Citat:
Ursprungligen postat av
elmheden
1) Bostadsbristen kommer fortsätta att pressa priserna uppåt. Detta är enkel tillgång och efterfrågan.
Om inte politikerna ordnar fram mer byggklar mark så är det oundvikligt att priserna kommer att fortsätta uppåt.
Det finns även en naturlig del av planprocessen som inbyggt håller uppe priserna och det är rätten att överklaga för oss medborgare. Det gör att byggena drar ut på tiden, blir dyrare än vad som är nödvändigt och att folk blir utan bostäder.
Citat:
Ursprungligen postat av
elmheden
2) Bostadspriserna är snart så långt ifrån realistiska nivåer med avseende till hushållens inkomst att de omöjligen kan fortsätta uppåt. Avmattning kommer att komma när m²-priset närmar sig en årslön för medelsvensson.
Där håller jag inte med alls. Titta på kostnaden istället så kommer du upptäcka något helt annat.
Priset är som jag konstaterat inte kostnaden.
Jag gjorde ett räkneexempel i en annan tråd om bostadsbristen där jag konstaterade att om räntan dubbleras så påverkas inte kostnaden för att bo nämnvärt ändå.
Citat:
Behövs väl ingen statistik. Det är bara att ta fram miniräknaren och räkna.
http://www.lansfast.se/hitta/bostads...qt6o75gceu8ta/
Denna lägenhet är uppe i ca 1,5 miljoner i bud och 2159 kr i månadsavgift.
Du behöver då 225 k i egen insats och ta ett lån på 1 275 k.
Räntekostnad varje månad blir vid 1,5% ränta efter skatteavdrag: 1 275 000 * 0,015 * 0,7/12 = 1116 kr per månad.
Lägg till avgiften så är vi uppe i "hiskeliga" 3275 kr i månadskostnad.
Även om vi dubblar räntekostnaden så landar vi på en månadskostnad på 4391 kr.
Dyrt? Det tycker inte jag iaf. Vad kostar en studentbostad?
Enda haken med bostadsrätt är du måste spara ihop till kontantinsatsen, men när du väl har den är det inte "dyrt" längre.
Och tittar man på kostnadsnivåerna och jämför med att hyra så är det fortfarande ganska mycket billigare att äga själv. Och så länge det inte finns lediga hyresrätter till billiga hyror att tillgå så kommer priserna bara att fortsätta upp.
Citat:
Ursprungligen postat av
elmheden
Vad ser ni för utfall baserat på dessa antaganden. Absolut, folk måste bo. Är det många som vill ha kakan blir kakan dyr.
Man kan inte välja bort att inte bo om man är en normal människa och jag tror ändå att folk är någorlunda rationella och vill ha det billigaste alternativet, dvs att äga sin bostad själv.
Citat:
Ursprungligen postat av
elmheden
Men samtidigt, den febrila ökning vi är inne i kan omöjligen fortsätta. Jag menar 15% ökning per år?
Allt hänger på kostnaden för att låna och den är körd i botten. Detta samtidigt som det inte fylls på med bostäder i den takt som det skulle behövas egentligen.
Citat:
Ursprungligen postat av
elmheden
Det är vansinne. Ställ upp detta i ett excelblad och se var priserna ligger om 10, 20 eller 30 år. Inte ens sen nittiotalet, efter den kraftiga uppgång som varit toppat med senaste årens hysteri, ligger ökning på mer än 10-11% per år. Om prisökningen skulle "falla" till "ynka" 5% per år, skulle marknaden se detta som en förlust?
Nej marknaden fungerar inte så. En bostad är ingen aktie. Man köper en bostad för att bo i den oavsett om marknaden går upp eller ner.