2015-07-25, 21:53
Medlem
Vad ligger ob på lager/truckjobben? Kommer man upp till 100% ob efter en viss tid? (I Norge såklart).
Citera
2015-07-26, 13:44
Medlem
x1ofdewms avatar
Är det mycket kineser och reser runt i Norge? Kineserna blir ju rikare och rikare för varje dag och de spenderar numera mer pengar utomlands än något annat folk, de är överallt. Har nyligen avslutat en kandidatexamen i kinesiska och om det är mycket kineser även i Norge kanske det leder till arbetstillfällen, vad tror ni?
Citera
2015-07-26, 14:00
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x1ofdewm
Är det mycket kineser och reser runt i Norge? Kineserna blir ju rikare och rikare för varje dag och de spenderar numera mer pengar utomlands än något annat folk, de är överallt. Har nyligen avslutat en kandidatexamen i kinesiska och om det är mycket kineser även i Norge kanske det leder till arbetstillfällen, vad tror ni?
Låter långsökt. Är kinesiska den enda utbildningen du har?
Citera
2015-07-26, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Låter långsökt. Är kinesiska den enda utbildningen du har?
Jobbar du som truckförare eller lagerarbetare, isf vad ligger OBn på?
Citera
2015-07-26, 14:10
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x1ofdewm

Det är extremt mycket kineser i Norge, men bara turister och dom har egna guider med sig.

Citat:
Ursprungligen postat av 733215
Jobbar du som truckförare eller lagerarbetare, isf vad ligger OBn på?

Det varierar.

Sluta tjata nu ditt mongo.
Citera
2015-07-28, 22:10
Medlem
Hundvalps avatar
När tror ni oljesällskapen kommer börja anställa igen?
Snart inne på andra året som designkonsult, men kontraktet löper ut i oktober...
Är man optimistisk om man tror på nästa sommar?
Citera
2015-07-28, 22:48
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundvalp
Snart inne på andra året som designkonsult, men kontraktet löper ut i oktober...
Bara kuriosa førvisso, men hørde på radio idag att Statoils rapport gav ett relativt bra resultat trots det låga oljepriset. Betydligt lægre resultat æn førra året, men att man var relativt nøjd med det mtp oljeprisfallet. Vidare sas det att man har gjort många investeringar och effektiviseringar som tar tid att visa vinst før, och man var vældigt positiv infør næsta år. Jag tolkade det som en hint om att bl.a. arbetskraftsbehovet kommer øka igen, men inte riktigt æn. Om værlden inte strular mer angående olja så ær min høgst oinsatta gissning att næsta sommar bær på økade chanser jmf med nu gællande anstællningar.
En risk kan væl vara att man får konkurera med många norrmæn som har blivit av med jobben nu i år.
Citera
2015-07-28, 22:52
Medlem
KlopFers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundvalp

http://www.svd.se/oljejattar-gor-vin...pporterna-2015

I samband med sitt halvårsresultat upprätthöll Statoil emellertid den prognos som den gett tidigare för oljepriset. Företaget tror att Nordsjöolja kommer att säljas för 80 dollar 2018, räknat i dagens penningvärde, för att därefter fortsätta att stiga.

Andra analytiker, som investeringsbanken Morgan Stanley, är mer pessimistiska.

”Vi har tidigare förväntat att oljeprisfallet skulle bli lika allvarligt som det som skedde 1986 – som är det värsta på minst 45 år – men inte värre. Men nu, med en marknad som flödar över av olja, börjar det se ut som om det är ett worst-case scenario som håller på att utvecklas”, skrev de två analytikerna Martijn Rats och Haythem Rashed till bankens kunder före helgen.

De ser ingen ökning för oljepriset de närmaste åren eftersom produktionen inte minskar och efterfrågan inte ökar som förväntat.

På kort sikt är det både kärnteknikavtalet med Iran, som gör att landet kan börja exportera olja som normalt och mindre oroligheter i Libyen, som tynger oljepriset. Projekt för 200 miljarder dollar har redan skrinlagts eller skjutits upp, en tredjedel av dem i Kanada, där kostnaderna för att utveckla produktion från oljesand hör till de högsta inom industrin.
Citera
2015-07-28, 23:51
Medlem
Jag fick ett infall och drog. I fredags. Bor i tält i skogen. Äter typ inget har lämnat cv till typ 30 butiker. Inget svar. Har reggat mig på finn, är maskinoperatör sedan 11 år.
hur länge ska jag behöva vänta ska jag åka till bergen istället? Vill ha industrijobb...
Citera
2015-07-29, 16:17
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av el_420
Jag fick ett infall och drog. I fredags. Bor i tält i skogen. Äter typ inget har lämnat cv till typ 30 butiker. Inget svar. Har reggat mig på finn, är maskinoperatör sedan 11 år.
hur länge ska jag behöva vänta ska jag åka till bergen istället? Vill ha industrijobb...
Wow... Hardcore. Hur gammal ær du? Vilken stad søker du i? Fan ta kontakt med någon bemaningsfirma, om de har tillræckligt stort behov kanske de står før boendet. De gør dem før mig, men det ær ett vanligt førfarande inom vården iofs.
Citera
2015-07-29, 16:59
Medlem
Snusovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Bara kuriosa førvisso, men hørde på radio idag att Statoils rapport gav ett relativt bra resultat trots det låga oljepriset. Betydligt lægre resultat æn førra året, men att man var relativt nøjd med det mtp oljeprisfallet. Vidare sas det att man har gjort många investeringar och effektiviseringar som tar tid att visa vinst før, och man var vældigt positiv infør næsta år. Jag tolkade det som en hint om att bl.a. arbetskraftsbehovet kommer øka igen, men inte riktigt æn. Om værlden inte strular mer angående olja så ær min høgst oinsatta gissning att næsta sommar bær på økade chanser jmf med nu gællande anstællningar.
En risk kan væl vara att man får konkurera med många norrmæn som har blivit av med jobben nu i år.

Kinas börsras har ytterligare spätt på de negativa framtidsutsikterna. Min tro är att oljebolagen kommer att göra en shippingrokad: dom kommer att använda varje ursäkt dom kan för att ersätta dyr norsk offshorepersonal med filippiner. Fy faaaen just nu är jag glad för att jobba onshore!
Citera
2015-07-29, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snusovic
Kinas börsras har ytterligare spätt på de negativa framtidsutsikterna. Min tro är att oljebolagen kommer att göra en shippingrokad: dom kommer att använda varje ursäkt dom kan för att ersätta dyr norsk offshorepersonal med filippiner. Fy faaaen just nu är jag glad för att jobba onshore!
Det går inte. Det fackförbund som är absolut starkaste är ju offshore delen av SAFE. Staten följer i de utlagda spåren. Det är tom så att båtar med utländsk personal som bryggar över till plattform inte får lov att gå ombord på plattformen. Inte mig emot personligen men men.
Vad de kunde ha gjort, men inte kommer att göra, är att se över 2-4 ordningen och köra 2-2 istället, alternativt 4-4. De som jobbar på standbybåten gör det så varför ska inte de på plattformen göra detsamma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in