2015-08-11, 10:54
Medlem
InternetExplorers avatar
Syrien ligger väldigt långt ifrån Marocko, det är inte ens tal om samma världsdel.
Känns väl nästan som att hon borde fattat redan i Bulgarien/ev. annat land i närheten där de blev arresterade att det inte var Marocko de var påväg mot. Eftersom Marocko ligger i västra Afrika att man i sådana fall skulle behöva resa via Frankrike och Spanien för att komma dit, och inte genom alla trasiga öststater.
Nu verkar ju inte skolan ha varit hennes starka sida, men hur kass på geografi får man vara?
Vet man med sig dessutom att man ska till ett främmande land så kanske man kollar upp vart det ligger innan? Har man ingen förmåga att ta ansvar själv?
Citera
2015-08-11, 11:11
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InternetExplorer
Syrien ligger väldigt långt ifrån Marocko, det är inte ens tal om samma världsdel.
Känns väl nästan som att hon borde fattat redan i Bulgarien/ev. annat land i närheten där de blev arresterade att det inte var Marocko de var påväg mot. Eftersom Marocko ligger i västra Afrika att man i sådana fall skulle behöva resa via Frankrike och Spanien för att komma dit, och inte genom alla trasiga öststater.
Nu verkar ju inte skolan ha varit hennes starka sida, men hur kass på geografi får man vara?
Vet man med sig dessutom att man ska till ett främmande land så kanske man kollar upp vart det ligger innan? Har man ingen förmåga att ta ansvar själv?
Hon är femton år - och reser med någon som hon tror vet vart de skall ... Varför skulle hon dubbelkolla det?

När jag åker utomlands med min man så litar jag helt på att han tar åt oss rätt håll .. inte fan sitter jag med karta och kollar att han inte lurar iväg mig någonstans.

Flyg kan dessutom gå hur fan som helst. En resa till exempelvis Barcelona kan t ex ta mellan 3,5 -- 16 timmar, beroende på om man vill betala för direktflyg eller ta ett billigare alternativ med mellanlandningar här och där ..
Citera
2015-08-11, 11:14
Medlem
InternetExplorers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Hon är femton år - och reser med någon som hon tror vet vart de skall ... Varför skulle hon dubbelkolla det?

När jag åker utomlands med min man så litar jag helt på att han tar åt oss rätt håll .. inte fan sitter jag med karta och kollar att han inte lurar iväg mig någonstans.

Flyg kan dessutom gå hur fan som helst. En resa till exempelvis Barcelona kan t ex ta mellan 3,5 -- 16 timmar, beroende på om man vill betala för direktflyg eller ta ett billigare alternativ med mellanlandningar här och där ..

De flög inte, det tog sig dit landvägen. Därför undrar jag. Nog hade jag då velat veta vart jag befann mig och vart jag skulle, även vid 15 års ålder.
Citera
2015-08-11, 11:27
Medlem
Big_hacks avatar
måste man inte ha pass att resa? Hur kan hon ta sig ifrån om hon inte ha någon pass? och tullen i sverige komma bli tokig..... skulle hon till Marocko... fan ser hon inte på biljeten att det är ett annat land.....måste man inte ha pass för att komma till turkiet? hur fick hon pass ifrån i sverige man måste ju ha mamma eller pappa tilll polisen

"She and her 19-year-old boyfriend reportedly travelled to Syria via Turkey, and were recruited on arrival by an Al-Qaeda-linked group."

"I spoke to her yesterday and found out she has been moved to a group of women -- she is not allowed to be with her boyfriend because they aren't considered married by IS. She was very sad and very scared," the mother said.

Det blir bara värre och värre
Citera
2015-08-11, 12:57
Medlem
micro113s avatar
Citat:
De flög inte, det tog sig dit landvägen. Därför undrar jag. Nog hade jag då velat veta vart jag befann mig och vart jag skulle, även vid 15 års ålder.
Och hur tar man sig landvägen till Marocko? Kolla din karta geografimästarn. Att åka via Turkiet är inte ologiskt alls.
Citera
2015-08-11, 13:19
Medlem
InternetExplorers avatar
Citat:
Och hur tar man sig landvägen till Marocko? Kolla din karta geografimästarn. Att åka via Turkiet är inte ologiskt alls.

Båt via Gibraltarsundet, vad vet jag? Jag är ingen geografimästare, men nog är det en ganska lång omväg att åka till Marocko via Turkiet, eller?
Citera
2015-08-11, 13:37
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Båt via Gibraltarsundet, vad vet jag? Jag är ingen geografimästare, men nog är det en ganska lång omväg att åka till Marocko via Turkiet, eller?
Men en väg som kanske är bättre om man vill undkomma kontroller. Båt från Gibraltar till Marocko kräver väl pass -- landvägen kan man vanligen ta sig förbi kontroller.

