Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2015-08-09, 18:36
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieMartel
Tror inte man ska förvänta sig för mycket självständighet där. Kan tvärtom bli aggressivt om dom sätter hårt mot hårt i Israel/Iran och Ukraina.

Hans dotter är gift med en stenrik jude. Så det finns även starka familjekopplingar i den riktningen.

Men han är ändå ingen som de verkar vilja ha.

http://dcwhispers.com/big-donors-warn-candidates-on-eve-of-debate-take-trump-out/

Citat:
Big Donors Warn Candidates On Eve Of Debate: “Take Trump Out”

That reality is not sitting well with GOP power brokers who are said to have made it clear to operatives linked to a variety of candidate camps that Donald Trump cannot be allowed to appear to win tomorrow night’s debate. Some are said to have taken an even more aggressive stance by indicating Trump’s Republican rivals are to “take him out” tomorrow night.

...

That dominance is said to be facing its most focused challenge tomorrow night as Mr. Trump will be target #1 for a number of GOP hopefuls who have been told their own presidential hopes will be finished if they do not help in breaking the Trump momentum once and for all. This threat is said to come from an assortment of Wall Street and business interests concerned over the potential volatility of a Trump political machine – volatility that might make him “unmanageable” should he actually go on to become the Republican nominee.

It should also be noted some of these high-powered donors are helping to finance the campaigns of both Hillary Clinton and Jeb Bush.

Så länge som de utvaldas utvalda kandidater får problem så är jag glad. Att sedan Trump är långt ifrån perfekt är en annan fråga.
2015-08-09, 18:42
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Man får ju anta att media är mycket glada över Trumps kandidatur, de får ju så mycket att skriva om. Republikansk media lär hoppas på att Trump är med helt tills att det är två republikanska kandidater kvar och att han då hoppar av som tvåa samt att han därefter inte ställer upp som oberoende. Demokratisk media media hoppas nog att han är kvar så länge som möjligt, antingen som GOP-vinnare eller som oberoende.

Man ska nog inte underskatta Trumps möjligheter att faktiskt bli både republikansk kandidat och president. Han är klart mer begåvad än de övriga republikanska kandidaterna (möjligen med undantag för Rand Paul) och representerar dessutom ganska väl de grundläggande republikanska värderingarna (vilket Rand Paul inte gör).

Blir det sedan en match mellan Trump och Clinton tror jag att Trump vinner.
2015-08-09, 18:54
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Hans dotter är gift med en stenrik jude. Så det finns även starka familjekopplingar i den riktningen.

Men han är ändå ingen som de verkar vilja ha.

http://dcwhispers.com/big-donors-warn-candidates-on-eve-of-debate-take-trump-out/

Så länge som de utvaldas utvalda kandidater får problem så är jag glad. Att sedan Trump är långt ifrån perfekt är en annan fråga.
Den förra presidenten som vågade gå emot etablissemanget, och dessutom hade ett rejält "fuck you-kapital) var som vi minns JFK.
Och vad som hände med honom vet vi.
Detsamma gällde för hans bror.

Så nu när Trump retar upp samma etablissemang, vem vet hur det kommer att sluta. Hur ska man tolka "Take Trump Out"?
2015-08-09, 19:31
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Hur vill Trump göra i MENA?
2015-08-09, 20:10
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saturnuspojken
Hur vill Trump göra i MENA?

Bomba sönder IS oljekällor och allmänt sabba deras infrastruktur. Sedan så nämner han oroväckande ofta att USA borde sno deras olja som betalning. Allmänt proisrael. Var emot irakkriget och verkar helst vilja slippa ha med araberna att göra. Inga toppenåsikter. Fast jämfört med övriga dårarna på valbar plats rätt så ok.
2015-08-09, 20:15
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Bomba sönder IS oljekällor och allmänt sabba deras infrastruktur. Sedan så nämner han oroväckande ofta att USA borde sno deras olja som betalning. Allmänt proisrael. Var emot irakkriget och verkar helst vilja slippa ha med araberna att göra. Inga toppenåsikter. Fast jämfört med övriga dårarna på valbar plats rätt så ok.

Jag skulle hävda att det finns åtminstone två kandidater som är klart bättre både för USA och resten av världen: Rand Paul och Bernie Sanders.

Sedan kan man förstås diskutera om någon av dem är valbar. Men skulle Clinton eller Trump falla bort på grund av någon skandal blir ju fältet plötsligt ganska fritt. Och sådant har hänt förr i amerikansk politik.
Senast redigerad av Regulus 2015-08-09 kl. 20:18.
2015-08-09, 21:09
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Man ska nog inte underskatta Trumps möjligheter att faktiskt bli både republikansk kandidat och president. Han är klart mer begåvad än de övriga republikanska kandidaterna (möjligen med undantag för Rand Paul) och representerar dessutom ganska väl de grundläggande republikanska värderingarna (vilket Rand Paul inte gör).

Blir det sedan en match mellan Trump och Clinton tror jag att Trump vinner.
Han kanske har något bakom pannbenet men han verkar inte så begåvad när det kommer till att undvika att göra folk förbannade. Jag har svårt att tro att han klarar av nödvändig navigering för att bi president. Och det är inte bara vad han säger. Han har även donerat pengar till demokrater. Jag tror inte det faller väl ut bland republikaner.

Hans framfart i opundersökningarna har förvånat även mig. Men det är troligen mycket "name recognititon". Förutom hans tidigare kändisskap så ger ju media honom spaltkilometer i utrymme.

