2015-08-12, 12:47
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leffe.j
Åtalet gällande mordet på Lisa Holm kommer troligtvis att flyttas fram. Det uppger vice chefsåklagare.
— Det borde dröja en bit in i september, säger han enligt NLT.

En av orsakerna måste vara att polis och åklagare inte har fast grund under fötterna. Även om prover tar tid så börjar det nu bli anmärkningsvärt.. Rasar allt ihop för polis/åklagare då lär knappast detta mord bli löst och då får man bara rikta in sig vem som har klantat sig.

Kan du ange några liknande fall där tiden fram till åtal varit betydligt kortare? Min spontana känsla är att ett åtal i september är förhållandevis tidigt för ett åtal av den här digniteten. Det anmärkningsvärda i mina ögon är att åklagarna tidigare antytt att åtal kan väckas redan i augusti. Men det kanske är en del av det juridiska spelet mellan åklagare och domstol?
2015-08-12, 12:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delta2
Han hade nog slängt ut alla saker antingen på väg till Martorp eller på väg hem därifrån direkt efter att han hade varit där med offret .

Du skriver att sakerna slängts ut ur bilen. Japp. Piece of cake. Men det här följande distraherar mig i det du säger:
Alla fynd är inte i diket. Det talas om ute på åkern, det granskas saker i skogsbryn 100 m. från grusvägen. Vad som är vad det vet vi inte - men ett fynd avviker markant från de andra sägs det.
Detta kräver att GM gått ur bilen. Det påverkar en tidsspegel - oavsett om han gjort sig av med dem på vägen dit eller efteråt - och det är riskabelt.
Han vet ju inte ett jota när första person kommer för att leta efter henne, eller risken att upptäckas av nån annan på en väl synlig åker eller väg vid 18.30-tiden en söndag. Han tog en risk vid cafét, men det gick troligen oerhört fort. Värdet för nästa aktivitet vs riskerna låter konstiga i mitt tycke. Mördar/rövar bort i alla hast och sprider sen ut ett tio-tal ägodelar. Ser inte vitsen med det hela om GM ändå är på väg till Martorp med henne.
2015-08-12, 12:50
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leffe.j
Åtalet gällande mordet på Lisa Holm kommer troligtvis att flyttas fram. Det uppger vice chefsåklagare.
— Det borde dröja en bit in i september, säger han enligt NLT.

En av orsakerna måste vara att polis och åklagare inte har fast grund under fötterna. Även om prover tar tid så börjar det nu bli anmärkningsvärt.. Rasar allt ihop för polis/åklagare då lär knappast detta mord bli löst och då får man bara rikta in sig vem som har klantat sig.
Ordinarie åklagaren är tillbaka från semestern och han är mer realistisk än vikarien. http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4210713-lisa-holm-atal-kan-droja
Citat:
Men skriftliga protokoll och rapporter avseende obduktionsresultat och även provanalys från Nationellt forensiskt center, NFC, har ännu inte nått polis och åklagare i Skaraborg.
— Vi har ännu inte fått obduktionsprotokollet. För att väcka åtal krävs ett fullständigt underlag och både jag och försvarare måste ha tid att gå igenom allt.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-08-12 kl. 12:52.
2015-08-12, 12:54
Medlem
leffe.js avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Kan du ange några liknande fall där tiden fram till åtal varit betydligt kortare? Min spontana känsla är att ett åtal i september är förhållandevis tidigt för ett åtal av den här digniteten. Det anmärkningsvärda i mina ögon är att åklagarna tidigare antytt att åtal kan väckas redan i augusti. Men det kanske är en del av det juridiska spelet mellan åklagare och domstol?

Vi får väl se.... Vem som har mest kött på benen, åklagaren eller försvarsadvokaten. Min spontana känsla är att det är något som man saknar för att anse sig föra detta iland från polis/åklagare..
Även om det ingen bortre gräns finns för hur länge en person kan sitta häktad. Så kan domstolens tålamod ta slut och då släpps han tills eventuell rättegång.
2015-08-12, 12:56
Medlem
exquisitelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Anser du att den här 35 åringen skulle ha kunnat utföra alla de här momenten som ett styckmord innebär med den tiden han hade till förfogande ?

Anser du att den här 35- åringen skulle ha kunnat utföra alla de här momenten utan att ha styckat Lisa med den tiden han hade till förfogande?

Citat:
Ursprungligen postat av Bravida
Varför denna tystnad i media om detta?

Nu är det IKEA som gäller.
2015-08-12, 12:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ordinarie åklagaren är tillbaka från semestern och han är mer realistisk än vikarien. http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4210713-lisa-holm-atal-kan-droja

Det var ett lustigt sammanträffande..
Välkommen tillbaka L-G.
"— Vi har ännu inte fått obduktionsprotokollet. För att väcka åtal krävs ett fullständigt underlag och både jag och försvarare måste ha tid att gå igenom allt. Det kommer att bli ett stort material. Ett åtal borde därför dröja en bit in i september, säger Lars-Göran Wennerholm som kommit tillbaks från sin semester och återtar därmed ansvaret för utredningen."
http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4210713-lisa-holm-atal-kan-droja

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
2015-08-12, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bravida
Varför denna tystnad i media om detta?

