2015-07-30, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Finns flera problem med att göra så som du tänker.

Får du en visstidsanställning är det svårt för din arbetsgivare att avskeda dig för arbetsbrist.
Skriva kontraktet på en vecka kommer väcka funderingar till varför man avslutar en anställning för att på börja en ny som bara gäller en vecka. Skrivs den för längre tid måste du i stort missköta dig för att bli avskedad. Du kommer också få uppsägningstid även här sannolikt en månad.
Att anställa någon och sen hävda arbetsbrist efter en vecka känns som man genomskådar.

Tillsvidareanställning är också problematiskt men då kan möjligen din nya arbetsgivare hävda arbetsbrist även om det här också ser konstigt ut efter en vecka. Då har du minst en månads uppsägning och den gäller först efter eventuell MBL förhandling med facket.
Är din nya arbetsgivare ansluten via kollektivavtal kommer det leda till MBL förhandling och då kan det bli många frågor från facket sida.
Dessutom så måste din "kompis" gå med på allt och förstå att det kan skapa problem för honom en tid efter om han tänker anställa någon.

Provanställning kan funka......men det är inte heller det helt riskfritt.
Säger du upp din provanställning själv kan du gå direkt men då har du samma problem med karens. Blir du uppsagd har du i nästan alla yrken rätt till att få reda på detta två veckor innan.

Troligen kommer akassan begära arbetsgivarintyg från båda arbetsgivarna och risken är stor att du i slutändan ändå får dessa karensdagar.

Arbetsgivaren har inte kollektivavtal.
Finns det ingen möjlighet att inte ha uppsägningstid? Om man får sparken för något grovt övertramp på jobbet? inte undra på att småföretagare drar sig för att anställa..

Om a-kassan tycker något verkar konstigt är det deras problem. Så länge dom inte kan styrka något så gäller de handlingar jag skickar in. Så vad verkar minst suspekt?
Kan inte vara första gången någon ber någon avskeda någon så personen får a-kassa direkt utan karens.
Citera
2015-07-31, 01:03
Medlem
Bump..Har tänkt att säga upp mig i December. Har då ca 150 000 på sparkontot. Har rätt till en hög A-kassa (14 k innan skatt , 10 efter ). Har relativt hög inkomst , får ut 23 500 kr efter skatt och har rätt till A-kassa som ligger på 10 tusen kr efter skatt. Hur kontrolleras man? Kan man sköta allt via nätet? Kan jag plocka ut 10 K i 2 -3 månader när jag är i AUS?
Citera
2015-08-06, 10:54
Medlem
Nå, vilken A-kassa bör jag välja när jag arbetar i en mataffär? Var förut inne på att gå med i A-kassan när jag hade tillfälligt jobb på IT företag men det verkar ju som alla A-kassor är splittrade i olika branscher.
Det går inte att gå tillbaka i tiden med hur mycket man jobbat? Ångrar mig något att jag inte gick med för ett år sedan, hade ingen aning jag ens skulle få jobb efter periodsjobbet jag hade på någon månad då jag annars varit arbetslös ett par år.
Citera
2015-08-07, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonQQ
Nå, vilken A-kassa bör jag välja när jag arbetar i en mataffär? Var förut inne på att gå med i A-kassan när jag hade tillfälligt jobb på IT företag men det verkar ju som alla A-kassor är splittrade i olika branscher.
Det går inte att gå tillbaka i tiden med hur mycket man jobbat? Ångrar mig något att jag inte gick med för ett år sedan, hade ingen aning jag ens skulle få jobb efter periodsjobbet jag hade på någon månad då jag annars varit arbetslös ett par år.

Du kan gå med i Handels eller Alfakassan. För att få den högsta ersättningen från a-kassan måste du ha varit medlem ett år.

Den lägre kan du få utan att vara medlem, men då måste du ha jobbat tillräckligt många timmar innan du blev arbetslös. Då kan dina gamla jobb räknas med.
Citera
2015-08-07, 14:49
Medlem
När det gäller a-kassa kan du välja Lärarnas a-kassa (100 kr/mån) eller AEA (90 kr/mån)

Både Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund har inkomstförsäkring som ingår i medlemskapet. Tydligen är båda på 200 dagar:

http://www.inkomstforsakring.tips/in...mstforsakring/
Citera
2015-08-07, 16:14
Medlem
Diablo1118s avatar
För att gå med i Lärarnas riksförbund måste du ha lärarexamen eller gå en sådan utbildning.

