2015-08-12, 15:46
Medlem
zebraonions avatar
Samtidigt lite varstans i ryska oppositionella medier skrivs det om att värnpliktiga och soldater deserterar i ganska stor utsträckning i Ryssland. De som deserterar gör det pga inte vill bli skickade till Ukraina. All deras inblandning där kommer ju förnekas, deras familjer får aldrig kompensation (som fallet med 2 tillfångatagna GRU-soldaterna som gjorde rubriker för en månad sen)
2015-08-12, 22:19
Medlem
Chrillothekids avatar
Nu är det krig! Ikväll har en sällan skådad attack från terroristerna och Ryssarna inletts med GRAD, MLRS, artilleri, stridsvagnar och mortars i i stort sätt alla riktningar. Hela twitter-flödet blir översköljt av rapporter allt i från Mariupol och upp till norra Luhansk men mest runt Donetsk verkar det som. En offensiv av stora mått kan ha inletts eller så behöver dom tömma magasinen?

Minsk 2 kan ju dödförklaras nu och jag hoppas västvärlden, EU och USA, går från ord till handling nu mot Putin som bullat upp med massiv militär närvaro.

Håll i hatten!
2015-08-12, 22:32
Medlem
baggebo1s avatar
Fruktansvärda attacker från de ukrainska styrkorna ikväll. GRAD-attacker mot Donetsk centrum! Verkar som de vill ha igång kriget ordentligt igen, de satans mördarna. Följ Enrico för uppdateringar:

https://twitter.com/Russ_Warrior/with_replies
2015-08-12, 22:43
Medlem
Det hettar till och Donbass mobiliserar. Jag fattar inte vad Kiev har att vinna på ett nytt krig. Den här attacken kan utlysa en verklig kris och inte bara i Ukraina.

Citat:
In Donetsk city today, people were released from work early because they fear massive shelling. In the cities, the DNR is preparing bomb shelters, and notably, talking about the possibility of air strikes.

The losses among the civilian population are large. Battles are going on around the entire periphery. Yesterday, our guys on leave were ordered to return to their locations.

Among the fighters yesterday were conversations that we declared war.

The junta no longer hides the massing of troops.

Against this background, the Kremlin hosted a meeting of the Security Council, which discussed the worsening of the Donbas and the shelling of the OSCE Mission.

Villagers are preparing to wait out shelling in cellars.

"Over the weekend, Ukrops took all the diesel fuel for tanks, they were all drunk. Right now, the nearest delivery in 7-10 days. "

Alekseevka. The Ukrainian military arrived in the village, including 9 women snipers, everyone speaks a foreign language, but not English. Rather, it is one of the Baltic or Scandinavian languages.

According to information received from local residents and militias, in the village of Zaitsevo, a Gorlovka suburb, there is now fierce combat with armored vehicles from the APU.

Sources in Khartsyzsk confirm that a warning of the possibility of enemy aircraft on the frontline passed through military channels

http://fortruss.blogspot.se/2015/08/aug-12-sitrep-ukraines-major-threat.html
2015-08-12, 22:44
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillothekid
Sicket Rysstroll?! haha WTF! Fick precis in rapporter att just nu började Ukrainskt artilleri motarbeta attackerna från ryssarna. Att sånna rysstroll som dig får skriva här inne är fan skrämmande!
Får och får, det finns ingen regel mot landsförrädare. Det ser allvarligt ut, det kommer rapporter om massiv utgående eldgivning inifrån Donetsk och Mariupol och längs med hela fronten.
2015-08-12, 22:46
Medlem
Nu jävlar grabbar, nu kommer ryssen, hela östra Ukraina är under en massiv attack och det ryktas om att stora militärkolonner med ryskt pansar och lastbilar är på väg mot Donetsk! Granaterna regnar överallt, hoppas de ukrainska gossarna står pall!

https://twitter.com/twitzoom14/status/631548757822283776

https://twitter.com/hu_popa/status/631549312112001024
2015-08-12, 22:53
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pobedarov
Nu jävlar grabbar, nu kommer ryssen, hela östra Ukraina är under en massiv attack och det ryktas om att stora militärkolonner med ryskt pansar och lastbilar är på väg mot Donetsk! Granaterna regnar överallt, hoppas de ukrainska gossarna står pall!

