Citat:
Ursprungligen postat av
XeniaOnatopp
Nej, inga frågetecken. Jag vidhåller min uppfattning att det var åtgärder före och under brottet som skapade brottsrubriceringen. Utan planering hade inte åtgärderna efter brottet använts som argument för att rubricera brottet som mord.
Åtgärder efter ett avslutat brott ändrar inte brottsrubriceringen.
Men hur kan du läsa ut det ens ur domskälen i den aktuella domen?
Citat:
Enligt hovrättens uppfattning har omständigheterna kring den åtalade
gärningen, dvs. planeringen och försöken att sopa igen spåren efter sig
Mitt fetade
Uppsatsen jag länkade till (som naturligtvis både är granskad av handledare, examinator och opponent) är så tydlig man rimligen kan bli:
Jag citerar ur uppsatsen igen: Denna gång lite mer
Citat:
Särskilt samhällsfarligt anses ett brott som är präglat av särskild förslagenhet vara. Ett sådant brott bör därför rubriceras som mord. Ett brott är präglat av förslagenhet om det är svårt att upptäcka. Ett exempel är dödande som sker genom förgiftning av mat eller dryck eller när gärningsmannen har vidtagit särskilda åtgärder för att förhindra att offret misstänker brott.46 Förslagenhet kan gärningsmannen även uppvisa genom sitt agerande efter dådet
Det står ju för sjutton utskrivet rakt upp och ner så tydligt man kan begära.
Dessutom återigen: Normalt bör ett skändligt handlande med den döda kroppen (Brott mot griftefriden) inte leda till ett separat straff för detta för den skyldige mördaren. Det lindrigare brottet konsumeras av det grövre och blir istället en del av bedömningen av straffvärdet för detta (Även om det inte finns någon automatik i att det verkligen blir ett strängare straff, eftersom andra faktorer också spelar in i straffmätningen)
Gör nu inte misstaget att blanda ihop din aversion mot mig som person med faktatolkning. Inte ens nazister har automatiskt fel i allt de påstår, man måste faktiskt försöka granska själva sakargumenten också.