2015-08-12, 09:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Okej, sedan när är domstolar anställda i offentlig verksamhet? Dessutom påstod du att källan var försvarsadvokaten, och det är hon som intervjuades i GP.

Vad är din förklaring till att GP citerade vad advokaten skrivit i överklagan? Har du ens någon? Är du ens intresserad av att veta? Eller vill du bara gräla?
2015-08-12, 10:36
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Det måste vara gärningsmännen som slängt ut Lisas tillhörigheter kan inte finnas någon annan, de har inte kommit dit av sig själv, även om det var stark vind i området.
Den som slänger ut eller planterar offrets saker på det viset gömmer dem inte, utan avsikten måste vara att polisen skall hitta dem.
Gärningsmännen måste ha kalkylerat med att polisen avsöker området med spårhundar och de är effektiva att hitta saker som kommit till markerna.
Logiskt sett har de blivit utslängda från bil ingen skulle väl ta risken att traska omkring och slänga ut sakerna.

Nej Fagro, det "måste" inte alls vara så. De fakta vi har visar inte om personen som slängde sakerna gjorde det i panik för att göra sig av med dem (i tron att ingen skulle hitta dem) eller för att på något vis förvilla.

Om du istället för invecklade teorier om terroristmördare och gud vet allt utgår från att saker ofta är ganska enkla och trista och att människor helt enkelt gör dumma saker när de är stressade så kommer du kanske en dag förstå att dina tvärsäkra slutsatser om hur det "måste" vara i ett antal kriminalfall inte har med verkligheten att göra.
2015-08-12, 10:38
Medlem
Från LHs väns blogg skrivet inatt:

Citat:
Jag ska inte behöva, men i dagens samhälle är det enda sättet för mig att känna mig säker. Detta enbart för att det finns personer som tror sig ha rätten att bestämma över min kropp. Tanken slår mig då och då att jag önskar att jag var kille...

Citat:
Att min finaste, goaste vän Lisa blev fråntagen livet kanske just enbart på grund av att hon inte föddes med "rätt" kön gör mig så obeskrivligt förbannad och illamående. En eller flera män har inte bara tagit glädjen hur Lisas nära och kära utan även...

Gissas det bara eller sitter hon på någon mer information?
2015-08-12, 10:52
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Helm

Citat:
Jag ska inte behöva, men i dagens samhälle är det enda sättet för mig att känna mig säker. Detta enbart för att det finns personer som tror sig ha rätten att bestämma över min kropp. Tanken slår mig då och då att jag önskar att jag var kille...

Att min finaste, goaste vän Lisa blev fråntagen livet kanske just enbart på grund av att hon inte föddes med "rätt" kön gör mig så obeskrivligt förbannad och illamående. En eller flera män har inte bara tagit glädjen hur Lisas nära och kära utan även...

Jag kan inte läsa ut någonting ur det hon skriver som tyder på att hon skulle ha någon form av "inside information"
2015-08-12, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D.Helm

Tror verkligen inte hon sitter på information och skriver det på sin blogg. Även om hon har rätt i en hel del hon skriver. Tyvärr kanske även när det kommer till Lisa.
2015-08-12, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Du ställer en fråga som inte är relevant, måste jag påpeka.

1. När dödades Lisa?
2. Hur dödades Lisa?
3. Var dödades Lisa?

Om man skall ta pizza-alibit för gott (bör inte göras utan vidare) måste man ju veta att Lisa dödas ungefär vid denna tidpunkt eller före. Det finns ingenting som säger att dödandet inte skett efteråt, eller kanske varit en konsekvens av någon annan åtgärd. Lisa kan ju, för allt vi vet, låsts in i ett skåp i medvetslöst och bundet skick, och hittats död när GM återkommer till platsen (efter, till exempel, ett pizzaköp).

Att ta styckningen för gott skall man inte göra, men om man gör det, så kan det ju vara bra att inse att styckning av någon som lever är stökiga tillställningar (minst sagt). Därför, även om styckningen är en riktig sanning (dvs, inte en trådsanning) så bör den rimligen ha skett efter Lisa bragts om livet.

Skulle en styckning ha skett är det dessutom helt osannolikt att detta inte avsatt ordentligt med spår, men därom vet vi ju ingenting.

(Och så ser jag att jag var någon sorts pucktvåa på detta, beklagar).

