2015-08-10, 18:15
Medlem
Zohans avatar
tro fan att jag inte gjorde motstånd, som ni kanske kan förstå ur texten är inte det här första gången jag blir LOBad eller knasar på krogen. vet väl själv att det inte går att resonera med poliser. vart påväg hem efter jag blivit avvisad från krog A, stannade bara till för att se om jag kom in på annan krog eller om jag verkligen vart så packad så jag förtjänade att bli avvisad, vakten blev väl lite gring när jag påpekade hans kompetens, stod lite blondiner med alldeles för mycket u-ringning å rökte med han också så han skulle väl flexa lite.

till er som kommenterar mitt intellekt sitter jag med världens paket som täcker hela underarmen och handen+ diverse starka smärtstillande. så lägg ner bara
Citera
2015-08-10, 18:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zohan
Tjo!

Ute i lördags, drack väl lite mycket men störde ingen bara dansade och hade mycket trevligt med nya arbetskamrater. Vakten fick för sig att jag inte skulle få stanna(har strulat med dom på denna krog innan, bl.a. tingsrätt för våld mot tjänsteman men blev friad)

Aja skitsamma tänkte jag, drog vidare till nästa krog istället, vakten släppte in mig inga problem. Vände mig om och drygade till det lite, sa till han att jag var för full för krog A men här va det minsann inga problem, i samband med get gestikulerade jag lite med händerna som man gör när man snackar(rörde han aldrig).

Han tar ett stenhårt grepp om mitt långfinger, drar hela armen bakom min rygg och jag skriker av smärta, sen kom snutar och ni vet hur det fungerar sen, dryga fittor som knuffar omkring än och behandlar en som skit. även känd hos poliserna tidigare so dom satte mig i samma fyllecell som nån pissig alkis. klagade på smärta men dom tyckte jag borde "växa upp".

söndagen spenderas på akuten med röntgen. nu vart fingret brutet, sjukskriven i 5 veckor från nytt arbete.

jävligt sugen på att gå vidare med här då ordningsvakter är största fittorna som vandrar på våra gator

min fråga är det ens värt att gå vidare med det? skulle anta att det blir ord mot ord i tingsrätt(om vi äns kommer så långt), bara slöseri med tid för min del.

Om ordningsvakten gjort rätt eller fel i detta fall är svårt att säga säkert. Hade han rätt att agera enligt PL 10§ på det sättet han gjorde är det inte mycket att snacka om. Att det sedan uppstod skador är inte konstigt, det kan det väldigt lätt göra vid handgemäng och det är inte mycket som går att göra åt saken.

Personer som skriker om övervåld och felaktigt agerande från polis/OV i sådana situationer vet oftast inte vad en våldsam situation är och har ingen förståelse i hur lätt skador faktiskt kan uppstå.

Tråkigt med fingret, ändock inte någon värre form av skada du kan råka ut för.
Citera
2015-08-10, 18:48
Medlem
Edward-Tellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E259
Om ordningsvakten gjort rätt eller fel i detta fall är svårt att säga säkert. Hade han rätt att agera enligt PL 10§ på det sättet han gjorde är det inte mycket att snacka om. Att det sedan uppstod skador är inte konstigt, det kan det väldigt lätt göra vid handgemäng och det är inte mycket som går att göra åt saken.

Personer som skriker om övervåld och felaktigt agerande från polis/OV i sådana situationer vet oftast inte vad en våldsam situation är och har ingen förståelse i hur lätt skador faktiskt kan uppstå.

Tråkigt med fingret, ändock inte någon värre form av skada du kan råka ut för.

Jo men om ordningsvakten har agerat med uppsåt att skada har han begått ett brott. Det låter jävligt konstigt att ett omhändertagande innebär att en person får sitt långfinger brutet.
Citera
2015-08-10, 18:50
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Diego
Men, tanke på den intelligens som TS uppvisar så behövs det inte så mycket. Fast å andra sidan är det ju ännu enklare för ordningsvakten, det är ju faktiskt en åklagare som i en eventuell rättegång måste visa att han inte hade rätt att använda så mycket våld som han gjorde.

