2015-08-10, 23:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Detta är nog att spänna bågen för mycket men ett utspel som brukar trilla in lite då och då vid dylika mordhäktningar där MGM nekar. Att åklagaren väcker åtal innan den 25 augusti är aningen osannolikt och framförallt om hon tänkt ta med brodern och frugan i samma åtal, finns inte en chans att man ror det i hamn.
Omhäktning p.g.a. komplettering i utredningen med anledning av inkomna uppgifter och analyssvar är nog vad som väntar den 25 augusti.

Håller med - låter mer vettigt. Låter helt osannolikt att hinnas med, få ordning på protokoll, delgivningar samt om analyssvar kanske skapar mer förhör. I så fall ett rent hafsverk i mitt tycke.
Att det sen skulle lättas på restriktioner tror jag inte heller - varför skulle förundersökningen inte behöva skyddas i dess slutskede? Speciellt som du nämner - det är två fortsatt misstänkta på fri fot.
2015-08-10, 23:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Det som gör att jag tror rätt GM är häktad är just det lilla vi vet .
Skulle det dyka upp en mera trolig GM så ändras ju saken helt , men det gör ju inte det .
Tiden går och MGM och Advokaten gör säkert allt dom kan för att fria MGM , men dom verkar ju inte att lyckas !
Det ser mörkt ut för NB .
Jag tror det kommer att finnas bevisning för att fälla NB för mord , vi får se om några månader .

Åklagare Anette Olsson: Det finns vittnesuppgifter som har betydelse
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=6220933
+ Försvarsadvokatens inlaga om vittnesmålen gör nog att vi troligen har medmisstänkta på listan av vittnen som oavsett vad det säger i övrigt troligen kommer att säga att denne inte var med dem en viss tidpunkt dvs. då brottet ägde rum. Det säger ju inte vad MGM gjorde ... men väl att möjligheten fanns där rent tidsmässigt. Hoppas verkligen att rätt person sitter och mycket tyder väl på det men det är ändå väldigt lite vi vet som inte har tillgång till all info.

De har nog blivit indragna mot sin vilja och ett sådant tåg kan nog vara svårt att hoppa av i farten. Brodern som är distinkt konfliktundvikande enligt sin fru och nu går hos psykolog blir ett intressant vittnesmål. Det verkar krackelera i uppgifterna från deras mor.

Jag är mest nyfiken på just :Varför
2015-08-11, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Kort fråga: Är denna intervju med åklagaren den senaste angående DNA på fynd? (Där hon säger att det endast finns DNA på en tillhörighet).

Jag tror inte alla saker/föremål de har skickat iväg på analys är färdiganalyserade än, så fler spår kanske kan dyka upp
2015-08-11, 00:21
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Ytterst tveksamt då annan misstänkt är på fri fot och även då frugan för skyddande, det vore som att öppna dörren så han kan få info via media om deras uttalanden som kan helt plötsligt börja ramla in med hjälp av just media för det säljer.

Nu menade jag ju lättade restriktioner, vlket inte betyder att jag tror på fullständig frihet från restriktioner. Det kan röra sig om tillåtelse att ta emot mänskliga besök i större utsträckning, ökat antal timmars vistelse utomhus, eller bara tillåtelse att se nyheter på teve och andra mänskliga "rättigheter".
Det behöver emellertid inte alls betyda att han erbjuds någon som helst möjlighet att kommunicera med omvärlden på sina egna villkor.
2015-08-11, 00:29
Medlem
[quote=Azimut68|53742870]Hittade en gammal artikel från 16 jun 2012 07:53 på Expressen.

Funderar lite på om detta bara är en slump att Åklagaren Lars-Göran Wennerholm & Advokat Inger Rönnbäck fick detta mål eller om det kan vara så att brottet har skett på liknande sätt och Lars-Göran samt Inger har tidigare erfarenhet av sådana mål.

http://www.expressen.se/gt/foraldrarna-sag-nar-dottern-valdtogs/[/QUOTE/ Nej det är ingen slump att hon fick detta fallet, men det beror inte på det fallet som du länkar till. Utan Helena försvinnandet. Inger Rönnbäck har tidigare jobbat som åklagare. Och hon var åklagare i Helena fallet. Helena fallet och Lisa Holm fallet påminner om varandra. Inger hade en säker källa ang Helena, men polisen släppte det pga svag bevisning.
2015-08-11, 00:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Scarlett1
En massa färgade inlägg huruvida det är eller inte, vad är ditt förslag?
Låta alla som sitter i våra häkten (i väntan på åtal ELLER frigivning) få gå fria och kanske helst få en gratis psykolog kontakt oxå? Kanske ett ICA kort oxå så de får i sig näring fast de mår dåligt? Statligt bidrag för att gå till tandläkaren el en optiker? Kanske en fri bostad ett tag för att få "landa" och slappna av?

Du är ett skämt..eller så har du själv suttit i häkte el gjort en volta o lider med dina "fellow oxå "felaktigt anklagade kriminella"

- MOD- ber om ursäkt för påhopp men den totala inkompetensen och brist på ödmjukhet o respekt fick d att brinna av- tyvärr sänkte jag mig till samma nivå o ens berättigade inlägget med ett svar..
Over & out - ingen mer kommunikation med skribenten i d här fallet kommer ske, LOVAR!
Mindre isolerad , ute fler timmar och kortare häknings tider. Dem är ju inte dömda än ska de bryttas ner tills dem får paranoia,självmords tankar eller inte kan tänka klart? De har ett litet rum som dessa sitter i och kan sitta där väldigt länge tycker du det är humant?
2015-08-11, 01:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroTranquility
Mindre isolerad , ute fler timmar och kortare häknings tider. Dem är ju inte dömda än ska de bryttas ner tills dem får paranoia,självmords tankar eller inte kan tänka klart? De har ett litet rum som dessa sitter i och kan sitta där väldigt länge tycker du det är humant?

