2015-08-12, 15:11
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Du och föregående (som jag ursprungligen diskuterade med) skriver om eventuellt pizzabesök då klockslaget 19.30 nämns - just nu bjuder du på en timme till.
Det kan bero på att jag kalkylerade med gm X. - NB hinner på en knapp timme inte göra så mycket mer än att gömma kroppen i M-torp och nödtorftigt preparera den; han hinner inte med några mer tidskrävande göromål, men de kan han å andra sidan ha utfört efter pizzabesöket (han kan f.ö. ha gjort allt efter ev. pizzabesök och LH kan då ha befunnit sig på annan plats).
Citat:
Att stanna flera ggr påverkar tidsförloppet markant. Vi pratar om mord, eventuellt försök till våldtäkt. Resttid till Martorp, ränna ut med ett tio-tal ägodelar här och där som knappast tar några få minuter i anspråk.
Det verkar som att gm gjort sig av med de flesta fynd genom att slänga ut dem från sitt fordon, dvs under färd. Har han stannat, låt oss säga fyra gånger, fram till M-torp så behöver stoppen bara ha tagit 4 x 5 min som max = 20 min = c:a en halvtimme i M-torp, beroende på vad som hänt vid kaféet.
Citat:
Och främst:
Jag ser spridningen som irrationell iom att hon ändå är i bilen dvs på väg till en viss destination= märklig manöver som tar tid på väg dit med risk att upptäckas tidig söndag kväll. Det är en platt åker på vissa ställen, det kan komma folk med hundar och det sägs ligga synligt längre fram från hus. Det låter konstigt att ägna denna tid att göra sig av med så många ägodelar om målet redan är utstakat.
Gm kan ha haft klart för sig vad han ville göra med kroppen när han väl kom fram till M-torp och därför velat bli av med LH:s lite större föremål. Ingenting utesluter heller att han stannat på en plats för att klä av LH alla hennes kläder. - Det finns också skäl anta att den här gm:en väl kände till alla vägar och visste vad han kunde förvänta sig bakom nästa vägkrök; han anpassade givetvis sina göromål efter sin kunskap om trakten, folket och ev. hundpromenader.
Senast redigerad av letsdoit 2015-08-12 kl. 15:25.
2015-08-12, 15:16
Medlem
delta2s avatar
Citat:
Du skriver att sakerna slängts ut ur bilen. Japp. Piece of cake. Men det här följande distraherar mig i det du säger:
Alla fynd är inte i diket. Det talas om ute på åkern, det granskas saker i skogsbryn 100 m. från grusvägen. Vad som är vad det vet vi inte - men ett fynd avviker markant från de andra sägs det.
Detta kräver att GM gått ur bilen. Det påverkar en tidsspegel - oavsett om han gjort sig av med dem på vägen dit eller efteråt - och det är riskabelt.
Han vet ju inte ett jota när första person kommer för att leta efter henne, eller risken att upptäckas av nån annan på en väl synlig åker eller väg vid 18.30-tiden en söndag. Han tog en risk vid cafét, men det gick troligen oerhört fort. Värdet för nästa aktivitet vs riskerna låter konstiga i mitt tycke. Mördar/rövar bort i alla hast och sprider sen ut ett tio-tal ägodelar. Ser inte vitsen med det hela om GM ändå är på väg till Martorp med henne.

Men att gå ur bilen och gå typ 100 m är ju inget som tar så lång tid direkt . Och jag har själv åkt alla vägarna där fynden hittades . Där finns ingen som ser honom från nåt hus eller liknande . Möjligen att en person på promenad med hunden skulle kunnat se honom . Men det är ju inte säkert att man lagt märke till honom ändå . Ingen visste ju vad han höll på med . Han kunde ju varit och "plockat blommor" eller vad som helst . Har han använt sin egen eller nån av säteriets bilar så är väl folk vana att se de bilarna och kanske inte tänkt på det över huvud taget . Om han hade åkt i en Hummer eller annan ovanlig bil så hade det ju varit betydligt troligare att nån lagt märke till honom . Att du inte förstår vitsen med hela förfarandet kan jag tyvärr inte göra nåt åt . Jag har försökt förklara så gått jag kan hur jag tror att han har tänkt . Sen om jag tror rätt är ju en annan sak .... Det är ju bara spekulationer precis som allt annat som skrivs här i tråden . Jag hade i alla fall kunnat tänkt på ett liknande sätt som det jag beskrivit . Att vilseleda för att få mer tid att fixa ett och annat är ju ett förfarande som används ganska ofta vid ett brott .
2015-08-12, 15:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det kan bero på att jag kalkylerade med gm X. - NB hinner på en knapp timme inte göra så mycket mer än att gömma kroppen i M-torp och nödtorftigt preparera den. Han hinner inte med att göra några mer tidskrävande göromål i M-torp, men de kan han å andra sidan ha utfört efter pizzabesöket.Det verkar som att gm gjort sig av med de flesta fynd genom att slänga ut dem från sitt fordon, dvs under färd. Har han stannat, låt oss säga fyra gånger, fram till M-torp så behöver stoppen bara ha tagit 4 x 5 min som max = 20 min = c:a en halvtimme i M-torp, beroende på vad som hänt vid kaféet.Gm kan ha haft klart för sig vad han ville göra med kroppen när han väl kom fram till M-torp och därför velat bli av med LH:s lite större föremål. Ingenting utesluter heller att han stannat på en plats för att klä av LH alla hennes kläder. - Det finns också skäl anta att den här gm:en väl kände till alla vägar och visste vad han kunde förvänta sig bakom nästa vägkrök; han anpassade givetvis sina göromål efter sin kunskap om trakten, folket och ev. hundpromenader.