IKEA + att det inte hänt något nytt, vi väntar på åtal nu!
Om inte det blir åtal nu snart så kommer säkert nya uppgifter tillsammans med en ny häktningsförhandling.
2015-08-12, 13:05
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Du skriver att sakerna slängts ut ur bilen. Japp. Piece of cake. Men det här följande distraherar mig i det du säger:
Alla fynd är inte i diket. Det talas om ute på åkern, det granskas saker i skogsbryn 100 m. från grusvägen. Vad som är vad det vet vi inte - men ett fynd avviker markant från de andra sägs det.
Detta kräver att GM gått ur bilen. Det påverkar en tidsspegel - oavsett om han gjort sig av med dem på vägen dit eller efteråt - och det är riskabelt.
Han vet ju inte ett jota när första person kommer för att leta efter henne, eller risken att upptäckas av nån annan på en väl synlig åker eller väg vid 18.30-tiden en söndag. Han tog en risk vid cafét, men det gick troligen oerhört fort. Värdet för nästa aktivitet vs riskerna låter konstiga i mitt tycke. Mördar/rövar bort i alla hast och sprider sen ut ett tio-tal ägodelar. Ser inte vitsen med det hela om GM ändå är på väg till Martorp med henne.
För att rätt bedöma hur gm kan ha tänkt och agerat erfordras exakta positionsbestämmelser för resp. fynd - och vilka fynd det är fråga om. Ingenting hindrar t.ex. att han 18.30 - 19.30 på sin väg mot Martorp stannat sitt fordon för att kunna göra sig av med lite större föremål en längre bit bort från vägen. De ställen han då valt bör ha varit insynsskyddade och utan risk för vittnesiakttagelser.
2015-08-12, 13:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
För att rätt bedöma hur gm kan ha tänkt och agerat erfordras exakta positionsbestämmelser för resp. fynd - och vilka fynd det är fråga om. Ingenting hindrar t.ex. att han 18.30 - 19.30 på sin väg mot Martorp stannat sitt fordon för att kunna göra sig av med lite större föremål en längre bit bort från vägen. De ställen han då valt bör ha varit insynsskyddade och utan risk för vittnesiakttagelser.

Nej, ingenting hindrar.. Men det är exakt detta jag skriver om gång efter annan:
Det behövs mer vetskap om fyndens placering.
ATT han inte enbart kastat genom rutan indikerar avvikande fynd står nog ganska klart. Åker uppges och skog omtalas - vad som är det korrekta vet vi inte, men att kliva ur bilen tar tid och påverkar tidsspegeln.
2015-08-12, 13:10
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Om vi antar att 35 åringen är gärningsmannen som de flesta anser och kanske du också.
Jag anser det mycket underligt att ingen kommit upp med ett sammanhängande scenarium hur det här brottet kan ha gått till, utan plockar något här och där, som ger inget sammanhang.
Om 35 åringen begått brottet måste det ha skett en transport av Lisa eller kroppen, den transporten borde i så fall skett med brödernas bil.
Nu har den här bilen varit självklart inne för kontroll, utan att polisen hittat något spår efter Lisa eller kroppen enligt uppgifter och bilen skall inte heller ha tvättats.
Därför måste man fråga sig hur kan transporten av Lisa eller kroppen gått till om 35 åringen är gärningsmannen ?

Vad har du för källa på att det inte hittats spår i något fordon?

Och hur stor är sannolikheten att en kropp alltid lämnar spår efter sig? Om vi tänker oss en kropp utan yttre skador, fullt påklädd och som är insvept i t.ex. en presenning - hur stor är sannolikheten att den lämnar spår efter sig i en bil?
Senast redigerad av madtop 2015-08-12 kl. 13:13.
2015-08-12, 13:21
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nej, ingenting hindrar.. Men det är exakt detta jag skriver om gång efter annan:
Det behövs mer vetskap om fyndens placering.
ATT han inte enbart kastat genom rutan indikerar avvikande fynd står nog ganska klart. Åker uppges och skog omtalas - vad som är det korrekta vet vi inte, men att kliva ur bilen tar tid och påverkar tidsspegeln.
Den "tidsspegel" du åsyftar behöver bara innehålla vad som hände vid kaféet + vad gm gjorde när han åkte den lilla grusvägen, innan han slutligen kom fram strax t.h. om herrgården och kunde svänga höger, köra förbi brödernas hus och fara vidare mot M-torp. - Han har haft gott om tid här, t.o.m. så gott om tid att han också skulle hinna stanna till flera gånger innan han nådde M-torp. Det bedrevs hur som helst inga som helst sökningar före c:a 20.30 - vilket betyder 2 h gm tillgodo.
2015-08-12, 13:21
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Fick vetskap när? Vid ett senare skede att bilen ens existerade? Eller när den lämnades in (utan att rekondfirman kontaktade polis)?

Några möjligheter till svar..
Om man ska lita på medias uppgift att bilen lämnades in under veckan som söket efter Lisa pågick, så kan man gissa att bilen antingen:

* Inbytt bil som ställts i "väntekö" av bilhandlaren att lämnas på rekond. När den väl lämnas på rekond, sker det efter 12/6.
* Var på långtids-besök på verkstaden. (dock helt orimligt om det enbart rört sig om bilrekond)
* Inlarmades redan under aktuella veckan av spekulerande anställda på bil"verkstaden"

osv osv... Men något av ovanstående är kanske mest tänkbart? Jag tror mest på att polisen fick vetskap om denna bilen efter det att MGM blev MGM.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in