Jag förstår inte ryskan

https://twitter.com/twitzoom14/status/631548757822283776
Citat:
@Buzzing_Rook natt kul. För kvällen redan uralov 50 mot AP har kört lastbilar flaxar.
https://twitter.com/hu_popa/status/631549312112001024
Citat:
Från Pershamajski pablika i VK skulle den natten börja slåss.
Klasskamrater överfört, Carl!

Det har väl inte kommit nyheter om ryskt flygvapen hoppas jag??
2015-08-12, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Det hettar till och Donbass mobiliserar. Jag fattar inte vad Kiev har att vinna på ett nytt krig. Den här attacken kan utlysa en verklig kris och inte bara i Ukraina.

http://fortruss.blogspot.se/2015/08/aug-12-sitrep-ukraines-major-threat.html
Ja nu var det ju Kreml och inte Kiev som inte kunde låta bli avtryckaren. Din rapportering verkar ju följa rysk standard, ljug som en häst travar och hoppas ingen märker det. Givetvis svarar Ukraina som varje suverän demokrati skulle göra om ryssjäveln korsade gränsen, så även vi i Sverige. Dåliga erfarenheter av rysk aggression och ockupation gör ju valet lätt, lita aldrig på Kreml och def. inte på lille Putin. Att pantsätta Rysslands framtid för egen vinnings skull och attackera Ukraina för sitt dåliga självförtroendes skull gör Putin till en av de sämsta statsmän av betydelse världen haft i modern tid.
2015-08-13, 00:23
Medlem
Det är precis som det var under tidigare intensiva strider. Svårt att få överblick. DNR rapporterar om hur UAF förstärker, men helhetsbilden fattas.

Citat:
More than 90 tanks, artillery and armored vehicles of Ukraine’s Armed Forces have been moved towards the contact line in Donbass, the defense ministry spokesman of the Donetsk republic said on Wednesday.

http://novorossia.today/militia-say-almost-100-ukrainian-armored-vehicles-spotted-on-contact-line/

Citat:
Over 500 shells fired by Ukrainian troops at DPR in past day — DPR defense ministry

http://novorossia.today/over-500-shells-fired-by-ukrainian-troops-at-dpr-in-past-day-dpr-defense-ministry/

Citat:
“Up to 1,000 Ukraine’s Armed Forces personnel have been massed in the Mariupol direction in the village of Andreyevka and Granitnoye. A tank battalion was spotted near the Zamozhnoye settlement,” Basurin said.

A Marine brigade estimated at up to 2,000 people was seen near the villages of Lebedinskoye, Shirokino and Kominternovo.

http://novorossia.today/donbass-militia-say-kiev-is-boosting-forces-in-mariupol-direction/
2015-08-13, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Tjena ryssen. Så ni attackerar inatt? Tror ni att det kommer gå bra? Dina rubel lär inte var mycket värda imorgon, de har redan sjunkit kraftigt som du märkt då en dollar kostar 64 rubel (officiellt), har du lön i dollar och har du växlat in alla rubel? Jag noterade som sagt att du sagt "vi" om dig och ryssen som annekterade Krim, hur var det du sa, "vi tog Krim" eller fick sa du kanske. Kommer vi höra "vi angrep XXX" inatt från dig vad gäller Ukraina nu när du som 100-åring börjat ditt nattskift?

Vad vi kan vara säkra på är att det kommer spruta desinformation från Kreml från din riktning angående Ukraina.

Jag gick in i Ukraina-tråden när jag såg några konstiga inlägg och du stod för många av dem. Man kan säga att jag är här tack vara dig. Din typ av inlägg är således kontraproduktiva. Detta är inget undantag. Det som är bra är att många läsare ser vad du håller på med. Också kontraproduktivt ur din synpunkt. En anglosax skulle säga att om du inte hade varit här, så skulle det ha varit nödvändigt att uppfinna dig. Det är fascinerande att se hur du motarbetar din sak.