Tänker du annan GM bortom tidsspegeln relaterat till pizzan?
2015-08-12, 15:22
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H.Branting
Lukt (kadavarlukt) är inget som går att använda som bevis i en rättegång. Det håller aldrig. Dock fungerar det som en indikation att en kropp har legat i bilen och det kan då gå att hitta spår efter den. Blod, hår, kroppsvetskor osv, som funkar bra som bevis. En spårhund har inte heller alltid rätt i sina markeringar hur skicklig den än må vara så kraftigare bevis en lukt måste fram
Jodå, markering av hund på kadaverinlukt kan användas som bevis i domstol, vi har fri bevisprövning i Sverige. Ur en dom:
Citat:
Förhållandena att hennes blod påträffats på flera ställen i Kristoffer Johanssons bil och
att hunden där markerat för liklukt, är i stället sådana att det får anses visat att
Vatchareeya Bangsuan döda kropp legat i bagageutrymmet i hans bil och att kroppen
transporterats med denna bil.
2015-08-12, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Tanken slog mig också, speciellt eftersom artikeltexten är utformad som den är. För att polis ska kunna undersöka en bil under dessa omständigheter (rubricering-människorov), träder lagar om husrannsakan in. Dock krävs ej misstanke, eller ens någon person skäligt misstänkt. Det räcker med att det kan misstänkas inblandning av brott.
Husrannsakan leder i sin tur till beslag om misstanke fattas.
Så det är ju inte omöjligt.

Men det är trots detta, mer troligt att bilen blev intressant efter det att MGM anhölls / Lisa hittades.

Vittnesuppgift ledde inte till något misstänkt.
2015-08-12, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H.Branting
Lukt (kadavarlukt) är inget som går att använda som bevis i en rättegång. Det håller aldrig. Dock fungerar det som en indikation att en kropp har legat i bilen och det kan då gå att hitta spår efter den. Blod, hår, kroppsvetskor osv, som funkar bra som bevis. En spårhund har inte heller alltid rätt i sina markeringar hur skicklig den än må vara så kraftigare bevis en lukt måste fram
En hunds markering kan aldrig användas som bevis, men det kan leda till bevis, det är polisen som skall ta fram beviset.
Om en likspårhund hade markerat skulle det blivit en indicier att en kropp transporterats.
Sedan om någon pytteliten blodfläck eller hårstrå hittats hade det varit bindande bevis.
Sedan finns det sprayer och visst ljus för att få fram om någon kropp har transporterats i bilen.
2015-08-12, 15:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delta2
Men att gå ur bilen och gå typ 100 m är ju inget som tar så lång tid direkt . Och jag har själv åkt alla vägarna där fynden hittades . Där finns ingen som ser honom från nåt hus eller liknande . Möjligen att en person på promenad med hunden skulle kunnat se honom . Men det är ju inte säkert att man lagt märke till honom ändå . Ingen visste ju vad han höll på med . Han kunde ju varit och "plockat blommor" eller vad som helst . Har han använt sin egen eller nån av säteriets bilar så är väl folk vana att se de bilarna och kanske inte tänkt på det över huvud taget . Om han hade åkt i en Hummer eller annan ovanlig bil så hade det ju varit betydligt troligare att nån lagt märke till honom . Att du inte förstår vitsen med hela förfarandet kan jag tyvärr inte göra nåt åt . Jag har försökt förklara så gått jag kan hur jag tror att han har tänkt . Sen om jag tror rätt är ju en annan sak .... Det är ju bara spekulationer precis som allt annat som skrivs här i tråden . Jag hade i alla fall kunnat tänkt på ett liknande sätt som det jag beskrivit . Att vilseleda för att få mer tid att fixa ett och annat är ju ett förfarande som används ganska ofta vid ett brott .

