Citat:
Ursprungligen postat av
pmatt
Tack för du tar dig tid, men förstår inte hur många timmar du gjorde; lönen jag hörde vara 10 000 brutto men detta var kanske 10 år sedan så det ligger väl i nivå vad jag tänkte.
Från 27/6-31-6 jobbade jag totalt 5 h dagvakter, 18 h kvällsvakter, 30h sovande natt. Ej koll på övertidsersättning etc. men fick ut 12500 skr efter skatt, men kommer också få en bonus i efterhand på 20 kr per arbetad timme, men det är bara för att det är sommar.
Jag jobbade varje dag däremellan, bestående av 5 timmar under vanlig dagtid, dvs inte helg eller kväll utan mellan 7.00-17.00. Dessutom jobbade 18 timmar kväll, bestående av timlön plus ob för kväll ( tror 56 kr timme), och 30 timmar bestod av sovande natt, vilket där jag jobbar innebär timlön+kvällsob/3: timlön under sovtimmarna. Tror 20-30 h var helg, motsvarande ytterligare 50 kr/h.
23 vakna timmar och 30 sovande timmar jobbade jag.
Men ibland var det dagpass direkt efter nattpass osv, som måste ha utlöst övertidsersättning.
Övertidsersättning där jag jobbar; efter ditt vanliga pass, och du fortsätter jobba, får du 50% extra första 4 timmarna, sedan 100% resten av timmarna. Efter ett vanligt pass och /eller efter 35.5 tim i veckan utlöses övertid.
Summarum: att jobba en helg bara kräver att du får jobba övertid för att öht vara värt besväret, skulle jag vilja påstå. Så bra tjänar man inte annars.
Lönen hänger starkt på två saker i Norge, har du vidare utbildning och hur många år du har dokumenterad arbetserfarenhet. 0-2 år en lön, 4 är en annan lön, 6 år högre lön, 8 år högre lön, 10 år max lön har jag för mig. Dock är det minsta lönerna, man kan ju förhandla.