2015-08-10, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag har skummat igenom EK-fallet nu och det finns faktiskt en hel del som är rätt så likt detta fallet. Listan kommer nog att fyllas på med tiden också.

* MGM och BO känner ej varann
* DNA som binder
* Kroppen gömd
* Nekar inledningsvis totalt
* Otroligt korkade MGM
* Yppandeförbud

I EK-fallet så blir MGM totalt ägd av snuten. Han har gömt sina blodiga kläder i sitt eget källarförråd. Kroppen verkar ha varit rätt så bra gömd men en polishund hittade den nertryckt i en klippskreva. Så till slut, efter över två månader i häktet (72 dagar), så väljer han att dra till med en rövarhistoria istället. Han försökte bara hjälpa BO mot två okända gärningsmän. Givetvis gick inte den gubben hem och det blev morddom istället.

Känner väl till platsen han lagt henne på(EK) och det var slarvigt och inte alls särskilt långt från hållplatsen.
Jag har svårt att greppa att ingen hörde något med tanke på att det enbart är ca 100m till närmaste bostadshus, men hon kanske inte hade mkt tid till och skrika
Dessutom är hållplatsen en ganska öppen plats så det finns värre ställen att gå av på, tyvärr skulle ju mördaren av just här , vid sin bostad.
Fruktansvärt, hade hon bara kommit av vid den hållplatsen (innan)där hon bodde hade hon säkert levt idag.
Hade L.H bara fått starta sin moppe och åka hemmåt så....
2015-08-10, 07:58
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jag vet inte riktigt vad ni är belåten med, att polisen och åklagare lyckats få majoriteten av människor att tro att rätt människa är gripen och att följande rättegång bara är en formalitet samtidig som resten spekulerar i allt möjligt annat som i den här tråden (liksom jag)? Yppandeförbud är illa för rättsäkerheten om det missbrukas och i detta samt många andra fall behövs det inte tycker jag. Domare och ledamöter har ett stort opinonstryck på sig att gå på åklagarens linje och det är nog det yppandeförbudet främst verkar användas till idag.

Åklagaren verkar tillsammans med polisen inte vara dom skarpaste vi har heller (likt Quick-fallet, Christer van der Kwast och poliserna omkring honom) Det känns som om det blir en fällande dom på mest indicier och en friande i hovrätt senare pga. klanteri och ren dumhet. Det vore trist om nu MGM är skyldig.

Är det då rätt gärningsman som sitter häktad? Jag tyckte också i början att det var helt rimligt men ju mer man tänkt på det här fallet ju mer osäker har man blivit. MGM passar enligt mig dåligt in på någons våldtäkts eller mördarprofil baserat på det man vet om honom idag, bara att han kommer från Litauen duger inte. Är han gärningsman så är han också mer eller mindre utvecklingstörd som farit omkring med kroppen och alla dess saker än hit och än dit och det är ju också konstigt då han trots allt är hantverkare, tydligen en god sådan eftersom han anlitats i flera år.

En del frågetecken:
* Vad skulle denna 35-åriga gifta hantverkare ha för motiv, är han känd som ett äckel som glor och tafsar på unga flickor?
* Har han känd dålig impulskontroll, är aggressiv, våldtäktsman?
* Vad gjorde han där överhuvudtaget på sin lediga söndag, han kunde ju omöjligt veta att Lisa skulle köra moped hem och bli sist därifrån. Var han på caféet överhuvudtaget den helgen?
* Varför flyttar han kroppen från en arbetsplats till en annan istället för att ta den så långt ifrån egen koppling som möjligt?
* Vad är tanken med alla utplacerade tillhörigheter (panik kan det ju inte längre vara då han lugnt var med och köpte pizza efteråt)?
* Vad gjorde handsken i damstorlek i byggnaden och varför plockades den upp av MGM?
* Vad var grejen men den stora snabba insatsen med interpol, MP och allt, för att pappan var yrkesmilitär?

Visst, finns betydande DNA och kanske till och med fingeravtryck så är väl saken klar men finns det inte och bara DNA på handsken han plockade upp i ladan då är det riktigt illa och det lutar åt det hållet då det fortfarande är yppandeförbud.

För mig troliga scenarion:
* Våltäkt
* Hämd och hat
* Tillfälligheten

Jag har tänkt mer på den sista, tillfälligheten att vara på plats och se henne bli ensam kvar. Då är frågan varför någon skulle vara där i området vid den tiden. Det blåste tydligen starkt den dagen. Kanske någon var orolig över det nysatta taket på ladan i tron på att hantverkarna inte gjort ett bra jobb och var där för att inspektera. Denne någon hade varit i caféet och träffat Lisa och fattat tycke så han visste vem det var som ensam stod vid mopeden och satte på sig överdragskläder. Denne någon är en säker man som oftast får som han vill och hade kanske ett skamligt förslag att komma med som han skulle betala bra för. En någon som sällan accepterar ett nej, en ledare som säger till andra vad dom ska göra. En någon som har narcissistiska och sociopata drag. Finns det någon passande på AJ's lönelista (förutom han själv då)?

