Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-11, 16:45
  #4165
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag tror det gick till något i den stilen, men vad hände egentligen med Victor? Har han nämnts av polisen?

Sedan undrar jag vad eritreanerna gjorde på IKEA. Är det någon som har en teori?

Det som talar mot denna beskrivning av förloppet är att det är den äldre, skadade, mannen (35-åringen) som är anhållen på sannolika skäl (dvs "uppenbart skyldig"). Den yngre mannen som är oskadd och togs i busskuren är anhållen skäligen misstänkt (dvs "vi vet inte men antar att du har med det att göra").

Tror att 35-åringen fått en flipp, oprovocerat eller inte, och 23-åringen stack iväg i panik.

35-åringens skador är nog orsakade av offren, en ytterligare inblandad hade framkommit vid det här laget.

Men som sagt, detta är mina egna funderingar.
Citera
2015-08-11, 16:46
  #4166
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prime.Numbers
Jag visste att Oìsin Cantwell var en smaklös och djupt rubbad kolumnist, men fräckheten i att beskriva folk som reagerar på vad som har hänt på det sättet... och som kronan i verket även insinuera att "det går inte att utesluta att någon för för sig att göra någonting" bland de som reagerar kraftigt mot detta vansinnesdåd, när två oskyldiga svenskar huggits ned...

Hyckleri, exploatering och falskhet av Aftonbladet, av allra högsta rang. Likaledes verkar "julafton" för Aftonbladet infinna sig relativt ofta efter påhittade "attacker mot EU-migranter". Vanligtvis då en zigenare hamnat i konkurrensfejd med en annan zigenare.

Aftonbladet är en kloak och jag avskyr alla som skriver för denna tidning.

Man blir så jävla arg! Helt smaklöst vidrigt skrivet.

Hur kan det ha uppstått ett verbalt bråk mellan GM och BO? "Klickljuden", alltså ordväxlingen lär ju ha varit mellan eretrianerna så om den var omfattande finns möjligheten att en av afrikanerna försökte göra något åt situationen?
Citera
2015-08-11, 16:46
  #4167
Medlem
Mats Linds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungluder
men varför klickade dom?

Om jag kommer ihåg rätt så beskrev han klickljuden mer som när man vill ha uppmärksamhet och att det lät som när man kommunicerade med hästar (förmodar när man rider och vill sätta fart på hästen). Som du märker vet jag inget om ridning.

Men det ska tilläggas att klickljuds-skribenten givetvis kan ljuga om hela händelsen. Signaturen indikerar något om "mytomani"
Citera
2015-08-11, 16:46
  #4168
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V.corleone
Blev faktiskt rätt chockad när det visade sin INTE vara en hedersrelaterad grej. Utförandet, brutaliteten och bristen på planering av flykt tydde på detta eller ett vansinnesmord. Att det blev det senare speglar knappast ett nytt samhällsklimat även om alla logiskt tänkande varelser ser att så är fallet. Med andra ord var det inte araber och svensken kan sova vidare.


Hedersrelaterade brott brukar utföras diskret...inte på stora köpcentra.

Men....något måste gjort att GM tände till ock gick nuts.........det kan räcka med nåt obetydligt om någon är labil.
Citera
2015-08-11, 16:46
  #4169
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Okej, mamma Carola följer med lillebror Victor som nyligen flyttat till Västerås för att handla lite till hans lägenhet. Det hamnar i dispyt med två bastanta eritianer om något. En tillrättavisning kan ha utdelats av mamman. Vid köksavdelningen åker förskärarna fram och eritrianerna ska hämnas för en kvinna kan ju inte tillrättavisa en svart man. Tjoff, tjoff. Lillebror försöker avvärja men blir också attakerad. Den äldre eritrianen försöker också avvärja men får då ett hugg i halsen. Gärningsmannen springer ut till busskuren där han blir hämtad av polis.

Har jag fattat det rätt! Hittills?

Enligt Aftonbladet är äldre GM anhållen på sannolika skäl misstänkt för mord.

Yngre GM är anhållen skäligen misstänkt för mord.
Citera
2015-08-11, 16:47
  #4170
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vantage78
Anhållen i sin utevaro. Jo, det blir man om man ligger på sjukan och inte är i polisens förvar.

