2015-08-06, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slampen
Har du läst klart "mördaren i folkhemmet", fantastisk bok, tycker att alla som är intresserade av Olle Möller-fallet borde läsa den.

Läste den när den kom ut och håller med dig att det är en fantastisk bok.
Har glömt en hel del i den men man får leta fram den till helgen och läsa den igen.

Boken kan verkligen rekommenderas.
Citera
2015-08-06, 01:55
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spionorganisation
Skulle han sedan ha bjudit offret på vindruvor efter att de träffats av en slump? Något stämmer inte här.
Han skall ha lagt märke till Rut Lind redan inne på sjukhuset, i väntrummet eller i anslutning. Vittnen talar om en man i rutig skjorta som eventuellt pratat med henne därinne. Det var detta som var skjortmannen som blev omskriven. Eftersom Olle Möller varit i samma väntrum och burit en rutig skjorta, tog han för givet att vittnena talade om honom. Börje Heed, journalist på Aftonbladet, övertalade Möller att gå ut i tidningen och säga att han var skjortmannen. Ett misstag som han skulle ångra.

Det som försvann helt i historien om skjortmannen är att vittnena var övertygade om att skjortmannens rutiga skjorta varit RÖD medan Möllers rutiga skjorta var BLÅ.

Det finns väl inget som talar emot att Uttersjö var mannen i den rödrutiga skjortan och att han tog kontakt med Rut Lind inne på sjukhuset. Sedan så stötte de på varann igen utanför sjukhuset och eftersom fru Lind troligtvis varit sent ute för att hinna med tåget hem till Fjugesta så tackade hon ja till skjuts.
Citera
2015-08-06, 12:02
Medlem
Var det inte också som så att man hittade Rut Linds handväska i närheten av Stockholm.
Och den person som kallas Uttersjö, bodde åt det hållet eller inte alltför långt ifrån.
Citera
2015-08-06, 14:07
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
* Vad hade hänt om "damen på landet" som fick besök av Valter Uttersjö hade kontaktat polisen dagen efter han trängde sig in i hennes kök? Och ju mer jag tänker på det, hur kan hon INTE ha gjort det dagen efter? Mannen stiger helt enkelt in i hennes kök och berättar att han har mördat Rut Lind samt att han bjöd henne på vindruvor innan han bragde henne om livet. Dessutom försöker han sedan bryta sig in mitt i natten men lyckas ej komma in i huset.

Kan inte annat än hålla med, är berättelsen sann är det svårbegripligt att inte polisanmälan gjordes omedelbart. Rädsla - för att ord skulle stå mot ord och för att utlösa önskan efter hämnd hos "Uttersjö" - kanske?

Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Han skall ha lagt märke till Rut Lind redan inne på sjukhuset, i väntrummet eller i anslutning. Vittnen talar om en man i rutig skjorta som eventuellt pratat med henne därinne. Det var detta som var skjortmannen som blev omskriven. Eftersom Olle Möller varit i samma väntrum och burit en rutig skjorta, tog han för givet att vittnena talade om honom. Börje Heed, journalist på Aftonbladet, övertalade Möller att gå ut i tidningen och säga att han var skjortmannen. Ett misstag som han skulle ångra.

Det som försvann helt i historien om skjortmannen är att vittnena var övertygade om att skjortmannens rutiga skjorta varit RÖD medan Möllers rutiga skjorta var BLÅ.

Det finns väl inget som talar emot att Uttersjö var mannen i den rödrutiga skjortan och att han tog kontakt med Rut Lind inne på sjukhuset. Sedan så stötte de på varann igen utanför sjukhuset och eftersom fru Lind troligtvis varit sent ute för att hinna med tåget hem till Fjugesta så tackade hon ja till skjuts.

Med tanke på hur vittnesmål etc hanterades spelade det förmodligen ingen som helst roll vilken färg Olle Möllers skjorta hade. Man ville sätta honom och gjorde det - min åsikt. I Mördaren i folkhemmet finns uppgiften att Sandin tagit del av ortopedmottagningens patientlista och där fanns "Uttersjö" inte antecknad.

Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Var det inte också som så att man hittade Rut Linds handväska i närheten av Stockholm.
Och den person som kallas Uttersjö, bodde åt det hållet eller inte alltför långt ifrån.

