2015-08-12, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Att plantera bevis för att fälla någon oskyldig för mord skulle inte fungera, en mordutredning som är noggrann som den måste vara, skall visa ett sammanhang att det finns en sammanhängande kedja av händelser som binder den misstänkte gärningsmannen.
Sedan måste det stämma in med en tids cykel att den misstänkte har kunnat genomföra brottet.
Att plantera bevis skulle bli en bruten kedja, helt garanterat.
Det är samma sak med att erkänna ett mord när den misstänkte blir presenterat med en sammanhängande kedja med bevis finns ingen annan lösning för den misstänkte än att erkänna, som de också vanligen gör och kommer lindrigast undan.
Men att tro en misstänkt skall erkänna ett mord som han inte gjort, det kommer inte att fungera. Därför det måste undersökas om han har kunnat genomföra brottet, i annat fall kunde personer ta på sig brott mot hög betalning för den som verkligen begått brottet

Behöver inte vara att "plantera". Kan vara en vilja att sprida. Som en kittling. Jämför ringarna och ev skorna i Helena Andersson-fallet.
2015-08-12, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Ska vara Mariestad, inte Skövde. Försök åtminstone hålla lite reda på det ni skriver. Ibland kan förstås även den bäste göra fel men alltför många slarvar enormt och ibland medvetet verkar det som (gäller dock inte citerat inlägg). Allt för att ställa till oreda.

Ok du som "rättar" till saker. Då kanske du vet om AJ och AJ:s son bodde i Mariestad då Helena Andersson försvann/mördades?
2015-08-12, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det lär väl bli ett förundersökningsprotokoll på uppemot en 4000 sidor som dimper ner
lagom till att hösten anmäler sin kylslagna ankomst.
Känsliga bilder kommer garanterat att sekretessas så de som händelsevis bespetsar sig
på några såna lär bli besvikna.
Sen må materialet rymma hur mycket som helst som talar för den åtalades skuld, det
kommer ändå knappast att vara tillräckligt fällande för att avskräcka en och annan inbiten
alternativteoretiker från att försöka hitta de där pyttesmå detaljerna som man tror sig
kunna slå sönder helheten med.

Kanske nån rentav upptäcker nåt förment "guldkorn" och mailar förhoppningsfullt till
den som får det föga tacksamma uppdraget att försvara vederbörande. Om det nu
blir tanten som är aktuell just nu eller kanske en sån där "stjärnadvokat" från 08-området.

Ja, kära tråddeltagare, det har varit en sommar sent att glömma, fylld med mord och våld.
En flicka mördas i början på denna sommar. När den börjar närma sig slutet dödas en
annan när hon är ute i motionsspåren. På IKEA i Västerås slaktas en mor och son av
en afrikan från en flyktingförläggning. En 72-årig pensionär sitter i godan ro på en
parkbänk på annat ställe i landet och blir rånad av ett zigenargäng på 6, 7 personer.
På bussen hem avlider han i en hjärtinfarkt och bara den mest blåögde frikopplar detta
från den omskakande händelsen tidigare i aftonen. I Malmö kastas det handgranater i parti
och minut och det är rena vilda västern. Och så här fortsätter det.

Varmt välkomna till Sverige 2015! Det här är bara början. Det kommer garanterat mer.

Så det är därför du så envist tror på litauernas skuld och så envist smutskastar dem som tror att det är mer komplicerat än så. Tack för det senkomna klargörandet.
2015-08-12, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Betr. fordon tycks man bara ha undersökt brödernas och den bil AJ lämnat in. - Efter två månaders innehav av AB/NB:s bil har man tydligen kammat noll - om inte den "mikrofiber" man ett tag pratade om har hittats i AB/NB:s bil.

