2015-08-10, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Visst något har de säkert på honom och som du säger vi vet inte vad hanerkänt eller inte erkänt
Sen kanske advokaten sätter falska förhoppningar i hans huvud så hon kan presentera er saftig faktura,säkert hennes största i karriären.

Nej jag tror inte detta har med pengar/arvode och göra...
Inte heller att hans advokat sätter falska förhoppningar i hans huvud...
Vilket verkar fullkomligt vansinnigt förresten..
Bara att i nuläget är det nog tufft att vara just hans advokat... Oavsett...
2015-08-10, 15:22
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Rätten till minst 3 veckors sammanhängande ledighet under sommarmånaderna är lagstadgad och gäller således även tjänstemän inom åklagarmyndighet och poliser. Litauern har inte suttit häktad i ens 2 månader ännu - det är inte någon särskilt lång tid vare sig med svenska eller internationella mått mätt.

I övrigt finns inte mycket anledning att kommentera ditt inlägg. Alla som hänger i krimtrådarna lär sig med tiden att det finns en mix av bittra nuvarande eller fd yrkeskriminella, rättshaverister, vänsterextremister och haschtomtar som tar varje chans att sitta och slänga skit på rättsapparaten och dess företrädare. Jag avstår från att spekulera vilken/vilka av kategorierna du kan tänkas tillhöra.

Tycker du synd om den stackars litauern - skriv ett brev och muntra upp honom lite vetja! Inte hjälper det honom att du sitter här i tråden och gnäller.

Det vore kanske en ide (rent mänskligt) men tänk nu på att MGM är häktad med restriktioner. Det är inte ens säkert han får läsa vad som står på tandkrämstuben. Givetvis är det ingen sk picknick att vara häktad för mord, men det finns liksom inget alternativ som fungerar till den saken.
2015-08-10, 15:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Sedan börjar bli väldigt skeptisk till att han sitter isolerad. Vad är meningen med det om polisen på sannolika skäl tror han är förövaren?
Jag tycker det luktar fulspel, dels vill de knäcka honom dels vill de dörren öppen för att de måste släppa honom. Men om de inte är säkra ska han inte ha fulla restriktioner.

Att det begärs restriktioner vid häktningsförhandling finner jag inte värst underligt. Det är ju för att inte försvåra utredningen via kontakt med omvärlden (bortom kontakterna med advokaten vill säga). Vid lång häktningstid tål det att ifrågasättas - men det är inte ens aktuellt i det här fallet.
2015-08-10, 15:26
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Då är jag med. Förstod inte meningarna, va för trött. Ja, det var nog något suspekt. Tolkar det på det visat i några intervjuer med Fredman... Även i klippet efter presskonferensen med ordet "iakttagit"? Det mesta är ju dock fritt för egen tolkning..

Ja men det är ju detta jag försökt få fram...Handsken kan ha missats, men jag tror ändå det hade lett till ett intresse.
Jag tror inte det varit någon vidare misstanke. Intresse och mer intressant efter tisdagen, det tror jag med.

Kanske inte, men vi vet heller inte om han var vid Martorp någon gång under veckan i syfte att ordna med något. Tror han hade något koll på söket, kanske insåg att det närmade sig, var dags för Martorp?

Ja, det blir hänvisat till tolkning, men jag är inte helt obenägen att tro att någon form av aggressivitet var inblandat i konfrontationen. Med lite god vilja kan koppla detta mot att bröderna trots allt plockas ut i bojor, med kommentarer från journalist att det var bryskt och stökigt...

Eller också har polisens snabba bedömning sin grund i Fredmans sedermera skapligt beskrivande intervjuer... Men utan klarspråk blir det nästan något av en bedömning likt "Är klänningen blåsvart eller vitguld?"

