2015-08-11, 15:04
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Fortfarande fel, du kan inte räkna hem en icke realiserad vinst.

Sedan att den praktiska betydelsen så länge inget förändras kan beskrivas som du gör det förändrar inte fakta.

JO det kan jag indirekt eftersom kostnaden för att låna den där miljonen på 90-talet har minskat radikalt.

Mellanskillnaden i kostnad är ren vinst skulle man faktiskt krasst kunna kalla det.

Du menar på allvar att det är riskfyllt för den som köpte bostaden på 90-talet på marknaden nu?
2015-08-11, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
JO det kan jag indirekt eftersom kostnaden för att låna den där miljonen på 90-talet har minskat radikalt.

Mellanskillnaden i kostnad är ren vinst skulle man faktiskt krasst kunna kalla det.

Du menar på allvar att det är riskfyllt för den som köpte bostaden på 90-talet på marknaden nu?

Nej det är inte riskfyllt om du köpte på 90 talet i Stockholm, men det förändrar inte faktum.

Ett lån är en faktisk summa, som du är skyldig.

Ett värde på en bostad är ett uppskattat värde, som realiseras till riktiga pengar först när bostaden säljs.

Så länge du inte säljer har du alltså en skuld på riktigt, som inte minskar ett endaste dugg om du inte amorterar på det, oavsett hur mycket din bostad uppskattas vara värd.
2015-08-11, 15:47
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nej det är inte riskfyllt om du köpte på 90 talet i Stockholm, men det förändrar inte faktum.

Ett lån är en faktisk summa, som du är skyldig.

Ett värde på en bostad är ett uppskattat värde, som realiseras till riktiga pengar först när bostaden säljs.

Så länge du inte säljer har du alltså en skuld på riktigt, som inte minskar ett endaste dugg om du inte amorterar på det, oavsett hur mycket din bostad uppskattas vara värd.

Ja men man kan ju byta ner sig i storlek eller flytta till ett billigare område och då bli skuldfri? Om man nu har det som målsättning med livet. Själv har jag det inte...
2015-08-11, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja men man kan ju byta ner sig i storlek eller flytta till ett billigare område och då bli skuldfri? Om man nu har det som målsättning med livet. Själv har jag det inte...

Absolut, men nu hävdade du ju att skulden amorterades av värdeökningen vilket var fel.

Hur jävla svårt är det att bara svara "ja" på det och släppa prestigen?
2015-08-11, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
Fint. Då vet vi båda vad inflation är. Skönt.

Vad bara en av oss verkar veta är att Riksbanken höjer räntan när inflationen stiger. Du påstår motsatsen, att de skulle sänka räntan när inflationen stiger - vilket är fel.
Du refererade till mitt exempel. Där behöver Riksbanken ordna väldigt kraftig inflation över en längre tid för att återställa konkurrenskraften. Den lär tvärtom inte höja räntan förrän jobbet är gjort. Och det verkar bara vara en av oss som förstår det. Vilket är lite anmärkningsvärt.

Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
Du påstår motsatsen, att de skulle sänka räntan när inflationen stiger
Var skrev jag det. Det lär du inte hitta.
2015-08-11, 18:38
Medlem
Citat:
Man nyanserar med nyanser, inte med svart eller vitt.
Du får väl gå tillbaka och läsa #19325 då. Inkl citat. Du verkar inte ha gjort det.
2015-08-11, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentLucidity
Den nya inriktningen i samhället blir att sänka skatterna inom den produktiva sektorn och göra det mer lönsamt att producera värden (bygga nya och billiga hus) än att bo (i kreditstinna ruckel) och leva på prisökningar. Mark är naturligt att beskatta därför det finns ingen människa som skapat den platsen.
Man försöker beskatta inkomster för att då har den man tar av något att betala skatten med.

Att beskatta fastigheter leder till hemska situationer där man skickar ut fogen och tar maten ur munnen på pensionärer.

(S) som gillar den typen av ondska satt i tv och menade att fattigpensionärerna då skulle låna pengar i bank och betala skatt med. Sådana är dom sossarna.
2015-08-11, 19:09
Medlem
Seaturtles avatar
Tja jag har läst lite sidor här och där i tråden, jag märkte att jag har dålig koll på hela bostadsgrejen.

Vart kan jag hitta information för att sätta mig in det hela.

Jag har råd att köpa en bostad för 2m, jag vill helst inte ta lån.

Ska man köpa nu eller vänta på en eventuell crash? Vad är riskerna med att vänta?
2015-08-11, 19:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Seaturtle
Tja jag har läst lite sidor här och där i tråden, jag märkte att jag har dålig koll på hela bostadsgrejen.

Ska man köpa nu eller vänta på en eventuell crash? Vad är riskerna med att vänta?
Nu säger du inte var i landet du vill köpa. Jag har ingen aning om utvecklingen i landsort, den är nog väldigt olika på olika ställen. Men i Stockholm är det fortfarande köpläge. Risken om du inte köper nu är förstås att priserna ökar ännu mer, och du får mindre för pengarna.

Köp ett boende du trivs med även om du behöver ta lån. Det kan komma en avmattning av priserna (det gör det på alla marknader, förr eller senare) och det är trevligare att vänta ut downperioder i ett boende man trivs i.
2015-08-11, 20:04
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Du refererade till mitt exempel. Där behöver Riksbanken ordna väldigt kraftig inflation över en längre tid för att återställa konkurrenskraften. Den lär tvärtom inte höja räntan förrän jobbet är gjort. Och det verkar bara vara en av oss som förstår det. Vilket är lite anmärkningsvärt.

Var skrev jag det. Det lär du inte hitta.
Kronan sjunker vilket " återställer" konkurrenskraften.
2015-08-11, 20:15
Medlem
oVERGROWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seaturtle

Du angav inte var i Sverige du tänkte införskaffa brf.

Spontant:

Köpa i Malmö - nej.

Stockholm innerstad alt. stabil förort till Stockholm - kör.

Det är både subventionerat av staten och billigt att låna från banker i dagsläget - varför inte låna om banken anser att du är betrodd att låna?

En crash lär inte ske, alldeles för stor påverkan på hela samhället om detta tillåts ske. Eventuellt går priserna ner sakta över tid (i Stockholm iaf) pga åtgärder, men det återstår att se.
2015-08-11, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Är det realistiskt att Stockholm ska ha samma eller högre bostadspriser än världssstaden numero uno med tanke på ovanstående?

Nope

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in