Citat:
Ursprungligen postat av
Megaforce
I länder där husen placerades glest och man inte hade höga krav på takbelastning pga snö så byggde man oftast cirkulära hus i sten/lera. I skandinavien var det vanligt med mindre demonteringsbara stockhus fram tills man blev mer bofast på vikingatiden. De husen var byggda med stående hörnstolpar som låstes med låsstock och hade liggande timmer som klämdes fast mellan utsirade skåror i hörnstolparna. Dessa husen monterades på bara några timmar och var lämpliga när man var mer nomader än idag. Dessa hus var inte mycket större än en friggebod och rektangulära. Sen vid järnålderns slut mot vikingatiden så blev man mer bofast och husen utvecklades mot vanliga timmerhus av ungefär den typ som är vanligt idag, men skillnaden var främst att långväggarna var mycket lägre, bara nån meter och taken gick alltså mer eller mindre mot marken. Man hade inga fönster på väggarna utan bara takfönster i form av skinnfönster på sommaren som ersattes med taklucka på vintern.
(Innan glas blev vanligt på 1800-talets början så hade enklare bostäder i regel fönster av skinn (pergament eller papper som skyddades med fönsterluckor på natten och vid väder/vind. När glasfönster kom så försvann i princip bruket av fönsterluckor)
Inget dåligt svar, måste jag säga
Men det är lite underligt att TV-serien "Vikings" inte har med några sådana långhus. Deras vikinga-hus är helt vanliga baracker gjorda av vanliga hyvlade brädor. Inga stockar ens, inga stockhus ens. Utan helt vanliga kvadratiska brädhus.
Det är lite skumt tycker jag, särskilt med tanke på att den handlar om vikingatiden i Skandinavien, och jag har aldrig sett några skildringar av den tiden med sådana hus. Filmskaparna borde ju ha haft en tanke bakom just dessa hus. Varför sådana hus istället för långhus, eller ens stockhus, eller ens stavhus. Varför just fulast möjliga hyvlade, omålade brädhus?
Jo, du har rätt i att det har byggts ganska så kubiska hus i tex ökenområden som Nordafrika eller Arabien.
Och jag har sett att i Afrika nedanför Sahara, var det inte ovanligt med runda hus i byarna. Med spetsiga tak. Det fortsatte ju ända fram till den postkoloniala tiden efter WW2, och i de traditionella byarna, bland ursprungsgrupperna, fortsätter de på samma sätt som alltid.
Bara synd att det inte spridit sig till storstäderna. Där kopierar de bara Väst, smaklöst och utan egen prägel.
Jag såg förresten i Charlie Boormans motorcykel-serie på TV att det i Kanada, på en ö på västkusten finns ett spännande "vandrarhem", där de smällt upp stora sfärer i träden som man kan bo i. Hängande från 3 olika träd. De ser ut som självlysande oreangea runda lyktor mit ute i skogen.
Och programledaren, samt de andra, blev barnsligt förtjusta i att övernatta där. Det borde ju som jag misstänkte innan ha något att göra med att vi möjligen som art levt uppe i träden tidigare , någon gång under vår historia.
Om vi fortfarande hade varit trädlevande - då hade vi aldrig börjat hugga ner skogen som vi gör nu. Då hade någon avskogning av vare sig djungler eller skogar aldrig hänt.
Så visst hade det varit positivt för mänskligheten med hus i träden istället fö på marken.
Tänk själv hur fantastiskt det hade varit med stora skogar med fullt av trädkojor och runda hängande hus etc överallt.
Inget hade varit häftigare än det. Nästan som något utomjordiskt ju.
Någon miljö-rörelse borde ju köpa sig en skog, och i den bygga trädhus. Göra världens första äkta träd-stad.