Om vi antar att 35 åringen är gärningsmannen som de flesta anser och kanske du också.
Jag anser det mycket underligt att ingen kommit upp med ett sammanhängande scenarium hur det här brottet kan ha gått till, utan plockar något här och där, som ger inget sammanhang.
Om 35 åringen begått brottet måste det ha skett en transport av Lisa eller kroppen, den transporten borde i så fall skett med brödernas bil.
Nu har den här bilen varit självklart inne för kontroll, utan att polisen hittat något spår efter Lisa eller kroppen enligt uppgifter och bilen skall inte heller ha tvättats.
Därför måste man fråga sig hur kan transporten av Lisa eller kroppen gått till om 35 åringen är gärningsmannen ?
Senast redigerad av Fagro 2015-08-12 kl. 11:21.
2015-08-12, 11:40
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Om vi antar att 35 åringen är gärningsmannen som de flesta anser och kanske du också.
Jag anser det mycket underligt att ingen kommit upp med ett sammanhängande scenarium hur det här brottet kan ha gått till, utan plockar något här och där, som ger inget sammanhang.
Om 35 åringen begått brottet måste det ha skett en transport av Lisa eller kroppen, den transporten borde i så fall skett med brödernas bil.
Nu har den här bilen varit självklart inne för kontroll, utan att polisen hittat något spår efter Lisa eller kroppen enligt uppgifter och bilen skall inte heller ha tvättats.
Därför måste man fråga sig hur kan transporten av Lisa eller kroppen gått till om 35 åringen är gärningsmannen ?

Jag tror inte att utredarna har gått ut med information om var mordet skett, hur det gått till, när det skett och hur Lisa i så fall hamnat på mordplatsen, men givetvis ligger det i farans riktning att ett fordon använts i något skede. Polisen har inte heller gått ut med vilket fordon som i så fall kan ha använts och om det i så fall finns spår efter Lisa respektive MGM i fordonet.

Vi kommer att få klart för oss vad som finns och vad som inte finns i den vägen då åtalet väcks, och det har ju (kanske något förhastat) utlovats redan den 25:e denna månaden. I så fall saknas inte särskilt mycket i den dag som nu är, det törs jag förutspå.
2015-08-12, 11:47
Medlem
Är det enbart tråduppgifter som säger att bilen som lämnades in på verkstad (som polisen hämtade in) att den hade en suspekt lukt i bagageutrymmet?
2015-08-12, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Är det enbart tråduppgifter som säger att bilen som lämnades in på verkstad (som polisen hämtade in) att den hade en suspekt lukt i bagageutrymmet?

Formulerar om frågan.

Är det enbart tråduppgifter som säger att det var verkstaden som kontaktade polisen när bilen lämnades in?
2015-08-12, 12:31
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Formulerar om frågan.

Är det enbart tråduppgifter som säger att det var verkstaden som kontaktade polisen när bilen lämnades in?

Ja, den delen är en tråduppgift.

Media-uppgiften säger endast:
"Det finns minst en annan bil som undersökts i mordutredningen. Den har koppling till Blomberg och lämnades in på en verkstad dagarna efter Lisa Holms försvinnande.
– Bilen har undersökts och är avförd från utredningen, säger Lars Johansson.
"

Antingen stämmer "ryktet" att något uppfattades konstigt med bilen - larm sker av verkstad (rekondfirma)
Eller så fick polis helt enkelt vetskap att denna bil ens existerar, samt har stått till förfogande för MGM, eller på annat sätt, kan varit inblandad = Automatiskt intressant.
Senast redigerad av rotesau 2015-08-12 kl. 12:34.
2015-08-12, 12:35
Medlem
leffe.js avatar
Åtalet gällande mordet på Lisa Holm kommer troligtvis att flyttas fram. Det uppger vice chefsåklagare.
— Det borde dröja en bit in i september, säger han enligt NLT.

En av orsakerna måste vara att polis och åklagare inte har fast grund under fötterna. Även om prover tar tid så börjar det nu bli anmärkningsvärt.. Rasar allt ihop för polis/åklagare då lär knappast detta mord bli löst och då får man bara rikta in sig vem som har klantat sig.
2015-08-12, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ja, den delen är en tråduppgift.

Media-uppgiften säger endast:
"Det finns minst en annan bil som undersökts i mordutredningen. Den har koppling till Blomberg och lämnades in på en verkstad dagarna efter Lisa Holms försvinnande.
– Bilen har undersökts och är avförd från utredningen, säger Lars Johansson.
"

Antingen stämmer "ryktet" att något uppfattades konstigt med bilen - larm sker av verkstad (rekondfirma)
Eller så fick polis helt enkelt vetskap att denna bil ens existerar, samt har stått till förfogande för MGM, eller på annat sätt, kan varit inblandad = Automatiskt intressant.

Fick vetskap när? Vid ett senare skede att bilen ens existerade? Eller när den lämnades in (utan att rekondfirman kontaktade polis)?
Senast redigerad av helsan 2015-08-12 kl. 12:58.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in