2015-08-07, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Det vet vi ju inte i detta fallet heller om det var tillfället eller planerat. En mördare behöver nog inte ha samma mönster hela tiden. En psykiskt sjuk person behöver nog inte ha ett mönster alls...

Visst var det systers gamla Lisa använde. Tänk om mördare trodde att det var syster som hade parkerat sin moped där och ville åt Lisas syster i stället?
2015-08-07, 12:36
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroTranquility
Det här med att den MGM ska ha börjat prata med lisa är ju långsökt. Han har inget gemensamt mer en platsen. Han kan inte språket , han är tio år äldre och han känner inte lisa. Och han har aldrig setts på kafet. Hon har bara jobbat där i en vecka dem andra dagarna har hon blivit hämtad. Det är därför alla teorier med lisa och den mistänkte känns så långsökta. Är det sexuellt motiv kan han ju gå och knulla på frugan. Och om det skulle vara sexuellt motiv så skulle dem ha hittat mer DNA.

Fast om han av någon anledning befann sig bakom ladan när hon kom dit, är det inte särskilt konstigt om de skulle ha pratat lite med varandra. Särskilt med tanke på att det är mitt ute på vischan där alla normalt känner alla. Man kan lätt föreställa sig att de åtminstone presenterat sig.

Det vore nog mer konstigt om de sett varandra men inte ens hälsat.
2015-08-07, 12:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nu är ju poliser människor, med samma brister och svagheter som andra. Om vi ponerar att man haft en hektisk och anspännande sökaktivitet ett par dagar och läget medfört en rejäl press (vi får ju anta att fokus och förhoppning varit på att finna LH vid liv) är den typen av avspänningsreaktioner inte ovanliga, man gråter en skvätt och reser sig på sju, typ.
I professionella sammanhang (polis, räddningstjänst, försvaret) brukar man vara medveten om det här, och det förekommer terapeutiska samtal (men inte alltid med terapeuter) som skall göra det möjligt att gå vidare så lätt som möjligt och inte ta på sig någon skuld, hantera begynnande grubblerier och i största allmänhet hjälpa all inblandad personal att lösa nästa uppgift så bra som det är möjligt. Det finns de som fastnar i egengranskning och är mycket hårda mot sig själva: gjorde jag allt som var möjligt, missade jag något...

Du nämner det bärande ordet: Anspänning som släpper. Bakom en byggnad och inte inför anhöriga eller mitt i aktivt jobb. Den mest erfarne kan ha denna reaktion och det är snarare tecken på medkännande - att inte vara en robot. Skillnaden ligger i vart känslorna får utlopp och hur personen snabbt återhämtar sig och jobbar vidare och sen inte bär det med sig på ett ohanterbart, skadligt sätt: mot personen själv psykiskt och fysiskt, mot klienter eller patienter - mot kollegor eller bär med sig skräpet hem och projicerar. Tack för bra återberättelse. ♥
2015-08-07, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autospirit
Visst var det systers gamla Lisa använde. Tänk om mördare trodde att det var syster som hade parkerat sin moped där och ville åt Lisas syster i stället?

Det kan du med all säkerhet glömma...
Ang. mopeden, jag fick för mig att de hade köpt den inför att Lisa skulle börja jobba.
2015-08-07, 12:38
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vad är det du inte förstår? Jag har teorin om att kroppen flyttades från en plats som kan knytas till GM. Då är det tokigt att flytta den till en annan plats som kan knytas till GM, då kan den lika gärna ligga kvar.

MGM menar du väl, inte GM?
Vad kom det sig att LH hamnade på Martorp tror du. Har du en annan teori än att det är den MGM som ligger bakom, förstår jag att du väljer att vinkla det så här och inte utveckla det hela mer.
2015-08-07, 12:39
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Du övertolkar honom. Han syftar på att lisa var ute för att åka hem, när något hände.

Hur tusan kan du veta vad han syftar på?
Det är väl snarare du som övertolkar honom i så fall...
2015-08-07, 12:39
Medlem
Citat:
Det här med att den MGM ska ha börjat prata med lisa är ju långsökt. Han har inget gemensamt mer en platsen. Han kan inte språket , han är tio år äldre och han känner inte lisa. Och han har aldrig setts på kafet. Hon har bara jobbat där i en vecka dem andra dagarna har hon blivit hämtad. Det är därför alla teorier med lisa och den mistänkte känns så långsökta. Är det sexuellt motiv kan han ju gå och knulla på frugan. Och om det skulle vara sexuellt motiv så skulle dem ha hittat mer DNA.

