2015-08-12, 07:43
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
En stilla undran: varför bygger inte du?

Ja varför gör jag inte det... Dummaste jävla frågan jag fått på många år.
Citera
2015-08-12, 07:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Ja varför gör jag inte det... Dummaste jävla frågan jag fått på många år.

Tycker jag inte... Det är en mycket relevant fråga till folk som säger: Bygg! men inte själv gör något åt saken.

Annars får du nog erkänna att du inte vill göra förlusten.
Citera
2015-08-12, 07:54
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Tycker jag inte... Det är en mycket relevant fråga till folk som säger: Bygg! men inte själv gör något åt saken.

Annars får du nog erkänna att du inte vill göra förlusten.

Jo det är en otroligt dum jävla fråga. Verkar som du lever i en parallell verklighet från andra.
Citera
2015-08-12, 07:56
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Jo det är en otroligt dum jävla fråga.

Varför då? Du har väl lite kompisar som tycker samma sak? Då är det bara att agera byggherre och få något gjort!
Citera
2015-08-12, 08:33
Medlem
Jag struntar i om ex bor i Stockholm eller inte.Ett exempel är ett exempel.
Vi VET svaret på varför det är bostadsbrist.

Hyresregleringen är och förblir den enskilt klart viktigaste faktorn.Otaliga utredningar ledda av både höger som vänster har landat i denna helt naturliga och logiska slutsats.

Då finner vissa svagsinta element det värt att sitta och försvara just den faktor som mest bidrar till bristen samtidigt som de är dem som klagar allra mest högljutt på att det inte finns lägenheter.

Katastrof intellektuellt sett.
Citera
2015-08-12, 08:37
Medlem
Big Bosss avatar
Nu spånar jag bara men om vi inte hade haft en så hög införsel med folk varje år från utlandet så kanske det hade funnits fler lediga bostäder. Kommunerna och staten hade kanske haft råd att bygga nya bostäder via statliga medel, istället för att dom går till det svarta hålet som är migrationen. Men nu spånar jag bara och varför skulle staten / kommunen se efter befolkningen väl framför invandrare...
Citera
2015-08-12, 08:42
Medlem
Ur lokaltidningen, en artikel om i vilka stadsdelar folk är skyldiga kronofogden
hur mycket pengar. Delas totala skuldbeloppet upp på antal skuldsatta blir
det tydligt att att Södermalm i någon mening är "fattigare" än övriga tre
innerstadsdelar.

STOCKHOLM glömde jag visst först att skriva att det handlade om ...

Men man kan oxå läsa : "Men en grupp som allt mer hamnar i skuld i innerstan
är ensamstående pensionärer som har gått ner i inkomst och har dyr hyra som
inte täcks av bostadstillägg."

Jag väntar bara på att Kurtan skall förklara sig villig att betala bostadsbidrag
till dessa stackars gamla människor ...
Senast redigerad av Fastbuckfreddie 2015-08-12 kl. 08:49.
Citera
2015-08-12, 09:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Ur lokaltidningen, en artikel om i vilka stadsdelar folk är skyldiga kronofogden
hur mycket pengar. Delas totala skuldbeloppet upp på antal skuldsatta blir
det tydligt att att Södermalm i någon mening är "fattigare" än övriga tre
innerstadsdelar.

STOCKHOLM glömde jag visst först att skriva att det handlade om ...

Men man kan oxå läsa : "Men en grupp som allt mer hamnar i skuld i innerstan
är ensamstående pensionärer som har gått ner i inkomst och har dyr hyra som
inte täcks av bostadstillägg."

Jag väntar bara på att Kurtan skall förklara sig villig att betala bostadsbidrag
till dessa stackars gamla människor ...

Klart det alltid finns en liten klick med små inkomster på attraktiva lägen. Inför man marknadsanpassade hyror måste det ske över en längre tidsperiod, så att gamlingen inte ska behöva flytta det första som händer.

Men sett till det stora hela kan man lugnt säga att reglerade hyror inte hjälpt alls mot segregationen och att majoriteten som gynnas av regleringarna har det redan gott ställt.

Detta är inget jag bara påstår, utan det har kommit fram i rapporter från exempelvis Boverket mm.

Reglerade hyror får rakt motsatt effekt eftersom klubben som kommit över de billiga hyrorna aldrig kommer släppa ifrån sig denna förmån till fattiga.

Och har man även för avsikt att reglera hyror på nyproduktionen så är det inte direkt svårt att förstå varför det inte byggs så mycket hyresrätter.
Senast redigerad av kurt-sune 2015-08-12 kl. 09:53.
Citera
2015-08-12, 10:14
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Klart det alltid finns en liten klick med små inkomster på attraktiva lägen. Inför man marknadsanpassade hyror måste det ske över en längre tidsperiod, så att gamlingen inte ska behöva flytta det första som händer.

