2015-08-06, 09:54
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungtung
Hon tog bilen till andra sidan Väsby för att springa? Och då skulle det stå någon random i skogen och vänta på ett lämpligt offer, nej nej..

Hur många kan ha vetat om att hon skulle befinna sig där och då?

Att något gick snett här är ju inte en slump direkt. Hon har bestämt träff med någon och sen gick det helt åt fanders..

Det som talar mot det är att mordplatsen (utifrån vad jag såg på tv) ligger en bra bit från Runbyskolan där hennes bil ska ha varit parkerad. Uppenbarligen har hon ju sprungit ett tag när nåt har hänt. Har cyklat i området flera gånger och vet var tunneln där mordet skedde ligger.
Det är liksom ingen plats där man bara "hänger" och inte direkt nån plats där man stämmer möte heller. Det är skog och närmaste bostadsområdet är ett mindre villaområde. Möjligen att folk som varit på Kairobadet också kan röra sig i området. Otäckt.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
"Statistiken" talar för att det inte finns finns någon relation mellan BO och GM.

Säger du a får du säga b. Förklara hur du tänker. I mitt scenario är det mest sannolikt att hon och en bekant tar en löptur i spåret och något händer mellan dom. Baserat på info vi har idag är detta mest troligt rent statistiskt.
Citera
Medlem
Oformads avatar
Vad var förresten hennes "hemförhållanden"? Läste nånstans att hon studerar i Umeå, innebär det att hon nu under sommaren bodde hos sina föräldrar? Var det då dessa som anmälde henne saknad?

Någon info om pojkvän eller dylikt?

Citat:
"Statistiken" talar för att det inte finns finns någon relation mellan BO och GM.

Nja, har hon något svartsjukt ex/make/pojkvän så säger nog statistiken att dessa är någorlunda troliga förövare.
Är så inte fallet så är det dock som du säger.
Senast redigerad av Oformad 2015-08-06 kl. 09:57.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Aj då. En söt, blond, typiskt svensk flicka igen. What a waste!

Misstänker genast MENA när jag ser den bilden. Flickan bodde fortfarande med sina föräldrar också, så det var inte en make eller sambo i alla fall. (OK hon kan ha haft en pojkvän som hon inte bodde med.) Och förmodligen inte brottslighet, horande eller något sådant - flickor som fortfarande bor hemma i den åldern och som idrottar, brukar vara bra och ordentliga.

Vad jag begriper bodde hon i Umeå.
Citera
Medlem
Jag vet att den här spekulationen är lika mycket värd som alla andra spekulationer, dvs noll, men jag tror du är on point.

Citat:
Ursprungligen postat av Claramell
En teori i högen av alla andra...

Jag tror INTE det är familjerelaterat, de flesta sådana mord sker inte ute i det fria utan oftast inom hemmet väggar (sen transporteras kroppen ut i naturen). Undantaget jag kommer på är Mats Alm.

jag TROR det är ett överfallsbrott, försök eller fullbordad våldtäkt, därav polisen teori direkt att det rör sig om ett mord, kanske helt enkelt att kläderna delvis blivit avrivna mm.

hur som helst, fruktanstvärt.

GM kan vara vem som helst men jag hoppas innerligt att de får fast honom. Invandrarspåret är inte troligare än nåt annat, såna här brott begås av dårar och de finns inom alla nationaliteter, även svenska. Räcker att nämna ovan redan nämnd och Ulf Ekelund ...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Det som talar emot ett mord är att gärningsmannen inte stängde av kvinnans mobil. Kan mycket väl vara en olycka eller ett djur som dödat henne. Tragiskt hur som helst.

Då hade hon legat längs med spåret antagligen och de hade inte tagit över 6 timmar att hitta henne.
Citera
2015-08-06, 09:56
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hybric
Finns väl inte på världskartan att brottet har med det att göra.. Eller? Hon verkar ha suttit i dess styrelse mellan 2010-2011.

Nej det har du rätt i, det har inte med saken att göra.
Citera
2015-08-06, 09:57
Medlem
Hybrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Vad var förresten hennes "hemförhållanden"? Läste nånstans att hon studerar i Umeå, innebär det att hon nu under sommaren bodde hos sina föräldrar? Var det då dessa som anmälde henne saknad?

Någon info om pojkvän eller dylikt?

Verkar som hon har haft en ex-pojkvän vid namn S*mon ******, efter ha sett inlägg på hennes FB. Om detta stämmer eller inte, vet jag ej.
Citera
2015-08-06, 09:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigzagzagazoo
Rättspsykiatrin finns kvar. Dock är även det en bra bit ifrån vart hon hittades och ett långskott.
Det känns lite udda ifall någon bara helt random står och väntar i skogen på att få överfalla någon. Just i runbyspåret där det finns många motionärer, hundägare, svamp och bärplockare.

Det känns som att någon vet om att hon ska just till runbyspåret.
Vad är hennes koppling till runby?
Spelar hon fotboll/innebandy där?
Har hon bott där tidigare?

Det är mycket vanligt att våldtäktsmän uppehåller sig på sådana platser, och väntar in ett lämpligt, ensamt offer. Behöver inte alls vara någon som var ute efter henne personligen. VAR det det, så var det med största sannolikhet en pojkvän eller ett ex - och då hittar polisen honom snabbt.
Citera
2015-08-06, 10:04
Medlem
något säger mig att detta fall kommer att vara ouppklarat hemskt
Citera
Medlem
Citat:
Vad jag begriper bodde hon i Umeå.

Verkar plugga i Umeå antagligen hemma hos föräldrarna över sommarlovet.

Edit: Såg nu att du svarade på en som påstod nått annat, men ja den personen verkar ha fått de om bakfoten iaf.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
Säger du a får du säga b. Förklara hur du tänker. I mitt scenario är det mest sannolikt att hon och en bekant tar en löptur i spåret och något händer mellan dom. Baserat på info vi har idag är detta mest troligt rent statistiskt.

Rent statistiskt så lever hon, eftersom hon levde igår. Rent statistiskt så är det mer sannolikt att en tjej som dog idag eller igår dog i cancer än blev mördad. Det går att hävda, om vi ignorerar de kända omständigheterna.

Om vi vill luta oss mot statistik så måste vi dock ta hänsyn till vad vi vet.

Om en kvinna utsätts för dödligt våld på en offentlig och lite ödslig plats, i kombination med att hon befann sig där av allt att döma för att vara där ensam (att motionera) och att ingen än så länge gripits är omständigheter som sammantaget talar för att det inte finns någon relation mellan BO och GM.

Men det stämmer att i genomsnittsmordet där en kvinna är BO så har det eller har funnits en nära relation mellan BO och GM. Men det genomsnittsmordet existerar bara i statistiken. Om en man grips blodig efter att ha ringt polisen och berättat att han mördat sin fru så är sannolikheten för en nära relation mellan BO och GM betydligt högre än vad "statistiken" säger. I det här mordet är sannolikheten för en nära relation betydligt lägre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in