Så du resonerar utifrån vilseledande manöver. Tar med sig ett tio-tal ägodelar för att förvirra polisen eller ränner ur bilen på vägen till Martorp med Lisa död i bilen. Stressad som en pilsk bäver över händelsen, kan troligen knappt tänka klart. Extremt hastigt förlopp vid cafét, men klarsynt och med god framförhållning inför framtiden efter ett par hundra meter - alternativt sen när han då lämnar Martorp. Nej. Jag anser att god framförhållning är att låta sakerna vara kvar om det ska förhalas tid. Förhalas tid talar det nämligen för att hon är tänkt att flyttas sen.
2015-08-12, 15:31
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Tänker du annan GM bortom tidsspegeln relaterat till pizzan?
Det jag menar här, är betr. NB, att han kan ha åkt och köpt pizza och först därefter anträtt vägen mot Martorp, kastat från sig föremål, osv. - Betr. annan gm räknade jag med tiden fram till att LH:s far bör ha varit på plats och det blev lite mer liv och rörelse i området. - 2 h gäller även NB (vittnesuppgifter obeaktade). - Sedan kan ju mycket väl parallella skeenden ha ägt rum, dvs gm kan ha agerat samtidigt som sök pågick kring kaféet och ladan mitt emot. Det ger i så fall gm betydligt längre tid.
2015-08-12, 15:32
Bannlyst
Citat:
Du skriver att sakerna slängts ut ur bilen. Japp. Piece of cake. Men det här följande distraherar mig i det du säger:
Alla fynd är inte i diket. Det talas om ute på åkern, det granskas saker i skogsbryn 100 m. från grusvägen. Vad som är vad det vet vi inte - men ett fynd avviker markant från de andra sägs det.
Detta kräver att GM gått ur bilen. Det påverkar en tidsspegel - oavsett om han gjort sig av med dem på vägen dit eller efteråt - och det är riskabelt.
Han vet ju inte ett jota när första person kommer för att leta efter henne, eller risken att upptäckas av nån annan på en väl synlig åker eller väg vid 18.30-tiden en söndag. Han tog en risk vid cafét, men det gick troligen oerhört fort. Värdet för nästa aktivitet vs riskerna låter konstiga i mitt tycke. Mördar/rövar bort i alla hast och sprider sen ut ett tio-tal ägodelar. Ser inte vitsen med det hela om GM ändå är på väg till Martorp med henne.

Om man bortser från handsken så gjordes väl första fyndet efter Lisa på tisdagen den 9 juni? Om han spred ut sakerna nattetid minskar kanske risken för upptäckt?
2015-08-12, 15:36
Medlem
delta2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Tanken slog mig också, speciellt eftersom artikeltexten är utformad som den är. För att polis ska kunna undersöka en bil under dessa omständigheter (rubricering-människorov), träder lagar om husrannsakan in. Dock krävs ej misstanke, eller ens någon person skäligt misstänkt. Det räcker med att det kan misstänkas inblandning av brott.
Husrannsakan leder i sin tur till beslag om misstanke fattas.
Så det är ju inte omöjligt.

Men det är trots detta, mer troligt att bilen blev intressant efter det att MGM anhölls / Lisa hittades.

Vilket väl då antagligen visar att man inte hittat några spår i hans egen bil utan hoppades hitta spår i AJ:s bil istället . Hade man vid den tidpunkten kunnat hitta bevis på att MGM:s bil hade använts vid transporten från cafeét till Martorp så borde det ju vara helt ovidkommande att kolla upp fler bilar .Jag kommer inte ihåg när AJ:s bil togs in för kontroll men det var väl ett bra tag efter att MGM:s bil transporterades bort . Då borde ju den bilen varit färdigkontrollerad .
2015-08-12, 15:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det jag menar här, är betr. NB, att han kan ha åkt och köpt pizza och först därefter anträtt vägen mot Martorp, kastat från sig föremål, osv. - Betr. annan gm räknade jag med tiden fram till att LH:s far bör ha varit på plats och det blev lite mer liv och rörelse i området. - 2 h gäller även NB (vittnesuppgifter obeaktade). - Sedan kan ju mycket väl parallella skeenden ha ägt rum, dvs gm kan ha agerat samtidigt som sök pågick kring kaféet och ladan mitt emot. Det ger i så fall gm betydligt längre tid.

Ok nu är jag med. Det började med NB och klockslaget 19.30 i ditt inlägg nämligen och därav tidsförvirringen för min del.
Men denna sansade och välplanerade framförhållning har jag lite svårt för, men för all del - det är väl så. Åker till frugan och äter pizza. Sen ut igen när drevet väl gått igång. Riskabelt.
2015-08-12, 15:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Om man bortser från handsken så gjordes väl första fyndet efter Lisa på tisdagen den 9 juni? Om han spred ut sakerna nattetid minskar kanske risken för upptäckt?

Jo, men drevet var igång. Trots allt. Fullt pådrag i Blomberg.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in