2015-08-11, 13:58
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Lite funderingar kring handsken som hittades i ladan. Det har nämnts att handskarna egentligen var Lisas pappas och att hon fått låna dom. Jag vet inget om storleken på dessa men undrar om de inte var i mansstorlek. Jag antar att en ung kvinna har mycket mindre händer än en vuxen man.
Redan den 8 juni ringer bröderna till mamman och berättar att det var dom som hittat Lisas handske i ladan. De berättar även att en av sönerna tagit i handsken för att sedan lägga tillbaka den. Hur visste de redan då att Lisa bar just de handskarna, särskilt om de var i modell större?

På söndagskvällen blev det stort sökpådrag efter Lisa. Flera män letade efter Lisa, även i ladan. Missade balterna detta? Det är svårt att tro. Varför undrade de inte om någon av dessa män tappat handsken? Visste dom redan att handskarna bars av Lisa? Bara detta måste ha gjort polisen misstänksamma.

Handsken var, enligt AJ som hittade den, en "liten modell"

http://www.tv4.se/nyheterna/artiklar/s%C3%B6kandet-efter-lisa-man-s%C3%A5g-hjulsp%C3%A5r-ned-mot-damm-5577d853b9a9f671f6000076

1:26 inne i video nr 3 säger godsägare Arn* Jönsson:
"Jo det var så at på måndag morgon så diskuterade vi dom vanliga arbetarna som skulle gøras under dagen och då låg der helt pløtsligt den handsken nere på marken mitt inne i ladan och då sa vi den där handsken verkar vara liten modell. Då tog först en av dom anställda upp den, så to såsåto så tog tog min sammarbetspartner L*** Å**** ochså upp den och sedan tog jag den och sa att den här måste vi bära till polisen och så tog jag den i fingret och sakta bar den bort polisen som dem tog hand om den..
2015-08-11, 14:01
Medlem
Citat:
Det dnaspår från 35-åringen som hittats ska inte kunna förklaras med att han arbetade på gården. Och han kan själv inte ge någon förklaring till hur de hamnat där förutom att någon planterat detta. Det låter illavarslande för honom.
Det behöver inte vara illavarslande för honom, det är samma sak med handsken i ladan det är inget illavarslande för honom om hans DNA fanns på handsken.
Det finns saker som är viktiga att få klarhet i för att kunna gå vidare i fallet. 1. Fanns det DNA från 35 åringen på Lisas kropp ?
2. Var han och köpte 3 pizzor med den andre brodern 19.30 den kvällen Lisa försvann ?
3. Blev kroppen styckad ?
4. Finns brottsplatsen som man känner till ?
5. På vilket sätt transporterades kroppen till brottsplatsen ?
6. Finns det något spår av Lisa i 35 åringens eller brödernas bil ?
Senast redigerad av Fagro 2015-08-11 kl. 14:10.
2015-08-11, 14:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner

Enligt Johansson likaså:
" – Det handlar om en liten mc-handske. Pappan har sagt att det är hennes. Men vi vill ändå säkerställa det med hjälp av dna-analys, säger Lars Johansson, enhetschef för grova brott i Skaraborg."
http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.40...itta-lisa-holm
2015-08-11, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Det behöver inte vara illavarslande för honom, det är samma sak med handsken i ladan det är inget illavarslande för honom om hans DNA fanns på handsken.
Det finns saker som är viktiga att få klarhet i för att kunna gå vidare i fallet. 1. Fanns det DNA från 35 åringen på Lisas kropp ?
2. Var han och köpte 3 pizzor med den andre brodern 19.30 den kvällen Lisa försvann ?
3. Blev kroppen styckad ?
4. Finns brottsplatsen som man känner till ?
5. På vilket sätt transporterades kroppen till brottsplatsen ?
6. Finns det något spår av Lisa i 35 åringens eller brödernas bil ?

Ändå kan det bli åtal även om det är svar Nej, Ja, Nej, Nej, Vet ej och Nej.
2015-08-11, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregorGreger
Ändå kan det bli åtal även om det är svar Nej, Ja, Nej, Nej, Vet ej och Nej.
Blir det åtal kommer förundersökningen att ge svar på de här frågorna .
2015-08-11, 14:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner

http://www.tv4.se/nyheterna/artiklar/s%C3%B6kandet-efter-lisa-man-s%C3%A5g-hjulsp%C3%A5r-ned-mot-damm-5577d853b9a9f671f6000076

1:26 inne i video nr 3 säger godsägare Arn* Jönsson:
"Jo det var så at på måndag morgon så diskuterade vi dom vanliga arbetarna som skulle gøras under dagen och då låg der helt pløtsligt den handsken nere på marken mitt inne i ladan och då sa vi den där handsken verkar vara liten modell. Då tog först en av dom anställda upp den, så to såsåto så tog tog min sammarbetspartner L*** Å**** ochså upp den och sedan tog jag den och sa att den här måste vi bära till polisen och så tog jag den i fingret och sakta bar den bort polisen som dem tog hand om den..

