2015-02-20, 10:58
Medlem
Vad man kan utläsa av seriösa reportage från evakueringen så fick Ukrainska armen med sig merparten av sitt fungerande materiel. Det visar ju på en viss ordning i oordningen. Men frågan kanske är, är Poroshenko för försiktig och ger på så vis krigsherrarna i Kreml fördelar. Nu är staden jämnad med marken av ryska styrkor, samma förödelse som man åstadkom i Tjetjeninen och Afghanistan. Varför besudlades Minskmötet med Putins närvaro där Ryssland ju bara spelade teater och kasperdockan Putin ville synas i med dom riktiga tungviktarna i politiken. Ett Ryssland i totalt förfall är väl inte det bästa men vad har väst för andra "ofarliga"alternativ kvar. Om dessutom Putin använder sig av islamistiska terrorgrupper i sin krigföring så kan man ju snart beteckna Ryssland som en terrorstat. Flödet av krigsmateriel över gränsen till Ukrainskt territorium är ju inget ens Kreml förnekar längre så förljugenheten från Putin har gått som en röd tråd genom konflikten. Troligen är det hans karriär under kommunismen som format hans dubbelnatur.
2015-02-20, 10:59
Medlem
Aciess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pobedarov
Det har varit oroväckande tyst från både EU och USA sedan Ryssland tog över Debaltseve. Jag blir så förbannad på att man viker ner sig och sysslar med eftergiftspolitik och uttalanden om fred i vår tid.

Merkel och Hollande håller ju på med rena rama Chamberlain fasonerna och blir lurade in på bara skinnet gång på gång. Men ändå så är de där lik förbannat och viftar med fredsavtal. Man kan väl ge sig fan på att det kommer ett Minsk III snart.

Det har blivit en cirkus.

Nej, vi får hoppas på att USA eller Lituaen skickar vapen snabbt. Poroschenko har snart inget annat val än att förklara undantagstillstånd, mobilisering och krigstillstånd.

En regelrätt konflikt med Ryssland framstår snart som det bästa alternativet där man kan föra fram att det handlar om ett riktigt krig och kanske även få opinionen i Ryssland att förstå allvaret och tvivla på sin allsmäktige ledare.

Om EU, USA och NATO fortsätter att titta åt det andra hållet kommer separatisterna förr snarare än senare att nå ända till Kiev. Där kommer Poroschenko att störtas och Putin kommer sätta en marionettregering vid makten och allt har varit förgäves.

Jag kan tänka mig att det är en riktigt jävla sits de allierade sitter i nu, Putin kan ju gå all in.
Självklart ska man till det yttersta att försöka avstyra ett storkrig med alla fredliga medel som går, men personligen tror jag det är långt kvar till detta är slut. Storkrig är precis vad som väntar oss.

USA har alltid avvaktat när det gäller krig i europa, så vänta dig inget annat.
Vad jag ser kan denna fas sluta i på 4 sätt, Poroshenko går all in. Poroshenko avsäger sitt Presidentskap alternativt blir avsatt. Putin tar Ukraina. Ukraina slår tillbaka och blir befriade från både rebeller och Ryssen, med eller utan USA.

Läget är spänt såklart, det krävs eftertänksamhet, förhastade och impulsiva handlingar ska öht inte existera på högre ort om det inte är en sista utväg.
2015-02-20, 11:09
Medlem
Ola Schuberts avatar
Det verkar vara hårda strider nu i söder en bit öster om Mariupol. Detta rapporteras i alla fall i internationell TV. Vi får hoppas att AZOV håller stånd.

Annars så verkar ryssarna fått in en hel del psykops i det västerländska samhället. På SKY news så "intervjuades", i praktiken fick helt fritt spelrum, utan kritiska motfrågor, ett kvinnligt ryskt psykops som babblade på om att det hela "förstås" var västs fel då ryssarna inte gillade NATO utvidgningen. Inte en enda lite motfråga ifrån programledaren "om inte länder själva har rätt att bestämma vilken försvarsallians man önskar tillhöra?".
2015-02-20, 11:13
Medlem
Aciess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Vad man kan utläsa av seriösa reportage från evakueringen så fick Ukrainska armen med sig merparten av sitt fungerande materiel. Det visar ju på en viss ordning i oordningen. Men frågan kanske är, är Poroshenko för försiktig och ger på så vis krigsherrarna i Kreml fördelar. Nu är staden jämnad med marken av ryska styrkor, samma förödelse som man åstadkom i Tjetjeninen och Afghanistan. Varför besudlades Minskmötet med Putins närvaro där Ryssland ju bara spelade teater och kasperdockan Putin ville synas i med dom riktiga tungviktarna i politiken. Ett Ryssland i totalt förfall är väl inte det bästa men vad har väst för andra "ofarliga"alternativ kvar. Om dessutom Putin använder sig av islamistiska terrorgrupper i sin krigföring så kan man ju snart beteckna Ryssland som en terrorstat. Flödet av krigsmateriel över gränsen till Ukrainskt territorium är ju inget ens Kreml förnekar längre så förljugenheten från Putin har gått som en röd tråd genom konflikten. Troligen är det hans karriär under kommunismen som format hans dubbelnatur.

