2015-08-12, 15:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Om det inte är Lisa som lösgjort sig och sprungit ut ur bilen och blivit jagad. Brottsplats är då åkern/skogsbrynet.
Jag vet, handsken....
Handsken påverkar kanske inte tesen. Den kan ha tappats i tumultet innan (har funderat kring detta) MF har uttalande på onsdag kväll (han pratar om att onsdagsfynden är hittade) och nämner om nån "gjort sig av med saker" eller om det är hon som tappat/lagt ut/släppt. Men det beror ju på fynden som de sen hittar också(dess placering) hur ett eventuellt förlopp kan ses.
Som sagt - svårbedömd då fyndens placering borde vara vägledande gällande förlopp. De flesta är nog nära grusvägen. Några citeringar som dock gör att det inte känns som ett solklart, enkelt förklarat förlopp genom bilrutan för min del:
2015-08-12, 15:45
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Om det hade hittats spår i bilen efter Lisa hade det varit bindande bevis mot den misstänkte, men finns det något bindande bevis ?
Inte vet jag om det finns bindande bevis, jag har ingen insyn i förundersökning. Har du?

Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Om en kropp ligger i en presenning helt säkert kommer likspårhundarna känna vittringen inne i bilen.
Finns det något material som styrker ditt påstående? Har det gjorts studier på detta? Hur långt efter transporten är det "helt säkert" att hundar känner vittring? Hittar du något exempel på hur en domstol värderar avsaknaden av en markering från en hund?

Vet vi ens att några "likspårhundar" har undersök bilarna och vet vi om dessa markerade eller inte? Jag kan inte dra mig till minnes att någon med insyn i utredningar har sagt något om var olika hundar har markerat, jag tar gärna en källa på det.
2015-08-12, 15:52
Medlem
delta2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Så du resonerar utifrån vilseledande manöver. Tar med sig ett tio-tal ägodelar för att förvirra polisen eller ränner ur bilen på vägen till Martorp med Lisa död i bilen. Stressad som en pilsk bäver över händelsen, kan troligen knappt tänka klart. Extremt hastigt förlopp vid cafét, men klarsynt och med god framförhållning inför framtiden efter ett par hundra meter - alternativt sen när han då lämnar Martorp. Nej. Jag anser att god framförhållning är att låta sakerna vara kvar om det ska förhalas tid. Förhalas tid talar det nämligen för att hon är tänkt att flyttas sen.

Med risk för att inte veta hur en pilsk bäver tänker så vidhåller jag att bästa sättet att hålla polisen borta från Martorp är att se till att de är upptagna på annat håll med att leta efter offret och kolla upp annat . Du menar att det hade varit bättre att polisen inget hittat från offret över huvud taget . Möjligt det också naturligtvis . Men risken finns ju att om inte ett enda spår efter offret hittats att man hade börjat söka igenom alla byggnader som tillhör Blombergs Säteri istället . Platsen för försvinnandet Cafeét ägs ju också av AJ . Om man nu som vissa påstår haft ögonen på bröderna från början (vilket jag inte tror) så hade det ju inte dröjt länge innan polisen sökt igenom Martorp eftersom bröderna bevisligen även har haft det stället som sin arbetsplats . Man skulle ju kunna se det som en "halvgardering" från MGM:s sida att sprida ut lite saker . Och man vet ju inte hur planerat själva dådet var . Kanske hade han planerat det innan men bara väntat på rätt tillfälle .
2015-08-12, 16:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jo, men drevet var igång. Trots allt. Fullt pådrag i Blomberg.

Det var ungefär så jag tänkte. Att drevet som drogs igång så snabbt fick mördaren att flytta på eller göra sig av med saker för att på något sätt hålla dem borta från Martorp så länge som möjligt?
2015-08-12, 16:05
Medlem
XeniaOnatopps avatar
SR P4 Skaraborg: Åtal dröjer för mordet på Lisa Holm
Citat:
Enligt den mordmisstänktes advokat, Inger Rönnbäck, har inga nya förhör hållits med honom efter det att han omhäktades för två veckor sedan.
2015-08-12, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Inte vet jag om det finns bindande bevis, jag har ingen insyn i förundersökning. Har du?

Finns det något material som styrker ditt påstående? Har det gjorts studier på detta? Hur långt efter transporten är det "helt säkert" att hundar känner vittring? Hittar du något exempel på hur en domstol värderar avsaknaden av en markering från en hund?

