2015-08-10, 12:15
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast diskuterar vi inte generallt här, vad du har gjort är ointressant.

Ni bubbelbabblare är rätt lustiga, ställer frågor och sedan klagar när ni får svar.
2015-08-10, 13:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Problemet är om lånekostnaderna börja öka om några år efter ytterligare kraftiga uppgångar, då kommer ett hyfsat gäng bolånetagare sitta allt tjockare och nya köpare bli en glesnande skara.
Vi har haft två årtionden av sjunkande räntor, nu ligger vi på botten räntemässigt, lånekostnaderna kan bara bli marginellt billigare.
Således kommer ökande priser inte stödjas av sjunkande kostnader som hittills varit fallet, men det verkar du och andra ha glömt.
Jag förstår inte din logik.

Om nya köpare idag har råd med en ränta på 5% i bankens kalkyler, varför skulle nya köpare inte ha råd med detta om räntan faktiskt steg till 5%? Varför skulle nya kunder "bli en glesnande skara" bara för att verkligheten blev sådan som man redan idag räknar på?
2015-08-10, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08

Om nya köpare idag har råd med en ränta på 5% i bankens kalkyler, varför skulle nya köpare inte ha råd med detta om räntan faktiskt steg till 5%? Varför skulle nya kunder "bli en glesnande skara" bara för att verkligheten blev sådan som man redan idag räknar på?

Räntan är idag 0% och banken räknar med att nya kunder ska klar en ränta på 5-7 %, vad händer då ifall räntan stiger till mer normala nivåer på säg 5% och banken fortsätter lägga på dessa 5-7 %?
Då ska nytillkommande kunder helt plötsligt klara 10-12 % ränta och vad blir följden av det?
2015-08-10, 14:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Räntan är idag 0% och banken räknar med att nya kunder ska klar en ränta på 5-7 %, vad händer då ifall räntan stiger till mer normala nivåer på säg 5% och banken fortsätter lägga på dessa 5-7 %?
Då ska nytillkommande kunder helt plötsligt klara 10-12 % ränta och vad blir följden av det?
Det där har vi redan rett ut. Det finns ingen naturlig som säger att banken ska lägga på 5-7% på aktuell ränta. Banken räknar med en kalkylränta som de bedömer som realistisk. Just nu är räntan onormalt låg, varför de räknar med en ränta som är mer normal. Om räntan stiger till den mer normala nivån finns det inget som säger att banken därmed ska börja räkna med onormalt höga nivåer på 10-12%.
2015-08-10, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Låg skuld = bo i hyres eller vara mångmiljonär?

Vad vinner man på att hyra? Får man en hyresrätt ens?

Du ställer helt orimliga krav på alternativen.

Vem har snackat om att hyra?

Jag snackar om att vara lågt belånad.. men du snöar om och om in på att hyra.
2015-08-10, 16:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Vem har snackat om att hyra?

Jag snackar om att vara lågt belånad.. men du snöar om och om in på att hyra.
Undrar ven som snöat in? Du är insnöad på dina villkor i Bonnhåla, och tillämpar dem rakt av på storstäder. Man kan vara lågt belånad i storstan också - procentuellt jämfört med värdet på bostaden. Har man t ex 2 Mkr i lån på en bostad som är värd 10 Mkr är man i allas ögon - utom dina - lågt belånad. I dina ögon är man bara lågt belånad om man har 100.000 i lån, men det är bara möjligt i just Bonnhåla. I storstan är därför lågt belånad enligt dina villkor endast förenligt med att bo i hyresrätt.

Definionen av idioti måste vara att utgå från villkor som gäller en liten Bonnhåla i Sverige och tillämpa dem globalt. Hur känns det att vara den idioten?
2015-08-10, 17:07
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du visar upp bristande förmåga att värdera risk på lång sikt och tror att den är densamma som risken på kort sikt.
Det kommer inte att gå att besvara dig om du fortsätter lägga över din inkompetens på andra. Vi har som vanligt en sakfråga, och du sätter dig istället direkt och låtsas att jag har påstått andra saker. Alternativt förstår du inte bättre, men i sådana fall kommer det som sagt ändå inte gå att besvara dig innan du börjar tänka till.

Ämnet jag just behandlat är trivialt, det är enkelt att inse att jag bara har förklarat faktum. Du kan därför ta detta som ett tillfälle att fundera över hur du lyckades hamna så extremt snett i svaret. Möjligen prestigelöst våga läsa vad du egentligen besvarat.

