2015-08-10, 21:40
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag förstår inte din logik.

Om nya köpare idag har råd med en ränta på 5% i bankens kalkyler, varför skulle nya köpare inte ha råd med detta om räntan faktiskt steg till 5%? Varför skulle nya kunder "bli en glesnande skara" bara för att verkligheten blev sådan som man redan idag räknar på?

Detta är något av det mest korkade jag läst senaste 2 v åtminstone
Ja varför skulle det bli färre köpare ...
Hört talas om tillgång och efterfrågan= priset justeras upp och ner för justera efterfrågan.
Zurfarns hjärna är söndersupen efter semestern?

"This turkey is practically Braindead" - Gordon Gekko.
Senast redigerad av slemhog 2015-08-10 kl. 21:43.
2015-08-10, 22:19
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Det kommer inte att gå att besvara dig om du fortsätter lägga över din inkompetens på andra. Vi har som vanligt en sakfråga, och du sätter dig istället direkt och låtsas att jag har påstått andra saker. Alternativt förstår du inte bättre, men i sådana fall kommer det som sagt ändå inte gå att besvara dig innan du börjar tänka till.

Ämnet jag just behandlat är trivialt, det är enkelt att inse att jag bara har förklarat faktum. Du kan därför ta detta som ett tillfälle att fundera över hur du lyckades hamna så extremt snett i svaret. Möjligen prestigelöst våga läsa vad du egentligen besvarat.

Om du nu är intresserad av diskussioner och utveckling, vilket inte riktigt framgår i tråden.

Du är dig lik trilske, du bemöter aldrig något av de argumenten du citerar och ändå har du mage att anklaga andra för att inte vara intresserad av diskussioner. Har du hört talas om projektion? Gör nu som du själv skriver, tänk till på de argument jag framför och bemöt dem, eller gå och göm dig om du inte är intresserad av debatt.

Strategin att månadsspara i indexfonder istället för att amortera av bolånen är enkel att ta till sig, det krävs inte mycket intelligens för det. All historia har visat att börsen innebär högre risk på kort sikt (och det håller du med om eftersom du tidigare hänvisade till volatiliteten på börsen). Ju längre tidsperspektiv vi använder desto mindre risk innebär däremot börssparande, det visar samma historik som du använde tidigare.

Månadssparande i börsen har här inbyggda och effektiva stötdämpare då man inte har hunnit bygga upp speciellt mycket kapital på kort sikt då risken är som störst. Man utsätter då endast en klart begränsad mängd kapital för risk. På längre sikt byggs däremot mer kapital upp men då minskar samtidigt risken pga av tidsfaktorn.

Om du ändå inte kan ta till dig detta enkla resonemang föreslår jag att du provar hur denna strategi fungerat historiskt. Det finns statistik för mer än 100 år tillbaks i tiden för börsen så det är lätt att testa hur väl strategin har fungerat. Tänk dock på att börsen inte måste återhämta hela fallet för att strategin ska gå plus, detta eftersom man efter ett fall köper till låga nivåer.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2015-08-10 kl. 22:23.
2015-08-11, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Med kurt-sune i en roddbåt på ett stormigt hav.

- varför har du ingen flytväst på dig kurt-sune?

- jag är inte i vattnet.

- men om du hamnar i vattnet är det inte lite svårt att rätta till det misstaget då?

- jag är inte i vattnet.

Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Med kurt-sune i en bil på en motorväg.

- Varför har du inte bilbältet på dig kurt-sune?

- Jag kommer inte krocka.

- Men om du krockar är det inte lite svårt att rätta till misstaget då?

- Jag kommer inte krocka.
Gromph, highbanker, trilske och bill clayton är ute och går i Saharaöknen. Alla utom Gromph har flytväst.

highbanker: "Gromph, varför har inte du någon flytväst på dig".

Gromph: "Jag bedömde behovet flytväst som närmast obefintligt."

bill clayton: "Det kan dyka upp en bråddjup sjö som du råka kliva ned i.

