2015-08-12, 06:04
Medlem
Jag tror att vi på grund av kommande och nuvarande invandring till Sverige snart kommer att tvingas bygga barackgetton för att lösa bostadskrisen. Lagom till att detta sker kraschar nog bostadsbubblan så att alla bolånetorskar sedan kan hamna i dessa baracker. Detta i sin tur leder till att regeringen köper upp (eller bankerna hyr ut) bostäderna till de nyanlända som där kan bo tryckt och lugnt med bolånetorskarnas senaste kök från IKEA.
2015-08-12, 06:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Om jag amorterat på denna miljon skulle ha en marginell verkan på mina kostnader. Den största amorteringen gjorde alltså värdeökningen och inte en amortering på nån tusenlapp i månaden.

Men här ponerar jag att en situation där du Kurt-Sune amorterade för att räntorna var höga jämfört med vad de är idag. Och amorteringskulturen fanns också på 1970-talet när det var "onödigt att amortera". Inte mycket mening med att vara efterklok om man inget lär sig av det. Ditt aktiespekulerande tex, torde ha kraschat runt 2000 iochmed att IT-bubblan sprack. Bubblor spricker.
2015-08-12, 07:45
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Men här ponerar jag att en situation där du Kurt-Sune amorterade för att räntorna var höga jämfört med vad de är idag. Och amorteringskulturen fanns också på 1970-talet när det var "onödigt att amortera". Inte mycket mening med att vara efterklok om man inget lär sig av det. Ditt aktiespekulerande tex, torde ha kraschat runt 2000 iochmed att IT-bubblan sprack. Bubblor spricker.

Det beror väl helt på vilka aktier man ägde? Den enda IT-aktien jag ägt och fortfarande äger är Google.

Och vad har IT-aktier med bostäder att göra? Kan man bo i en aktie?
2015-08-12, 07:54
Medlem
Gunnilas-bulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av normalguy
Jag tror att vi på grund av kommande och nuvarande invandring till Sverige snart kommer att tvingas bygga barackgetton för att lösa bostadskrisen. Lagom till att detta sker kraschar nog bostadsbubblan så att alla bolånetorskar sedan kan hamna i dessa baracker. Detta i sin tur leder till att regeringen köper upp (eller bankerna hyr ut) bostäderna till de nyanlända som där kan bo tryckt och lugnt med bolånetorskarnas senaste kök från IKEA.

Så sjukt scenario att det skulle kunna slå in.

Annars råder en omvänd psykologi på svensk bostadsmarknad. Ex är det prisfest på Elgiganten när varorna är billigare dvs rapporteringen är ur konsumentens synvinkel. När det kommer till bostäder är det säljarens synvinkel dvs prisfest när bostadspriserna går upp. Normalt funtade människor borde vara glada om bostadspriserna gick ned istället för upp. Att gamla ruckel blir värda miljoner säger lite om hur skevt det är ex ingen skulle väl bli glad om en Nokia från 1996 idag kostade 1mkr.
2015-08-12, 08:13
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Folk måste bo, även de som dessa 500000 knuffar ut från bostadsköerna. Den första insatsen kommer från föräldrarna. Det är också samma personer som kommer att få bära skattehöjningarna OCH bekosta sin egen äldreomsorg. Skatterna räcker inte till det. Men efterfrågan håller ändå bostadspriserna uppe, folk måste som sagt bo och dessutom vill man bo bra. Det blir minskad konsumtion av annat.
Eller så får de tränga ihop sig och bo i avfolkningsorter och i tillfälliga baracker, att mer än en handfull av de 500.000 st kan vara med och konkurrera på bostadsmarknaden är helt osannolikt.
Att kommunerna skulle ha resurser att bygga enorma mängder bostäder, glöm det.
Senast redigerad av Sonnenwende 2015-08-12 kl. 08:41.
2015-08-12, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DIde
Med tanke på att vi saknar 300.000 bostäder och det skall komma hit ytterligare 500.000 män så kan du riskfritt handla vadmsom helst med dina två millar.

Du har tio till 20 år kvar innan de kommer ikapp med byggandet.

Menar du inte människor snarare än män, även om nu migrationen inte
är helt jämt fördelad m a p kön ...
2015-08-12, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Du refererade till mitt exempel. Där behöver Riksbanken ordna väldigt kraftig inflation över en längre tid för att återställa konkurrenskraften. Den lär tvärtom inte höja räntan förrän jobbet är gjort. Och det verkar bara vara en av oss som förstår det. Vilket är lite anmärkningsvärt.

Var skrev jag det. Det lär du inte hitta.

Jag hittar det i samma inlägg där du ställer frågan. Du skriver så här: "behöver Riksbanken ordna väldigt kraftig inflation". Riksbanken skapar inflation genom att sänka räntan.