Putin den lille plutten ville komma in i värmen en stund, han har ju så få vänner.

Ja faktiskt, vad man kan uttolka ur rysspropagandans egna videor så är det mesta UA materialet bortforslat, majoriteten av fordon är ju faktiskt ryska haha, jag märkte dessutom i en av de senare videorna att det var 4-6st (beroende på om det är från olika vinkel eller ej), tankbilar.
Alla står med öppna dörrar vilket resulterar i att om de filmas från sidan eller bakifrån så kan man inte tyda om de är ryska eller Ukrainska, men har man mer än hat och en halv ärta innanför skallbenet så är det ju rätt enkelt att fatta. Nu är inte detta negativt riktat mot just dig men till de här småpluttarna i tråden som istället för att försöka diskutera kriget, sitter och försöker med allt de har, precis som ryssen, att trycka ner andra människor.

Skillnaden är att jag ändå har respekt för Putin, han har väl gjort ändå något bra för sitt land och folk, men i Ukraina har han ingenting att göra.
2015-02-20, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acies
Jag kan tänka mig att det är en riktigt jävla sits de allierade sitter i nu, Putin kan ju gå all in.
Självklart ska man till det yttersta att försöka avstyra ett storkrig med alla fredliga medel som går, men personligen tror jag det är långt kvar till detta är slut. Storkrig är precis vad som väntar oss.

USA har alltid avvaktat när det gäller krig i europa, så vänta dig inget annat.
Vad jag ser kan denna fas sluta i på 4 sätt, Poroshenko går all in. Poroshenko avsäger sitt Presidentskap alternativt blir avsatt. Putin tar Ukraina. Ukraina slår tillbaka och blir befriade från både rebeller och Ryssen, med eller utan USA.

Läget är spänt såklart, det krävs eftertänksamhet, förhastade och impulsiva handlingar ska öht inte existera på högre ort om det inte är en sista utväg.

Det är ett utomordentligt farligt läge, som nog bara alltför många underskattar. Jag såg en intressant dokumentär på tysk TV. ZDF Info, om Ryssland och Putin:

http://www.zdf.de/ZDFmediathek#/beitrag/video/2345582/Putins-Russland.

Jag hoppas verkligen att USA inte levererar vapen till Ukraina, för det skulle garanterat eskalera situationen. Ukrainas president vill ha europeiska "fredsbevarande styrkor" till Ukraina - något Tyskland (givetvis) säger nej till:

http://www.tagesschau.de/ausland/ukraine-poroschenko-un-friedenstruppen-101.html.

Jag tror Poroschenko sitter ganska löst till. Överhuvudtaget ser jag det som en nödvändighet, att USA och Nato tänker om. Västs arrrogans bär faktiskt en del skuld till problemen. Väst måste helt enkelt låta Ukraina lösa sina problem självt. Här en förvånansvärt balanserad artikel i der Spiegel om situationen i Ukraina, där artikelförfattaren rekommenderar Nato att ge avkall på sin "utvidgningsdrift" och att ge Ryssland ett erbjudande det kan acceptera:

http://www.spiegel.de/politik/ausland/ukraine-jakob-augstein-ueber-das-abkommen-von-minsk-a-1019297.html.
2015-02-20, 11:14
Medlem
Som befarat försöker nu ryska styrkor ta över Mariupol också.

70 stridsvagnar, materiel och hundratals soldater gick inatt över gränsen vid Novoazovsk på väg mot Shyrokine där Azov för tillfället håller sina positioner.

http://www.kyivpost.com/opinion/op-ed/askold-krushelnycky-russias-war-moves-to-mariupol-while-west-just-keeps-ignoring-reality-381338.html

Definitionen av objektivitet är när en ukrainsk tidining kritiserar militärledningen och väst för inkompetens och att titta åt andra hållet. Det kommer ni aldrig få se i rysk statlig media.

Frågan är, kommer USA, NATO och EU se på medan man tar äver Mariupol med?
2015-02-20, 11:19
Medlem
Citat:

70 stridsvagnar, materiel och hundratals soldater gick inatt över gränsen vid Novoazovsk på väg mot Shyrokine där Azov för tillfället håller sina positioner.

http://www.kyivpost.com/opinion/op-ed/askold-krushelnycky-russias-war-moves-to-mariupol-while-west-just-keeps-ignoring-reality-381338.html

Definitionen av objektivitet är när en ukrainsk tidining kritiserar militärledningen och väst för inkompetens och att titta åt andra hållet. Det kommer ni aldrig få se i rysk statlig media.