Gromph: "Jag har bedömt sannolikheten för det som obefintligt."

Trilske : "Du har aldrig hört talas om black swan."

Gromph: "Jodå, dock är prognosen för en bråddjup sjö här som jag råkar kliva ned i, och behöver flytväst så minimal att jag inte har någon."

highbanker: "Ungefär som att du tittar på 10 årsränta?"

Gromph: "Ja, ungefär så".

Varpå highbanker, Trilske och bill clayton hyperventilerar.
2015-08-11, 02:05
Medlem
Trillskes avatar
Gromph, du får liknelsen helt fel. Ska du jämföra med att ignorera bostadsbubblor så handlar det om att ge sig ut på motorcykel utan hjälm, trots att en granne och två kusiner gjorde samma sak och dog. (De flesta av kusinerna dog dock inte)

Poängen med Black Swan är vidare precis tvärt om att det inte handlar om exempelvis ränta eller andra specifika faktorer.

Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du är dig lik trilske, du bemöter aldrig något av de argumenten du citerar
För att du hittar på vad jag skriver och gör sedan ett argument mot vad du hittat på att jag tror tänker eller tycker. Förstår att det är enkelt att argumentera på det sättet, men det är inte användbart.

Hade du haft förmåga och/eller vilja att läsa och sedan besvara det du läst hade du förstått att vi inte har diskuterat vilken privatekonomisk strategi som är mest lämplig.
Senast redigerad av Trillske 2015-08-11 kl. 02:14.
2015-08-11, 02:21
Medlem
SilentLuciditys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Gromph, highbanker, trilske och bill clayton är ute och går i Saharaöknen. Alla utom Gromph har flytväst.

Gromph: "Jodå, dock är prognosen för en bråddjup sjö här som jag råkar kliva ned i, och behöver flytväst så minimal att jag inte har någon."

Svarta Svanen?

Silent Lucidity hamnar i framtiden i en rådgivargrupp som ska reformera svensk ekonomi efter den största finansiella krisen i svensk ekonomisk historia. Silent Lucidity tittar på SCBs siffror och tycker att det är väldigt märkligt att bara 3% av landets markanvändning är bebyggelse. Det är ju ett vulgärt neoklassiskt exempel på ett riggat Supply and demand. Nej, marknaden måste öppnas då folk efterfrågar boende som är billigt, nytt och fräscht. Silent Lucidity kontaktar administrationen i Danmark samt Hong Kong för att få hjälp att implementera en Land Value Tax för att beskatta all Unearned Increment och skapa en förändring på marknaden. Resultatet blir lyckat när det helt plötsligt blir billigare att exploatera mark istället för att bygga på höjden i staden eller trissa upp priserna på villor från 1940-talet.

Runt Sveriges största städer börjar det poppa upp nya och fräscha stadsdelar till överkomliga priser och samtidigt sjunker "värdet" på de skabbiga husen som varit bankernas pant för den största kredit-blåsningen någonsin i modern svensk historia.

Land Value Tax är svarta svanen.
Senast redigerad av SilentLucidity 2015-08-11 kl. 02:25.
2015-08-11, 02:51
Medlem
Citat:
Vi kan ta ett enkelt exempel så kan alla förstå. Säg att vi höjer alla löner i Sverige med en faktor 10. Då skulle alla priser få höjas med motsvarande den ökade lönekostnaden. För löneintensiva tjänster så blir det i stort sett en faktor 10 där också.

För den naive observatören går detta bra. Folk tjänar ju mer så då har dom råd med de högre priserna. Men i verkligheten är det tvärtom. Detta arrangemang kommer att sätta i stort sett alla företag i kk.
När priserna höjs har inte folk fått den nya lönen och kan bara köpa 1/10 av sin normala konsumtion. Näringslivet får då bara in 1/10 intäkter och har bara råd att betala ut 1/10 av den nya lönen. De flesta kan förstå att en arbetslöshet på 90% inte är detsamma som att detta är fungerande.