Tack! Jag har tidigare idag blivit korrigerad och har tagit tillbaka min fundering då jag förstått hur mamman verkligen sagt och att handsken inte var i någon större modell som jag trodde. Vad jag inte förstått riktigt än är när det är okej att lita på det som står i media och inte. Men det kanske kommer? Ibland är man nämligen naiv när man utgår från vad som står i våra tidskrifter.
2015-08-11, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Jävla B-utredning med oerfarna jurister och som vanligt undermåliga poliser!

De har fel man och försöker nu in i det sista rädda sin heder.

De har garanterat ingen betydande DNA från MGM på varken BOvä eller hennes tillhörigheter.

Så här lång tid av svammel och ingenting ska det inte ta i ett så prioriterat fall.

Litauern är dagens "35-åringen" (han som satt häktad för mord på Anna Lindh, men frisläpptes)

De har fel person, jag är helt övertygad.

PS. Ville bara vädra lite. Vill inte ha nån reply på detta om att jag måste förklara mig eller komma med fakta/bevis etc, speciellt inte från svenska jurister, eftersom jag anser att allt för många saknar både pålitlighet och skicklighet.

99% av alla jurister blir det för pengarnas, berömmelsens eller prestigens skull. Få är intresserade i faktisk rättvisa.

Varför finns mg:s dna på hennes tillhörigheter om han inte har något med mordet att göra ?
Det går inte att blunda för detta faktum att det fanns där.
Oskyldig tills att motsatsen bevisats ja men snart får vi veta vad alla analyser visar.
Då tror jag att alla som tror på några andra gärningsmän måste ändra sig för fakta.
Exakta händelseförloppet får vi kanske aldrig veta om inte gm börjar prata själv.

Att jämföra med Anna Lindh mordet är lite märkligt.
35-åringen var fel person helt klart det vet vi alla.
Det stod snabbt klart att han var oskyldig.

Att poliser och jurister bryr sig om pengar berömmelse och prestige kan jag i viss mån hålla med om.
Av egen erfarenhet vet jag poliser som själva begått lagbrott för att sätta dit folk.
Men inget sådant lär ha hänt i LH fallet.
Planterade bevis....knappast.
2015-08-11, 15:40
Medlem
aLphaCurLs avatar
En hypotes om gripandet av litauerna och fyndet av LH:s kropp

Det har spekulerats en hel del kring detta. Jag har valt att prova att vända och vrida lite på scenariot.

Kanske är det så att den utlösande händelsen, som leder till litauernas gripande och fyndet av LH:s kropp, helt enkelt består i att det är just litauerna som hittar BO i boden BPA 4 i samband med något ärende dit. Därpå utbryter känslor av vanmakt och ångest, en hetsig känslorörelse och diskussion dem emellan om hur detta kan komma att tolkas och implicera dem själva, som drar till sig nyfikna från MPS i närheten.
Litauerna försöker avstyra att MPS närmar sig eller går in i boden - för att bevara eventuella bevis och för att skona närvarande personer från åsynen - och ger sig iväg mot Blomberg för att påkalla insatsledningens uppmärksamhet.
MPS följer lite på avstånd och observerar dem medan man ringer polisen. När litauerna hinns upp av polispatrullen, som varit i kontakt med MPS, uppger litauerna vad de upptäckt så gott de nu kan, varpå polisen uppsöker fyndplatsen.
När de svensktalande - poliser och MPS - sedan snackar ihop sig framstår litauerna (som inte finns närvarande) som misstänkta och gripandet sker strax i deras hem.

Detta scenario förklarar den nära kopplingen mellan gripandet och fyndet av kroppen.

@
2015-08-11, 15:47
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aLphaCurL
En hypotes om gripandet av litauerna och fyndet av LH:s kropp

Det har spekulerats en hel del kring detta. Jag har valt att prova att vända och vrida lite på scenariot.

