2015-08-11, 20:43
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Antagligen innehåller de där omtalade 5-6 sidorna en mängd graverande vittnesmål som vi inte har en susning om. Och då tänker jag inte på "medmisstänktas" eventuella utsagor.

Kanske har åklageriet en hyfsad gärningsbeskrivning och inga tekniska bevis har hittills talat emot den?
Sen är förstås frågan om det räcker för en fällande dom. Men om MGM är GM gissar jag att vittnesmål kommer att vara den starkaste bevisningen.
2015-08-11, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Det var sådana här fall Silbersky skulle jublat över att få. En jäkla tur han inte är verksam. Kändes som varenda snubbe han fick fri egentligen var skyldig.

Han har tagit sig an dubbelmordet i Norrahammar för någon vecka sedan
2015-08-11, 20:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Hon kan mena det yttre förloppet, dvs det vi alla tyckt oss förstå har hänt: Gm bemäktigar sig LH vid kaféet, slår ut hennes mobil, kör första bästa väg till Martorp och passar samtidigt på att göra sig av med mobildelar och mindre lösa saker.

Jo, jag tänker givetvis att det är ett yttre förlopp - men om det framkommer ända fram till 12/6 att de har svårt att se ett förlopp via fyndplatserna vid grusvägen, så måste de väl sett nåt mer sen? De pratar ganska öppet och tydligt innan hon hittas och verkar inte ha nån klarhet. Och då undrar jag vad som kan ha belyst det hela efteråt på en otroligt spridd brottsplats på 2.7 km..

Fullbordad våldtäkt verkar de inte ha hittat teknisk bevisning om hittills (innan slutgiltiga iaf) .
Försök till våldtäkt som går överstyr kan de väl lägga en hypotes om. Om hon blev strypt så säger det väl ingenting om ett händelseförlopp som exempel.

Citat:
Med ledning av NB:s DNA samt övriga tekniska bevis mot honom kan man kanske säga något om hur han måste ha rört sig och kan härvid jämföra vittnesuppgifter mm med de fynd som NB satt sin prägel på – vilket ej behöver innebära att det är just de ”tillhörigheter” som i små delar återfunnits utefter grusvägen.
Citat:
Det verkar finnas endast ett DNA-bevis. Övriga tekniska bevis kan vara fingeravtryck, fibrer mm. Härtill kommer vittnesuppgifter.

Vittnesförhör är intressant - men skulle nån sett honom plocka runt med nåt fynd hade han väl gripits tidigare. Eller menade du nåt annat?
Var det inte AJ ihop med nån mer (?) som lämnat uppgifter som var bandade eller vad han nu sa. Han var förvånad om de var skyldiga så det kan väl inte ha varit till hans nackdel.
Alibi som inte håller kan väl vara troligt - men vad annars?

Förloppet du beskriver lämnar jag därhän angående kommentarer.
Jag ser det ju som så extremt långsökt att sprida ut så många synliga ägodelar bortom kroppen om hon redan är på Martorp. Varför traska iväg med dem liksom..

Citat:
Men: Mer detaljerad info kommer att leda fram till ett allt mer förfinat och trovärdigt scenario - och denna info kan också komma att leda fram till ett helt annat händelseförlopp.
Ja, absolut. Men hur har händelseförloppet klarnat fram till den 28e? Vad de sen får veta via den slutgiltiga obduktionsrapporten och mer analyssvar är en annan sak.