Skillnaden är väl om det blir lång häktningstid, men är det ens relevant i detta fall? Han har suttit i drygt 2 månader och det diskuteras att väcka åtal redan. Det är snabbt.
"Mindre isolerad" vet jag inte vad du menar när det gäller risken att undanröja bevis eller försvåra utredningen? Jag kan inte se nån halvvariant som skulle fungera.
I det här fallet är det ju fler misstänkta - är de skyldiga så vore det ju inte så lyckat att träffa dem på besökstiden.
Men övervakad utomhusvistelse (utan andra intagna samtidigt) längre än en timme vore väl bra om häktet är utformat så rastgården och bevakningen räcker till.
2015-08-11, 03:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ja, absolut.
Dock är rubriceringen än idag "Mord" och det skulle förvåna stort mig om detta rubriceras ner längre fram. Men med uppsåt. Vilket helt och hållet utesluter olycka eller annat omedvetet.

Ja, jag håller med. Skrev av delar ur intervjun med Olsson som jag erinrade mig:
- " Men har ni fått muntligt hur hon har bragts om livet, har ni fått nån detalj kring det?
- Nej, jag har inga kommentarer till detaljer i utredningen. Vi har fått ett besked som gör att vi har en person som är misstänkt för mord och då kan man ju dra slutsatsen att det var ett besked som gör att hon är bragd om livet. "

2015-08-11, 06:43
Avslutad
Jävla B-utredning med oerfarna jurister och som vanligt undermåliga poliser!

De har fel man och försöker nu in i det sista rädda sin heder.

De har garanterat ingen betydande DNA från MGM på varken BOvä eller hennes tillhörigheter.

Så här lång tid av svammel och ingenting ska det inte ta i ett så prioriterat fall.

Litauern är dagens "35-åringen" (han som satt häktad för mord på Anna Lindh, men frisläpptes)

De har fel person, jag är helt övertygad.

PS. Ville bara vädra lite. Vill inte ha nån reply på detta om att jag måste förklara mig eller komma med fakta/bevis etc, speciellt inte från svenska jurister, eftersom jag anser att allt för många saknar både pålitlighet och skicklighet.

99% av alla jurister blir det för pengarnas, berömmelsens eller prestigens skull. Få är intresserade i faktisk rättvisa.
2015-08-11, 07:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Jävla B-utredning med oerfarna jurister och som vanligt undermåliga poliser!

De har fel man och försöker nu in i det sista rädda sin heder.

De har garanterat ingen betydande DNA från MGM på varken BOvä eller hennes tillhörigheter.

Så här lång tid av svammel och ingenting ska det inte ta i ett så prioriterat fall.

Litauern är dagens "35-åringen" (han som satt häktad för mord på Anna Lindh, men frisläpptes)

De har fel person, jag är helt övertygad.

PS. Ville bara vädra lite. Vill inte ha nån reply på detta om att jag måste förklara mig eller komma med fakta/bevis etc, speciellt inte från svenska jurister, eftersom jag anser att allt för många saknar både pålitlighet och skicklighet.

99% av alla jurister blir det för pengarnas, berömmelsens eller prestigens skull. Få är intresserade i faktisk rättvisa.

Jag tror chansen är ganska stor att du ändrar uppfattning när rättegången väl startar och vi alla får veta mer om det här sorgliga mordet. Vad har hänt, vad finns det för bevis?
Det låter som svammel och idel upprepningar, men det beror på yppandeförbudet. Det finns en god anledning till yppandeförbudet i det här fallet. Det finns fortfarande två misstänkta därute som kan bli aktuella att höra igen. Eventuellt också åtala. Då ska de inte ha en susning om vad 35-åringen berättat eller hur bevisningen ser ut.

Nog kan man anta att bevisningen är stark när 35-åringen inte själv kan ge en förklaring till hur hans dna hamnat där det hamnat. Hans enda förklaring (eller hans advokats) är att någon planterat hans dna. Det är ingen bra förklaring.
2015-08-11, 08:05
Bannlyst
Lite funderingar kring handsken som hittades i ladan. Det har nämnts att handskarna egentligen var Lisas pappas och att hon fått låna dom. Jag vet inget om storleken på dessa men undrar om de inte var i mansstorlek. Jag antar att en ung kvinna har mycket mindre händer än en vuxen man.
Redan den 8 juni ringer bröderna till mamman och berättar att det var dom som hittat Lisas handske i ladan. De berättar även att en av sönerna tagit i handsken för att sedan lägga tillbaka den. Hur visste de redan då att Lisa bar just de handskarna, särskilt om de var i modell större?

På söndagskvällen blev det stort sökpådrag efter Lisa. Flera män letade efter Lisa, även i ladan. Missade balterna detta? Det är svårt att tro. Varför undrade de inte om någon av dessa män tappat handsken? Visste dom redan att handskarna bars av Lisa? Bara detta måste ha gjort polisen misstänksamma.
2015-08-11, 08:07
Medlem
Trumpeters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Jag tror chansen är ganska stor att du ändrar uppfattning när rättegången väl startar och vi alla får veta mer om det här sorgliga mordet.

Jag tror och hoppas att du har rätt. Det vore mycket olyckligt, först och främst för de närstående om rättegången inte entydigt fäller rätt person och diskussionen om vem som gjorde det fortsätter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in