2015-08-09, 22:37
Medlem
Gusselbys avatar
Det har pratats m y c k e t tidigare i tråden om att de borde ha flytt om de vore skyldiga och nu kommer det upp igen. Svaret på det är väl detsamma som förut, att den som flyr säger samtidigt sig vara inblandad och skyldig till ett eller annat. De skulle kanske få svårt att klara sitt uppehälle på ständig flykt också.

Nu säger jag inte att de är skyldiga.
2015-08-09, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
I pådraget, där säkerligen fler polispatruller anslöt under natten, är dörrknackning vanligt förekommande i många olika typer av brott. En naturlig åtgärd.
Infarten mot säteriet/litauernas bostad är en av de avfartsvägar som ligger allra närmst utgångspunkten, så att det knackats på, är på det viset rutinmässigt.
Att sedan AJ+NB, vilka är boende kring säteriet, är med och hittar handsken, är dock suspekt om det skulle visa sig att ladan är ett polisiärt avfärdat sökområde redan på Söndagskväll.

Har ladan däremot ej genomsökts på ett fullgott sätt tidigare, då är det lättare att svälja detta fynd som en nästan normal företeelse att stötas på av dessa privatpersoner..

Det är märkligt att privatpersoner lämnas oövervakat tillträde till en byggnad, så nära inpå detta heta område, även om det är den enes egendom.
Jag förutsätter därför faktiskt att ladan sökts igenom, speciellt efter att ha sett platsen själv.. Den ligger för nära för att vara initialt ointressant för polis.
Däremot ej genomsökt ordentligt.. Vi hade nog fått höra att hela morgonmötes-gänget plockats in till samtal ganska omgående, utifall att det funnits bekräftade polisuppgifter på att ladan var "ren" Söndag?
Tveksamt/grovt genomsökt alltså?
En icke avfärdad sökplats, men ändå har privatpersoner tillåtits tillträde. Eller - kalla det en polistabbe.
För min del hade det under dessa omständigheter ändå inte uteslutit ett direkt intresse för dessa morgon-mötes-deltagare (mindre rutinmässigt)
Obs - Intresse är inte detsamma som misstanke...
På Tisdag var det troligtvis än mer intressant...

Svårt att sätta sig in i hur NB upplevt detta, och hurpass trängd han känt sig från start? Han kanske inte har kunnat/vågat avvika mot Martorp förrän på Fredag? Nya arbetsuppgifter för veckan samt en massa poliser som åker kors o tvärs överallt..

Då är jag med. Förstod inte meningarna, va för trött. Ja, det var nog något suspekt. Tolkar det på det visat i några intervjuer med Fredman... Även i klippet efter presskonferensen med ordet "iakttagit"? Det mesta är ju dock fritt för egen tolkning..

Ja men det är ju detta jag försökt få fram...Handsken kan ha missats, men jag tror ändå det hade lett till ett intresse.
Jag tror inte det varit någon vidare misstanke. Intresse och mer intressant efter tisdagen, det tror jag med.

Kanske inte, men vi vet heller inte om han var vid Martorp någon gång under veckan i syfte att ordna med något. Tror han hade något koll på söket, kanske insåg att det närmade sig, var dags för Martorp?
2015-08-09, 22:39
Medlem
[quote=Pre 1914|54289328]Vad ansåg sig bröderna ha att vinna på att stanna kvar på jobbet och i bygden. Varför stack de inte, vad kunde få dem att tro att de inte hade lämnat några spår alls och att de inte förr eller senare skulle bli misstänkta , så länge de satt still i båten?
Men inte satt de ens still i båten om de började bråka mps, istället för att fiska eller titta på tv hemma.

Min slutsats är som tidigare, att antingen är de stendumma och/eller oskyldiga eller för all del jättesmarta och oskyldiga.

Editerat...[/QUOTE

Jag tror tyvärr att denne NB aldrig kommer att erkänna sin skuld. Han är helt medveten om vad han gjort och skäms säkert fruktansvärt för detta. Han har begått ett av de lägsta brotten en man kan begå. Klart som fan att han aldrig kommer att erkänna inför hans vänner och familj.
2015-08-09, 22:42
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
De förstod nog rätt bra vad det var frågan om, men i ren dialog där varje ord har sitt värde kom de till korta.

