[quote=Död o återfödd|54260258]
Citat:
Du godtar Gud som en part i existensen?
Jag konstaterar, att människor TROR att gud är en part, jag själv är ateist, jag lever ej med gudstro.
Nu hoppas jag att du lyckas med att inte omtolka detta, enl de så väl kända retoriska mer fanatiska greppen, för gör du det, kan jag ju isf se att du är fanatiskt religiös..
Citat:
Hur i Herrens Namn kan du då vara ateist?
Jag är inte en vandrande etikett. Min identitet är inte "ateist".
Min verklighetsbild av livet här och i det jag kan överblicka, förhåller sig INTE till att vara "ett gudsverk" , jag har sinne intellekt och intelligensen rotad på ett sätt som ger mig annan UTGÅNGSPUNKT, än din.. som hoppat över en del bärande men mycket avgörande livsmoment.
Därför, kan du orda som du ordar.. ibland vettlöst, sådant kan ge vettvillig mission och skapa vettvillingar, det finns alltför många vettvillingar med avstamp i enögd livssyn.. de kallar sig ofta för gudstroende och har aldrig ens varit i kontakt med en sund världsbild.
Jag är så pass ödmjuk, att jag aldrig serverar ett färdigstöpt recept, man måste vara openminded, därav att det går så fint för mig att "vara ateist" i landskap där jag behöver samsas med både religiösa fanatiker (som är färre där jag lever) och ha ett utbyte utmed värdsliga människoagendor, vi har inte utbyte utmed religionspipor, inget jag erfareit så länge jag levt men så är jag född i modern tid och tänkt fortsatt hålla genuina definitioner som referensramar.
Min ateistiska ödmjukhet, är dels min självbild med självrespekten som bränsle, jag vill se andras självrespekt som föder empati.. - baserar sig uteslutande på VAD SOM ÄR , VÄRDIGT och ANSTÄNDIGT , detta överför jag med min jagstyrka, över andra och röner mycket smaförstånd enbart med det. Utan mkt mer krusidull än så.
Min närvarokänsla är rätt maxad.
(hederlighet, ärlighet)
..................................................
Har du avvikande referensramar, kommer du alltid att se allting lite skevt uifrån in, ur en slags allienerad vu att försöka förstå dig på det som rullar på av sig självt.
Jag är medskapande individ och känner samhörighet med det du ställer upp i frågespalt, då vi ateister och våra frågeställningar ofta är ett med empiriskt sinnelag, vi undersöker... vi är nyfikna.. och vi behöver inte först kuva oss... innan vi tar itu med det som är att tas itu med, dvs jag tänker inte om jag ska fram med höger el vänster fot och det bekymrar mig aldrig om detta synkar med vänster el höger hand , om det synkar med annans vilja att fundera över om anden själen är med på banan eller inte. Det rullar på av sig självt. Så som man lär sig gå helt av sig självt.
Jag ser inte naturen som fiende, den är en del av mig och vad jag skapar har skapats med hjälp av naturen, min vän.
Så också för andra ateister. Det är logiskt och vilar på logiska konklusioner, där man sätter sig och intellektualiserar det.
Citat:
Teisten godtar också Gud i existensen, så vad är då skillnaden mellan dig och teisten?
Vad är skillnaden?
En teist behöver ofta dyrka det på förhand framkonspirerade, eller det som formulerats i äldre tider, att ha det som fix utgångspunkt. T.ex dyrkar jag inte en multiplikationstabell... eller sjunger ramsor om gravitationskraften, ej känner jag inre maning att be till hypotenusa och jag besjugner inte pi eller alla dem som före mig drog upp aritmetiska grunddrag, jag känner absolut frihet... gentemot all "ateistisk" verksamhet före mig, via min ansvarskänsla är jag aldrig behjälplig att rida på andras kunskaper .. utan känner naturligt att jag för att känna glädje i förståndet, själv anstränger mig och därigenom kan jag bli, om viljan och orken är med mig, medskapande, inte följare.
Vad gäller religionen och gudstron med den, ses en cirkelgång som sällan utmynnar i nyskapanden, enbart mantranden av redan slitna fraser.
Citat:
Vad är en påtvinad sekt?
En påtvingande sekt är en rörelse som försöker kapa intellekt, för att inprogrammera annan verklighetsbild, av det som inte går att tolka, men sekt omtolkar det icke tolkbara ändå, och sluter sig sedan för att driva detta sekt-beteendet vidare i lugn och ro : alltså är en sekt påtvingande i saken att allienera de medlemmar som hamnar eller befinner sig inom sektprogrammeringens kärnverksamhet.