Vad skulle kunna tänkas skapa ett tydligare händelseförlopp relaterat till de spridda fynden? Fyndplatsen på Martorp? Avspärrade platser de undersökt efteråt?.. När man samtidigt inte ser ett tydligt motiv. Skumt. Brottsplats torde vara viktigt.
2015-08-11, 21:00
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aLphaCurL
Brottsplatsen kan vara avlägset belägen
Ja, det kan inte uteslutas att den kan ligga i utkanterna av K-by, eller ännu längre bort - även om ingenting direkt talar för det.
Citat:
En anledning till att LH:s kropp anträffas relativt nära den plats där hon senast sågs kan vara att de verkliga GM (pl) velat begränsa polisens geografiska intresse. Man har inte velat att utredarna ska visa intresse för vad som kan ha observerats eller bevittnats på en annan plats, där merparten av de brottsliga handlingarna genomförts, och kunnat kopplats till LH:s försvinnande.
Om brottsplatsen står att finna en bra bit från K-by finns egentligen ingen anledning att därefter drassla sig till M-torp; man utsätter sig bara för en massa onödiga risker, vittnen, osv.
Citat:
Säg att LH har förts bort och blivit utsatt för något slags rituellt övergrepp utfört av en grupp människor som ingår i ett hemligt sällskap eller sekt. Detta kan ha skett långt ifrån Kinnekulle. Efteråt uppstår behovet av att dis-associera BO från GM (pl) både geografiskt och tidsmässigt och ge utrymme för alibi mm. Man vill återkoppla till platsen där kroppen borde finnas. Där finns också lämpliga syndabockar i epicentrum av den båge av spår man preparerat.
Du ger här uttryck för att det är något av ett självändamål för sektmedlemmarna att utsätta sig för risker bara för att "återkoppla till platsen". - Varför dessa tankegångar hos det hemliga sällskapet?
Citat:
Vad kan vara mer rationellt än att i det läget återföra BO nattetid till en närbelägen plats (Martorp), som ännu befinner sig utanför avspärrningarna och som genom sin blotta storlek är svårgenomsökt, och med fog kan antas vara högst summariskt eller icke alls genomsökt vid tillfället.
Återigen: Högriskprojekt. - Och till vad nytta?
Citat:
BO kan ha frysts ned efter att döden inträffat på annan ort och återförts till Kinnekulle djupfryst. Boden BPA 4 kan eventuellt ha valts som förvaringsplats p g a att det fanns en frysbox där man kunnat fortsätta hålla kroppen nedfrusen. Det måste finnas ett gott skäl till att LH:s kropp återfinns på Martorp och inte gömd ute i terrängen.
Nu börjar sektmedlemmarna så smått tina upp och visa sig vara rena rama idioterna: Varför skulle LH frysas ned på en plats långt från B-bergs, för att sedan transporteras i djupfryst tillstånd till Kinnekulle!? - Hur hade man sedan tänkt sig händelseutvecklingen..?
Citat:
På detta sätt skapas ett "sken" där man luras att bortse ifrån att brottsplatsen faktiskt kan vara långt bort från både sista observationen och fyndplatsen, p g a att de sistnämnda just ligger så nära varandra.
Vad hade hänt om polisen inte kunnat ringa in brottsplatsen? - I vilken riktning hade polisen då sökt? - Nej, just det: Då hade de stått sig slätt.
Citat:
Hans&Greta-spåret verkar sterilt bortsett från själva de funna föremålen. De verkar inte omges av doftspår efter LH eller andra biologiska lämningar, skoavtryck eller släpspår, eller tecken på strid för den delen.
Det blir inga "doftspår" efter små mobildelar som legat ute i naturen, och vad betr. sko- resp. släpspår finns ingenting som tyder på att man hittat några sådana spår.
Citat:
Bara utplacerade artefakter - kanske för att skapa illusionen av att BO är kvar i trakten. Platsen för den sista observationen vid mopeden verkar heller inte ha något att berätta. Ett fruset ögonblick som ger vrångbilden att LH finns alldeles runt hörnet.
Frågar igen: Vem/vilka skulle rimligen ha motiv att medelst en fryst LH mm iscensätta diverse illusionisttricks?
Citat:
/.../ Ända sedan YouTube-videon "13" blev känd och uppgifter om pappans militära placering spreds har detta fall karaktäriserats av en ansenlig mängd märkliga tillfälligheter. Ytterligare en bisarr sådan är att LH:s kropp påträffas ett stenkast från "Maligrav" på Martorps gård. En plats där en jungfru en gång sägs ha begravts levande under ceremoniella former. /.../
Om nu den här hemliga sekten är så fiffig och utstuderad, varför såg de då inte till att LH begravdes vid samma gamla grustäkt som sägnen berättar? - I stället återfanns LH flera hundra meter nordost om Maligrav, i en lada, eller i ett litet skjul, och datum för denna händelse var den 12 juni. Det måste ha känts försmädligt för sektens vise att man inte kunnat tima datumet lite bättre... Men även om LH skulle ha hittats den 13/6 kl. 00:01, hade detta inte bevisat något annat än att sökgrupperna den dagen, den tiden hittat fram till henne.
2015-08-11, 21:28
Medlem
Grandiosos avatar
Det lär väl bli ett förundersökningsprotokoll på uppemot en 4000 sidor som dimper ner
lagom till att hösten anmäler sin kylslagna ankomst.
Känsliga bilder kommer garanterat att sekretessas så de som händelsevis bespetsar sig
på några såna lär bli besvikna.
Sen må materialet rymma hur mycket som helst som talar för den åtalades skuld, det
kommer ändå knappast att vara tillräckligt fällande för att avskräcka en och annan inbiten
alternativteoretiker från att försöka hitta de där pyttesmå detaljerna som man tror sig
kunna slå sönder helheten med.