Om du nu är intresserad av diskussioner och utveckling, vilket inte riktigt framgår i tråden.
2015-08-10, 19:01
Medlem
slemhogs avatar
Slemhog är tillbaka och i högform efter semestern och med senaste nyheter

Stockholms bostadsrättsmarknad är ju fan dyrare än på Manhattan nu, Snackade nyss med några mäklare i New york på tele och han mejlade mig en 2a på park avenue för 490 000 dollar= 4.1 milj sek.
Det får man ju ens inte en 2a på kungsholmen för i europas avkrok byhålan stockholm senaste åren.

Små 1or på 30-38 m2 hittar man över hela manhattan för 2.5-3 mille genom zillow.com, samma pris som i sthlm innerstad nu.
Man får t om en lägenhet på fashionabla central park west för 4 miljoner eller en vindsvåning på 2 våningar runt hörnet från CPW i upper west side med världens terass och fina utsikten över skyskrapor för 1 miljon dollar! http://www.zillow.com/homedetails/19-W-85th-St-APT-4A-New-York-NY-10024/2101508358_zpid/
Glöm man hittar en sån lyxlägenhet i Stockholm för det låga priset.

I west new york som ligger brevid manhattan, dvs motsvarigheten till Stockholms förorter hittar man fina lägenhet och områden för 100-150 000 dollar och då snackar vi 2or på 50 m2.

I amityville, en ort som ligger en bit ut på long island ca 4-4.5 mil från brooklyn och manhattan hitta jag direkt en billig fin villa för 1.7- 1.8 milj (prutbart?) när jag klicka runt på kartan. Denna skulle jag lätt kunna flytta in och renovera lite.
http://www.zillow.com/homedetails/23-Riverleigh-Pl-Amityville-NY-11701/32596339_zpid/
Motsvarande villa i bålsta 4 mil från stockholm kostar nog minst 3 miljoner nu.

Amerikanska villor är så mycket finare och coolare än Svenska sosselådor och gulliplutt tråk villor med vita knutar, steril inredning och snedtak man bara kräks av.

New york: en världsstad, el snarare staden nr 1 och ett isolat för white collars workers som drar in 100 000++ dollar/år med lägre skatt än i Sverige och mer förmögna människor rent allmänt.
Stockholm: Fattiga bittra tjänstemän med 32-55000 kr löner, mycket högre beskattade, ingen har några sparpengar nästan, endast 15% har mer än 200 000 kr på sparkontot eller aktier enligt cornucopia.

Är det realistiskt att Stockholm ska ha samma eller högre bostadspriser än världssstaden numero uno med tanke på ovanstående? NEJ

Slutsats= billiga krediter med 1% ränta, amorteringsfria lån på 250 år och ränteavdrag är det som upprätthåller priserna och skuldökningen med 7% per år.
Det här är ju helt orealistiskt, att priserna skulle öka 10-15% år i fortsättningen är omöjligt, Sthlm ska bli världens dyraste stad? Snarare står en fet krasch för dörren nu, en riktigt fet krasch.
Senast redigerad av slemhog 2015-08-10 kl. 19:09.
2015-08-10, 20:09
Medlem
Scherings avatar
Citat:

Kanske folk inte vill lägga hela sin disponibla inkomst på ränta?
2015-08-10, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Man får t om en lägenhet på fashionabla central park west för 4 miljoner eller en vindsvåning på 2 våningar runt hörnet från CPW i upper west side med världens terass och fina utsikten över skyskrapor för 1 miljon dollar! http://www.zillow.com/homedetails/19-W-85th-St-APT-4A-New-York-NY-10024/2101508358_zpid/
Glöm man hittar en sån lyxlägenhet i Stockholm för det låga priset.
Vad är månadsavgiften på denna lägenhet?
2015-08-10, 20:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Kanske folk inte vill lägga hela sin disponibla inkomst på ränta?
Förståeligt. Deras problem är bara - var ska vi då bo?
2015-08-10, 20:59
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Förståeligt. Deras problem är bara - var ska vi då bo?
Vi lär flytta ihop, eller undvika att flytta isär/flytta ut. Jag tror inte folk kommer vilja ta ett lån för att köpa en egen bostad ifall det innebär att de blir tvungna att kraftigt minska övriga utgifter från och med inflyttningsdagen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in