Källa:
Lärarnas Riksförbund är en sammanslutning av lärare som har behörighet för befattning i ungdomsskolan, vuxenutbildning, högskola och universitet samt studie- och yrkesvägledare med för dessa befattningar föreskriven utbildning.

Förbundet ansluter även medlemmar som studerar till lärare eller studie- och yrkesvägledare.
Citera
2015-08-09, 22:34
Medlem
Hej!

Nåt särskilt man ska tänka på när man blivit uppsagd (pga arbetsbrist) och avslutar sin anställning? Annat än att skriva in sig på AF direkt.

Jag slutar strax en 11 ½ månader lång visstidsanställning och har varit med i Elektrikernas a-kassa lika länge. Vad jag har förstått får man ingen ersättning de första sju dagarna, därefter ett grundbelopp fram till dess att man har varit med i a-kassan i 12 månader?

Sen är det så att det är mycket möjligt att jag blir anställd igen framöver, beroende på om det kommer in mer jobb. En kollega sa något, som jag inte förstod, om att det skulle vara ofördelaktigt att börja jobba igen, dvs efter en paus och det blir ett glapp, men det kanske var ifall man skulle börja gå på timmar istället? Stämmer det?

Ge mig gärna goda råd om så behövs
Citera
2015-08-09, 23:22
Medlem
A-kassa och Facket ??

Vilket av dom ska man gå med i, och vad är det för skillnad mellan A-kassa och Facket? Vilka fördelar finns det ???
Citera
2015-08-09, 23:58
Medlem
I princip behöver du bara gå med i A-kassan, det är din trygghet, en försäkring ifall du skulle bli arbetslös. Facket är förhandlaren som tar hand om löner och ser till att det är schysst på arbetsplatsen och som hjälper dig om du skulle klanta dig på jobbet och riskera att bli uppsagt. Gå med i A-kassan din första arbetsdag, så kan du ta ställning till om du även vill vara med i facket senare. På många arbetsplatser kan det kännas som lite tvång att gå med i facket, medan det på andra inte läggs så mycket vikt vid det.
Citera
2015-08-10, 00:19
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rustica5
Hej!

Nåt särskilt man ska tänka på när man blivit uppsagd (pga arbetsbrist) och avslutar sin anställning? Annat än att skriva in sig på AF direkt.

Jag slutar strax en 11 ½ månader lång visstidsanställning och har varit med i Elektrikernas a-kassa lika länge. Vad jag har förstått får man ingen ersättning de första sju dagarna, därefter ett grundbelopp fram till dess att man har varit med i a-kassan i 12 månader?

Sen är det så att det är mycket möjligt att jag blir anställd igen framöver, beroende på om det kommer in mer jobb. En kollega sa något, som jag inte förstod, om att det skulle vara ofördelaktigt att börja jobba igen, dvs efter en paus och det blir ett glapp, men det kanske var ifall man skulle börja gå på timmar istället? Stämmer det?

Ge mig gärna goda råd om så behövs

Du kan inte både sluta och bli uppsagd pga arbetsbrist.
Oavsett så bör du ha 7 dagars karens. Vad jag vet så finns det inget ofördelaktigt med att ta anställning igen.

Det glapp jag kan komma på är om du tidigare fått månadslön och blev anställd på timmar så kan det bli ett glapp mellan löneutbetalningar men annars vet jag inte vad din kompis kan mena.
Citera
2015-08-10, 00:26
Medlem
Diablo1118s avatar
Vilket fack och a-kassa du skall gå med i beror på vilken bransch du jobbar i.
Bäst brukar vara att gå med i den som är i majoritet på din arbetsplats.

Till skillnad från många här på detta forum (som till stor del är väldigt unga personer) så skulle jag råda dig till gå med både i fack och a-kassa.

Speciellt om du är lite yngre och kanske inte varit ute på arbetsmarknaden så länge eller jobbar i en bransch med utsatta förhållande som tex Restaurang, Handel, etc.

Själv har jag varit med i facket i 25år och det är inget jag ångrar utan det har räddat mig och hjälpt mig ett antal gånger. Speciellt när jag var yngre.
Nu är jag fackligt aktiv själv och hjälper andra på min arbetsplats med fackliga frågor.
Citera
2015-08-10, 02:26
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockey1
Vilket av dom ska man gå med i, och vad är det för skillnad mellan A-kassa och Facket? Vilka fördelar finns det ???

Du bör nog läsa på en hel del grundläggande info. Om du berättar vad du arbetar med och inom vilken bransch, så kan vi tipsa om vilken/vilka a-kassor och fackförbund som kan vara aktuella, och på vars hemsidor du bör läsa på mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in