Hans egen "politik" hittills är fear mongering om invandring, anti-establishment och bombastiskt gnäll på "political correctness". Jag tog en titt på hans officiella kampanjsida - det står ingenting. Någon borde ställa honom lite fördjupande frågor om hans politik. Och när det sker samt detta får medialt utrymme tror jag Trump sjunker.

Finns det något mer skäl att du tror Trump är underskattad? Bill Maher gjorde en jämförelse med hur det lät när Reagan kandiderade. Reagan blev tydligen också betraktad som något av ett skämt i början av sin kampanj.
Senast redigerad av Madagascar 2015-08-09 kl. 21:27.
2015-08-09, 21:30
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Han kanske har något bakom pannbenet men han verkar inte så begåvad när det kommer till att undvika att göra folk förbannade. Jag har svårt att tro att han klarar av nödvändig navigering för att bi president. Och det är inte bara vad han säger. Han har även donerat pengar till demokrater. Jag tror inte det faller väl ut bland republikaner.

Hans framfart i opundersökningarna har förvånat även mig. Men det är troligen mycket "name recognititon". Förutom hans tidigare kändisskap så ger ju media honom spaltkilometer i utrymme.

Hans egen "politik" hittills är fear mongering om invandring, anti-establishment och bombastiskt gnäll på "political correctness". Jag tog en titt på hans officiella kampanjsida - det står ingenting. Någon borde ställa honom lite fördjupande frågor om politik. Och när det sker samt detta får medialt utrymme tror jag Trump sjunker.

Finns det något mer skäl att du tror Trump är underskattad? Bill Maher gjorde en jämförelse med hur det lät när Reagan kandiderade. Reagan blev tydligen också betraktad som något av ett skämt i början av sin kampanj.

Min kommentar var inte avsedd som något endorsement av Trump utan jag menade bara att de övriga republikanerna (utom Rand Paul då) är ännu värre. Jag menar, vem röstar t.ex. på en tönt som Rick Perry, som inte ens kom ihåg vad Ronald Reagan hette (han kallade honom för Ronald Raven i debatten)?

Sedan tror jag det är ett misstag att tro att amerikaner - eller för den delen svenskar - röstar på någon som kan ge svar på livets djupare frågor. Det är trots allt ganska nyligen som vi var en apflock på savannen, och det folk vill ha är en ledare i krig och plundringståg, inte en filosof. Och då ligger det knappast en kandidat till last att han har en bombastisk attityd och ägnar sig åt fear mongering. Snarare tvärtom.

Ursäkta om jag blev lite cynisk ovan, men tyvärr är det ofta så som världen fungerar.
2015-08-09, 21:48
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Jag skulle hävda att det finns åtminstone två kandidater som är klart bättre både för USA och resten av världen: Rand Paul och Bernie Sanders.

Sedan kan man förstås diskutera om någon av dem är valbar. Men skulle Clinton eller Trump falla bort på grund av någon skandal blir ju fältet plötsligt ganska fritt. Och sådant har hänt förr i amerikansk politik.

Dom är också bra. Om jag var amerikan så skulle jag rösta på Trump for the lols, Bernie Sanders för att han faktiskt verkar bry sig om amerikanska arbetarklassen och Paul pga hans far och en förhoppning om isolationistisk utrikespolitik. Även Sanders verkar vara hyfsat sund då han röstade nej till det andra irakkriget.
2015-08-09, 22:26
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Min kommentar var inte avsedd som något endorsement av Trump utan jag menade bara att de övriga republikanerna (utom Rand Paul då) är ännu värre. Jag menar, vem röstar t.ex. på en tönt som Rick Perry, som inte ens kom ihåg vad Ronald Reagan hette (han kallade honom för Ronald Raven i debatten)?

Sedan tror jag det är ett misstag att tro att amerikaner - eller för den delen svenskar - röstar på någon som kan ge svar på livets djupare frågor. Det är trots allt ganska nyligen som vi var en apflock på savannen, och det folk vill ha är en ledare i krig och plundringståg, inte en filosof. Och då ligger det knappast en kandidat till last att han har en bombastisk attityd och ägnar sig åt fear mongering. Snarare tvärtom.

Ursäkta om jag blev lite cynisk ovan, men tyvärr är det ofta så som världen fungerar.
Det är ju inte filosofi jag efterfrågar eller snarare hoppas det amerikanska elektoratet efterfrågar utan substans och planer. Jag hoppas det är en politiker de vill ha - inte en leader of the pack.

Men det ska bli intressant att se hur det fortlöper. Trump är uppenbarligen ingen dagslända. Jag tror han kommer tvingas presentera mer specificerade planer förutom "Build a wall aginst mexico. Let the Mexicans pay for it" om han ska gå långt. Än så länge låter han vattnigare än Ny Demokrati. Han har utsett kandidat för finansminister - det kanske är tecken på att något håller på att ske i riktningen att presentera specifik politik.
2015-08-09, 23:09
Medlem
Garderobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whosyourdaddy
Karln har en drivkraft och vilja som få andra på denna jord.
Jaså, det tror du?

Det som du kallar för ”drivkraft och vilja” skulle jag istället kalla för motivation. Alltså de beteenden som en människa, ett djur eller en organism ägnar sig åt för att nå ett specifikt mål.

Hur jämför du Trumps motivation med de här personernas motivation:

Björn Borg
Nelson Mandela
Sir Shackleton
Göran Kropp
Bob Dylan
Steve Jobs
2015-08-10, 09:25
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:

Eftersom du sympatiserar med Putin och hans aggressioner mot Ukraina så förvånar detta inte mig det minsta. Både Rand Paul och Bernie Sanders skulle troligen inte lyfta en hand för att stoppa Putins försök att återerövra östeuropa. Fullkomligt livsfarliga för USA och resten av världen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in