Sen har vi hämnd och hat och då gäller det Lisas familj, någon som har agg mot dom och som kanske bor i Blomberg och har koll på det mesta där? Såg chansen denna dag till att i dennes ögon bästa straffet var att döda deras dotter, se till att peka på gästarbetare och själv komma undan. Någon i Blomberg som är med i MP och känner till hur dom arbetar?

Sist då det enklaste, våldtäkt och där åklagaren troligen är nu med MGM. Kan ju ev. vara en olycka men varför allt extra besvär i så fall från MGM som inte verkat haft panik? Våldtäkt verkade troligt men känns nu inte så bra med alla obesvarade frågor.

Jag brukar inte engagera mig i brottsfall utan litar oftast på polisens arbete men detta är annorlunda och mycket känns så fel. Hurra för yppandeförbudet kanske. Det ska hur som helst bli intressant att följa denna rättegång.

Man kan mala ner yppandeförbudets för och nackdelar i beståndsdelar med tiotusen tecken om man så vill, men det mynnar i mitt tycke ut i en och samma grund:
Lisa.
Samt att hennes mördare ska ha sitt tillmäta straff genom en utredning som kan bedrivas utan påverkan. Vare sig utredningen är svajig eller stabil i vilket skede som helst.
En tung post att nämna som fördel med ett bra hållet yppandeförbud är, vittnesuppgifter/förhörsuppgifter. Detta i ett spaningsmord där flertalet människor varit inblandade, i vilket det tillslut gick att peka ut misstänkta, som ev hunnit företa sig under tiden detta växte till just ett spaningsmord.
Till nackdelarna kan nämnas att spekulationer/tolkningar byggs upp och i viss mån kan skada utredningen av blotta trycket och innehåll.
Försvarsadvokater kritiserar yppandeförbud främst. Men jag undrar hur en försvarsadvokat´s kritik hade tett sig om densamme var anhörig ett brottsoffer i ett spaningsmord av denna art?

Oro pga ovetskap kan vara befogad, likväl som obefogad, men jag hoppas detta vuxit till en stabil utredning, inte genom vad polis och åklagare fått allmänheten att tolka. Utan vad rättsinstanser hittills beslutat.
2015-08-10, 09:18
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag har skummat igenom EK-fallet nu och det finns faktiskt en hel del som är rätt så likt detta fallet. Listan kommer nog att fyllas på med tiden också.

* MGM och BO känner ej varann
* DNA som binder
* Kroppen gömd
* Nekar inledningsvis totalt
* Otroligt korkade MGM
* Yppandeförbud

I EK-fallet så blir MGM totalt ägd av snuten. Han har gömt sina blodiga kläder i sitt eget källarförråd. Kroppen verkar ha varit rätt så bra gömd men en polishund hittade den nertryckt i en klippskreva. Så till slut, efter över två månader i häktet (72 dagar), så väljer han att dra till med en rövarhistoria istället. Han försökte bara hjälpa BO mot två okända gärningsmän. Givetvis gick inte den gubben hem och det blev morddom istället.
Att MGM är otroligt korkade är din subjektiva uppfattning.
Yppandeförbudet har inget med brottet att göra.

Det finns skillnader mellan brotten också, av vad vi vet hittills.
Det är stor åldersskillnad mellan Lisa och NB, Elin och EY var nästan jämnåriga.
Överfallet på Elin skedde i nattmörker, överfallet på Lisa skedde i dagsljus.
Lisa flyttades en markant sträcka, det gjorde inte Elin.
Lisa hittades inomhus, det gjorde inte Elin.