MGM hade sannolikt koll på att både polis samt gula MPS-västar rört sig i närtrakten.
MGM är lite snävt beskrivna som hantverkare/konstruktör/snickare, men i den där arbetsmiljön är det troligtvis bredare arbetsuppgifter än så, speciellt eftersom dom fastnat hos en arbetsgivare, så att det fanns något legitimt ärende på gården under veckan, är ju fullt troligt.
Men varför är lillebror med i konfrontationen?
2015-08-10, 15:31
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Att det begärs restriktioner vid häktningsförhandling finner jag inte värst underligt. Det är ju för att inte försvåra utredningen via kontakt med omvärlden (bortom kontakterna med advokaten vill säga). Vid lång häktningstid tål det att ifrågasättas - men det är inte ens aktuellt i det här fallet.
Men enligt åklagaren lackar utredningen mot sitt slut och troligen har de fått sitt obduktionsprotokoll vid det här laget. De anser att de har tekniska bevis mot honom och planerar att inom kort väcka åtal.

Det är tydligen vanligt att det blir så här långa tider eller mycket längre för den delen. Men undrar om inte en viss tillnyktring bör ske.
2015-08-10, 15:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Men enligt åklagaren lackar utredningen mot sitt slut och troligen har de fått sitt obduktionsprotokoll vid det här laget. De anser att de har tekniska bevis mot honom och planerar att inom kort väcka åtal.
Det är tydligen vanligt att det blir så här långa tider eller mycket längre för den delen. Men undrar om inte en viss tillnyktring bör ske.

Det gäller väl häktningstiden (om det är ny bedömning vid varje häktningsförhandling ska jag dock låta vara osagt). Det sista håller jag med dig om. Det skadar inte att belysa.
2015-08-10, 15:50
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, inga frågetecken. Jag vidhåller min uppfattning att det var åtgärder före och under brottet som skapade brottsrubriceringen. Utan planering hade inte åtgärderna efter brottet använts som argument för att rubricera brottet som mord.

Åtgärder efter ett avslutat brott ändrar inte brottsrubriceringen.

Men hur kan du läsa ut det ens ur domskälen i den aktuella domen?

Citat:
Enligt hovrättens uppfattning har omständigheterna kring den åtalade
gärningen, dvs. planeringen och försöken att sopa igen spåren efter sig

Mitt fetade

Uppsatsen jag länkade till (som naturligtvis både är granskad av handledare, examinator och opponent) är så tydlig man rimligen kan bli:

Jag citerar ur uppsatsen igen: Denna gång lite mer

Citat:
Särskilt samhällsfarligt anses ett brott som är präglat av särskild förslagenhet vara. Ett sådant brott bör därför rubriceras som mord. Ett brott är präglat av förslagenhet om det är svårt att upptäcka. Ett exempel är dödande som sker genom förgiftning av mat eller dryck eller när gärningsmannen har vidtagit särskilda åtgärder för att förhindra att offret misstänker brott.46 Förslagenhet kan gärningsmannen även uppvisa genom sitt agerande efter dådet

Det står ju för sjutton utskrivet rakt upp och ner så tydligt man kan begära.

Dessutom återigen: Normalt bör ett skändligt handlande med den döda kroppen (Brott mot griftefriden) inte leda till ett separat straff för detta för den skyldige mördaren. Det lindrigare brottet konsumeras av det grövre och blir istället en del av bedömningen av straffvärdet för detta (Även om det inte finns någon automatik i att det verkligen blir ett strängare straff, eftersom andra faktorer också spelar in i straffmätningen)

Gör nu inte misstaget att blanda ihop din aversion mot mig som person med faktatolkning. Inte ens nazister har automatiskt fel i allt de påstår, man måste faktiskt försöka granska själva sakargumenten också.
2015-08-10, 15:52
Medlem
uhlans avatar
När ska åtal vara väckt?
Vilka åtalas?
Vem/vilka är advokat/advokater för de åtalade?
Var Lisas mamma en mediahora likt Englas mamma och TV-sände begravningen?

Har hört olika datum från så många olika håll att jag är väldigt osäker.

Och lipa lagom om att jag inte läst tråden, vad fan, det är i nuläget 4993 sidor.

Tack för förhand
2015-08-10, 16:03
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Men hur kan du läsa ut det ens ur domskälen i den aktuella domen?