Åtal för misshandel, så måste åklagaren styrka ett uppsåt. Känns svårt

Åtal för tjänstefel, kanske enklare, men förmodligen lika döfött det

Att gå in på en krog och kläcka ut sig en humoristisk kommentar tycker inte jag är något som direkt tyder på att TS är ointelligent, jag har gjort betydligt dummare saker i mina dar, förmodligen den senaste månaden också om vi nu vill vara sån.

Nu är det förstås så att en åklagare har bevisbördan vid åtal, dock så är den plikten uppfylld genom att TS förklarar händelseförloppet och visar upp sitt brutna finger eller något dokument på det från sjukhuset. Det är då upp till vakten att förklara varför en sådan mängd våld var nödvändig i situationen, klarar han inte av det vilket inte alls är otroligt, har själv gått VU 1 och sett vilka meat heads som faktiskt får bli vakter/väktare, så finns det goda möjligheter för en fällande dom.

Det hela handlar ju om att bedöma vem som är trovärdigast om de har olika historier, eftersom TS var onykter och man ger extra förtroende till ordningsvakter så ligger han förstås inte bra till men det förutsätter att vakten har en trovärdig historia.

Jag skulle aldrig avråda någon från att anmäla ett brott som är begånget. Om det inte leder till en fällande dom, so be it, men det kan kanske få den här idioten till vakt att tänka efter lite nästa gång han misshandlar en människa i yrket.
Citera
2015-08-10, 19:09
Medlem
Edward-Tellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Att gå in på en krog och kläcka ut sig en humoristisk kommentar tycker inte jag är något som direkt tyder på att TS är ointelligent, jag har gjort betydligt dummare saker i mina dar, förmodligen den senaste månaden också om vi nu vill vara sån.

Nu är det förstås så att en åklagare har bevisbördan vid åtal, dock så är den plikten uppfylld genom att TS förklarar händelseförloppet och visar upp sitt brutna finger eller något dokument på det från sjukhuset. Det är då upp till vakten att förklara varför en sådan mängd våld var nödvändig i situationen, klarar han inte av det vilket inte alls är otroligt, har själv gått VU 1 och sett vilka meat heads som faktiskt får bli vakter/väktare, så finns det goda möjligheter för en fällande dom.

Det hela handlar ju om att bedöma vem som är trovärdigast om de har olika historier, eftersom TS var onykter och man ger extra förtroende till ordningsvakter så ligger han förstås inte bra till men det förutsätter att vakten har en trovärdig historia.

Jag skulle aldrig avråda någon från att anmäla ett brott som är begånget. Om det inte leder till en fällande dom, so be it, men det kan kanske få den här idioten till vakt att tänka efter lite nästa gång han misshandlar en människa i yrket.

Exakt, det är inte omöjligt att vinna. Det TS behöver är teknisk bevisning eller oberoende vittnen. Ordningsvakter som beter sig som TS har beskrivit brukar vara smarta nog att misshandla sina offer undanskymt.
Citera
2015-08-10, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edward-Teller
Fan vilka äckliga människor som tycker det är rätt att en person får långfingret avbrutet för att han gav det till en ordningsvakt. ...
Vem har skrivit det, annat än att TS själv tolkar det så? Jag vill att du anger det exakt och inte svamlar en gång till. De inlägg som har gjorts har handlat om saken, det vill säga om TS kan anmäla detta, få sin sak prövad och få vakten fälld. Jag bedömer det som i det närmaste uteslutet. Men kan TS hitta tillförlitliga vittnen som kan bekräfta hans oskuld, så är det inte helt omöjligt. Personligen tycker jag att TS är ett kräk, men vakter får ändå inte agera gatans domstol, om så nu var fallet.
Citera
2015-08-11, 00:21
Bannlyst
Citat:
Jo men om ordningsvakten har agerat med uppsåt att skada har han begått ett brott. Det låter jävligt konstigt att ett omhändertagande innebär att en person får sitt långfinger brutet.