Mordet på Elin påminner mer om mordet på Nancy i Hjällbo än mordet på Lisa.
2015-08-10, 10:02
Avslutad
Önskar MGM börjar tala ut om eventuella
andra medverkande personer.
Rent juridiskt är han tystad även om
han hade ett och annat som han ville
till en början förmedla till Polisen.
Är troligt han bara varit en bricka
i det vidriga spel som blev Lisas död.
Allt är spekulationer, det är många
"Kockar" i det här fallet, det riskerar
bli en djävla soppa.
En "Helena Andersson"i repris.
Sverige ett fågelbord för inhemska
och utländska våldselement.
En Regering som borde landsförvisas
till Gotska Sandön, dom kan ta "andra"
halvan med sig.
Hycklande politik blir hycklande Kriminal-
politik som gör att dessa brott kommer
öka i antal.
Djä..igt enerverande.
2015-08-10, 10:42
Medlem
Jag har skrivit om detta tidigare men ingen har knappt kommenterat. Jag vidhåller fortfarande min teori om tillvägagångssättet. Tänk er själva om ni skulle begå denna handling.
En någorlunda normalt tänkande människa måste ha en tanke på följderna om man planerar.
Är din tanke verkligen att ha ihjäl BO med all den uppmärksamhet som följer?
Skulle du verkligen smyga dig på BO bakifrån och slå det kraftigt i huvudet utan att vara säker på utgången?
Skulle du verkligen chansa på att framifrån eller bakifrån strypa BO.
Med den eventuella osäkerheten angående omgivningen och andra tillfälligheter att t.ex. någon skulle komma precis då.. Jag skulle definitivt svara: Nej, jag skulle inte ta den risken!. En GM som gör det är definitivt från vettet!
Du skulle definitivt inte välja en metod som gör att BO kan identifiera dig.
Jag anser och tror att MGM trodde att han kunde använda kloroform för att söva BO, fullfölja sin gärning och sedan försvinna utan att bli igenkänd. Han hoppades på att BO skulle vakna men upptäcker till sin fasa att han dödat henne!
Det finns flera fall i Sverige där man använt Kloroform vid våldtäkter.
1. Kloroformmordet på ”Kickan” Granell, Stockholm, 1965
2. En svensk pensionären hittades död i sin lägenhet i turistparadiset Hurghada, Egypten. Enligt uppgift till Expressen ska hon ha sövts med kloroform
3. 1979 Mord i Korsör Danmark. Gitte Thomsen blev mördad med kloroform. ”I mörkret stod gärningsmannen gömd och sprang fram medan hon fortfarande befann sig på cykeln. Han höll ett tygstycke indränkt i kloroform för hennes mun. På mindre än en minut förlorade Gitte Thomsen medvetandet”.
Är då MGM kapabel att göra detta? Vet inte!
Är han som har en, vad jag tycker vacker hustru, verkligen ett behov av en ung spinkig tjej?
Det är möjligt att han är villig att ta den risken. Sånt kan bara en GM veta!
2015-08-10, 11:32
Medlem
Om det nu är NB så ställer jag mig frågan, han ska ju varit här i ca. sex år,varför har han inte gjort en sådan här gärning tidigare då?
Om hans fru är normal så skulle hon väl upptäckt hemska sidor på honom under årens lopp och kanske hoppat av relationen tidigare, eller är hon som GM? Lika barn leka....

Var NB ute mycket själv på bygden för då bör han kanske äcklat sig mot några småtjejer tidigare.

Det enda man kan förstå är att han gjort lite stölder här och där men det är ju medfött i de Litauska generna.
Senast redigerad av Gormer 2015-08-10 kl. 11:47.
2015-08-10, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Om det nu är NB så ställer jag mig frågan, han ska ju varit här i ca. sex år,varför har han inte gjort en sådan här gärning tidigare då?
Om hans fru är normal så skulle hon väl upptäckt hemska sidor på honom under årens lopp och kanske hoppat av relationen tidigare, eller är hon som GM? Lika barn leka....

Var NB ute mycket själv på bygden för då bör han kanske äcklat sig mot några småtjejer tidigare.

Det enda man kan förstå är att han gjort lite stölder här och där men det är ju medfött i de Litauska generna.

Det finns ju dom som är relativt gamla när dom begår sitt första brott. Så att han har bott i Sverige i 6 år säger ju inte så mycket mer än att han (precis som många andra som begår brott) kanske inte alls hade tänkt sig detta utfallet. Sen vet ju inte vi vad han har gjort tidigare, finns mördare som aldrig har har hittats.
2015-08-10, 12:01
Medlem
Ydriks avatar
Pöbelns ombudsman, eller den så kallade åklagaren har i brist på allt annat även misslyckats i försöket att medelst isolering tortera fram ett erkännande från NB.

NB hör fr o m nu till de 30% av långtidshäktade som typiskt nog hamnar i depression, psykiska sammanbrott, självmordsförsök och hellre gör ett falskt erkännande än att behöva plågas vidare med total ovisshet och isolering i en cell på sju kvadratmeter.

Han har i två månader förnekats det mesta av allt som anses självklara mänskliga rättigheter för var och en som inte är dömd och befunnits skyldig till något brott.

Om pöbelns ombudsman vet att han är skyldig är det bara att lägga fram bevisen och få honom fälld i domstol, problemet löst.
Har han inte lyckats med detta på två månader så finns det heller inget som säger att han kommer att lyckas ens med ytterligare två års fortsatt tortyr.

