2015-07-29, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hundvalp
När tror ni oljesällskapen kommer börja anställa igen?
Snart inne på andra året som designkonsult, men kontraktet löper ut i oktober...
Är man optimistisk om man tror på nästa sommar?
Det ligger några enstaka designjobb ute. Men tror nästa sommar är för tidigt för norska sällskap, de lär knappast konkurrera i Iran pga kostnaden. Nej, stålbadet fortsätter sannolikt något år framöver. Finns fortfarande helt sinnesslöa företag som tjänar massor.
Citera
2015-07-29, 17:38
Medlem
Snusovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temp.User
Det går inte. Det fackförbund som är absolut starkaste är ju offshore delen av SAFE. Staten följer i de utlagda spåren. Det är tom så att båtar med utländsk personal som bryggar över till plattform inte får lov att gå ombord på plattformen. Inte mig emot personligen men men.
Vad de kunde ha gjort, men inte kommer att göra, är att se över 2-4 ordningen och köra 2-2 istället, alternativt 4-4. De som jobbar på standbybåten gör det så varför ska inte de på plattformen göra detsamma?

Jag är möjligtvis en obotlig pessimist, men den störste aktören på norsk sokkel är statsägd, och vi har en borgerlig regering. Jag ser väldigt gärna att jag har fel, men det är den riktningen vi rör oss mot. I mest optimistiska fallet så förblir allt oändrat, inklusive dagens bemanning, även om arbetsmängden ökar. Statoil har skurit långt hårdare än läget krävt, och det av en anledning. Dom sparar inför framtiden, och har då kvittat sig med bemanning dom annars aldrig kunnat kvitta sig med.

Där vill jag mena COSLs arbetare har varit relativt smarta som behållt sina jobb men gått ner något i lön: dom har möjligheten att omförhandla, men förlorade jobb är borta. PS: COSL Pioneer har blivit bortsläpad från CCB Ågotnes. Är den i drift igen?
Senast redigerad av Snusovic 2015-07-29 kl. 17:41.
Citera
2015-08-07, 11:57
Medlem
klimpowskijs avatar
Pecus bemanning. Har ni något att säga om dom?
Citera
2015-08-07, 15:23
Medlem
erfarenheter av JKS bemanning?
Citera
2015-08-10, 12:16
Medlem
När kan man tänkas få skattepengar eller besked om man har gjort ändringar i deklarationen?
Citera
2015-08-10, 17:48
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klimpowskij
Pecus bemanning. Har ni något att säga om dom?

Ringde på ett lastbilsjobb som de hade ute på finn, har för mig de sökte 15 pers eller nått. Tjejen på andra sidan tråden kunde inte svara på ett skit, inget gällande vad det var för körning, arbetstider, boende eller något annat. Kändes helt värdelösa att ha att göra med
Citera
2015-08-11, 09:16
Medlem
macknus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squeezeer
När kan man tänkas få skattepengar eller besked om man har gjort ändringar i deklarationen?

Innan oktober
Citera
2015-08-12, 14:32
Medlem
Finns det nån sjuksköterska här som jobbat helg i Norge och kan svara på hur mycket man får för det och hur många timmar gör man på en sådan helg?, vanligtvis.
Citera
2015-08-12, 18:42
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Finns det nån sjuksköterska här som jobbat helg i Norge och kan svara på hur mycket man får för det och hur många timmar gör man på en sådan helg?, vanligtvis.
Hur många timmar man gör beror på hur många man vill och får jobba
Från 27/6-31-6 jobbade jag totalt 5 h dagvakter, 18 h kvällsvakter, 30h sovande natt. Ej koll på övertidsersättning etc. men fick ut 12500 skr efter skatt, men kommer också få en bonus i efterhand på 20 kr per arbetad timme, men det är bara för att det är sommar.
Senast redigerad av utan.att.stanna 2015-08-12 kl. 18:51.
Citera
2015-08-12, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Hur många timmar man gör beror på hur många man vill och får jobba
Från 27/6-31-6 jobbade jag totalt 5 h dagvakter, 18 h kvällsvakter, 30h sovande natt. Ej koll på övertidsersättning etc. men fick ut 12500 skr efter skatt, men kommer också få en bonus i efterhand på 20 kr per arbetad timme, men det är bara för att det är sommar.

Tack för du tar dig tid, men förstår inte hur många timmar du gjorde; lönen jag hörde vara 10 000 brutto men detta var kanske 10 år sedan så det ligger väl i nivå vad jag tänkte.
Citera
2015-08-12, 22:09
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Tack för du tar dig tid, men förstår inte hur många timmar du gjorde; lönen jag hörde vara 10 000 brutto men detta var kanske 10 år sedan så det ligger väl i nivå vad jag tänkte.
Jag jobbade varje dag däremellan, bestående av 5 timmar under vanlig dagtid, dvs inte helg eller kväll utan mellan 7.00-17.00. Dessutom jobbade 18 timmar kväll, bestående av timlön plus ob för kväll ( tror 56 kr timme), och 30 timmar bestod av sovande natt, vilket där jag jobbar innebär timlön+kvällsob/3: timlön under sovtimmarna. Tror 20-30 h var helg, motsvarande ytterligare 50 kr/h.
23 vakna timmar och 30 sovande timmar jobbade jag.
Men ibland var det dagpass direkt efter nattpass osv, som måste ha utlöst övertidsersättning.
Övertidsersättning där jag jobbar; efter ditt vanliga pass, och du fortsätter jobba, får du 50% extra första 4 timmarna, sedan 100% resten av timmarna. Efter ett vanligt pass och /eller efter 35.5 tim i veckan utlöses övertid.

Summarum: att jobba en helg bara kräver att du får jobba övertid för att öht vara värt besväret, skulle jag vilja påstå. Så bra tjänar man inte annars.

Lönen hänger starkt på två saker i Norge, har du vidare utbildning och hur många år du har dokumenterad arbetserfarenhet. 0-2 år en lön, 4 är en annan lön, 6 år högre lön, 8 år högre lön, 10 år max lön har jag för mig. Dock är det minsta lönerna, man kan ju förhandla.
Citera
2015-08-12, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av macknu
Innan oktober

Ok,tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto