2015-08-11, 00:13
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Det är inte solklart, Moon tränger bort keepern vilket han inte får göra, och redan avvinkats för.
Vilket han inte borde ha gjorts. Dessutom hands på en råtta. Även om man totalt bortser från de situationerna var det en kass domarinsats.
Citera
2015-08-11, 00:16
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Handens rörelse är en av flera aspekter som domaren ska ta in i bedömningen i dessa lägen. Det innebär inte att bara för att armens rörelsemönster är "naturligt" att hands aldrig kan bedömas i ett sådant läge. När Bangura står i en mur och hoppar upp för att täcka skott är den rimliga tolkningen av regeln att döma hands eftersom intentionen var att täcka skott - förbjudet att göra med armen om den står ut från kroppen.

Såhär står det i reglerna, som jag då fått gräva upp...., vilken del är det du avser?

Spela bollen med handen, hands

Hands innebär att en spelare avsiktligt tar kontakt med bollen med
sin hand eller arm. Domaren ska ta hänsyn till följande:
? handens rörelse mot bollen (inte bollens rörelse mot handen)
? avståndet mellan motspelaren och bollen (oväntad boll)
? handens position innebär inte nödvändigtvis att det är ett
regelbrott
? att vidröra bollen med ett föremål som hålls i handen (kläder,
benskydd, etc.) räknas som ett regelbrott
? att träffa bollen med ett föremål som kastats (sko, benskydd, etc.)
räknas som ett regelbrott

http://fogis.se/ImageVault/Images/id_115189/scope_0/ImageVaultHandler.aspx
Citera
2015-08-11, 00:19
Medlem
simonvps avatar
Smått ofattbart att man säger detta, men Strömbergsson hade väl rätt i alla omtalade situationer? Moons förseelse är han konsekvent med, Sundbergs utvisning är glasklar, och Banguras hands tyckte iaf jag tog på axeln. Sen bommar han några 50/50-lägen för difs nackdel när man slutforcerar, vilket såklart är frustrerande som fan för dem.
Citera
2015-08-11, 00:20
Medlem
Otroligs avatar
Jag avser denna del:
Citat:
Hands innebär att en spelare avsiktligt tar kontakt med bollen med sin hand eller arm.
Bangura står i muren - syftet med att bilda en mur i fotboll är att täcka undan skott. I muren hoppar Bangura upp, sträcker ut armen och gör sig på så sätt större. Bollen tar då på armen och därmed är det en avsiktlig kontakt med bollen. Alltså är det en bestraffningsbar hands och då detta sker innanför straffområdet ska domaren döma straff till Djurgården.

Busenkelt.
Citera
2015-08-11, 00:21
Medlem
eternussermos avatar
Jag loggar av, som Bajare bryr jag mig inte vem som vann, men om man får spela med en man mer tidigt och sedan skyller på domaren bör man kanske se sig i spegeln?
Citera
2015-08-11, 00:25
Medlem
Godhems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Såhär står det i reglerna, som jag då fått gräva upp...., vilken del är det du avser?

Spela bollen med handen, hands

Hands innebär att en spelare avsiktligt tar kontakt med bollen med
sin hand eller arm. Domaren ska ta hänsyn till följande:
? handens rörelse mot bollen (inte bollens rörelse mot handen)
? avståndet mellan motspelaren och bollen (oväntad boll)
? handens position innebär inte nödvändigtvis att det är ett
regelbrott
? att vidröra bollen med ett föremål som hålls i handen (kläder,
benskydd, etc.) räknas som ett regelbrott
? att träffa bollen med ett föremål som kastats (sko, benskydd, etc.)
räknas som ett regelbrott

http://fogis.se/ImageVault/Images/id_115189/scope_0/ImageVaultHandler.aspx
Precis som du refererar till, alltså en solklar straff. Armen lämnar kroppen och fälls ut och täcker bollbanan.
Knappast nån oväntad boll i den här frispakssituationen.
Senast redigerad av Godhem 2015-08-11 kl. 00:28.
Citera
2015-08-11, 00:27
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Commissary
Det var avblåst långt innan nicken. Så hur blev ni blåsta på ett mål?
För att avblåsningen var helt felaktig. Det är helt horribelt att bli avstängd för att man blir våldtagen av en kåt kriminell våldtäktsman.
Citera
2015-08-11, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godhem
Precis som du refererar till, alltså en solklar straff. Armen lämnar kroppen och fälls ut och täcker bollbanan.