Mitt fetade

Uppsatsen jag länkade till (som naturligtvis både är granskad av handledare, examinator och opponent) är så tydlig man rimligen kan bli:

Jag citerar ur uppsatsen igen: Denna gång lite mer

Det står ju för sjutton utskrivet rakt upp och ner så tydligt man kan begära.

Dessutom återigen: Normalt bör ett skändligt handlande med den döda kroppen (Brott mot griftefriden) inte leda till ett separat straff för detta för den skyldige mördaren. Det lindrigare brottet konsumeras av det grövre och blir istället en del av bedömningen av straffvärdet för detta (Även om det inte finns någon automatik i att det verkligen blir ett strängare straff, eftersom andra faktorer också spelar in i straffmätningen)

Gör nu inte misstaget att blanda ihop din aversion mot mig som person med faktatolkning. Inte ens nazister har automatiskt fel i allt de påstår, man måste faktiskt försöka granska själva sakargumenten också.
Som sagt, det är planeringen före mordet, även planeringen av åtgärderna efter mordet, som gjorde det till mord. Ordet förslagenhet, eller former av det, används bara på ett ställe, och det är i tingsrättsdomen
Citat:
Den nu ifrågavarande gärningen har inneburit att Marcus Andersson, efter förslagen
planering och beväpnad med kniv, nattetid har begett sig till Gustaf Bjartells bostad
och olovligen trängt in i densamma.
vilket visar på förslagenhet i planeringen som föregick mordet.
2015-08-10, 16:12
Medlem
Ydriks avatar
Citat:

Det är nog så men förlängs häktningstiden ännu en gång måste de påminnas med en blåslampa i baken att såväl skattebetalarna som internrevisionen vill se resultat när kostnaderna för skadestånd riskerar överstiga kostnaderna för nödvändig bemanningskostnad och speciellt när de börjar skylla sin oförmåga på lagstadgd semester.
Men precis som du skriver att om de inte är säkra ska han inte ha fulla restriktioner efter så lång tid. Är de säkra är det ju bara att lägga fram bevisen och få honom fälld i domstol.
Fulspel? Tja, -under yppandeförbudets tjocka täcke är allt möjligt.
2015-08-10, 16:15
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroTranquility
Detta med långa häktnings tider är kvar sen den gammla settet som erkänings häkte. Och det är helt upp i väggarna fel. Helt åt helvete. Och sen betalar vi ut kopiösa skadestånd. Det var ett fall nyligen där en pappa fick 25mil för att suttit i fängelse i 20 år på felaktiga grunder. Hoppas att NB inte behöver sitta så länge men det luktar som det tyvärr

Om du inte kan skilja ens på häktning och fängelsestraff kanske du borde sitta och läsa på lite innan du skriver fler inlägg utifrån dina vanföreställningar.

Jag tror mig veta vilket fall du tänker på och det var inte några 20 år mannen suttit. Inte heller var det 25 miljoner:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21044885.ab

Naturligtvis fruktansvärt, men man kan inte använda enskilda exempel som bevis för att hela systemet är ruttet. Öht får man lätt en förvriden bild av extremfall. Det är som att påstå att människor lever i 120 år bara för att några få kvinnor har kommit upp kring det. Den våldtäktsdömde mannen och Joy Rahman är såvitt jag känner till extremfall: Inga andra personer som beviljats resning har suttit längre än några få år som längst. Och antalet resningar är mycket litet. Det finns inga felfria system - att döma ut hela det svenska rättssystemet för det här är både dumt och okunnigt.
2015-08-10, 16:16
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Som sagt, det är planeringen före mordet, även planeringen av åtgärderna efter mordet, som gjorde det till mord. Ordet förslagenhet, eller former av det, används bara på ett ställe, och det är i tingsrättsdomen
vilket visar på förslagenhet i planeringen som föregick mordet.

Jag tänker inte tjafsa vidare med dig om det här, det är sorgligt att du inte kan medge när du har fel annat än i mindre sakuppgifter. Men det är din trovärdighet som skadas och inte min.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in