Kanske är det så att den utlösande händelsen, som leder till litauernas gripande och fyndet av LH:s kropp, helt enkelt består i att det är just litauerna som hittar BO i boden BPA 4 i samband med något ärende dit. Därpå utbryter känslor av vanmakt och ångest, en hetsig känslorörelse och diskussion dem emellan om hur detta kan komma att tolkas och implicera dem själva, som drar till sig nyfikna från MPS i närheten.
Litauerna försöker avstyra att MPS närmar sig eller går in i boden - för att bevara eventuella bevis och för att skona närvarande personer från åsynen - och ger sig iväg mot Blomberg för att påkalla insatsledningens uppmärksamhet.
MPS följer lite på avstånd och observerar dem medan man ringer polisen. När litauerna hinns upp av polispatrullen, som varit i kontakt med MPS, uppger litauerna vad de upptäckt så gott de nu kan, varpå polisen uppsöker fyndplatsen.
När de svensktalande - poliser och MPS - sedan snackar ihop sig framstår litauerna (som inte finns närvarande) som misstänkta och gripandet sker strax i deras hem.

Detta scenario förklarar den nära kopplingen mellan gripandet och fyndet av kroppen.

@
Nej, det var tre timmar mellan frihetsberövandet och fyndet.
2015-08-11, 15:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mccharlie
Varför finns mg:s dna på hennes tillhörigheter om han inte har något med mordet att göra ?
Oskyldig tills att motsatsen bevisats ja men snart får vi veta vad alla analyser visar.
Då tror jag att alla som tror på några andra gärningsmän måste ändra sig för fakta.
Exakta händelseförloppet får vi kanske aldrig veta om inte gm börjar prata själv.

Att poliser och jurister bryr sig om pengar berömmelse och prestige kan jag i viss mån hålla med om.
Av egen erfarenhet vet jag poliser som själva begått lagbrott för att sätta dit folk.

Det faktum som du höjer till skyarna vet du inte ett skit om. Kan lika gärna vara handsken som alla va och petade på.

Det stod inte alls snabbt klart att det inte var 35-åringen. Det är klart som fan du kan säga att alla vet att det inte var han per dags dato, när en helt annan blev dömd i efterhand. Men då visste ju ingen. Det har håant flera gånger.

Jag har sagt det för och säger det igen: âr helt övertygat att de har fel snubbe, få se vem som har rätt. Kom ihåg vem som skrev det bara!!!
2015-08-11, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mccharlie

Att plantera bevis för att fälla någon oskyldig för mord skulle inte fungera, en mordutredning som är noggrann som den måste vara, skall visa ett sammanhang att det finns en sammanhängande kedja av händelser som binder den misstänkte gärningsmannen.
Sedan måste det stämma in med en tids cykel att den misstänkte har kunnat genomföra brottet.
Att plantera bevis skulle bli en bruten kedja, helt garanterat.
Det är samma sak med att erkänna ett mord när den misstänkte blir presenterat med en sammanhängande kedja med bevis finns ingen annan lösning för den misstänkte än att erkänna, som de också vanligen gör och kommer lindrigast undan.
Men att tro en misstänkt skall erkänna ett mord som han inte gjort, det kommer inte att fungera. Därför det måste undersökas om han har kunnat genomföra brottet, i annat fall kunde personer ta på sig brott mot hög betalning för den som verkligen begått brottet
Senast redigerad av Fagro 2015-08-11 kl. 16:16.
2015-08-11, 16:05
Avslutad
Citat:
Jag tror chansen är ganska stor att du ändrar uppfattning när rättegången väl startar och vi alla får veta mer om det här sorgliga mordet. Vad har hänt, vad finns det för bevis?
Det låter som svammel och idel upprepningar, men det beror på yppandeförbudet. Det finns en god anledning till yppandeförbudet i det här fallet. Det finns fortfarande två misstänkta därute som kan bli aktuella att höra igen. Eventuellt också åtala. Då ska de inte ha en susning om vad 35-åringen berättat eller hur bevisningen ser ut.

Nog kan man anta att bevisningen är stark när 35-åringen inte själv kan ge en förklaring till hur hans dna hamnat där det hamnat. Hans enda förklaring (eller hans advokats) är att någon planterat hans dna. Det är ingen bra förklaring.

Nej, jag tror chansen är ganska stor att DU ändrar uppfattning när rättegången väl startar och vi alla får veta mer om det här sorgliga mordet!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in