En allieneringsprocess, kan verka harmlöst fredlig , men så är det inte riktigt : nu har t.ex JW.. som inte ens kopplar upp sig mot samhällets trygghetssystem, utan hanterar alla "livsfrågor" däribland människors sexuella preferenser hur udda de än kan vara.. inomsekteristiskt, med de egna tolkningsramarna.. som enbart sekten äger tillgång till, du måste alltså kuva dig... för att känna dig som duglig människa där sekten tolkar ditt människovärde.
Och det är faktiskt väldigt, väldigt psykologiskt aggressivt
Citat:
Nämn något endaste som är viktigare än att utveckla sin relation till Gud?
Mänskliga kvaliteten.
Vi är tänkande varelser, inte enbart driftstyrda. Vi har alltså resurser i hjärnbarken som övriga djur saknar eller ännu är på väg att utveckla...
Citat:
Hur vet du att själen inte erfar lycka genom att lovprisa Herren?
Eufori och exalterad verklighetsförvrängning, har helt andra förtecken än sann lycka.
Citat:
Har du egen personlig erfarenhet?
Ja.
Citat:
Vad är ett ateistiskt leverne?
Det liv jag lever, är typiskt ateistiskt leverne. Jag ber inte till någon gud, jag hämtar inte kraft elelr inspiration via tankar på gud eller läsning av religiös litteratur. Jag ger mig inte in i religiösa ceremonier eller ritualiserar mina livsdagar, där riten har tydlig anspelning om att försätta mitt intellekt och handlingskraft i en isolerad fåra där jag har att lyda i den hierarkiska interna ordningen.. på någon profetisk utsaga o.dyl.
Mitt sinne är utvecklat, det är att låta erfarenheten lära, därför utvecklas jag ständigt, jag pekar inte bakåt.. och ber andra upprätta moral efter vad jag i min a upplevelser läser i romaner i tron att min upplevelse, bör.. vara alla andra upplevelse också.
Jag är inte vidskeplig, därav enbart det ett säkert ateistiskt leverne.
Jag kan umgås och förstå teister, därav är jag inte antiteist. Jag erkänner teister som människor och utkräver ansvar på lika villkor, vore jag antiteist.. skulle jag behöva nedgradera allt som inte dansar efter min livsuppfattning. Jag är inte naiv vilket är ganska signifikant för ateister med närvarokänsla.
Citat:
Kan du ge oss något exempel på det viktiga i livet som teister försummar?
Nej, kan jag inte... jag ser ju att ateism. omfattar allt som liv omfattar, att vara ett med livet självt, är härligheten självt.
Citat:
Tror du att Gud existerar eller inte?
Kan inte se gud som mer än att vara ett egennamn, på det mänskligt tänkta och mänskligt gjorda.
Men jag tror på människans existens. Jag kan tro på människors berättelser, och deras upplevelser.
Men jag erkänner det inte som gud, utan just för vad det är _ individens vilja att ges mer uppmärksamhet. Teisten vill åt ett mervärde... ses som i förmåga att överblicka universum tillblivelse och slutdestinationer långt efter dödsögonblicken. Det erkänner jag inte nej.
Citat:
Kan du ge oss något exempel på något sådant osunt som vi teister gör?
Jadå, men jag avstår, det är så onödigt just idag men ok.. mysticismen, kan vara djupt förledande... inte enbart laddad för dem som försöker tolka-vidare-ifrån-det -som-är (dvs sanning=verklighet)
jag personligen ogillar mentalt labila fabulationer, det märks när religiösa tappat fotfästet.. de mystifierar och börjar fabulera redan enkla saker och skeenden, mkt osympatiskt.
Men lite stämning med lite puja.. är enbart sammankomst, sådant skiter jag i - det vill ofta inte medvetet ljuga, dock ser jag att mytens värld.. lätt tangerar bedrägeriets sinne att fortsätta förskjutningar. Så ja.. jag ser upp med t.ex mysticism, som har äventyrat mycket i denna värld.
En viktig sak till som handlar oavkortat om skada.
Man behöver inte skada nyfödda barn som kommit till livet och omdesigna dem, för att passa en föreställning och sedan låta dem gå militanta ärenden, med possessiva begär.. och skapa vi/dom, med hjälp av extrem ritualism på det viset. Fetichism är väl isf ett exempe som kan frodas inom alltför hårdnackad religiös hallucinerande föreställning.. som gått i massiv slas neuros och har sina psykotiska utfall i olika delar av världen, på olika sätt.
Citat:
Teister är inte här och nu, kan du ge oss något exempel?
Tyvärr , men nästa gång.
Citat:
Förskjuta viktiga åtaganden? Som vad?
Får bli nästa gång.
Citat:
Du gav precis prov på att du INTE tar andra seriöst, exempelvis när teister lovprisar Herrens heliga Namn...
Sedan så svarade du inte på min andra fråga heller:
[b]Vad kallas en person som förnekar Guds existens, om inte ateist?
Vi tar det nästa gång, men din anklagelse är tyvärr falsk.