2015-08-11, 06:19
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Spelar alltså ingen roll hur pedagogisk man är, du är tydligen helt oförmögen att begripa enkla poänger. Då är det rimligen snarare ett val än ett handikapp, så tror vi är färdiga där.

Den enda som har skramlat här är förövrigt du, för att göra situationen något mer genant. Lägg inte över din inkompetens på andra som sagt, du lurar bara dig själv.

Sluta skriv bajs då om du inte har något att komma med.
2015-08-11, 06:24
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Sluta skriv bajs då om du inte har något att komma med.
Vad som hände var att du skrev något idiotiskt. Jag rättade dig. Det tyckte du inte om, så du hittade på att jag påstått massa andra saker så du kunde debattera mot något. Sedan dess har jag fått förklara varför jag inte har någon intention att bryta in i din monolog.

Bajs var det, ja.
2015-08-11, 06:40
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Vad som hände var att du skrev något idiotiskt. Jag rättade dig. Det tyckte du inte om, så du hittade på att jag påstått massa andra saker så du kunde debattera mot något. Sedan dess har jag fått förklara varför jag inte har någon intention att bryta in i din monolog.

Bajs var det, ja.

Nej det var precis vad som inte hände. Du har inte kunnat peka på vad i min strategi som skulle innebära hög risk och du har heller inte kunnat peka på några fel i det jag skrivit. Heller har du inte kunnat peka på var hävstången finns. Att du bara skriver "jo" är innebär ingen förändring på den punkten.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2015-08-11 kl. 06:44.
2015-08-11, 07:07
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej det var precis vad som inte hände. Du har inte kunnat peka på vad i min strategi som skulle innebära hög risk och du har heller inte kunnat peka på några fel i det jag skrivit.
Men FFS, du beskrev inte en strategi.
Citat:
Jag minskade tiden jag hade lån och därmed också risken genom börssparande

Vad som sedan såsar runt i ditt huvud är något mellan dig och ditt huvud.

----

Om du investerar lånade pengar har du hävstång via ditt lån.
Senast redigerad av Trillske 2015-08-11 kl. 07:11.
2015-08-11, 07:37
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Precis, men hävstången minskar i takt med att värdet på portföljen stiger, vilket möjliggör en snabbare amorteringstakt än vanlig amortering.
2015-08-11, 09:23
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Men FFS, du beskrev inte en strategi.

Vad som sedan såsar runt i ditt huvud är något mellan dig och ditt huvud.

----

Jag investerade i mitt exempel inga lånade pengar, läs igen. Jag månadssparade nya pengar i börsen istället för att amortera. Att det sedan finns ett lån till en bostad förändrar inte det faktumet. Det finns alltså ingen hävstång här.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2015-08-11 kl. 09:25.
2015-08-11, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
Ditt lilla exempel. Är det inte ett exempel på inflation? Du har helt enkelt beskrivit hur penningvärdet minskat.
Eh? Ja. Jag har med ett exempel åskådliggjort vad jag tidigare beskrivit, eftersom det inte förstods.

Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
Vad gör Riksbanken när inflationen stiger?
Jublar?
2015-08-11, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentLucidity
Svarta Svanen?

Silent Lucidity hamnar i framtiden i en rådgivargrupp som ska reformera svensk ekonomi efter den största finansiella krisen i svensk ekonomisk historia. Silent Lucidity tittar på SCBs siffror och tycker att det är väldigt märkligt att bara 3% av landets markanvändning är bebyggelse. Det är ju ett vulgärt neoklassiskt exempel på ett riggat Supply and demand. Nej, marknaden måste öppnas då folk efterfrågar boende som är billigt, nytt och fräscht. Silent Lucidity kontaktar administrationen i Danmark samt Hong Kong för att få hjälp att implementera en Land Value Tax för att beskatta all Unearned Increment och skapa en förändring på marknaden. Resultatet blir lyckat när det helt plötsligt blir billigare att exploatera mark istället för att bygga på höjden i staden eller trissa upp priserna på villor från 1940-talet.

Runt Sveriges största städer börjar det poppa upp nya och fräscha stadsdelar till överkomliga priser och samtidigt sjunker "värdet" på de skabbiga husen som varit bankernas pant för den största kredit-blåsningen någonsin i modern svensk historia.

Land Value Tax är svarta svanen.
Vet inte om du noterat det men folk betalar mycket högre boendekostnad för att få bo på Södermalm isf Vallentuna.

Och du har inte heller noterat att priserna i så gott som hela dina 97% är lägre än nyproduktionskostnaden. Och inte heller noterat att vi har ganska gott om boyta i landet.

Din ökning av skattetrycket kommer snarare att sänka tillväxten och föra oss närmare Nordkorea. (Danmark har också negativ tillväxt de senaste åren).
2015-08-11, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakansukkur
Eftersom du jämför Sveriges lånemarknad med Saharas tillgång på djupt vatten, måste din tes bygga på att det inte existerar lån i Sverige?!?
Nej, det har du missförstått, ganska rejält.

Citat:
Ursprungligen postat av hakansukkur
Eller vad är poängen med din promenad mer än att dumförklara dig själv?
Att nyansera.
2015-08-11, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Att nyansera.

Man nyanserar med nyanser, inte med svart eller vitt.
2015-08-11, 11:00
Medlem
SilentLuciditys avatar
Citat:
Vet inte om du noterat det men folk betalar mycket högre boendekostnad för att få bo på Södermalm isf Vallentuna.

Och du har inte heller noterat att priserna i så gott som hela dina 97% är lägre än nyproduktionskostnaden. Och inte heller noterat att vi har ganska gott om boyta i landet.

Din ökning av skattetrycket kommer snarare att sänka tillväxten och föra oss närmare Nordkorea. (Danmark har också negativ tillväxt de senaste åren).

Den nya inriktningen i samhället blir att sänka skatterna inom den produktiva sektorn och göra det mer lönsamt att producera värden (bygga nya och billiga hus) än att bo (i kreditstinna ruckel) och leva på prisökningar. Mark är naturligt att beskatta därför det finns ingen människa som skapat den platsen.

https://www.youtube.com/watch?v=sTxyNQ0ea-k
Senast redigerad av SilentLucidity 2015-08-11 kl. 11:06.
2015-08-11, 12:00
Medlem
Citat:
Eh? Ja. Jag har med ett exempel åskådliggjort vad jag tidigare beskrivit, eftersom det inte förstods.

Jublar?

Fint. Då vet vi båda vad inflation är. Skönt.

Vad bara en av oss verkar veta är att Riksbanken höjer räntan när inflationen stiger. Du påstår motsatsen, att de skulle sänka räntan när inflationen stiger - vilket är fel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in