Vet vi ens att några "likspårhundar" har undersök bilarna och vet vi om dessa markerade eller inte? Jag kan inte dra mig till minnes att någon med insyn i utredningar har sagt något om var olika hundar har markerat, jag tar gärna en källa på det.
Man måste tänka logiskt och se till helheten om du skall komma framåt, annars blir det en rundgång av alltsammans.
All logik säger att det finns inga bindande bevis mot någon misstänkt gärningsman.
Det är väl självklart att polisen gör sök med likspårhundar när de misstänker att en kropp transporterats med en viss bil.
Om spår av Linda eller hennes kropp funnits i den misstänktes bil hade det varit bindande bevis.
Hundar som polisen använder är deras hjälpmedel och ingenting annat.
2015-08-12, 16:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delta2
Med risk för att inte veta hur en pilsk bäver tänker så vidhåller jag att bästa sättet att hålla polisen borta från Martorp är att se till att de är upptagna på annat håll med att leta efter offret och kolla upp annat . Du menar att det hade varit bättre att polisen inget hittat från offret över huvud taget . Möjligt det också naturligtvis . Men risken finns ju att om inte ett enda spår efter offret hittats att man hade börjat söka igenom alla byggnader som tillhör Blombergs Säteri istället . Platsen för försvinnandet Cafeét ägs ju också av AJ . Om man nu som vissa påstår haft ögonen på bröderna från början (vilket jag inte tror) så hade det ju inte dröjt länge innan polisen sökt igenom Martorp eftersom bröderna bevisligen även har haft det stället som sin arbetsplats . Man skulle ju kunna se det som en "halvgardering" från MGM:s sida att sprida ut lite saker . Och man vet ju inte hur planerat själva dådet var . Kanske hade han planerat det innan men bara väntat på rätt tillfälle .
Hahahahaha. En kissnödig då? Nä, men jag tycker det låter konstigt att vara så välplanerad mitt i ett för övrigt högst troligt kaotiskt och forcerat händelseförlopp i en troligen snäv tidsram om pizza ska bakas in (calzone?).
2015-08-12, 16:19
Medlem
Hur kan det komma sig att de fortfarande inte fått en obduktionsrapport och väntar på analyssvar? Semestertider? Kroppen i extremt dåligt skick?
2015-08-12, 16:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Det var ungefär så jag tänkte. Att drevet som drogs igång så snabbt fick mördaren att flytta på eller göra sig av med saker för att på något sätt hålla dem borta från Martorp så länge som möjligt?

Jo, jag förstår det. Men jag har svårt för det välplanerade med god framförhållning på väg till eller i direkt anslutning efter Martorp.
2015-08-12, 16:21
Medlem
har scenariot för BO bortförande kommit i skymundan?

vad säger att hon inte lockats till ladan?

kanske någon (mgm) behövde hjälpa att bära nåt eller dyl och BO följde med till ladan. med hjälmen på huvudet.

sen i ladan går allt snett.

fast å andra sidan, då har BO glömt att hon lämnat moped vind för våg sas. men det kanske inte direkt är som rosengården där i blomberg?

jag är fortfarande helt förundran över hur det kan ha skett och varför och så vidare. grubblar mkt på det. att våldtäckt kan ske inne i city med alla babianer och knäppisar och svennebananer och almar, det är inte så konstigt egentligen. men så som detta fallet utvecklas o utspelas, har aldrig varit med på maken...

hur länge hade en "normal" person lyckats sitta i häkte utan att fullständigt "go bananas"?
och erkänna om man var skyldig till brott?

med tolk inblandad kan jag tänka mig att förhören kanske inte blir tillräckligt hårda. eller skickar lituaerna över sin egna polis? det får man hoppas så att de inte plockar in nån sfi-lärare...
2015-08-12, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leitmotif
Hur kan det komma sig att de fortfarande inte fått en obduktionsrapport och väntar på analyssvar? Semestertider? Kroppen i extremt dåligt skick?

jag förstår inte det heller. kommer inte ut nåt. har det med pappans yrke att göra? lyckas han belägga allt med sekretess?

sem tider: tycker att om man som advokat o dyl tar sig an ett sånt här fall då får man allt skjuta på semestern. det har de betalt för.
Senast redigerad av Ezetrol 2015-08-12 kl. 16:25.
2015-08-12, 16:25
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezetrol
jag förstår inte det heller. kommer inte ut nåt. har det med pappans yrke att göra? lyckas han belägga allt med sekretess?
Det har nog snarare med polisens yrke att göra, det kallas förundersökningssekretess.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in