Men sett till det stora hela kan man lugnt säga att reglerade hyror inte hjälpt alls mot segregationen och att majoriteten som gynnas av regleringarna har det redan gott ställt.

Detta är inget jag bara påstår, utan det har kommit fram i rapporter från exempelvis Boverket mm.

Reglerade hyror får rakt motsatt effekt eftersom klubben som kommit över de billiga hyrorna aldrig kommer släppa ifrån sig denna förmån till fattiga.

Och har man även för avsikt att reglera hyror på nyproduktionen så är det inte direkt svårt att förstå varför det inte byggs så mycket hyresrätter.

Jag fattar inte hur du kan ligga på ett sådant enormt högt antal inlägg i denna tråd och rapa samma visa om marknadshyror om och om igen, och samtidigt konsekvent undvika att hela byggprocessen är genomreglerad liksom att boendebetalningsprocessen är det (ränteavdrag, bostadsbidrag, bostadstillägg, försörjningsbidrag, o.s.v.). Din analys är så förenklad att den saknar allt intresse.

Ta en sådan sak som ägarstrukturen på hyresrätter. För att öht ha en chans att få till en fungerande hyresmarknad med avreglerad hyressättning, så måste ägandet diversifieras. Idag är hela stadsdelar i Stockholm lokala hyresmonopol, eller i bästa fall oligopol. Svenska bostäder äger nästan alla hyresrätter i Vällingby, t.ex. En rimlig slutsats är därför att allra minst allmännyttan måste brytas upp i mindre delar och säljas ut. Och då kommer nästa problem. Hur bryter man upp ett fastighetsbestånd ägarmässigt i mindre delar, när det inte sällan finns en teknisk verklighet att ta hänsyn till? Vi skulle få ett kaos av gemensamhetsanläggningar och servitut.

Min slutsats är enkel: Det finns enorma problem med att avreglera hyressättningen på ett bostadsbestånd som byggts på ett extremt reglerat sätt. Och du, min bäste idiot, har visat noll förståelse för hur man bygger stad så att både bebyggelse och ägande blir diversifierad.
Citera
2015-08-12, 10:17
Medlem
Citat:
Förstår inte hur vissa vänstermänniskor tänker?

Med marknadshyror blir det omöjligt att ta ut orimliga hyror eftersom utbudet av hyresrätter kommer att öka radikalt. Då kommer ingen att betala överpris för en skitlägenhet i en knackig förort, eftersom man lätt får en schysstare lägenhet med bättre läge för ett bättre pris. Och då måste hyresvärden sänka hyran till slut.

Jag är inte vänster men bra försök din lilla kommunist. Med tanke på att utbudet är minimalt sett till behovet så kan man ta vilka hyror man vill. Men du tror att det står hundratusentals tomma hyresrätter överallt som ingen hyr ut eftersom priserna är för låga. Vilken hyresvärd skulle sänka priserna när man enligt dig och andra idioter i den här tråden går MINUS på att äga hyresrätter med priserna som är idag redan?

Citat:
Det fattar väl vem som helst idag att 50 k för en bostadsrätt är på tok för billigt, så man får gratulera den som gjort det klippet.

Men tittar vi på lånekostnaden så är den betydligt lägre än på 90-talet.

Ett tvåmiljoner kostar ca 1500 i månaden bara för en normal bolånetagare efter lite rabatt och ränteavdrag.

På 90-talet låg boräntan som mest på ca 24% har jag för mig för de som hade bundet lån.

Då skulle räntan alltså kosta ca 700 kr i månaden på ett lån på 50 k efter ränteavdrag.

Då skiljer det bara 800 kr i kostnad i jämförelse nu vs då. Och nu är lönenivåerna betydligt högre än mitt under djupaste 90-talskrisen kan man ju lugnt säga.

50k var inte för billigt DÅ uppenbarligen. Eller menar du att folk sålde till underpriser när man egentligen borde sålt för miljonen + ? Men eftersom vi importerat någon miljon orcher sedan dess och man knappt byggt något så blir det som det blir. Utbudet står mer eller mindre stilla men efterfrågan ökar. 1+1.
Vem fan tar lån för att köpa en bostad på 50k och vem kan inte betala tillbaka det på något år eller så?
Senast redigerad av Kratatch 2015-08-12 kl. 10:21.
Citera
2015-08-12, 11:44
Medlem
Relays avatar
Höjden av humor Kurt-Sune bostadsrätts nazisten som kallar andra för vänster och kommunister får sig själv en släng av den sleven.
Citera
2015-08-12, 12:15
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Relay
Höjden av humor Kurt-Sune bostadsrätts nazisten som kallar andra för vänster och kommunister får sig själv en släng av den sleven.

Uppenbarligen folk som inte förstår vad begreppet kommunist innebär och att de själva är det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in