Nej det låter inte konstigt, iaf inte för mig som har utbildning i våldsanvändning och varit med om x antal ingripanden mot fulla och stökiga personer.

Jag har själv fått ont i både händer och fingrar efter handgemäng, såväl på övningar som i IRL situationer. Dom fall jag varit med om har det snabbt gått över och inte varit farligare än lite ömhet, men Jag vet fall där kollegor har skadat bla tummarna så dom tvingats vara sjukskrivna.

Det är vanligt i sådana här situationer överlag att just fingrarna kan ta stryk, både på OV/ polis och den man ingriper emot. Inte alls konstigt faktiskt.

Däremot låter det mycket konstigt att OV helt plötsligt skulle få för sig att misshandla TS, mitt inne på krogen bland allt folk, och det helt utan vidare och utan anledning.

Det är helt och fullt möjligt att man som OV gör allt rätt, men råkar man ut för en full bråkstake så blir skador iaf.
Citera
2015-08-11, 00:46
Medlem
GeneralPoops avatar
Sluta köra upp långfingret i ansiktet på en OV samtidigt som du spyt ur dig en massa dryga ord så kommer du slippa ont i fingret.

Och att det du skrivit är hela historien ställer jag mig tveksam till. Uppenbarligen brukar du hamna i jidder mer än en gång så alltså är det förmodligen något i ditt betende som gör att du hamnar i bråk.
Men anmäla kan du ju såklart alltid göra. Men det kommer inte leda nånstans.
Citera
2015-08-11, 13:17
Medlem
Edward-Tellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E259
Nej det låter inte konstigt, iaf inte för mig som har utbildning i våldsanvändning och varit med om x antal ingripanden mot fulla och stökiga personer.

Jag har själv fått ont i både händer och fingrar efter handgemäng, såväl på övningar som i IRL situationer. Dom fall jag varit med om har det snabbt gått över och inte varit farligare än lite ömhet, men Jag vet fall där kollegor har skadat bla tummarna så dom tvingats vara sjukskrivna.

Det är vanligt i sådana här situationer överlag att just fingrarna kan ta stryk, både på OV/ polis och den man ingriper emot. Inte alls konstigt faktiskt.

Däremot låter det mycket konstigt att OV helt plötsligt skulle få för sig att misshandla TS, mitt inne på krogen bland allt folk, och det helt utan vidare och utan anledning.

Det är helt och fullt möjligt att man som OV gör allt rätt, men råkar man ut för en full bråkstake så blir skador iaf.

Nu sa TS att ordningsvakten tog ett stenhårt grepp om hans långfinger och bröt ner hans arm på ryggen. Så omhändertar man inte folk. Det låter snarare som misshandel med likgiltighetsuppsåt i mina öron, om TS talar sanning.
Citera
2015-08-11, 13:33
Medlem
NyttAnonymtKontos avatar
Citat:
Nu sa TS att ordningsvakten tog ett stenhårt grepp om hans långfinger och bröt ner hans arm på ryggen. Så omhändertar man inte folk. Det låter snarare som misshandel med likgiltighetsuppsåt i mina öron, om TS talar sanning.

Beter man sig inte illa och inte gör motstånd gör det inte ont, helt enkelt.
Det är tråkigt att TS finger blev brutet, men jag har mkt svårt att tro att man medvetet bryter någons finger, men självklart tar man i lite extra om någon varit våldsam tidigare och uppvisar ett våldsamt beteende.
Citera
2015-08-11, 13:38
Medlem
Nirps avatar
Du är ju tappad. Klart att du inte har någonting att hämta här.

Självinsikt kanske är något du borde försöka skaffa dig.
Citera
2015-08-11, 13:41
Medlem
Nirps avatar
Citat:
Det låter väl inte särskilt konstigt? Att ett omhändertagande (fysiskt tvång) resulterar i att en av kroppens klenare extremiter (fingret) skadas låter inte osannolikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in