Kanske nån rentav upptäcker nåt förment "guldkorn" och mailar förhoppningsfullt till
den som får det föga tacksamma uppdraget att försvara vederbörande. Om det nu
blir tanten som är aktuell just nu eller kanske en sån där "stjärnadvokat" från 08-området.

Ja, kära tråddeltagare, det har varit en sommar sent att glömma, fylld med mord och våld.
En flicka mördas i början på denna sommar. När den börjar närma sig slutet dödas en
annan när hon är ute i motionsspåren. På IKEA i Västerås slaktas en mor och son av
en afrikan från en flyktingförläggning. En 72-årig pensionär sitter i godan ro på en
parkbänk på annat ställe i landet och blir rånad av ett zigenargäng på 6, 7 personer.
På bussen hem avlider han i en hjärtinfarkt och bara den mest blåögde frikopplar detta
från den omskakande händelsen tidigare i aftonen. I Malmö kastas det handgranater i parti
och minut och det är rena vilda västern. Och så här fortsätter det.

Varmt välkomna till Sverige 2015! Det här är bara början. Det kommer garanterat mer.
Senast redigerad av Grandioso 2015-08-11 kl. 21:31.
2015-08-11, 21:36
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det lär väl bli ett förundersökningsprotokoll på uppemot en 4000 sidor som dimper ner...
(...)

Varmt välkomna till Sverige 2015! Det här är bara början. Det kommer garanterat mer.

Ok, då vet vi att du är värsta sierskan alltså.
Är det lika väl underbyggt över hela linjen i dina resonemang?
2015-08-11, 21:43
Medlem
delta2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jo, jag tänker givetvis att det är ett yttre förlopp - men om det framkommer ända fram till 12/6 att de har svårt att se ett förlopp via fyndplatserna vid grusvägen, så måste de väl sett nåt mer sen? De pratar ganska öppet och tydligt innan hon hittas och verkar inte ha nån klarhet. Och då undrar jag vad som kan ha belyst det hela efteråt på en otroligt spridd brottsplats på 2.7 km..

Fullbordad våldtäkt verkar de inte ha hittat teknisk bevisning om hittills (innan slutgiltiga iaf) .
Försök till våldtäkt som går överstyr kan de väl lägga en hypotes om. Om hon blev strypt så säger det väl ingenting om ett händelseförlopp som exempel.

Vittnesförhör är intressant - men skulle nån sett honom plocka runt med nåt fynd hade han väl gripits tidigare. Eller menade du nåt annat?
Var det inte AJ ihop med nån mer (?) som lämnat uppgifter som var bandade eller vad han nu sa. Han var förvånad om de var skyldiga så det kan väl inte ha varit till hans nackdel.

Förloppet du beskriver lämnar jag därhän angående kommentarer.
Jag ser det ju som så extremt långsökt att sprida ut så många synliga ägodelar bortom kroppen om hon redan är på Martorp. Varför traska iväg med dem liksom..

