Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-01-07, 09:28
  #13
Medlem
buffalos avatar
Det är väl mycket tveksamt att något företag skulle vilja sälja en utrangerad livflotte till någon.

Inte så bra PR om den förr eller senare hamnar på en båt och sen inte fungerar när den behövs för det den är tänkt till från början, nämligen att rädda liv.
Citera
2015-08-11, 16:16
  #14
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anarchos
...En massa texttexttext om flottar blablabla...

Jag hoppas att detta har klarställt några av funderingarna du haft kring flottarna.

MVH
A

Och dessutom blir det jäkligt hårt att sova på 0,6 mm gummibelagd nylonväv (ja, botten är INTE uppblåsbar, bara kanterna och taket). Ta med luftmadrasser!
Citera
2015-08-11, 16:20
  #15
Medlem
MartinStLouiss avatar
Man kan ju köpa ett tvåmannatält för 99 kronor (tror att det var på Rusta).
Citera
2015-09-29, 09:18
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Och dessutom blir det jäkligt hårt att sova på 0,6 mm gummibelagd nylonväv (ja, botten är INTE uppblåsbar, bara kanterna och taket). Ta med luftmadrasser!

Det kan den visst vara, finns mängder av livflottar med uppblåsbar botten.
Men speciellt bra som tält är de inte. Speciellt inte efter någon tycker det är roligt att skära sönder flotten när du ligger och sover. Har du då blåst upp flotten med flaskan så är detta koldioxid. Så om du då blir instängd sovandes i flotten som faller över dig och fylls med koldioxid, så blir det lite trist.
Citera
2015-10-03, 07:35
  #17
Medlem
morkfromorks avatar
Dra iväg ett mail till någon av vikings serviceststioner, de har garanterat en utrangerad flotte, oklart om de säljer hur som helst, och som nämns ovan de väger som satan själv.

Station no.: 612
Company: VIKING LIFE-SAVING EQUIPMENT AB
Address: 53 Strömfallsvägen
City: 135 49 Tyresö, Stockholm
Country: Sweden
Tel.: (+46) 087700170
Fax: (+46) 087700183
E-mail: viking-se@viking-life.com

Station no.: 796
Company: VIKING LIFE-SAVING EQUIPMENT SWEDEN AB
Address: 14 Ruskvädersgatan
City: 418 34 Gothenburg
Country: Sweden
Tel.: (+46) 031531170
Fax: (+)
E-mail: gbgse@viking-life.com

Station no.: 190
Company: Brandab Skydd & Säkerhet AB
Address: Skyttevägen 2
City: 371 41 Karlskrona
Country: Sweden
Tel.: (+46) 455331686
Fax: (+46) 455331680
E-mail: bjorn.eldh@brandab.com

Station no.: 232
Company: Dyk & Flottservice AB
Address: Nubbgatan 7
City: 211 24 Malmö
Country: Sweden
Tel.: (+46) 40185561
Fax: (+46) 40182461
E-mail: flottservice@bachmans.se

Station no.: 295
Company: Västkustens Flotteservice AB
Address: Kalvhällan, P.O. Box 13
City: 456 25 Smögen
Country: Sweden
Tel.: (+46) 52370777
Fax: (+46) 52370277
E-mail: vf@safesea.se
Citera
2015-10-04, 16:13
  #18
Avstängd
GeorgeKushs avatar
Jag antar att du aldrig har varit i en livflotte.. och inte heller vet någonting om livflottar. Jag vill därför hjälpa dig och om möjligt klargöra konceptet för dig.

Vad gäller den eventuella stölden av en flotte, från en färja så måste jag tyvärr påpeka att det är dumheter.
Varför det? Jo för att färjornas Standard 25pax flotte väger i runda slängar 170kg och är 1,3m lång med en diameter på ca. 70cm... jag går inte vidare in på själva företaget att sedan lyckas transportera av den från färjan utan att upptäckas.

Så jag vill mena att du i så fall blir tvungen att köpa en flotte.
Livflottar har som uppgift att ge skydd åt folk i sjönöd, och är således inte byggda för camping-komfort. tvärtemot är de snarare små och trånga, detta dels på grund av konstruktionsmässiga skäl men även för att de nödställda skall trängas ihop och dela kroppsvärme.

Hur stor är då en flotte i Utfällt läge?
4m x 4m för 25pax flotten, vilket således ger dig 16 kvadrat (Den har dock rundade hörn, så du torskar några m2 där) av camping-area.

6pax flotten som väger 78kg är i utfällt läge 2,3m x 1,7m således inte det optimala camping-boendet om ni blir fler än...ja...två.

Med tanke på detta och det påstådda priset på 4500kr./6000kr. (vilket jag ställer mig tveksam till)
tror jag du får svårt att hitta ett dyrare och sämre boende för en festival.

Då har vi fortfarande inte berört de juridiska problemen med att använda nödutrustning utan att befinna dig i nöd. dessa varierar dock starkt beroende på var i världen du befinner dig, så jag tycker vi hoppar det.

Jag hoppas att detta har klarställt några av funderingarna du haft kring flottarna.
Citera
2015-10-04, 17:36
  #19
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeKush
Jag antar att du aldrig har varit i en livflotte.. och inte heller vet någonting om livflottar. Jag vill därför hjälpa dig och om möjligt klargöra konceptet för dig.

Varför ompostar du ett inlägg från 2014 från en annan användare...?

/capmac
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback