK Shops vinst om 1 MSEK för 2014 alltså är första gången någonsin som vinst presenteras. Vi har alltid förlorat pengar istället. Vi får finna oss i att merch aldrig blir en kassako, precis som mishima är inne på. Men så länge det framförallt inte kostar klubben något, och i bästa fall skickar in ett par miljoner i kassan per år så är det ju alltid bra. AIKs emblem och färger sprids till höger och vänster.

Tar vi makroperspektivet så skapar det ju även jobbtillfällen. Alltid något.
Citera
2015-08-13, 08:39
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beerzuul
Den här lösningen tycker jag också är bra. Skönt att glida in på Team Sportia Knalleland utan något folk när tjejen var med på sin första match och behövde en halsduk.

Även Göteborgslagen gör så här med Intersport tror jag, i alla fall har de gjort det förut.

Ja det säljs iaf matchtröjor där. Dock har vi ju framförallt blåvittshopen på Gamla som försäljningsställe. Vi hade ju under reebook-åren dels en affär i nordstan och en på Liseberg, man kan väl enkelt säga att det inte bar sig...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in