Ja, absolut. Men hur har händelseförloppet klarnat fram till den 28e? Vad de sen får veta via den slutgiltiga obduktionsrapporten och mer analyssvar är en annan sak.

Vad skulle kunna tänkas skapa ett tydligare händelseförlopp relaterat till de spridda fynden? Fyndplatsen på Martorp? Avspärrade platser de undersökt efteråt?.. När man samtidigt inte ser ett tydligt motiv. Skumt. Brottsplats torde vara viktigt.

Det var antagligen så att vår käre MGM aldrig kom så långt som till att inleda sitt våldtäktsförsök . Troligen utbröt väl tumult under tiden och han dödade offret innan det gick så långt som till våldtäkt. Ett annat alternativ kan ju vara att "apparaten" hakade upp sig i hans försök till en herdestund med offret och därför blev det ingen våldtäkt . Och i ren ilska över att det sket sig så dödade han offret i vredesmod . Dessa båda scenarion förutsätter ju att motivet var våldtäkt förstås . Vilket jag då tror att skälet var till att angripa och föra bort offret . Och har ingen våldtäkt skett så kan det ju ses som svårt att se ett motiv till att han dödat offret naturligtvis . Så går mina tankar . Rätt eller fel ?? Vem vet ??
2015-08-11, 21:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Säg att LH har förts bort och blivit utsatt för något slags rituellt övergrepp utfört av en grupp människor som ingår i ett hemligt sällskap eller sekt. Detta kan ha skett långt ifrån Kinnekulle.
Citat:
BO kan ha frysts ned efter att döden inträffat på annan ort och återförts till Kinnekulle djupfryst.
Citat:
Om BO under en tid varit bortförd till en avlägsen plats där hon utnyttjats i en utdragen process blir plötsligt alla dessa irrationella fynd i Hans&Greta-spåret en smula logiska. De får en funktion att binda misstankarna till närområdet - och mitt i det syndabockarna.
Citat:
Ytterligare en bisarr sådan är att LH:s kropp påträffas ett stenkast från "Maligrav" på Martorps gård. En plats där en jungfru en gång sägs ha begravts levande under ceremoniella former.

Det låter som ett ypperligt utkast till en bok i en viss genre. Alla komponenter finns där:
Syndabocken och det hemliga Ordensällskapet. Den oskuldsfulla jungfrun som rituellt ska slaktas. Mali grav och cermoniella ting. Nedfryst?!

Och nej - det låter inte logiskt att åka tillbaka till Martorp med en djupfryst Lisa. Det låter snarare korkat om detta mystiska sällskap redan befinner sig mil därifrån på en avlägsen plats.
2015-08-11, 21:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delta2
Det var antagligen så att vår käre MGM aldrig kom så långt som till att inleda sitt våldtäktsförsök . Troligen utbröt väl tumult under tiden och han dödade offret innan det gick så långt som till våldtäkt.

Jo, jag är med. I grunden funderar jag dock inte på möjligt förlopp - jag undrar mer hur ett händelseförlopp kan klarna om man samtidigt säger att man inte ens ser motiv. Vad grundar man det på månntro?
Jag vill liksom inte att chefsåklagaren ägnar sig åt rita-gissa-spring. Likt oss
2015-08-11, 22:03
Medlem
delta2s avatar
Citat:
Jo, jag är med. I grunden funderar jag dock inte på möjligt förlopp - jag undrar mer hur ett händelseförlopp kan klarna om man samtidigt säger att man inte ens ser motiv. Vad grundar man det på månntro?
Jag vill liksom inte att chefsåklagaren ägnar sig åt rita-gissa-spring. Likt oss

Ja , det låter onekligen lite knepigt att säga så . Hon formulerar sig lite underligt emellanåt . Antagligen så står hon och funderar på att hon inte får säga för mycket samtidigt som hon pratar . Det är väl bara att hoppas på att hon inte ägnar sig åt att leka nämnda lek . Antagligen beror det på yppandeförbudet att uttalandena blir lite knasiga ibland . Vilket rör till det för oss amatördetektiver
2015-08-11, 22:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delta2
Ja , det låter onekligen lite knepigt att säga så . Hon formulerar sig lite underligt emellanåt . Antagligen så står hon och funderar på att hon inte får säga för mycket samtidigt som hon pratar . Det är väl bara att hoppas på att hon inte ägnar sig åt att leka nämnda lek . Antagligen beror det på yppandeförbudet att uttalandena blir lite knasiga ibland . Vilket rör till det för oss amatördetektiver

Ja, vi får hoppas det är yppandeförbudet som inte får meningarna att sammanfalla. Vi kan väl svamla och ha hypoteser på den fjuttiga infon - men hon lär bygga sin på bra grund. Blandad bevisning säger hon. DNA vete tusan om det i nuläget handlar om mer än en sak. Bristande alibi kan väl vara en faktor.
Innan gripandet verkar då ingen ha sagt nåt väldigt fruktbart i nåt förhör - då skulle de väl tagit in dem. Eller blev förhören negativa retroaktivt? Eller kom folk på att de nu var häktade och lämnade uppgifter? Hänger inte med på vad som menas.
2015-08-11, 22:29
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Inget utesluter att man via LH:s kvarlevor och hanteringen av dessa kunnat söka sig fram till en brottsplats. - Brottsplatsen kan t.ex. vara M-torp (i en annan byggnad än där hon återfanns), i gm:s fordon, osv.

Utgående från NB och hans tidsschema under söndagen (bl.a. också med ledning av vad AB och IB berättat, telefonlistor mm), och även med utgångspunkt i NB:s göromål fram till gripandet samt ungefärlig tidpunkt för dödens inträffande, kan man ha ringat in ett tidsfönster för när NB haft möjlighet att döda LH – och vart han då kan ha befunnit sig.
Citat:
Ursprungligen postat av Develi
Nej, de slutgiltiga resultaten har ännu inte nått oss. – Det är fortfarande en öppen fråga.
Citat:
Vet inte vad som hände vid konfrontationen med MPS, men i stället för att lägga ut fynd tycker jag det ligger betydligt närmare till hands att han då varit på jakt efter de föremål han under det inledande skedet av sitt eventuella brott i panik gjort sig av med, och därför såg sig piskad att plocka upp dessa föremål (för att gömma dem på säkrare plats, eller åtminstone hålla dem undan MPS-folket).
Citat:
AJ ville gärna hjälpa till så gott han kunde med olika saker som polisen ev. kunde ha nytta av. Han sade sig ha ”intressanta uppgifter”, men det kan ju i princip gälla vad som helst; från tidigare inbrott till skumt folk i trakten, kring M-torp, osv. - Tror dock inte det rörde t.ex. avsaknaden av alibi för bröderna, eller något annat ofördelaktigt om dessa hans bästa och mest pålitliga arbetare genom tiderna.
Citat:
Ingen har väl sagt något om att NB skulle ha ”traskat iväg” med något föremål tillhörigt LH, och inte heller att han bokstavligen skulle ha plockat upp något?
Citat:
Men hur har händelseförloppet klarnat fram till den 28e? Vad de sen får veta via den slutgiltiga obduktionsrapporten och mer analyssvar är en annan sak.
Man verkar in i det längsta hoppas att det ska gå upp en eller annan talgdank som förklarar det utredarna ännu inte är på det klara med. - Och händelseförloppet kan klarna; det är inte uteslutet att man får in flera mycket viktiga pusselbitar.
Citat:
Beroende på var och hur (på vilken sida av vägen, hur långt från vägen) de spridda fynden plockades upp skulle dessa kunna ge besked om vilken typ av fordon som använts plus också ev. utvisa om fler än en gm kan vara inblandad. - Dödsorsak mm skulle ev. kunna utesluta ett sexualrelaterat motiv, eller i vart fall få utfallet att "ingenting talar för" ett sådant brott, och det vore i så fall både intressant och oväntat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in