Ukraina är INTE medlem i Nato - har du inte fattat det? Varför vill så många skribenter här ha ett tredje världskrig? Hands off, Nato! Låt Ukraina vara - så enkelt är det med det.
2015-02-20, 11:25
Medlem
Aciess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quality1939
Det är ett utomordentligt farligt läge, som nog bara alltför många underskattar. Jag såg en intressant dokumentär på tysk TV. ZDF Info, om Ryssland och Putin:

http://www.zdf.de/ZDFmediathek#/beitrag/video/2345582/Putins-Russland.

Jag hoppas verkligen att USA inte levererar vapen till Ukraina, för det skulle garanterat eskalera situationen. Ukrainas president vill ha europeiska "fredsbevarande styrkor" till Ukraina - något Tyskland (givetvis) säger nej till:

http://www.tagesschau.de/ausland/ukraine-poroschenko-un-friedenstruppen-101.html.

Jag tror Poroschenko sitter ganska löst till. Överhuvudtaget ser jag det som en nödvändighet, att USA och Nato tänker om. Västs arrrogans bär faktiskt en del skuld till problemen. Väst måste helt enkelt låta Ukraina lösa sina problem självt. Här en förvånansvärt balanserad artikel i der Spiegel om situationen i Ukraina, där artikelförfattaren rekommenderar Nato att ge avkall på sin "utvidgningsdrift" och att ge Ryssland ett erbjudande det kan acceptera:

http://www.spiegel.de/politik/ausland/ukraine-jakob-augstein-ueber-das-abkommen-von-minsk-a-1019297.html.

Ja fast det utgör en ännu större fara för länderna runt om, även för Sverige och Finland, det är enligt mitt synsätt att mota Olle i grind. Putin har själv sagt "Vi ska inte blanda i oss i Ukrainas sak, de får reda upp sitt själv" (ej ordagrant). Men nu invaderar ju Putin Ukraina, vem här näst?

Men hur som så är det väl den utvecklingen vi ser och får acceptera, däremot kommer det kosta den Ryska armén fruktansvärda förluster i liv och materiel, de anfaller ju en masse, det leder ju till stora förluster och även en stor del friendly fire.

Sen här i Sverige bör vi oroa oss för att inte skicka iväg för mkt folk till en front, det finns grupper här som inget annat än att önskar skövla sitt värdfolk som hjälpt dem i svåra tider.

Ps. tack för länkarna, ska titta på de inom kort, nu är jag halvt borta då jag har lite jobb framför mig.
2015-02-20, 11:28
Medlem
Ryska tidningen Novaya Gazeta skriver att ryska soldater med tidigare kontrakt i den ryska armén deltog vid erövrandet av Debaltseve. Sammanträffande nog hade de blivit "avskedade" innan de skickades till Ukraina. När rysk media rapporterar det man försöker dölja, ja då har propagandan gått för långt.

http://www.novayagazeta.ru/news/1691807.html
2015-02-20, 11:31
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quality1939
Ukraina är INTE medlem i Nato - har du inte fattat det? Varför vill så många skribenter här ha ett tredje världskrig? Hands off, Nato! Låt Ukraina vara - så enkelt är det med det.

Låt mig fråga dig om du anser att Ukraina själva har rätt att välja vilka organisationer de vill tillhöra, eller menar du att Ryssland har ett veto på vad ett annat land väljer?
2015-02-20, 11:33
Medlem
Citat:

Fint att höra och bra utveckling, helt begripligt med tanke på vad som hände i maidaN Kiev 2014 där en demokratisk vald president jagades bort och ersattes av den första fascistiska regering sedan II världskriget. Tomtarna från Kiev hotade sedan att massakrera sin egen befolkning i de östra delarna om de inte spelade på deras noter. Det vi idag ser är konsekvensen av det hela, och slutligen kommer östra delen att bryta sig helt loss från Kiev, med all rätt. Kiev bedriver folkmord i östra Ukraina och måste efter kriget ställas till svars för alla de sjuka handlingar man utförde på civil befolkningen. Allt annat är bara hyckleri.
2015-02-20, 12:00
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Inget tyder på något annat. Möjligen tar man mod till sig o sätter upp några personer till på svarta listan o deklararerar att man är bekymrad över upptrappningen.
Ryssarna har redan tipsat väst om vilken sanktion man är livrädd för - SWIFT. Alla andra förslag har man fnyst åt. Men vill man inte ta till SWIFT blir slutsatsen att relationerna med Moskva är viktigare än ett ryskt över-/återtagande av hela Ukraina.
Någon som vågar gissa när landförbindelsen med Krim är upprättad?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in