Nja, frågan var nu inte av fysiskt karaktär; alltså var GMs kropp befinner sig. Ifrågasatte om GM verkligen är anhållen i sin frånvaro (inte utevaro).
Anhållen i frånvaro kan man bli innan gripande, som efterlyst. Var GM befinner sig råder det ju inga oklarheter om.
Tänker att åkl ev inte har beslutat om att verkställa anhållan, för att vinna tid. Väljer då att hålla på det tills vidare.
Citera
2015-08-11, 16:48
  #4171
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ok, då får jag nog backa lite och be om ursäkt för 'tillrättavisandet', chefs-åkl vet nog vad hon talar om.

Men det som gäller vid anhållan i frånvaro är ju helt enkelt (i normalfallet) att en åkl har tagit ett sådant beslut innan personen är påträffad/gripen. När/om personen sedan grips aktiveras/verkställs anhållan.

I frånvaro gäller alltså, som jag fattat det, innan beslutet om anhållan har verkställts. Kanske betyder då detta att åkl i detta fall har valt att inte ännu 'verkställa' beslutet, att alltså personen i nuläget ej är under någon form av tvångsåtgärd?
Han ligger ju där han ligger och som bekant får man ju bara vara anhållen en kort tid innan häktning måste ske/el frisläppande.
Så för att 'vinna tid' håller åkl på anhållanden. När/om han piggnar till verkställs 'frånvarobeslutet'.

Någon som vet: kan/får det gå till så?

Precis, men om MGM ligger nedsövd på intensiven eller operationsbordet så finns det ju ingen möjlighet för Polisen att gripa denne. Dvs den misstänkte är nog inte ens medveten om att han är anhållen i sin frånvaro även om Polisen säkerligen har bevakning på plats.
Citera
2015-08-11, 16:48
  #4172
Avstängd
Grottmongo101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mats Lind
Om jag kommer ihåg rätt så beskrev han klickljuden mer som när man vill ha uppmärksamhet och att det lät som när man kommunicerade med hästar (förmodar när man rider och vill sätta fart på hästen). Som du märker vet jag inget om ridning.

Men det ska tilläggas att klickljuds-skribenten givetvis kan ljuga om hela händelsen. Signaturen indikerar något om "mytomani"

Eritreaner kommunicerar inte med klickljud, det är bushmän som gör sånt, lite fel del av Afrika.
Citera
2015-08-11, 16:49
  #4173
Medlem
PinniPucks avatar
Har det kommit någon uppdatering på den skadade GM som fördes till sjukhuset?
Citera
2015-08-11, 16:50
  #4174
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killyourself
Tråkigt att två personer från mina hemtrakter nu har mist sina liv pga mångkulturella experimentet. Mångkulturen är dömd att misslyckas och ju fortare alla förstår det ju fler liv kan vi skona! Det finns bara en sak & det är repatiering!

Vila i frid!

Men nånting måste hon eller sonen ha gjort? Vet inte vad, men nåt måste ha gjort att GM reagerade så starkt på just dem.
Citera
2015-08-11, 16:51
  #4175
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Avgörande är om det är en eller två gärningsmän. Att två gärningsmän drabbas av omotiverad mordlust samtidigt pga psykisk sjukdom är väl knappast sannolikt.

Polisen har ju anhållit två män för dådet. Du kan ju fundera över varför det är två män och inte bara en man?

Det är en intressant fråga, men jag tror inte det handlar om ett rent vansinnesdåd. Det är snarare ett attentat eller en hämndaktion. Jag tror att båda kan ha varit inblandade. Jag tror till och med att det kan ha varit planerat redan när de åkte till IKEA. De hade ju liksom egentligen ingen anledning att vara där.
Jag tror att båda var oerhört förbannade på Sverige och ansåg sig väldigt illa behandlade. De ville på något sätt hämnas genom att attackera svenskar och de visste att det fanns knivar på IKEA.

Kanske var de dessutom drogpåverkade vilket ofta är fallet när folk begår allvarliga våldsbrott.
Citera
2015-08-11, 16:52
  #4176
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Men nånting måste hon eller sonen ha gjort? Vet inte vad, men nåt måste ha gjort att GM reagerade så starkt på just dem.
Nej, de behöver inte ha gjort något alls.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback