2015-08-11, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INSIDER19399
Du körde antagligen genom nålen i ett kärl/ven, vilket kan göra ont speciellt om det är en artär. Sen när du drog ut nålen så kom det ut blod från det punkterade kärlet/venen. Inget farligt alls, det du kan göra nästa gång du känner att det gör ont är att backa nålen lite, vinkla den lite och köra in igen och hoppas att du inte kör in i ett nytt kärl. Men som sagt, inget farligt är det, hänt mig många ggr

Stort tack! Mycket bra tips! Venerna och allt läker av sig självt va? tänkte mer ifall folk kan få problem för livet om man sticker lite galet. Dvs kärl/ven/artär/nerv. Mvh
Citera
2015-08-11, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mannerod
Stort tack! Mycket bra tips! Venerna och allt läker av sig självt va? tänkte mer ifall folk kan få problem för livet om man sticker lite galet. Dvs kärl/ven/artär/nerv. Mvh

Nope, men för livet lär du inte få haha. Ja dom läker ihop snabbt. Samma sak om du träffar en nerv. Då kan muskeln spänna till några gånger av sig själv. Känslan kan vara läskig men ingen fara med det heller.
Citera
2015-08-11, 23:10
Medlem
Stor-Franks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mannerod
Det är till 99,9% ofarligt.

Det är väldigt sällan man träffar en artär. Men att sticka hål på en artär är inget man vill göra. Det gör ont, bränner/svider och så trycks kolven oftast tillbaka av sig självt av blodtrycket och fyller pumpen med blod. Det är svårt att få en artär att sluta blöda och punkterar man en stor artär kan det vara det sista man gör.
Men man sätter inte aas i närheten av dom normalt sett.

Nerver är oftast ofarliga att träffa. Men samma där, man vill inte klanta sig i glutten och sätta i ischiasnerven.

Vener är lugt att sticka igenom och punktera.
Det värsta som kan hända är en venkollaps och det brukar man bara råka ut för vid intravenösa injeceringar för ofta på samma ställe. Inget du kommer råka utför
Mvh
Citera
2015-08-11, 23:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Frank

Det är väldigt sällan man träffar en artär. Men att sticka hål på en artär är inget man vill göra. Det gör ont, bränner/svider och så trycks kolven oftast tillbaka av sig självt av blodtrycket och fyller pumpen med blod. Det är svårt att få en artär att sluta blöda och punkterar man en stor artär kan det vara det sista man gör.

Nerver är oftast ofarliga att träffa. Men samma där, man vill inte klanta sig i glutten och sätta i ischiasnerven.

Det värsta som kan hända är en venkollaps och det brukar man bara råka ut för vid intravenösa injeceringar för ofta på samma ställe. Inget du kommer råka utför
Mvh

Sitter artärer på olika ställen i varje enskild människokropp? Vilken artär/område bör man vara extra försiktig när man sticker. När jag var på min första kur så kom det väldigt ofta någon blodroppe eller sticken och det måste varit någon litet blodkärl bara antar jag.
Citera
2015-08-11, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Frank

Mvh

Tack så jätte mycket!
Citera
2015-08-12, 00:48
Medlem
Stor-Franks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamstark
Sitter artärer på olika ställen i varje enskild människokropp? Vilken artär/område bör man vara extra försiktig när man sticker. När jag var på min första kur så kom det väldigt ofta någon blodroppe eller sticken och det måste varit någon litet blodkärl bara antar jag.
Exakt, det var bara en ven eller ett litet blodkärl som du gick igenom när du tryckte in och drog ut kanylen.
Stora vener och artärer sitter på samma ställen hos alla i stort sätt.
Vener är ytliga och där blodet pumpas tbx till hjärtat, utan puls.
I artärer pumpas blodet från hjärtat i högt tryck. Det är i artärer man känner pulsen.
Mvh
Citera
2015-08-24, 21:30
Medlem
flashgrenades avatar
Har kollat spotinjections men som den nojjiga nybörgare man är blev jag ändå osäker på om jag stuckit på ett bra ställe. Satte jag sticket bra eller hade ni siktat annorlunda?

Bonusfråga: Finns det någon riktlinje på vilket avstånd man ska hålla mellan sina stick?
Citera
2015-08-24, 22:22
Medlem
Loafees avatar
Smartare att växla kroppsdel inför nästa stick. Sprider ut svullnader och ömhet.
Citera
2015-08-25, 04:14
Medlem
Bowmoresfinests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashgrenade
Har kollat spotinjections men som den nojjiga nybörgare man är blev jag ändå osäker på om jag stuckit på ett bra ställe. Satte jag sticket bra eller hade ni siktat annorlunda?

Bonusfråga: Finns det någon riktlinje på vilket avstånd man ska hålla mellan sina stick?

Helt ok! Alternera höger vänster så är det lugnt.. Annars är ju låren stora så är ju inga problem att flytta sticken lite
Citera
2015-08-25, 04:16
Medlem
Bowmoresfinests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loafee
Smartare att växla kroppsdel inför nästa stick. Sprider ut svullnader och ömhet.

Svullnader ska man inte få
Får man väldigt ont är det dålig olja eller har man satt intill en nerv.
Citera
2015-08-25, 10:52
Medlem
Loafees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bowmoresfinest
Svullnader ska man inte få
Får man väldigt ont är det dålig olja eller har man satt intill en nerv.

Jag rear ut svullnader och köper in ett parti nervträffar. Sen verkar det som om en andel injektioner åker på svullnader ändå. I minsta laget smärta på snabba estrar.
Citera
2015-11-21, 15:11
Medlem
Svullnad efter inject

Har sökt runt på forumet och hittat många trådar om svullnad efter inject. De trådar jag hittar rör dock svullnad runt själva injectstället.

Jag satte mitt tredje stick för två dagar sedan. Gick bra och smärtfritt i vastus lateralis. 1 ml Testo E.

Nu två dagar efter har det uppstått en liten svullnad. Inte vid själva injectstället, utan ca 10 cm längre ner på låret, ser ut som den ligger precis över vastus medialis(eller där medialis och lateralis möts).

Svullnaden är väl ca 4 cm i diameter. Inte vidare hög, men en lätt, lätt rodnad över den.

Smärtmässigt känns som en mindre lårkaka, men kan gå normalt. Lite stel när man reser sig upp tex. Inte så märkvärdigt mao.

Ingen feber, inget annat som påverkar välmåendet. Inget sår kring injectstället eller annat.

Detta var andra sticket i vastus lateralis på 10 dagar, då jag bara växlar mellan höger och vänster ben.

Någon som har idéer eller kanske erfarenheter?
Är det detta som vissa kallar för en "lump" av för mycket olja i muskeln? Det är ju små doser, så tycker låret borde klara 2 ml (1 ml dag 1+ 1 ml dag 10).

Använder apotekstesto från aburaihan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in