Ditt lilla exempel. Är det inte ett exempel på inflation? Du har helt enkelt beskrivit hur penningvärdet minskat.

Vad gör Riksbanken när inflationen stiger?
2015-08-11, 03:03
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
För att du hittar på vad jag skriver och gör sedan ett argument mot vad du hittat på att jag tror tänker eller tycker. Förstår att det är enkelt att argumentera på det sättet, men det är inte användbart.

Hade du haft förmåga och/eller vilja att läsa och sedan besvara det du läst hade du förstått att vi inte har diskuterat vilken privatekonomisk strategi som är mest lämplig.

Peka då på vad som inte stämmer och bemöt sedan argumenten om du kan.
2015-08-11, 03:51
Medlem
hakansukkurs avatar
Citat:

Eftersom du jämför Sveriges lånemarknad med Saharas tillgång på djupt vatten, måste din tes bygga på att det inte existerar lån i Sverige?!? Eller vad är poängen med din promenad mer än att dumförklara dig själv?
2015-08-11, 05:12
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Peka då på vad som inte stämmer och bemöt sedan argumenten om du kan.
Jag har inget intresse av att bemöta dina "argument", för de har inget som helst att göra med något jag har påstått. Dvs du för en monolog.

Plockar ut några stycken ur inlägget du specifikt verkar ha ignorerat.
Citat:

Speciellt i det här fallet har vi börsinvestering genom hävstång via bostadslån. Det innebär i genomsnitt stor avkastning men under samma volatilitet som tidigare, och ännu högre risk tack vare hävstången. Hur mycket risken sedan kostar beror däremot på fler omständigheter, i synnerhet hur väl du står emot sämre utfall, så det behöver inte vara en privatekonomiskt dålig idé. Men absolut högre volatilitet och risk.

Det finns ingen användbar ekvation som säger att risk minskar ju snabbare du får bort lånen. I det här fallet handlar det tex om att exponeras för en högre risk under en kortare period.
2015-08-11, 06:02
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag har inget intresse av att bemöta dina "argument", för de har inget som helst att göra med något jag har påstått. Dvs du för en monolog.

Plockar ut några stycken ur inlägget du specifikt verkar ha ignorerat.

Haha tomma tunnor skramlar mest som man säger. Du kan inte peka på ett enda fel som jag skrivit men du försöker ändå komma undan med ogrundade påståenden om att det inte stämmer. Vem tror du att du lurar med den här återkommande strategin från dig och varför skriver du ens om du inte vill debattera. Precis det du projicerade på mig alltså trots att det är du som gör så här hela tiden.

Självklart ökar risken ju längre man utsätter sig för risk, allt annat lika. Den stor katastrofen som ni bubbelbabblare går och väntar på kan enligt er komma när som helst eller om 50 år. Att då bli av med lånen snabbt innebär förstås lägre risk, allt annat lika.

Och du har inte kunnat motsäga att strategin med månadssparande i aktier innebär låg risk. Verkligheten visar att strategin innebär mycket låg risk och betydligt större potential än amortering. Jag har dessutom frågat dig var hävstången finns när man månadsspar i aktier.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2015-08-11 kl. 06:19.
2015-08-11, 06:04
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Bajsbosse har inte bara flytväst, han har även överlevnadsdräkten på som han går runt och svettas i.

Han har väl något slags rekord i foliehatteri skulle jag tro
2015-08-11, 06:18
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Haha tomma tunnor skramlar mest som man säger.
Spelar alltså ingen roll hur pedagogisk man är, du är tydligen helt oförmögen att begripa enkla poänger. Då är det rimligen snarare ett val än ett handikapp, så tror vi är färdiga där.

Den enda som har "skramlat" här är förövrigt du, för att göra situationen något mer genant. Lägg inte över din inkompetens på andra som sagt, du lurar bara dig själv.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in