Men AJ:s bil var väl tvättad (även om det var någon skum lukt kvar) till skillnad från NB:s bil.
2015-08-12, 01:56
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Nej det finns inget sådant ordspråk och det finns ingen sanning i att MGM har erkänt heller som du påstod, så angående felaktigheter så har du tagit priset i tråden

jodå det finns ett sådant talesätt men det krävs tankeverksamhet för att förstå det. Jag vet inte vad du har för problem att inte förstå innebörden. Svårt?
Vet inte heller varför du inte vill svara på var du får dina påståenden ifrån som är direkt felaktiga? Om du nu gissar hej vilt så skriv det. De flesta i tråden bara har sina egna sanningar så du behöver inte känna prestige att du är ute och cyklar även om det är just det du gör
Senast redigerad av Kellywoman 2015-08-12 kl. 01:58. Anledning: felskrivning
2015-08-12, 02:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delta2
Har man låtit polishundarna sniffa på MGM under veckan tro ?? Skulle knappast tro det ... Men det kanske hade varit en god idé . Nu tror jag ju inte att det sölats med "kroppsvätskor" trots att det finns ett flertal diverse snaskiga , fantasifulla och osmakliga inlägg som påstått detta . Att förfara på det viset hade ju bara komplicerat alltihop på ett mycket besvärande sätt för MGM . Allt städande och massa rengöring av diverse utrymmen och annat har han helt enkelt inte haft tid med under söndagskvällen . Han hade ju en pressad kväll rent tidsmässigt att hinna bli klar med allt innan det stundande pizzaköpet vid 19,30-tiden . Sen hade han ju även problemet att förklara för hustrun var han hade varit om han skulle ha åkt iväg 10 mil för att gömma kroppen eller om han helt plötsligt skulle börja gräva med grävmaskin eller en använda en hjullastare på en söndagskväll . Likadant att ställa sig och elda upp kläder m.m . Lite misstänkt att bete sig på det viset . Då var det ju mycket lättare och smidigare att slänga ut sakerna i naturen en bit bort från Martorp . Vilket ju också fungerade på ett ganska bra sätt i och med att polisen fick lägga sin energi på "rätt" ställe ur MGM:s synvinkel .

Är med på dina idéer för övrigt - utom att jag absolut aldrig blir klok på de sista meningarna.
Han har nyss mördat, är garanterat uppjagad och det är en enorm tidspress.
Men han har god framförhållning och tänker:
- "Jag tar med mig ett tio-tal ägodelar för att förvirra polisen framöver. Det blir bra. "
..Och åker hem med fynden till frugan och äter pizza.
2015-08-12, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Har du någon teori då om vem som slängt Lisas tillhörigheter i avsikten att de skulle hittas?
Det måste vara gärningsmännen som slängt ut Lisas tillhörigheter kan inte finnas någon annan, de har inte kommit dit av sig själv, även om det var stark vind i området.
Den som slänger ut eller planterar offrets saker på det viset gömmer dem inte, utan avsikten måste vara att polisen skall hitta dem.
Gärningsmännen måste ha kalkylerat med att polisen avsöker området med spårhundar och de är effektiva att hitta saker som kommit till markerna.
Logiskt sett har de blivit utslängda från bil ingen skulle väl ta risken att traska omkring och slänga ut sakerna.
2015-08-12, 04:13
Medlem
delta2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Är med på dina idéer för övrigt - utom att jag absolut aldrig blir klok på de sista meningarna.
Han har nyss mördat, är garanterat uppjagad och det är en enorm tidspress.
Men han har god framförhållning och tänker:
- "Jag tar med mig ett tio-tal ägodelar för att förvirra polisen framöver. Det blir bra. "
..Och åker hem med fynden till frugan och äter pizza.

