2015-08-08, 18:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Detta?
"– Ja, vi har fått en klarare bild efter hand, säger hon men vill inte kommentera något misstänkt motiv för mordet."
http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4174810-dna-fran-35-aringen-sparat

Edit: Är det svårt att ange motiv - så är det nog svårt att kommentera.. Eller så sa hon kanske lite mer än hon tänkt sig i den andra intervjun:

"– Vi får efter hand en allt klarare bild av det som hänt, men motivet är svårt att ange, säger Annette Olsson."
http://www.skaraborgslanstidning.se/...mot-misstankt/
Bra tackar för det!
Länken http://www.skaraborgslanstidning.se/article/dna-pekar-mot-misstankt/
fungerar bättre för mig
2015-08-08, 18:30
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ursäkta, det var ett övertydligt och inte särskilt pedagogiskt exempel. Klart att mycket skulle tala för att en person som betett sig så före och efter dödandet också skulle anses bundet till att ha dödat med uppsåt. Men säg att det finns otvetydig bevisning (vad nu det kan vara) att geväret/pistolen faktiskt brann av av misstag - ja då kan det bli vållande

(Jag säger "kan" därför att jag i genomgången stötte på ett rättsfall där tydligen nån rånare dömts för mord för att ett skott brunnit av genom mer eller mindre våda under personens handgripliga försök att övermanna ett motvilligt offer. Det är kanske mindre vanligt i svensk rätt, men i USA är det närmast standard att du åker dit för mord om någon råkar dö som en följd av att du ägnar dig åt grövre brott. Typexempel: Köra på och döda en fotgängare när man flyr i bil från ett bankrån)

Då undrar man lite i detta fallet om det kan krångla till sig så illa att det kan anses vara grovt vållande till annans död? Vad är straffskalan på det?
2015-08-08, 18:30
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Ja det finns ju inte nödvändigt vis sperma, Eklund använde ju kondom när han våldtog Engla!

Gjorde han det? Våldtog alltså? Han mördade väl direkt när hon sparkade honom på benet.
2015-08-08, 18:37
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Gjorde han det? Våldtog alltså? Han mördade väl direkt när hon sparkade honom på benet.

Han erkände våldtäkt efter mycket om och men. Skryter om det i fängelset enligt medfängslad som klådde upp honom.
2015-08-08, 18:40
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
De som anser att litauerna är gärningsmännen borde ha ett motiv för mordet.

Jag anser inte, dock så tror jag att den häktade är inblandad på något vis, motivet tror jag är att dölja ett brott. Mordet skedde för att tysta ett vittne, det är vad jag tror. Om Lisa utsattes för ett brott som föranledde mordet eller om hon såg något begå ett brott vet jag inte såklart, tror dock på det förstnämnda.
2015-08-08, 18:41
Medlem
Om vi nu lite krasst ska utgå från att fel gm sitter. Så kanske vi helt enkelt har en lös psykopat som dödar unga kvinnor. Som befarat så har det hänt igen. Lisa och Ida är skapligt lika på fotona. Även klockslaget var väl samma som Lisa försvann? Om det är samma mördare som slagit till igen i Upplands Väsby är det bara slumpen att de var lika i utseende? Har någon av de gm vi bollat här i tråden någon koppling till Upplands Väsby någon som vet?
Senast redigerad av Nybromannen 2015-08-08 kl. 18:47.
2015-08-08, 18:44
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Då undrar man lite i detta fallet om det kan krångla till sig så illa att det kan anses vara grovt vållande till annans död? Vad är straffskalan på det?
Vållande har ett maxstraff på sex år. Alltså det kan ju alltid i teorin krångla till sig men dödsorsaken måste ju stämma in med gärningsmannens alternativa gärningsbeskrivning, till att börja med. Nu vet vi ju inte dödsorsak här men om det handlar om strypning så kan ju MGM dra till med att BO hade frivilligt strypsex som gick för långt. Och sen får då rätten ta ställning till om det inte är ställt utom rimligt tvivel att MGMs historia kan stämma. Men när det gäller fall där GM och BO ej känner varann så tror jag nog att det är svårt att lura i rätten såna rövarhistorier. I EK-fallet avskrevs iaf allt sånt som rent strunt.
2015-08-08, 18:49
Medlem
Ferry31s avatar
Jag tror NB kan ha planerat att möta Lisa, men inte planerat något brott. Jag vet att det låter konstigt, men tänk själva. Han kan ha sett henne innan, blivit förtjust i henne och vet ungefär när hon slutar. När hon är ensam kvar efter att de andra har lämnat så tar han sin chans att prata med henne. Ni kanske undrar varför han skulle uppvisa ett sånt konstigt beteende. Det kanske är så att han lever sitt skitliv, trött på sin fruga och när han får syn på en ung, svensk blondin så bestämmer han sig för att vid något tillfälle ta sin chans att prata med henne. Det tillfället kom lämpligt nog för första gången i samband med när hon försvinner. Annars blev hon skjutsad dit och tillbaka vid sina tidigare arbetsdagar. Det är ganska lite tid mellan att de andra arbetarna på caféet lämnar och när hennes mobil slutar fungerar, så frågan är om det är en slump att GM bara råkar finnas i närheten? Avgör själva.