Gissar att det inte var oproblematiskt för AJ att ha dem anställda, men att det i längden ändå fungerade bra.
Givetvis kunde de lite engelska från början och ordförrådet fylls på allteftersom.
Hade de varit andra litauiska individer på en annan mer social arbetsplats hade storebrodern säkert pratat flytande svenska vid det här laget, men tydligen inte i detta fallet.
Ja men så tror jag också. Lite det jag ville komma fram till. De är säkert inte stendumma som somliga verkar tro. Och de måste ha kunnat kommunicera även med andra, som mps:are, poliser och andra.
2015-08-09, 22:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GregorGreger
I sånt fall skulle dessa ombedjas bege sig till Utgångsplatsen för att registreras och få västar.
Om dem fattade ja men dem kanske inte fattade också vart dem arga så MP kontaktade polisen?
2015-08-09, 22:55
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroTranquility
Om dem fattade ja men dem kanske inte fattade också vart dem arga så MP kontaktade polisen?

Nej, bosatta i Sverige i sex år men tydligen inte det minsta intresserade av ens lära sig de mest basala svenska ord.
2015-08-09, 23:01
Medlem
rotesaus avatar
Lite mer om Hovsgärde då..

Bild från ett twitterflöde 13/6:
http://imgur.com/xPSF6lG

Till denna bild hör texten:
"Carola Svensson och Camilla Lundqvist tänder ett ljus för Lisa Holm vid gården där hon hittades i natt"

Google Maps-bild på Hovsgärde:
https://www.google.se/maps/@58.540042,13.364524,3a,15y,92.74h,89.17t/data=!3m6!1e1!3m4!1stvokF4QprJ0pEDWiqaKv1Q!2e0!7i1 3312!8i6656

Observera fastigheternas placeringen.
Fotografen (Oskar Forsberg -ab) har alltså stått och fotat ur vinkeln att Martorp-gård är dolt bakom träden i bakgrunden.
2015-08-09, 23:06
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Lite mer om Hovsgärde då..

Bild från ett twitterflöde 13/6:
http://imgur.com/xPSF6lG

Till denna bild hör texten:
"Carola Svensson och Camilla Lundqvist tänder ett ljus för Lisa Holm vid gården där hon hittades i natt"

Google Maps-bild på Hovsgärde:
https://www.google.se/maps/@58.540042,13.364524,3a,15y,92.74h,89.17t/data=!3m6!1e1!3m4!1stvokF4QprJ0pEDWiqaKv1Q!2e0!7i1 3312!8i6656

Observera fastigheternas placeringen.
Fotografen (Oskar Forsberg -ab) har alltså stått och fotat ur vinkeln att Martorp-gård är dolt bakom träden i bakgrunden.
Jaha, och vad säger att flickorna på bilden vet mer om fyndplatsen än andra? Och på vilket sätt hör bilderna du visar ihop? Och vad har fotografen OF med saken att göra?
2015-08-09, 23:07
Medlem
Vilka platser är fortfarande avspärrade eller har alla avspärrningar hävts?
2015-08-09, 23:07
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Jag tror tyvärr att denne NB aldrig kommer att erkänna sin skuld. Han är helt medveten om vad han gjort och skäms säkert fruktansvärt för detta. Han har begått ett av de lägsta brotten en man kan begå. Klart som fan att han aldrig kommer att erkänna inför hans vänner och familj.

Erkänna mord? - sannolikt inte
Medgivande om att ha träffat och haft kontakt med BO i samband med försvinnandet - JA!
2015-08-09, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Erkänna mord? - sannolikt inte
Medgivande om att ha träffat och haft kontakt med BO i samband med försvinnandet - JA!
Han har väl redan uttalat sig om att han aldrig träffat LH?
2015-08-09, 23:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julusa
Kanske puck 15 på denna, men det står ju inte att det är polisen som bekräftar att den dömde ligger bakom, utan det står "enligt uppgifter till SLA". Dvs, vem som helst kan ha ringt/mailat SLA och sagt att det är så, utan att ha bevis för det. Och SLA bara snaskar på så att säga.

Jo, absolut med reservation. Jag undrade dock vem det handlade om som var dömd person (hade inte en tanke på den där JV vid frågan, har inte ens varit med i de diskussionerna) - för jag har heller aldrig sett det nämnas att de kom fram till nån tidigare vem som var upphovet till eländet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in