Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Klart det alltid finns en liten klick med små inkomster på attraktiva lägen. Inför man marknadsanpassade hyror måste det ske över en längre tidsperiod, så att gamlingen inte ska behöva flytta det första som händer.
Men sett till det stora hela kan man lugnt säga att reglerade hyror inte hjälpt alls mot segregationen och att majoriteten som gynnas av regleringarna har det redan gott ställt.
Detta är inget jag bara påstår, utan det har kommit fram i rapporter från exempelvis Boverket mm.
Reglerade hyror får rakt motsatt effekt eftersom klubben som kommit över de billiga hyrorna aldrig kommer släppa ifrån sig denna förmån till fattiga.
Och har man även för avsikt att reglera hyror på nyproduktionen så är det inte direkt svårt att förstå varför det inte byggs så mycket hyresrätter.
Jag fattar inte hur du kan ligga på ett sådant enormt högt antal inlägg i denna tråd och rapa samma visa om marknadshyror om och om igen, och samtidigt konsekvent undvika att hela byggprocessen är genomreglerad liksom att boendebetalningsprocessen är det (ränteavdrag, bostadsbidrag, bostadstillägg, försörjningsbidrag, o.s.v.). Din analys är så förenklad att den saknar allt intresse.
Ta en sådan sak som ägarstrukturen på hyresrätter. För att öht ha en chans att få till en fungerande hyresmarknad med avreglerad hyressättning, så måste ägandet diversifieras. Idag är hela stadsdelar i Stockholm lokala hyresmonopol, eller i bästa fall oligopol. Svenska bostäder äger nästan alla hyresrätter i Vällingby, t.ex. En rimlig slutsats är därför att allra minst allmännyttan måste brytas upp i mindre delar och säljas ut. Och då kommer nästa problem. Hur bryter man upp ett fastighetsbestånd ägarmässigt i mindre delar, när det inte sällan finns en teknisk verklighet att ta hänsyn till? Vi skulle få ett kaos av gemensamhetsanläggningar och servitut.
Min slutsats är enkel: Det finns enorma problem med att avreglera hyressättningen på ett bostadsbestånd som byggts på ett extremt reglerat sätt. Och du, min bäste idiot, har visat noll förståelse för hur man bygger stad så att både bebyggelse och ägande blir diversifierad.