Ja, han har nog inte försökt visa sig charmig med att gestikulera.
Han har aldrig setts på caféet, men han har jobbat precis bredvid caféet. Det var kanske inte just Lisa som var det tilltänkta offret?
Senast redigerad av helsan 2015-08-07 kl. 13:00.
2015-08-07, 12:40
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

Stoppa pressarna, du har just insett att Hagamannen måste vara oskyldig - han hade ju en fru som han kunde gå hem och sätta på istället för att våldta tjejer på stan! Kontakta omedelbart advokaten, se till att Niklas tar bort sitt uppenbarligen falska erkännande, utred det manipulerade DNA:t och hjälp den stackars killen att få ut tidernas största skadestånd och en offentlig ursäkt från hela Sverige!

Du vet fortfarande inte var eller vad för DNA man hittat totalt sett - du tillhör de i tråden som hela tiden faller i WYSIATI-fällan (What You See Is All There Is) - ett av människans vanligaste tankefel. Men även om det nu inte finns något sådant DNA så har flera rimliga teorier framförts i tråden. Det kan ha börjat som ett överfall av sexuell natur som av någon anledning inte fullbordats - kanske därför att offret avled först. Mördaren behöver inte ha fått utlösning och åtgärder kan ha vidtagits för att dölja sådana spår.

Om du tycker det låter "långsökt" att betydligt äldre män försöker uppvakta yngre kvinnor de finner attraktiva trots språkhinder och annat så kan man undra var någonstans du vistats hittills under din tillvaro. Jag tror att de flesta andra av oss - oavsett kön - har sett och hört talas om mängder av exempel på det. Alla kvinnor jag haft förhållanden med har råkat ut för sånt här, även om det lyckligtvis oftast inte slutar med våldtäkt eller nåt ännu värre.
2015-08-07, 12:42
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Om vi nu går med på att MGM är den som kommer att dömas, så kommer det att vara alldeles utmärkt om man kan hitta en förklaring till att L:s moped stod på plats, med nyckel i och hur LH och MGM har hamnat samman (för ett fjärrmord, på avstånd skall vi kanske inte tro på?).

Det kan finnas många förklaringar men bland dem ligger social manipulation inte så långt borta. Att MGM skulle kunna förmå Lisa att komma till bilen och sedan lura henne att sitta in kan ju förklaras enkelt med att be att få väganvisningar på en karta.

Det finns förmodligen fler möjligheter till detta (och så som det hänt kanske vi också får reda på), men om man inte har spår av ett bortförande på platsen är det ju rimligt att tro att Lisa följt med godvilligt eller åtminstone utan starkt tvång.
2015-08-07, 12:44
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
MGM menar du väl, inte GM?
Vad kom det sig att LH hamnade på Martorp tror du. Har du en annan teori än att det är den MGM som ligger bakom, förstår jag att du väljer att vinkla det så här och inte utveckla det hela mer.
Jag menar GM, och om min teori stämmer så kan han inte knytas till Martorp. Förstår du nu?
2015-08-07, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Du övertolkar honom. Han syftar på att lisa var ute för att åka hem, när något hände.

Man kan nog tolka det olika men nyckelordet i det kriminologen säger är kanske "bostad". Om den nu aktuella kvinnan i Upplands Väsby hade hittats i ett skjul intill joggingspåret kanske det ändå skulle betraktas som ett utomhusmord. Det är inte helt glasklart vad han menar tycker jag.
2015-08-07, 12:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Jag tror absolut inte hon var kvar i mjölkrumnet när de började leta, och inte heller där hon styckades, om de nu gjort det! Att det är MP är ganska troligt, men sen bör han vara ganska mån om att få iväg med kroppen fort som fan innan sökningarna påbörjas.
Vid en sådan paniksitustion är det inte ovanligt vad jag förstått, att de söker sig till ett plats de är bekanta med.
OM hon nu är styckad bör det skett på Martorp dagen/dagarna efter mordet, när han märkte att han inte kunde transportera henne till ett "säkert" ställe pga det pådrag som blev.

Jag förstår inte hur XeniaOnatopp tänker när hen inte förstår syftet med att flytta kroppen från ett ställe han jobbar på, till ett annat ställe han har tillgång till.

Jag funderar som sagt på om bil kan vara inblandad då det tycks handla om brist på spårupptag (bortförd). Om instoppad i mjölkrummet krävs att de hittar spår efter henne. Sistnämnda känns dock mer konstigt iom att lokalerna borde vara granskade och att det kräver tidsspann för att kunna föra bort henne. Risktagandet ska vi inte tala om: GM kan naturligtvis ha trott att eftersök skulle dröja, men att bevara henne där i alla fall några timmar verkar konstigt. Det borde vara rimligare att föra bort henne direkt. Mjölkrummet kräver väl nyckel så det eliminerar kretsen också.
Styckning hoppar jag över helt i resonemanget, det får komma fram sen.
Senast redigerad av develi 2015-08-07 kl. 13:00.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in