Jag har med visst intresse åskådat det kommande Amerikanska presidentvalet. Att Hillary Clinton blir demokraternas representant är i princip givet. Hon är i hög grad en del av etablissemanget, hon är förutsägbar, hon är kvinna vilket gör henne till USA:s första kvinnliga president direkt efter USA:s första svarta president. Det finns en del "public relation wins" bara där. En KVINNA som gör det vi alla vet hon kommer att göra - betald och klar. Business as usual.
En som hela tiden varit kontroversiell på den Republikanska sidan har varit Donald Trump. Det känns som om ingen egentligen trodde på honom. Alla inom etablissemanget verkat ha sett honom som en provokativ dagslända. Han var nyttig för att skapa "headlines" men när det väl var skarpt läge skulle en av etablissemanget betrodd agent som Jeb Bush stå mot Hillary.
Nu när primärvalen närmar sig märker de att Trump plötsligt leder alla omröstningar på den republikanska sidan. Han som tidigare bara var ett dragplåster har nu en 10% ledning gentemot de ganska svaga alternativ man mobiliserat.
Och vad värre är - vad som är riktigt hemskt - han är självfinasierad! Han har betalt sin kampanj själv. Han är inte skyldig etablissemanget en viss politik för han har inte finansierat sin kampanj på deras pengar.
Vad göra?
Jag tycker mig se en linje inom media, vilken givetvis är global, från att framställa Trump som en "outsider" till att försöka verkligen attackera honom. Här är ett exempel i svensk media:
http://www.svd.se/14-hisnande-utspel--trump-hojer-tonen#xtor=AD-500-[svd]-[tf_huvudspalt_1512]-[integration]-[aftonbladet]-[ettan]-[29]
Vilket så klart kommer mer eller mindre översatt från amerikansk media.
Det känns som om media nu verkligen är oroliga att de skulle ha haft del i att föra fram en icke-etablissemangs kandidat nära presidentposten. Nu måste media göra sitt jobb och svartmåla Trump. Nu måste alla tal granskas och varje kontroversiellt uttalande måste målas ut som så dåligt som möjligt. Det fanns till och med analogier mellan Trump och Hitler i någon artikel jag såg nyligen.
Vad tror Flashback om det hela?