Ja, finns uppgifter om en handväska som hittades vid en Konsumbutik i Bromma strax utanför centrala Stockholm. "Uttersjö" hade anknytning till Bromma.
Citera
2015-08-06, 22:56
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Med tanke på hur vittnesmål etc hanterades spelade det förmodligen ingen som helst roll vilken färg Olle Möllers skjorta hade. Man ville sätta honom och gjorde det - min åsikt. I Mördaren i folkhemmet finns uppgiften att Sandin tagit del av ortopedmottagningens patientlista och där fanns "Uttersjö" inte antecknad.
Han var med största sannolikhet inte inbokad men han kan ju ha uppehållit sig i väntrummet eller i dess anslutning ändå. Tillträde var då liksom nu för det mesta helt öppet, ingen incheckning. Folk kom och gick. Bara om de hade tid bokad lär någon finnas på någon förteckning.

Var "Uttersjö" där för att hitta en kvinna så behövde han bara sitta, läsa en tidning och kolla läget. Troligtvis inte första gången han "raggade" på lite udda sätt. Troligtvis inte heller första gången han försökt tvinga till sig sex.

Om det var så det gick till. "Uttersjö" var närmare 60 vid tillfället och det är aningen sen debut som sexualförbrytare. Var han skyldig fanns säkert ett mönster som gick många år tillbaka. En grundlig personundersökning på vederbörande skulle vara intressant.
Citera
2015-08-06, 23:33
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Var "Uttersjö" där för att hitta en kvinna så behövde han bara sitta, läsa en tidning och kolla läget. Troligtvis inte första gången han "raggade" på lite udda sätt. Troligtvis inte heller första gången han försökt tvinga till sig sex.

Om det var så det gick till. "Uttersjö" var närmare 60 vid tillfället och det är aningen sen debut som sexualförbrytare. Var han skyldig fanns säkert ett mönster som gick många år tillbaka. En grundlig personundersökning på vederbörande skulle vara intressant.

Den som mördade Rut Lind behöver självklart inte ha varit inskriven som patient. Det var mycket folk i väntrummet och förmodligen hade ingen koll på vem som till äventyrs inte borde uppehålla sig där.

Ja - hans relativt höga ålder stör mig, han borde hypotetiskt ha en historia som äckelgubbe/våldtäktare om han mördade Rut Lind och senare levde om vid familjens G:s sommarstuga men inget sådant verkar finnas känt. Ebervall/Samuelson nämner en olycka där han skadat benet. Man kan spekulera i om han vid det tillfället ådrog sig någon form av hjärnskada som kom att påverka hans beteende och drifter.
Senast redigerad av WaltzingMatilda 2015-08-06 kl. 23:35. Anledning: tillägg
Citera
2015-08-07, 13:01
Medlem
Var det inte så att "Uttersjö" till och med bodde i Bromma?
Då kan man ju tycka att det pekar ännu mer mot att han mördade Rut Lind.

Angående Färnström, så fick hans döende far på dödsbädden reda på att hans son hade blivit häktad för mordet på Kerstin Blom, hans sista ord ska ha varit "Hoppas bara inte det gamla uppdagas", vad tror ni han menade då?
Citera
2015-08-08, 10:41
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Den som mördade Rut Lind behöver självklart inte ha varit inskriven som patient. Det var mycket folk i väntrummet och förmodligen hade ingen koll på vem som till äventyrs inte borde uppehålla sig där.

Ja - hans relativt höga ålder stör mig, han borde hypotetiskt ha en historia som äckelgubbe/våldtäktare om han mördade Rut Lind och senare levde om vid familjens G:s sommarstuga men inget sådant verkar finnas känt. Ebervall/Samuelson nämner en olycka där han skadat benet. Man kan spekulera i om han vid det tillfället ådrog sig någon form av hjärnskada som kom att påverka hans beteende och drifter.
Han verkar ju varit till sjöss en hel del i sitt yrke samt i övrigt mycket på resande fot. Det ger ju en del möjligheter att bete sig utan att lagen eller andra hinner ifatt en. En del män har ju en våldsam natur och behandlar sina kvinnor svinaktigt utan att det blir lagsak av det. Sedan har de "otur" och har ihjäl någon. Den här mannen kan ha varit en sådan figur men jag håller med, det är sent att morddebutera. Men han var nog inte ute efter att döda utan det blev konsekvensen av ett eventuellt motstånd. Visst var det så att hon var strypt? Stryptag kan användas för att få tyst på en skrikande människa men håller man för länge eller för hårt...
Citera
2015-08-08, 10:49
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Var det inte så att "Uttersjö" till och med bodde i Bromma?
Då kan man ju tycka att det pekar ännu mer mot att han mördade Rut Lind.

