Vet polisen att nb är skyldig borde han få slippa ur isoleringscellen och få en normal häktning i väntan på att åtalet görs klart. Vet de inte med säkerhet att han är skyldig borde han inte vara där alls.
Ja det är verkligen synd om honom!!....speciellt om det faktiskt visar sig att den du kallar sk.pöbeln har tillräckligt på fötterna för att ha anledning att han sitter där för att han är skyldig...vad vet du?jag?...vad är 2 månader av resten av hans liv?
Lisa Holms liv är slut...
Så du tycker det är OK att tortera någon för något du tror?
Man kan inte ha två medborgarskap simultant i Litauen (jag menar litauiskt + ngt annat inkl. ryskt). Det finns några undantag gällande dubbelt medborgarskap. Om du vill kan du gärna läsa på engelska här http://www.migracija.lt/index.php?-1237608154.
Statistiska data 2011: 99, 3 % av alla är Litauiska medborgare; 99,8 % uppger ha ett medborgarskap; minoriteten av ryskt ursprung innefattar 5,8 %. För att åka till Ryssland behöver man skapa visum och inga undantag gäller de medborgare från Baltiska länderna.
Litauiska myndigheterna har bekräftat att alla tre är litauiska medborgare trots kvinnans ryska ursprung. Om man önskar bli rysk medborgare el av vilket som helst annat land måste man avslå med litauiskt medborgarskap. Däremot är det omöjligt att genomföra enl Litauiska laget om man är misstänkt för brott/fälld.
Ok, tackar för informationen.
Jag har lite svårt att få samman ändarna här. Kvinnan uppger själv att hon är bosatt nära Angarsk i Irktusk på sin facebook* Sedan har vi också den tidiga uppgiften från en polis i ab att hon inte är Litauisk medborgare, polisen uppger även att de har noteringar om en av de intressante sedan tidigare. Vilket skulle kunna tyda på slagningar i ett central register ... Samtidigt har vi föräldrarna till den som uppger sig vara ryska de bor i Visaginas i Litauen enligt ab. Ska man tolka det som om hon är född i Ryssland eller Irktusk som mer kanske ska kallas sibirien, jag har lite svårt att få dessa löst hängande trådar att gå samman. Någon som kan infoga något matyttigt.
*(som nu inte är tillgänglig kanske ska tilläggas för att inte väcka mammeluckhysterikernas Porrgudsdyrkan och alla mordmisstänktas innersta skenhelighet som brödraskapets Kuk lux lan rätt upp i moderkortet)
Lite rent kuriosa ..... Måhända det går att DNA går att anskaffa i någon av lägenheterna i närområdet i rent studiesufte. Tack vare rikliga efterlämningar. Då försvarsadvokaten till den misstänkte för mord anger möjligheten av planterad DNA så kan många undra kring källan till detta, på plats s.a.s. Hur nära skrapning är bäst? Flera lägenheter till salu nära 34:an längst bort i bild. Från Google maps.
DNA i blöt men redan här ser vi risken att risken för DNA kontamination dyker upp som ett rent underlag till den forensiska studien. Kapital invest ren kunskap Utsikter och insikter i iris
Hur påverkas Bagheera katten som de fått av Jurate vår dominanta lärare, av miljöns eventuella rent generellt mögelrester? Utan att gå inför hur den misstänkte mördarens frus mammas katt Bagheera kan riskera bronkitis på grund av miljön i närområdet? Är det svartmögel rent generellt, eller är det brunögel måntro? då riskerar ju ett forensiskt DNA sample att förorenas av den lokala mögelstammen, eller hur?
Ja det är verkligen synd om honom!!....speciellt om det faktiskt visar sig att den du kallar sk.pöbeln har tillräckligt på fötterna för att ha anledning att han sitter där för att han är skyldig...vad vet du?jag?...vad är 2 månader av resten av hans liv?
Lisa Holms liv är slut...
Men varför nekar han?
Han behöver inte erkänna mord/dråp , men om det finns DNA på andra föremål som är hans på Lisa
Så måste han ha svårt förklara detta.
Eller han kanske nekar kategoriskt även om han blir överbevisad, Jag har läst sådana domslut ex. På ålandsfärjan nekar gärningsmannen trots DNA på hans hud
Men varför nekar han?