Ja , uppjagad och stressad borde han ju definitivt ha varit . Och även i tidspress naturligtvis . Men han kunde väl i alla fall ändå tänka så långt att genom att slänga ut en del av offrets saker på annan plats än där han hade gömt kroppen så gör det att polisen håller sig borta från Martorp . Han hade väl en ond aning om att polisen skulle söka där också eftersom Martorp också hör till Blombergs Säteri . Möjligheten finns ju att han hade tänkt flytta kroppen senare också . Och jag förstår inte varför en del tycker det är en dum idé att göra detta . På vilket sätt skulle det peka ut honom som GM ?? Vem som helst kunde ju ha åkt den vägen och slängt ut sakerna . Vägen där sakerna hittades leder ju inte direkt raka vägen till hans hem som en del påstår . Och ingen visste ju vilket håll man hade åkt från bara för att sakerna låg utslängda efter den vägen . Att han åkte hem till frugan med sakerna vet jag inte vad du menar med ?? Han hade nog slängt ut alla saker antingen på väg till Martorp eller på väg hem därifrån direkt efter att han hade varit där med offret . Jag tror knappast att han eller någon av de andra har vågat åka och sprida ut saker senare i veckan med tanke på den aktivitet som pågick i trakten . Skulle det nu varit en sån dum idé som vissa påstår varför förstod då inte polisen tidigare i veckan att han var den som hade fört bort offret . Som jag har skrivit tidigare så hade nog polisen inte en aning om vem som fört bort offret innan fredagen då konfrontationen med MP skedde och han gjorde en mindre övertänkt handling som fick polisen att misstänka att bröderna var inblandade . Vad som hände på fredagen eller vad det var för fynd MP gjorde är ju ingen som vet .
2015-08-12, 04:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Behöver inte vara att "plantera". Kan vara en vilja att sprida. Som en kittling. Jämför ringarna och ev skorna i Helena Andersson-fallet.
Det stämmer som du påstår, jag har stött på det i förundersökningar där någon försökt sprida avledande bevis, sannolikt för att utredningen skall komma på villospår.
Men skickliga mordutredare genomskådar sådant, men det blir tidsfördröjning därför de måste undersöka de vilseledande spåren.
2015-08-12, 04:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Vadå därför?
Jag blev engagerad i den här flickans öde långt innan det stod klart vad som verkligen
hänt henne och vilka som misstänktes ha med hennes död att göra.
Sen råkade det bli folk av litauisk härkomst. Numera reducerat till en tydligen.
Och såvitt kan bedömas är bevisläget ganska gott. Man kan rentav tillåta sig uppfattningen
att vederbörande ligger rätt pyrt till. Ett åtal väntar. Rättegång stundar.
Men fortsätt för all del du att tro att det är en helt oskyldig person som ska stå inför skranket
framöver. Det är visst fler som känner sig synnerligen tvivlande till människans skuld
om jag inte misstar mig alldeles.
Eftersom du tycks vara helt övertygad att det är den 35 åriga litauern som är gärningsmannen, skulle jag villa ställa en fråga ?
Båda bröderna skall ha varit i butiken som finns i Källby vid 19.30 tiden och köpt 3 pizzor.
Lisa sänder SMS till sin far vid 18.30 tiden.
Enligt vad många påstår skall kroppen vara styckad alltså ett styckmord.
Anser du att den här 35 åringen skulle ha kunnat utföra alla de här momenten som ett styckmord innebär med den tiden han hade till förfogande ?
2015-08-12, 04:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Eftersom du tycks vara helt övertygad att det är den 35 åriga litauern som är gärningsmannen, skulle jag villa ställa en fråga ?
Båda bröderna skall ha varit i butiken som finns i Källby vid 19.30 tiden och köpt 3 pizzor.
Lisa sänder SMS till sin far vid 18.30 tiden.
Enligt vad många påstår skall kroppen vara styckad alltså ett styckmord.
Anser du att den här 35 åringen skulle ha kunnat utföra alla de här momenten som ett styckmord innebär med den tiden han hade till förfogande ?

1. Är det bekräftat att båda bröderna var i butiken och att klockan då var 19.30?

2. Är det bekräftat att kroppen var styckad?

3. Är det bekräftat att kroppen var styckad före kl 19:30?

Du gör ett stort antal hypotetiska påstående som du sedan tycker andra ska förklara. Finns ingen anledning att bestämma sig i skuldfrågan baserat på de smulor av information vi har i dagsläget. Varför inte bara vänta och se? Vi kommer att få svar på dessa frågor så småningom.
2015-08-12, 05:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Men AJ:s bil var väl tvättad (även om det var någon skum lukt kvar) till skillnad från NB:s bil.
Om litauernas bil inte var tvättat och polisen har inte kunnat hitta något spår av Lisa i bilen, kan man med stor säkerhet utesluta att deras bil använts för transporter vad gäller Lisa.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in