Angående Färnström, så fick hans döende far på dödsbädden reda på att hans son hade blivit häktad för mordet på Kerstin Blom, hans sista ord ska ha varit "Hoppas bara inte det gamla uppdagas", vad tror ni han menade då?
Var har du läst det? Sa han så skulle väl det kunna vara övergrepp på barn han begått. Var väl någon styvdotter han våldtog och andra han hållit på med sedan tidiga år. Har hört att en pensionerad politiker i Sundbyberg gjorde en ganska omfattande personundersökning på Färnström men jag har aldrig sett den publicerad. Han var dock övertygad om att Färnström varit skyldig även till mordet på Gerd Johansson 1939. Jag har inte läst hans redogörelse, bara återgiven i sammandrag och i andra/tredje hand. Så som Samuelsson/Ebervall presenterar det hela så är jag mer än övertygad om att det stämmer. I vart fall skulle Möller aldrig kommit längre än till polisförhör. Att han dömdes för att ha dödat Gerd är ofattbart men man ville tydligen ha en skyldig till varje pris. Att han inte kunde dömas för mord eller dråp utan det fick bli 10 år för grov misshandel varav döden följt säger en hel del om bevisläget. Det gick aldrig att bevisa ett uppsåtligt dödande.
Citera
2015-08-08, 12:35
Medlem
När Leif G W blev tillfrågad om Olle Möller, sade han att han var kluven, om Möller var oskyldig
hade han haft en väldig otur.

Om sammanfattningen på wikipedia stämmer, är jag böjd att hålla med.
Först indicier med hundhår och jutesäckar, sedan flyttar han till Örebro och en kvinna blir mördad
i hans närhet.
Visst är det enorm otur om han var oskyldig
Men det är klart, sånt kan inträffa.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Olle_M%C3%B6ller
Citera
2015-08-08, 14:27
Medlem
Citat:
Var har du läst det? Sa han så skulle väl det kunna vara övergrepp på barn han begått. Var väl någon styvdotter han våldtog och andra han hållit på med sedan tidiga år. Har hört att en pensionerad politiker i Sundbyberg gjorde en ganska omfattande personundersökning på Färnström men jag har aldrig sett den publicerad. Han var dock övertygad om att Färnström varit skyldig även till mordet på Gerd Johansson 1939. Jag har inte läst hans redogörelse, bara återgiven i sammandrag och i andra/tredje hand. Så som Samuelsson/Ebervall presenterar det hela så är jag mer än övertygad om att det stämmer. I vart fall skulle Möller aldrig kommit längre än till polisförhör. Att han dömdes för att ha dödat Gerd är ofattbart men man ville tydligen ha en skyldig till varje pris. Att han inte kunde dömas för mord eller dråp utan det fick bli 10 år för grov misshandel varav döden följt säger en hel del om bevisläget. Det gick aldrig att bevisa ett uppsåtligt dödande.

Kan inte ta gift på det, men har för mig att det kapitlet i boken "mördaren i folkhemmet" där Uttersjö först tas upp, tror jag att han är hemma mellan sina resor i jobbet, och är då i Bromma.
Citera
2015-08-08, 18:07
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Han verkar ju varit till sjöss en hel del i sitt yrke samt i övrigt mycket på resande fot. Det ger ju en del möjligheter att bete sig utan att lagen eller andra hinner ifatt en. En del män har ju en våldsam natur och behandlar sina kvinnor svinaktigt utan att det blir lagsak av det. Sedan har de "otur" och har ihjäl någon. Den här mannen kan ha varit en sådan figur men jag håller med, det är sent att morddebutera. Men han var nog inte ute efter att döda utan det blev konsekvensen av ett eventuellt motstånd. Visst var det så att hon var strypt? Stryptag kan användas för att få tyst på en skrikande människa men håller man för länge eller för hårt...

Ja, rör man på sig är det lättare att hålla sig undan. Har inte tittat närmare på "Uttersjös" efternamn men gissar att han dessutom gjort namnbyte någon gång under sitt liv. Byter man namn blev man iaf förr i världen svårare att identifiera - jfr med Olle som ibland kallade sig Olle Manfred.

Rut Lind hade, förutsatt att hon mördades och placerades i Dyltaskogen i anslutning till försvinnandet, legat där ca en månad. Framskriden förruttnelse alltså men det fanns såvitt jag vet skador på struphuvudet och krosskador på skallbenet, hennes kläder var i ordning och det fanns inga fynd som tydde på våldtäkt. Någonstans under skeendet hade hennes tandprotes fallit ut och handväskan saknades när hon hittades.

Citat:

Färnström d ä:s uttalande på dödsbädden finns med i Mördaren i folkhemmet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in