Han behöver inte erkänna mord/dråp , men om det finns DNA på andra föremål som är hans på Lisa
Så måste han ha svårt förklara detta.
Eller han kanske nekar kategoriskt även om han blir överbevisad, Jag har läst sådana domslut ex. På ålandsfärjan nekar gärningsmannen trots DNA på hans hud
Nej men det finns ju uppenbarligen anledning till att han befinner sig där..locket är sannerligen tätt
Vet ju inte om han är skyldig eller inte..vi får väl vänta...
Pöbelns ombudsman, eller den så kallade åklagaren har i brist på allt annat även misslyckats i försöket att medelst isolering tortera fram ett erkännande från NB.
NB hör fr o m nu till de 30% av långtidshäktade som typiskt nog hamnar i depression, psykiska sammanbrott, självmordsförsök och hellre gör ett falskt erkännande än att behöva plågas vidare med total ovisshet och isolering i en cell på sju kvadratmeter.
Han har i två månader förnekats det mesta av allt som anses självklara mänskliga rättigheter för var och en som inte är dömd och befunnits skyldig till något brott.
Om pöbelns ombudsman vet att han är skyldig är det bara att lägga fram bevisen och få honom fälld i domstol, problemet löst.
Har han inte lyckats med detta på två månader så finns det heller inget som säger att han kommer att lyckas ens med ytterligare två års fortsatt tortyr.
Vad vi ser är ett gäng lata statsanställda tjänstemän vid NFC och domstolarna som hellre värnat om sin egen och kollegornas semesterledighet än ett enskilt människoöde.
De kan lugnt skita i precis allt sedan tjänstemannaansvaret togs bort 1974 för det har i praktiken gjort latmaskarna helt immuna vid all slags missbruk av sina åligganden.
Rätten till minst 3 veckors sammanhängande ledighet under sommarmånaderna är lagstadgad och gäller således även tjänstemän inom åklagarmyndighet och poliser. Litauern har inte suttit häktad i ens 2 månader ännu - det är inte någon särskilt lång tid vare sig med svenska eller internationella mått mätt.
I övrigt finns inte mycket anledning att kommentera ditt inlägg. Alla som hänger i krimtrådarna lär sig med tiden att det finns en mix av bittra nuvarande eller fd yrkeskriminella, rättshaverister, vänsterextremister och haschtomtar som tar varje chans att sitta och slänga skit på rättsapparaten och dess företrädare. Jag avstår från att spekulera vilken/vilka av kategorierna du kan tänkas tillhöra.
Tycker du synd om den stackars litauern - skriv ett brev och muntra upp honom lite vetja! Inte hjälper det honom att du sitter här i tråden och gnäller.
__________________
Senast redigerad av MrFold 2015-08-10 kl. 12:47.
Pöbelns ombudsman, eller den så kallade åklagaren har i brist på allt annat även misslyckats i försöket att medelst isolering tortera fram ett erkännande från NB.
NB hör fr o m nu till de 30% av långtidshäktade som typiskt nog hamnar i depression, psykiska sammanbrott, självmordsförsök och hellre gör ett falskt erkännande än att behöva plågas vidare med total ovisshet och isolering i en cell på sju kvadratmeter.
Han har i två månader förnekats det mesta av allt som anses självklara mänskliga rättigheter för var och en som inte är dömd och befunnits skyldig till något brott.
Om pöbelns ombudsman vet att han är skyldig är det bara att lägga fram bevisen och få honom fälld i domstol, problemet löst.
Har han inte lyckats med detta på två månader så finns det heller inget som säger att han kommer att lyckas ens med ytterligare två års fortsatt tortyr.
Vad vi ser är ett gäng lata statsanställda tjänstemän vid NFC och domstolarna som hellre värnat om sin egen och kollegornas semesterledighet än ett enskilt människoöde.
De kan lugnt skita i precis allt sedan tjänstemannaansvaret togs bort 1974 för det har i praktiken gjort latmaskarna helt immuna vid all slags missbruk av sina åligganden.
Har du något kreativt förslag på något bättre än det du kallar pöbelns ombudsman? Eller ska alla misstänka för mord dömas av gatans lag i stället vad är alternativet? Naturligtvis inget trevligt, över hälften av alla dömda till livstid tar väl livet av sig också, kanske kan det bero på att de börjat fatta vad det verkligen har gjort?
