Slemhog är tillbaka och i högform efter semestern och med senaste nyheter
Stockholms bostadsrättsmarknad är ju fan dyrare än på Manhattan nu, Snackade nyss med några mäklare i New york på tele och han mejlade mig en 2a på park avenue för 490 000 dollar= 4.1 milj sek.
Det får man ju ens inte en 2a på kungsholmen för i europas avkrok byhålan stockholm senaste åren.
Små 1or på 30-38 m2 hittar man över hela manhattan för 2.5-3 mille genom zillow.com, samma pris som i sthlm innerstad nu.
Man får t om en lägenhet på fashionabla central park west för 4 miljoner eller en vindsvåning på 2 våningar runt hörnet från CPW i upper west side med världens terass och fina utsikten över skyskrapor för 1 miljon dollar!
http://www.zillow.com/homedetails/19-W-85th-St-APT-4A-New-York-NY-10024/2101508358_zpid/
Glöm man hittar en sån lyxlägenhet i Stockholm för det låga priset.
I west new york som ligger brevid manhattan, dvs motsvarigheten till Stockholms förorter hittar man fina lägenhet och områden för 100-150 000 dollar och då snackar vi 2or på 50 m2.
I amityville, en ort som ligger en bit ut på long island ca 4-4.5 mil från brooklyn och manhattan hitta jag direkt en billig fin villa för 1.7- 1.8 milj (prutbart?) när jag klicka runt på kartan. Denna skulle jag lätt kunna flytta in och renovera lite.
http://www.zillow.com/homedetails/23-Riverleigh-Pl-Amityville-NY-11701/32596339_zpid/
Motsvarande villa i bålsta 4 mil från stockholm kostar nog minst 3 miljoner nu.
Amerikanska villor är så mycket finare och coolare än Svenska sosselådor och gulliplutt tråk villor med vita knutar, steril inredning och snedtak man bara kräks av.
New york: en världsstad, el snarare staden nr 1 och ett isolat för white collars workers som drar in 100 000++ dollar/år med lägre skatt än i Sverige och mer förmögna människor rent allmänt.
Stockholm: Fattiga bittra tjänstemän med 32-55000 kr löner, mycket högre beskattade, ingen har några sparpengar nästan, endast 15% har mer än 200 000 kr på sparkontot eller aktier enligt cornucopia.
Är det realistiskt att Stockholm ska ha samma eller högre bostadspriser än världssstaden numero uno med tanke på ovanstående? NEJ
Slutsats= billiga krediter med 1% ränta, amorteringsfria lån på 250 år och ränteavdrag är det som upprätthåller priserna och skuldökningen med 7% per år.
Det här är ju helt orealistiskt, att priserna skulle öka 10-15% år i fortsättningen är omöjligt, Sthlm ska bli världens dyraste stad? Snarare står en fet krasch för dörren nu, en riktigt fet krasch.