om det är det som gör att man tolkar att det är "handens rörelse mot bollen" så är man ute på hal is. då är alltså varenda handssituation där spelaren inte stått exakt stilla på millimetern från dess att skottet avlossats tills det nått handen straff/frispark för att spelaren rört sin arm efter det moment bollen började röra på sig.

fan va skönt med seger. kan inte förstå hur djurgården varit obesegrade i femton omgångar, verkar vara ett riktigt jävla skitlag som knappt lyckas skjuta ett skott på mål i numerärt överläge. blir 0p emot elfsborg också och sen ger nog mittenlaget upp; kontraktet är ju säkrat nu
Citera
2015-08-11, 00:41
Medlem
Godhems avatar
[quote=M.S|54303037]om det är det som gör att man tolkar att det är "handens rörelse mot bollen" så är man ute på hal is. då är alltså varenda handssituation där spelaren inte stått exakt stilla på millimetern från dess att skottet avlossats tills det nått handen straff/frispark för att spelaren rört sin arm efter det moment bollen började röra på sig.

Vad är det du inte förstår?
Han gör sig större och täcker bollbanan genom att fälla ut armen, han behöver inte stå exakt stilla på millimetern?! Men han får inte använda utsträckt arm för att stoppa bollbanan vilket han gör.
SOLKLAR STRAFF.
Nu skiter jag i för sig i vilket, för guldet hamnar i Göteborg i år.
Senast redigerad av Godhem 2015-08-11 kl. 01:08.
Citera
2015-08-11, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godhem
om det är det som gör att man tolkar att det är "handens rörelse mot bollen" så är man ute på hal is. då är alltså varenda handssituation där spelaren inte stått exakt stilla på millimetern från dess att skottet avlossats tills det nått handen straff/frispark för att spelaren rört sin arm efter det moment bollen började röra på sig.
Vad är det du inte förstår?
Han gör sig större och täcker bollbanan genom att fälla ut armen, han behöver inte stå exakt stilla på millimetern?! Men han får inte använda utsträckt arm för att stoppa bollbanan vilket han gör.
SOLKLAR STRAFF.
Nu skiter jag i för sig i vilket, för guldet hamnar i Göteborg i år.

Ah, jag måste missat punkten från reglerna du citerade som säger "man får inte göra sig större".

lol göteborg. ok. större chans att malmö vinner än er lycka till
Senast redigerad av M.S 2015-08-11 kl. 00:47.
Citera
2015-08-11, 00:56
Medlem
Godhems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.S
Ah, jag måste missat punkten från reglerna du citerade som säger "man får inte göra sig större".

lol göteborg. ok. större chans att malmö vinner än er lycka till
Den som lever få se
Allsvenskan levererar. Ovisare än någonsin. Riktigt kul.
Men Guldet är på väg hem till Gbg sanna mina ord.
Citera
2015-08-11, 01:01
Medlem
Tlagnojs avatar
De senaste omgångarnas resultat har ju verkligen gjort susen för att toppstriden ska komma ännu mer till liv. Vinner ellos har vi 38 38 38 36 36 34. Förutom Ellos-dif nästa omgång dröjer det nu ett par omgångar innan ett topplag måste tappa poäng i ett möte igen.

Värt att notera kan också vara att dif fortfarande inte vunnit ett enda möte mot ett topp 6-lag.

Slutedit: http://bloggar.expressen.se/tuttobalutto/2015/08/10/min-storsta-avundsjuka/

Mycket läsvärd.
Senast redigerad av Tlagnoj 2015-08-11 kl. 01:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in