Men visst NFC kapacitet är extremt olycklig för de flesta.
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Jobbig förmiddag?
Nja lite väntetid melllan passagerna så jag passade på att försöka få samman några av de lösa ändarna...
Måhända med en viss brodyr för att spegla lite av den kreativa miljön & all själsfullhet vilken besjälat min kropp med ett leenden även åt det avmätt urleda.
Rätten till minst 3 veckors sammanhängande ledighet under sommarmånaderna är lagstadgad och gäller således även tjänstemän inom åklagarmyndighet och poliser. Litauern har inte suttit häktad i ens 2 månader ännu - det är inte någon särskilt lång tid vare sig med svenska eller internationella mått mätt.
I övrigt finns inte mycket anledning att kommentera ditt inlägg. Alla som hänger i krimtrådarna lär sig med tiden att det finns en mix av bittra nuvarande eller fd yrkeskriminella, rättshaverister, vänsterextremister och haschtomtar som tar varje chans att sitta och slänga skit på rättsapparaten och dess företrädare. Jag avstår från att spekulera vilken/vilka av kategorierna du kan tänkas tillhöra.
Tycker du synd om den stackars litauern - skriv ett brev och muntra upp honom lite vetja! Inte hjälper det honom att du sitter här i tråden och gnäller.
Inlägget handlar om häktning som ev tortyrmetod så det vore mera klädsamt om någon som du hellre debatterar detta problem än att försöka sortera in min person bland "bittra nuvarande eller fd yrkeskriminella, rättshaverister, vänsterextremister och haschtomtar".
Förstår att det är ett ytterst obekvämt ämne om du själv hör hemma bland latmaskarna.
__________________
Senast redigerad av Ydrik 2015-08-10 kl. 13:01.
Ja det verkar vettigt! Frugan inaktiverade sitt konto vilket gjorde att hänvisningen försvann. Det verkar som om frugan inte har lösenordet till sin mans facebook för då borde hon
ha stängt ned den också. Man kanske skulle ge någon man litar på lösenord till social media
Gissningsvis har han lite av sin mer privata verksamhet helt stängd för frugan då den kanhända även berör den mordmisstänkte underliv och icke blott dennes överjag.
Kan gott tänka mig en hel del andra konton med mycket grövre saker på, vilket han kanske förbannar nu där han sitter. Brodern verkar dock ha förmedlat sin pass då den sidan gick ned snabbare, så visst kan det löna sig att ha en bra intergration psykosocialt mellan överjag & underliv.
Inlägget handlar om häktning som ev tortyrmetod så det vore mera klädsamt om någon som du hellre debatterar detta problem än att försöka sortera in min person bland "bittra nuvarande eller fd yrkeskriminella, rättshaverister, vänsterextremister och haschtomtar".
Förstår om det är ett ytterst obekvämt ämne om du själv hör hemma bland latmaskarna.
Det är du själv som sorterar in dig genom ditt ordval.
En ytterligare fördjupning i ämnet häktningstider/restriktioner på en allmän nivå torde vara OT för tråden. Det finns inget skäl att påstå att just denne litauer skulle ha suttit häktad oskäligt lång tid eller att restriktionerna mot honom är orimliga i detta läge.
Det är du själv som sorterar in dig genom ditt ordval.
En ytterligare fördjupning i ämnet häktningstider/restriktioner på en allmän nivå torde vara OT för tråden. Det finns inget skäl att påstå att just denne litauer skulle ha suttit häktad oskäligt lång tid eller att restriktionerna mot honom är orimliga i detta läge.
Än en gång, det handlar inte om att NB skulle ha suttit häktad oskäligt lång tid eller att restriktionerna mot honom är orimliga i detta läge.
Det handlar om under vilka förhållanden som den häktade har att utstå.
Är det rimligt tycker du när såväl EU som FN klargör att det är psykisk tortyr?
Verkar som att du aldrig hört talas om det här problemet tidigare så läs gärna länkarna så att du vet vad erkänt sakkunniga anser.
EDIT:
Ordvalet är givetvis provokativt i ett försök att få i gång en debatt i ett viktigt ämne som inte minst berör NB. Obs att jag har ingen egen åsikt om dennes skuld innan sista klubbslaget fallit.