Sen varför något spårar ur är svårt att säga. Skulle tro att GM är full som fan, vilket gör honom mer kapabel att använda våld. Troligtvis så nobbar LH honom också och det kanske triggar honom och gör honom mer aggressiv och motiverad att erövra. Fortfarande oklart om det ligger ett sexualbrott bakom, det är högst osäkert faktiskt. Lika osäkert är det om NB är skyldig, men i nuläget finns det inte så mycket annat att utgå ifrån. Det är även oklart varifrån hon försvinner. Bland teorierna som flödat här har folk spekulerat om ladan (som hon troligtvis lockats över till) eller precis vid anslutning till mopeden. Ladan känns ju rimligast. Det är skymt där om NB inte vill ha något vittne och finns det sexuellt motiv bakom så vill han definitivt vara ifred. Fast att påsen och nyckeln är kvar vid mopeden talar för att Lisa inte lämnar platsen frivilligt. Kan hon ha blivit slagen i huvudet, slocknat och sedan blivit dragen över vägen och in i ladan av GM? Nja, det låter komplicerat. Upphittade handsken är svår att bedöma. Kan både tyda på att hon varit där och att den tappats, eller att den planterats där för att vilseleda polisen från verkliga brottsplatsen.
2015-08-08, 19:08
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Vållande har ett maxstraff på sex år. Alltså det kan ju alltid i teorin krångla till sig men dödsorsaken måste ju stämma in med gärningsmannens alternativa gärningsbeskrivning, till att börja med. Nu vet vi ju inte dödsorsak här men om det handlar om strypning så kan ju MGM dra till med att BO hade frivilligt strypsex som gick för långt. Och sen får då rätten ta ställning till om det inte är ställt utom rimligt tvivel att MGMs historia kan stämma. Men när det gäller fall där GM och BO ej känner varann så tror jag nog att det är svårt att lura i rätten såna rövarhistorier. I EK-fallet avskrevs iaf allt sånt som rent strunt.
I vilket sammanhang avskrevs det som rent strunt? I domarna nämns inte ordet strypsex.

Nu ligger EK-fallet utanför trådens ämne, men när du refererar till andra fall kan du väl hålla dig till sanningen. Sanningen i detta fall är att GM inte medgav sex i någon form med EK, och är alltså helt irrelevant för resten av ditt inlägg.
2015-08-08, 19:09
Medlem
boqpods avatar
Vi ska komma ihåg att för varje dag som går sedan NB häktats minskar sannolikheten att polisen gripit fel GM.
2015-08-08, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Vi ska komma ihåg att för varje dag som går sedan NB häktats minskar sannolikheten att polisen gripit fel GM.

Precis det kanske har gått prestige i fallet...
2015-08-08, 19:21
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
I vilket sammanhang avskrevs det som rent strunt? I domarna nämns inte ordet strypsex.

Nu ligger EK-fallet utanför trådens ämne, men när du refererar till andra fall kan du väl hålla dig till sanningen. Sanningen i detta fall är att GM inte medgav sex i någon form med EK, och är alltså helt irrelevant för resten av ditt inlägg.
Såså, det var inte enskilda detaljer jag menade utan sk alternativa teorier i största allmänhet. GM i EK-fallet hade en rad olika sådana under den utredningens gång. Allt viftades bort som rent strunprat och det blev mord. Och EK-fallet är relativt likt detta så man kan ju jämföra en del iaf. Inte lätt alls att hitta på rövarhistorier när GM och BO ej känner varann.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in