2015-08-07, 12:48
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
...
Ang. mopeden, jag fick för mig att de hade köpt den inför att Lisa skulle börja jobba.

Nej, Lisa hade haft mopeden i minst två år:

Citat:
För första gången tar hon mopeden till jobbet, enligt Lena Svedung. Så fort Lisa fyllde 15 år tog hon körkort för EU-mopeder och sågs ofta körande på sin vespa.
- Hon kör ofta moped när hon ska ta sig långa sträckor. Det här var en sådan gång, säger en nära vän.

http://www.expressen.se/gt/lisas-sista-timmar-innan-forsvinnandet/
2015-08-07, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Nej, Lisa hade haft mopeden i minst två år:

http://www.expressen.se/gt/lisas-sista-timmar-innan-forsvinnandet/

Ok, ja, bara en sak jag fått för mig som sagt.
Men tror inte hon ärvde den av sin syster iaf.
2015-08-07, 12:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Stackars poliser?! När anders dog nära mariestad för några år sedan så gjorde polisen där allt fel....och utredde aldrig några event. skyldiga. Är dim ledsna över det, gråtandes? Det verkar som om lisas dödsfall åker i en gräddfil här.

Stackars poliser? Har inte skrivit ett ord om det - snarare beskrivit vad reaktionen kan bottna i samt att det inte är ett tecken på att vara oprofessionell. Har heller inte skrivit hur de skött utredningen mer än arbetat under lång tids press.
Delar av utredningen har jag ifrågasatt - men vad det har med detta inlägget att göra vet jag inte.
2015-08-07, 12:53
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
...
Men tror inte hon ärvde den av sin syster iaf.

Det kan emellertid inte uteslutas då mopeden var av årsmodell 2001.
2015-08-07, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Mörkläggningsgardiner, frun är med som städerska gällande kroppsdelar och brorsan kör högtryckstvätten. Och polisen dricker O´boy i en termos och tittar på solnedgången?

Självklart var det poliser i caféts närområde. Det var stort pådrag direkt. De sökte hela natten enligt media. Med hundpatrull. Pappan, militärvänner..

Ps. Enda kopplingen jag kan göra till mjölkrummet är via väldigt olyckliga omständigheter - och bortom blodspår eller styckning. Och det är via min fundering om hon dog vid cafét.
AJ kontaktades och det borde ha handlat om tillträde till närliggande lada. Närliggande lokaler genomsöks vid MSO. Genomsöktes inte mjölkrummet så kan hon ha förvarats där. Finns det en tidsspegel på några obevakade minuter på morgonen har de haft möjlighet att förflytta henne till Martorp via dörr baksida. Samt fel sorts hund vid sök..
Som sagt väldigt olyckligt om hon legat några meter från dem hela tiden på söndag.

Ja det vore fruktansvärt om hon låg därinne :-( Men kan ju faktiskt vara så att hon blev våldtagen och mördad därinne trots allt...
2015-08-07, 12:55
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Hur tusan kan du veta vad han syftar på?
Det är väl snarare du som övertolkar honom i så fall...

Jag tror inte att Rying har någon hemlig kanal in i utredningen och råkade försäga sig. Han vet nog inte mer än du och jag. Han formulerade sig kanske lite slarvigt, men menade nog ungefär det som Pre1914 är inne på: Det mesta talar här för ett brott som förövats utomhus eller åtminstone inletts utomhus i betydelsen att det inte var i offrets hem eller på någon annan plats där hon var på besök och som är otvetydigt "inomhus" (Jag skulle t ex inte kalla en lada för "inomhus" i den meningen)

Noterar f ö att Leif GWP i fallet i Upplands-Väsby plötsligt säger att statistiken här talar för en relativt offret okänd/obekant GM. Det finns visserligen en hel del saker som skiljer från LH-fallet, men nog företer LH-fallet precis som Rying är inne på fler likheter med detta fall än med något av de betydligt vanligare och så oändligt deprimerande fall där en kvinna hittas död i eller alldeles i närheten av sitt hem och man dessutom vet eller har indikationer på att hon har eller har haft en relation med en våldsam och kontrollerande, svartsjuk man.

Jag är inte så säker på att man ska ta allt LGWP säger som yttersta, kriminologisk visdom där orden är vägda på guldvåg. Även om han förvisso är en mycket intelligent och analytisk person. Åtminstone när han inte är inne i sina suparperioder då...
2015-08-07, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasso-Lena
Väldigt oprofessionellt att som polis gråta ut på plats eller på Facebook. Man sköter den sorgen & bearbetningen i debriefing med terapeut & kollegor.

Jasså föredrar du känslokalla poliser då?