__________________
Senast redigerad av Ydrik 2015-08-10 kl. 13:28.
Bevisläget är mer än gott, och det kommer att hålla fram till en livstidsdom, så bekymra dig inte!
Jag ser målet som avgjort, det är den typens mål, där rätt typ sitter häktad och inte har så många äss i rockärmen som folk tror. Det märks ganska snart i en sak hur det kommer att gå! Bara det faktum att advokaten äntligen håller käft ger en stark indikation på att hon inget har att komma med. Det banala säger mer än det komplicerade.
Angående det fetmarkerade.
Hon har en klient som fortsatt förnekar all inblandning och åklagaren säger sig ha stärkt bevisning denna gång. En häktningsförlängning sker. Nu pekar det mer på att han är skyldig - dock inte dömd. Märk väl med betoning att jag inte diskuterar att han minsann är oskyldig utan snarare ditt påstående som fetmarkerats.
Den ena säger att bevisningsläget stärkts, att det är blandad bevisning och nämner DNA på klädesplagg - den andra att det är samma teknisk bevisning som var med vid förra häktningsförhandlingen? Det borde väl vara viktigt vart detta plagg befunnit sig utöver annan form av bevisning. Det vet hon nog däremot inte då det är muntlig framställan och troligen inte värst med detaljer. Inte vi heller..
Att inte överklaga är det samma som att hon håller käft och ett gott tecken enligt dig?
Hon sitter knappast med nedböjt huvud i nåt hörn, tyst och tillbakadragen. Vad skulle en överklagan tjäna till denna gång? Hon jagar väl snarare saker till hans fördel i detta läge innan åtal väcks.
Istället för att överklaga har hon valt en annan väg säger hon. Hon kommer ifrågasätta den tekniska bevisningen osv. Hon kommer iscensätta egna utredningar och fundera kring alternativa händelseförlopp eftersom han förnekar all inblandning i mordet. Samt kräva att vissa saker som framkommit fram under utredningen kontrolleras noggrant dvs det som kan tala till fördel för hennes klient. Sätta press på utredningen. Det står tydligt i media. Hon verkar snarare aktiv och rätt ettrig än hur du framställer henne?
.. Som sagt. Jag förbehåller jag mig rätten att avvakta utfallet i detta rättsfall, att bevaka utvecklingen med rynkad panna - eller varför inte kalla det bekymrad? Och jag kommer försvara denna personliga upplevelse (anledningen att du i grunden svarar mig vill säga)
Tillägg angående att hålla käften för övrigt. Att ett yppandeförbud sen skulle vara vägledande för en skuldbörda tror jag rakt inte - den är snarare till för ge förstärkt skydd i utredningen. Att det är ett busenkelt fall är också tveksamt iom omständigheterna och just yppandeförbudet - det är till vid massmedial anstormning och/eller komplicerade eller stora brottsmål. Och inte heller vanligt förekommande:
" Skälen för tingsrätterna att besluta om yppandeförbud vid häktningsförhandlingar synes närmast uteslutande ha varit att ge ett förstärkt skydd för förundersökningssekretessen. Utredningarna har i huvudsak rört mycket allvarlig brottslighet. Flera kommentarer från tingsrätterna innehåller att det i regel rör sig om komplicerade utredningslägen rörande grova brott med stort massmedialt intresse. Denna bild har också bekräftats vid uppföljningsgruppens utfrågning." http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Ovriga-dokument/Ovrigt-dokument/Slutrapport-rorande-genomford-_GQA1EBWQJRF/?text=true
" De flesta av tingsrätterna som använt bestämmelsen hade bara gjort det vid enstaka tillfällen, och då i princip enbart vid häktningsförhandlingar. De ärenden där domstolarna beslutat om yppandeförbud rörde sig i huvudsak om mycket allvarlig brottslighet; komplicerade och grova brott med stort massmedialt intresse.
Enligt samma rapport förefaller det vara ännu mer ovanligt att åklagare beslutar om yppandeförbud under utredningsstadiet. Det finns ingenting som tyder på att förhållandena i mitten av 2010-talet avviker från hur det var tio år tidigare." http://www.aklagare.se/Aklagarens-roll/Rattegangen/Yppandeforbud/
__________________
Senast redigerad av develi 2015-08-10 kl. 13:29.