Sen ger du ditt exempel där fackets lönekrav skapar 10% inflation.

Om jag kokar ner vad du påstår så säger du att: Facket skapar inflation genom lönekrav och Riksbanken bekämpar denna inflation genom att "ordna väldigt kraftig inflation". Du förstår att det låter helt uppåt väggarna va?
2015-08-12, 14:07
Medlem
slemhogs avatar
http://www.di.se/artiklar/2015/8/12/v-laddar-for-inkomststrid/

Vänsterpartiet vill också trappa ner ränteavdragen – en kär skatterabatt bland väljarna som fått alltmer kritik från chefsekonomer och experter. Ulla Andersson lyfter fram det danska exemplet där ränteavdragen minskat med en procent per år. I Sverige skulle samma process innebära att ränteavdragen inte kommer kunna vara borta förrän om 30 år.

Vänsterpartiet kommer kräva ränteavdragen tas bort i höstbudgeten. Givetvis bra förslag och alla chefsekonomener, riksbanken, KI och internationella organ är överrens om det.

Problemet är att dom föreslår att trappa av det under 30 år Haha. Vafan är det för meseri i det här landet?
Skulle man ta bort det över natten blir det en smäll på 400- 1250 kr för dom flesta med 1-3 milj lån. Det är ju ingenting och det ska folk klara av! Fattar dom inte att skuldsättningen måste ned och dom m¨ste få stopp på bostadspriserna som börjar gå om Manhattans nivå.
Vad är det för mening att sänka det på 30 år vilket inte kommer påverka marknaden ett skit. Det ska bort nu på 2-3 år när räntan är minimal.

Och amorteringsreglerna ska bli avdragbart för nyproduktion och på en oerhört låg nivå och inte gälla befintliga lån. Vafan är det? Lånen ska betalas tillbaka av alla. Snacka om curlingssamhälle för omorall det här landet har blivit och det är massa dalt med kriminella invandrar, homos, kvinnor och oansvarigt hedonistisk lånande och casaino och låne reklam på tv hela tiden. Allt är upp och ner och dom sparsamma och tålmodiga ska robbas på sin fjuttiga ränta och betala hedenoisterna och man ska sitta i skuld i 250 år tills man ligger i kistan och efter det för att köpa en 2a i en förort till Stockholm nu.

Man kan ju undra varför dom ska hålla på införa några nya amorterings eller ränteregler om dom 10-15% ökningarna endå kommer bestå och sen blir det en oerhörd smäll sen i framtiden istället vid nästa kris nu snart.
Senast redigerad av slemhog 2015-08-12 kl. 14:13.
2015-08-12, 14:26
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunnilas-bulle

Annars råder en omvänd psykologi på svensk bostadsmarknad. Ex är det prisfest på Elgiganten när varorna är billigare dvs rapporteringen är ur konsumentens synvinkel. När det kommer till bostäder är det säljarens synvinkel dvs prisfest när bostadspriserna går upp. Normalt funtade människor borde vara glada om bostadspriserna gick ned istället för upp. Att gamla ruckel blir värda miljoner säger lite om hur skevt det är ex ingen skulle väl bli glad om en Nokia från 1996 idag kostade 1mkr.
Det där reagerar jag också på. Helt sinnesrubbat enligt mitt sätt att se.
2015-08-12, 14:44
Medlem
Relays avatar
Iden med bostadsrätter är att ägaren ska kunna sälja den med vinst när han köper en annan lägenhet. Tydligare exempel på främjande av pyramidliknande spel får man verkligen leta efter. Det märkliga är inte då att folk som Kurt Sune tiger ihjäl detta faktum, men så är det. En bostad är en MÄNSKLIG RÄTTIGHET.
2015-08-12, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gunnilas-bulle

Varför skulle de som köpt en villa eller lägenhet vara glada om marknadsvärdet på denna sjunker? Om man bor i en hyresrätt eller hemma hos mamma och pappa och har mycket pengar över och tänkte flytta till en villa så är man dock såklart glad om priserna går ner så man får mer för pengarna.
2015-08-12, 15:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Relay
Iden med bostadsrätter är att ägaren ska kunna sälja den med vinst när han köper en annan lägenhet. Tydligare exempel på främjande av pyramidliknande spel får man verkligen leta efter. Det märkliga är inte då att folk som Kurt Sune tiger ihjäl detta faktum, men så är det. En bostad är en MÄNSKLIG RÄTTIGHET.
Det är inte alls iden med bostadsrätt, utan att man får ett annat inflytande som boende än i hyresrätt. Mer likt ägandet av en fastighet. Att en attraktiv tillgång - vilket en bostadsrätt kan vara - ökar i värde är inte konstigt och har inget med pyramidspel att göra. Är konstmarknaden också ett pyramidspel?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in