Vad vi ser är ett gäng lata statsanställda tjänstemän vid NFC och domstolarna som hellre värnat om sin egen och kollegornas semesterledighet än ett enskilt människoöde.
De kan lugnt skita i precis allt sedan tjänstemannaansvaret togs bort 1974 för det har i praktiken gjort latmaskarna helt immuna vid all slags missbruk av sina åligganden.

"Att det handlar om psykisk tortyr klargör såväl EU som FN:"
http://reclaimjustice.com/artiklar/tortyren-pa-landets-hakten/

"Många självmord på häkten":
http://www.magasinetparagraf.se/under-ytan/manga-sjalvmord-pa-hakten

Stjärnadvokater: "Det som pågår i våra häkten kallar vi tortyr"
http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/brottochstraff/article18636034.ab

"nu instämmer även Kriminalvårdens internrevision i kritiken"
http://www.dagensjuridik.se/2014/04/haktade-isoleras-23-timmar-dygn
2015-08-10, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Lite mer om Hovsgärde då..

Bild från ett twitterflöde 13/6:
http://imgur.com/xPSF6lG

Till denna bild hör texten:
"Carola Svensson och Camilla Lundqvist tänder ett ljus för Lisa Holm vid gården där hon hittades i natt"

Google Maps-bild på Hovsgärde:
https://www.google.se/maps/@58.540042,13.364524,3a,15y,92.74h,89.17t/data=!3m6!1e1!3m4!1stvokF4QprJ0pEDWiqaKv1Q!2e0!7i1 3312!8i6656

Observera fastigheternas placeringen.
Fotografen (Oskar Forsberg -ab) har alltså stått och fotat ur vinkeln att Martorp-gård är dolt bakom träden i bakgrunden.

Hur ser du husen på bilden där tjejerna tänder ljus?
2015-08-10, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer

Att han inte begått en sådan gärning tidigare och att hans fru inte skulle ha märkt en sida hos honom tycker jag inte är så "märkligt". Det jag finner ytterst märkligt är om hon inte märkte något på honom den där söndagen och dagarna efteråt.
2015-08-10, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpppspark
Det finns ju dom som är relativt gamla när dom begår sitt första brott. Så att han har bott i Sverige i 6 år säger ju inte så mycket mer än att han (precis som många andra som begår brott) kanske inte alls hade tänkt sig detta utfallet. Sen vet ju inte vi vad han har gjort tidigare, finns mördare som aldrig har har hittats.

Jodå, kan va så att spärren funnits tidigare.
Nu kanske rätt tillfälle dök upp men det gick snett.
Tillfället gör tjuven som det sägs,
2015-08-10, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Pöbelns ombudsman, eller den så kallade åklagaren har i brist på allt annat även misslyckats i försöket att medelst isolering tortera fram ett erkännande från NB.

NB hör fr o m nu till de 30% av långtidshäktade som typiskt nog hamnar i depression, psykiska sammanbrott, självmordsförsök och hellre gör ett falskt erkännande än att behöva plågas vidare med total ovisshet och isolering i en cell på sju kvadratmeter.

Han har i två månader förnekats det mesta av allt som anses självklara mänskliga rättigheter för var och en som inte är dömd och befunnits skyldig till något brott.

Om pöbelns ombudsman vet att han är skyldig är det bara att lägga fram bevisen och få honom fälld i domstol, problemet löst.
Har han inte lyckats med detta på två månader så finns det heller inget som säger att han kommer att lyckas ens med ytterligare två års fortsatt tortyr.

Vad vi ser är ett gäng lata statsanställda tjänstemän vid NFC och domstolarna som hellre värnat om sin egen och kollegornas semesterledighet än ett enskilt människoöde.
De kan lugnt skita i precis allt sedan tjänstemannaansvaret togs bort 1974 för det har i praktiken gjort latmaskarna helt immuna vid all slags missbruk av sina åligganden.

"Att det handlar om psykisk tortyr klargör såväl EU som FN:"
http://reclaimjustice.com/artiklar/tortyren-pa-landets-hakten/

"Många självmord på häkten":
http://www.magasinetparagraf.se/under-ytan/manga-sjalvmord-pa-hakten

Stjärnadvokater: "Det som pågår i våra häkten kallar vi tortyr"
http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/brottochstraff/article18636034.ab

"nu instämmer även Kriminalvårdens internrevision i kritiken"
http://www.dagensjuridik.se/2014/04/haktade-isoleras-23-timmar-dygn

Ja det är verkligen synd om honom!!....speciellt om det faktiskt visar sig att den du kallar sk.pöbeln har tillräckligt på fötterna för att ha anledning att han sitter där för att han är skyldig...vad vet du?jag?...vad är 2 månader av resten av hans liv?
Lisa Holms liv är slut...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in