Det som nu händer är mycket oroande. Rapporterna är förvirrande, men det står klart att flera platser i Donbass står under beskjutning och hus brinner. Civila sitter i sina källare igen och flera dödsoffer rapporteras. Kiev kanske fortfarande hävdar att NAF skjuter på NAF iklädda ukrainska uniformer eller att ryska armén beskjuter UAF. Det tror inte jag. Poroshenko sänkte Minsk2 och sedan inleddes attacken. Han kan ha gått över gränsen den här gången och hans soldater får också lida. Detta krig skulle aldrig ha startats. Efter förfärliga förluster i Ilovaisk och Debaltsevo försöker Kiev samma taktik igen och lär få samma resultat och att så göra är ju definitionen på att kräva plats på knashuset. Den här gången kanske Ryssland går in stort och det är varken i Ukrainas, Rysslands eller Sveriges intresse. Jag hoppas att någon hög europeisk politiker har ryggrad nog att få stopp på eländet.
2015-08-13, 00:39
Medlem
Xeliouss avatar
Som sagt var har du avslöjat dig själv i annan tråd - du är ryss. Något jag sedan länge konstaterat, inte bara av att du kan flytande ryska utan att dina lögner om Ukraina hämtas från ryska statliga källor som du läser på ryska och översätter. Av dina lögner om Ukraina kan vi uttyda att du inte är här för ditt intresse av en debatt om vad som pågår, nej du har uttryckligen sagt att du bara här här som en "budbärare" och inte vill debattera dina lögner. Hur oproduktiv denna ryska informationskrigföring är ser vi i de senaste undersökningar som visar hur hatat Ryssland är världen över bland alla folk och länder. Det är bara att se vad du har för omdöme i denna tråd som du fortsätter tramsa i trots dina dagliga misslyckanden.

Angreppet på Ukraina är ett historiskt misstag som ni ryssar kommer lida av i decennier. Du är med och förstör för ditt skitland, ett skitland som snart kommer falla samman på samma vis som Sovjetunionen. Vi ser nu vad som väntar Ryssland:

http://www.businessinsider.com/putin-is-actually-in-serious-trouble-2015-8?IR=T
Citat:
The old fantasies about seizing so-called Novorossia, the strip of land from Kharkiv to Odesa, and establishing a land bridge to Crimea are dead. And the more modest goal expanding the territory Russia and its proxies currently hold, perhaps with a push to Mariupol, is probably out of the question too.

Either campaign would be costly in terms of blood and treasure, it would certainly spark a fresh round of sanctions, and it would involve occupying hostile territory. The recent uptick in fighting this week reeks more of desperation than of a serious move to acquire more territory.

Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Jag gick in i Ukraina-tråden när jag såg några konstiga inlägg och du stod för många av dem. Man kan säga att jag är här tack vara dig. Din typ av inlägg är således kontraproduktiva. Detta är inget undantag. Det som är bra är att många läsare ser vad du håller på med. Också kontraproduktivt ur din synpunkt. En anglosax skulle säga att om du inte hade varit här, så skulle det ha varit nödvändigt att uppfinna dig. Det är fascinerande att se hur du motarbetar din sak.

Det som nu händer är mycket oroande. Rapporterna är förvirrande, men det står klart att flera platser i Donbass står under beskjutning och hus brinner. Civila sitter i sina källare igen och flera dödsoffer rapporteras. Kiev kanske fortfarande hävdar att NAF skjuter på NAF iklädda ukrainska uniformer eller att ryska armén beskjuter UAF. Det tror inte jag. Poroshenko sänkte Minsk2 och sedan inleddes attacken. Han kan ha gått över gränsen den här gången och hans soldater får också lida. Detta krig skulle aldrig ha startats. Efter förfärliga förluster i Ilovaisk och Debaltsevo försöker Kiev samma taktik igen och lär få samma resultat och att så göra är ju definitionen på att kräva plats på knashuset. Den här gången kanske Ryssland går in stort och det är varken i Ukrainas, Rysslands eller Sveriges intresse. Jag hoppas att någon hög europeisk politiker har ryggrad nog att få stopp på eländet.
2015-08-13, 00:51
Medlem
Xeliouss avatar
Sida med rapporter om inkomna ryska attacker längs med fronten mot de trappra ukrainska styrkorna:
http://www.interpretermag.com/ukraine-live-day-541-ukraine-reports-extensive-usage-of-grad-rockets-near-donetsk-and-volnovakha/
Citat:
"Urgent report from the front line! The enemy has intensified their artillery fire under the cover of night. Intense battles are under way near Donetsk Airport. The Russians are conducting massive bombardments with Grad MLRS, self-propelled artillery and tanks. Opytnoye and Vodyanoye are also being shelled. At around 21:50, as a result of the shelling of our positions near Donetsk Airport, our fighter 'York' received wounds of medium severity. Our fighters are holding out and fending off the occupiers."

This video reportedly shows outgoing Grad MLRS (multiple launch rocket systems) firing from Makeyevka tonight, an eastern suburb of Donetsk controlled by the Russian-backed fighters. In the video, rockets can be seen traveling right to left in the center of the screen. The people in the background say that the time is 23:20, which also matches eyewitness reports.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in