Dessutom - om det handlar om en "semester" tar man väl inte alltid rakaste vägen. När jag och maken skulle till Skottland med bil så passade vi på att kryssa lite genom Europa också.
Citera
2015-08-11, 13:52
Medlem
InternetExplorers avatar
Citat:
Men en väg som kanske är bättre om man vill undkomma kontroller. Båt från Gibraltar till Marocko kräver väl pass -- landvägen kan man vanligen ta sig förbi kontroller.

Dessutom - om det handlar om en "semester" tar man väl inte alltid rakaste vägen. När jag och maken skulle till Skottland med bil så passade vi på att kryssa lite genom Europa också.

Såvida man inte lyckas anlita någon form av smuggling. Men okej, du har rätt där.
Tror dock att det är viss skillnad mellan dig och din make och två "rymlingar", men ja.
Citera
2015-08-11, 17:24
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodor99
Hoppas allt går bra för den unga tjejen. Hon är ju som sagt fortfarande ett barn i många avseenden så man kan ju visa lite respekt om det finns något sådant nuförtiden. Jag tror de flesta av oss har gjort mindre igenomtänkta handlingar som barn och tonåringar och det är ju inget man ska behöva lida av resten av livet.

Morsans FB verkar det som:

https://www.facebook.com/annkristin.nevalainen?fref=ts

Just denna soppan lär dock bli ytterst svår att ta sig ur och Sverige kan väl inte göra ett skit egentligen. 15 år är man straffmyndig så utifrån den aspekten finns det ansvar även om det givetvis är lägre än om hon skulle vara 18 år. Det som gått snett måste ju vara att hon från första början ens kunde ta sig ur landet och det måste väl funnits någon varningsflagg på pojkvännen om att det var terror med i spelet. Nu är det väl inte så stor koll på personer så fort de fyllt 15 och får ha lite mer eget ansvar men det handlar ju ändå om en fortsatt omyndig person.
Citera
2015-08-12, 23:38
Medlem
Mikeyjamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big_hack
måste man inte ha pass att resa? Hur kan hon ta sig ifrån om hon inte ha någon pass? och tullen i sverige komma bli tokig..... skulle hon till Marocko... fan ser hon inte på biljeten att det är ett annat land.....måste man inte ha pass för att komma till turkiet? hur fick hon pass ifrån i sverige man måste ju ha mamma eller pappa tilll polisen

"She and her 19-year-old boyfriend reportedly travelled to Syria via Turkey, and were recruited on arrival by an Al-Qaeda-linked group."

"I spoke to her yesterday and found out she has been moved to a group of women -- she is not allowed to be with her boyfriend because they aren't considered married by IS. She was very sad and very scared," the mother said.

Det blir bara värre och värre

Hon förfogade över sitt eget pass. Nuförtiden har kidsen ansvaret för dom
Citera
2015-08-14, 20:53
Medlem
Peter-Kjellb0rns avatar
Undrar om Stefan Löfven är nöjd nu? Det var ju ett som sossarna kallar "ensamkommande flyktingbarn" som gjorde tjejen gravid. Om hon är 15 nu så lär de ju garanterat knullat när hon var 14 och var minderårig vilket är olagligt då flyktingbarnet då var 18 år. Alltså var det våldtäkt mot barn som han sen lurat med ner till Syrien. Hade en svensk man gjort liknande mot en minderårig hade det direkt varit på löpsedlarna om "pedofil" och "kidnappning".

Några bilder på 15-åringen:
https://minfil.org/P2tbjfbbba/Marilyn_Nevalainen1.jpg
https://minfil.org/Qftcjfbdb2/Marilyn_Nevalainen2.jpg
https://minfil.org/R9tej4bdb7/Marilyn_Nevalainen3.jpg

Bild där hon är fånge i Syrien hos IS:
https://minfil.org/Sct5j1b1bb/Marilyn_Nevalainen4.jpg
Citera
2015-08-15, 01:23
Medlem
InternetExplorers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter-Kjellb0rn
Undrar om Stefan Löfven är nöjd nu? Det var ju ett som sossarna kallar "ensamkommande flyktingbarn" som gjorde tjejen gravid. Om hon är 15 nu så lär de ju garanterat knullat när hon var 14 och var minderårig vilket är olagligt då flyktingbarnet då var 18 år. Alltså var det våldtäkt mot barn som han sen lurat med ner till Syrien. Hade en svensk man gjort liknande mot en minderårig hade det direkt varit på löpsedlarna om "pedofil" och "kidnappning".

Några bilder på 15-åringen:
https://minfil.org/P2tbjfbbba/Marilyn_Nevalainen1.jpg
https://minfil.org/Qftcjfbdb2/Marilyn_Nevalainen2.jpg
https://minfil.org/R9tej4bdb7/Marilyn_Nevalainen3.jpg

Bild där hon är fånge i Syrien hos IS:
https://minfil.org/Sct5j1b1bb/Marilyn_Nevalainen4.jpg

Skulle gissa på att du på andra och tredje bilden censurerat fel tjej. Tjejen man ser där tror jag är hennes syster.

Vart fick du tag på IS-bilden?
Senast redigerad av InternetExplorer 2015-08-15 kl. 01:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in