Tycker att en polis som visar sina känslor är en bra polis som inte blivit avtrubbad utav sitt arbete...
2015-08-07, 13:10
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vad är det du inte förstår? Jag har teorin om att kroppen flyttades från en plats som kan knytas till GM. Då är det tokigt att flytta den till en annan plats som kan knytas till GM, då kan den lika gärna ligga kvar.

Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
MGM menar du väl, inte GM?
Vad kom det sig att LH hamnade på Martorp tror du. Har du en annan teori än att det är den MGM som ligger bakom, förstår jag att du väljer att vinkla det så här och inte utveckla det hela mer.

Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag menar GM, och om min teori stämmer så kan han inte knytas till Martorp. Förstår du nu?

Du pratar alltså om nån annan än MGM? Men det ser ut som att det är den MGM du skriver om..

Om du ser till helheten, kan du ändå inte hålla med om att det är väldigt troligt att den MGM, från MP körde LH till ett ställe som ingen skulle reagera över att han var där, och inte heller börja leta på direkt, som till Martorp?
För att nån dag senare ha tänkt ut hur han ska göra för att gömma henne så ingen hittade henne, eller skulle kunna knyta honom till LH.

Skulle du bli förvånad om MGM inte var så rationell, om det är han.
2015-08-07, 13:12
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Det kan du med all säkerhet glömma...
Ang. mopeden, jag fick för mig att de hade köpt den inför att Lisa skulle börja jobba.

Fadern står som ägare och har ägt mopeden i 5 år och 8 månader:

http://biluppgifter.se/fordon/?o=5468710&i=3&s=merinfo
2015-08-07, 13:16
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag tror inte att Rying har någon hemlig kanal in i utredningen och råkade försäga sig. Han vet nog inte mer än du och jag. Han formulerade sig kanske lite slarvigt, men menade nog ungefär det som Pre1914 är inne på: Det mesta talar här för ett brott som förövats utomhus eller åtminstone inletts utomhus i betydelsen att det inte var i offrets hem eller på någon annan plats där hon var på besök och som är otvetydigt "inomhus" (Jag skulle t ex inte kalla en lada för "inomhus" i den meningen)

Vi kan träta i oändlighet om en lada är inomhus eller utomhus. Jag skulle dock säga inomhus.
Men, Rying kan mycket väl ha info om Lisamordet som inte vi känner till. Han kan ha varit inkopplad i ett tidigt skede, kanske i GMP-gruppen, vad vet jag?
Han säger hur som helst klart och tydligt utomhus, enligt artikeln. Jag föredrar att inte vare sig lägga till eller dra ifrån något kring det uttalandet.

Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Noterar f ö att Leif GWP i fallet i Upplands-Väsby plötsligt säger att statistiken här talar för en relativt offret okänd/obekant GM.
(...)

Du får gärna länka till denna GW:s utsaga. Jag har läst följande:

Citat:
Polisprofessorn Leif GW Persson tror inte att polisens utredare får några större svårigheter att lösa mysteriet.
– Du kan inte utesluta att det är någon som känner henne, säger han.

http://www.expressen.se/nyheter/gw-verkar-inte-som-arhundradets-gata/

Edit: Jag hittade uttalandet. Märkligt att han verkar så säker på en snabb lösning, om det nu inte finns kamerabilder på någon MGM.

Citat:
– En ensam tjej i en motionsslinga talar för att det förmodligen är ett överfall. Statistiskt ska gärningsmannen då vara någon hon inte känner. Sannolikt har han då varit i området tidigare och spanat.
Hur är återfallsrisken för en sådan gärningsman?
– Den är betydande. Men förhoppningsvis hinner han inte göra det igen för han sitter i finkan relativt snabbt.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21222896.ab

Men nu blev det OT, så jag släpper Upplands Väsby nu.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2015-08-07 kl. 13:29.
2015-08-07, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autospirit
Visst var det systers gamla Lisa använde. Tänk om mördare trodde att det var syster som hade parkerat sin moped där och ville åt Lisas syster i stället?

Lisas syster hade väl aldrig jobbat på denna platsen utan på det gamla caféet så det är föga troligt...
2015-08-07, 13:18
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Du pratar alltså om nån annan än MGM? Men det ser ut som att det är den MGM du skriver om..

Om du ser till helheten, kan du ändå inte hålla med om att det är väldigt troligt att den MGM, från MP körde LH till ett ställe som ingen skulle reagera över att han var där, och inte heller börja leta på direkt, som till Martorp?
För att nån dag senare ha tänkt ut hur han ska göra för att gömma henne så ingen hittade henne, eller skulle kunna knyta honom till LH.

Skulle du bli förvånad om MGM inte var så rationell, om det är han.
Om du ser till helheten, vore det inte korkat att flytta kroppen från en plats som kan knytas till GM till en plats som kan knytas till GM, även om bara tillfälligt, när det finns hela Blomberg att välja på?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in