2015-08-05, 11:37
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
De som redan är inne i din "pyramid" kan köpa de billigaste objekten fortfarande.

Kanske någon i toppen som vill bli skuldfri på äldre dagar som löser lån och cashar in, vad vet jag?
Nu svarade du inte på frågan? Vad händer när botten inte kan köpa dvs de utan någon kontantinsats? Berätta?
2015-08-05, 11:39
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nu svarade du inte på frågan? Vad händer när botten inte kan köpa dvs de utan någon kontantinsats? Berätta?

Ingenting. Det finns alltid någon som varit bättre på att spara som kommer att köpa in sig. Det är inte "botten" som driver priserna. Det är folk som redan är inne i marknaden som gör det återigen.

Svårt att förstå?
2015-08-05, 11:42
Medlem
kurt-sunes avatar
Swedbank har redan infört det FI ville ha för nya kunder... Vad händer med priserna? Nu går det ner eller?

http://www.aftonbladet.se/partnerstudio/sparasmart/article21214742.ab
2015-08-05, 11:44
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ingenting. Det finns alltid någon som varit bättre på att spara som kommer att köpa in sig. Det är inte "botten" som driver priserna. Det är folk som redan är inne i marknaden som gör det återigen.

Svårt att förstå?
Fast fortsätter priserna stiga så blir allt fler avhängda, stiger sedan boendekostnaderna så blir det slut med påfyllning, kan de i botten inte byta bostad ja vad händer då?
2015-08-05, 11:46
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Fast fortsätter priserna stiga så blir allt fler avhängda, stiger sedan boendekostnaderna så blir det slut med påfyllning, kan de i botten inte byta bostad ja vad händer då?

Det blir inte "slut på påfyllning", eftersom det finns så många som varit mer så pass länge på bostadsmarknaden att de är lågbelånade i förhållande till dagens räntor.

Du har en konstigt syn på "botten". I "botten" så finns det väl folk som varit olika bra på att spara?
2015-08-05, 11:50
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Det blir inte "slut på påfyllning", eftersom det finns så många som varit mer så pass länge på bostadsmarknaden att de är lågbelånade i förhållande till dagens räntor.

Du har en konstigt syn på "botten". I "botten" så finns det väl folk som varit olika bra på att spara?
Så nya bostäder byggs och det är de som redan har en bostad som ska köpa av andra som har bostad?
2015-08-05, 11:53
Medlem
Leipzigs avatar
Citat:
Priserna beror på att det finns ganska gott om folk som är lågbelånade och när räntan går ner så får de råd med allt mer.

Höga priser beror till stor del på räntan och den kommer att vara låg för en lång tid framöver.

Ok då är det en ny era med sjunkande räntor och ökande priser som regel.
Startade denna nya era här och är den unik för sverige?
2015-08-05, 11:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Så nya bostäder byggs och det är de som redan har en bostad som ska köpa av andra som har bostad?

Det är olika det där. Själv har jag köpt nyproduktion och kom från bostadsrätt innan. Den som köpte min hade i sin tur en bostadsrätt osv osv.

Vad det handlar om är att man måste in i marknaden för att ha råd att byta upp sig. Den som står utanför får det allt jobbigare och jobbigare.
2015-08-05, 11:57
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leipzig
Ok då är det en ny era med sjunkande räntor och ökande priser som regel.
Startade denna nya era här och är den unik för sverige?

Det är en ny era med avseende på räntenivåerna. Av allt att döma så kommer det inte bli några fantasiräntor den närmaste framtiden.

Listpris på en 10-åring ligger på 3,35 och det går att förhandla ner med minst 50 punkter.

Den som kan sin historia vet att man inte tjänar på att binda sin ränta i genomsnitt. Ju längre du binder desto mer kommer du att förlora.

Det förklarar prisutveckligen samtidigt som alternativen till att äga inte finns, eller är mycket dyra.
2015-08-05, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hudge.beat
För många familjer är det tungt att amortera tio tusen i månaden (som du förespråkar). Att du kan göra det utan att göra avkall på något annat är inte intressant i sammanhanget.

Jag undrar lite hur du ser på boende i hyresrätt, i detta fall amorterar (dvs sparar) man ju ingenting alls, det måste ju innebära en enorm risk? När hyran höjs samtidigt som man blir förtidspensionerad kommer ligger man ju riktigt risigt till, inte sant? Eller tänker du att alla som bor i hyresrätt degar in femsiffriga belopp på sparkontot varje månad?

Ironin i att du föraktar folk som göder bankerna samtidigt som du är försäkrad upp till tänderna är obetalbar.

Nej jag förespråkar inte att bo i hyresrätt (även om jag är ägare av en hyresfastighet) men ser självklart fördelarna och nackdelarna, fördelen är att man lätt kan flytta när man vill och att man aldrig behöver lägga ut stora summor på renoveringar och undrhåll.

Jo jag är smart därför har jag bra försäkringar
2015-08-05, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Och som jämförelse kan vi ta de som bor i en av dina hyrestreor a 6000 i månaden, de betalar alltså 72000 om året. Jag tror faktiskt att jag hellre betalar de pengarna för att bo i eget hus i ett Sveriges mest attraktiva områden än en sketen hyrestrea in the middle of nowhere. Var det inte du som sa nåt om livskvalitet?

Det enda jag bryr mig om är att det är över 100 sökande varje gång jag annonserar ut att en lägenhet är ledig
2015-08-05, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nja inte helt sant, ska du spara mycket hårdare som fanatikerna i den här tråden förespråkar måste du dra in på mycket så därför blir det nog sämre mat.

Denna livstil som förespråkas, dvs. att spara stenhårt för att man ska kunna lämna över ett stort arv när man dör får förstås den som vill välja, men det är knappast en diskussion som hör hemma i forumet Nationalekonomi.

När bajsmannen dessutom tycker att folk ska byta till en mindre stad och argumenterar så starkt för att andra ska rätta sig efter hans preferenser ser vi tydliga tecken på en sjuklig mani och då passar den sortens inlägg bättre i forumet psykisk hälsa.

Vill man spara så hårt att man efterlämnar ett arv på åtskilliga miljoner har man full frihet att göra det, och själv kommer jag säkert göra det. Men detta är inget som man ska tvinga på andra eller ens tro att det valet är rätt i någon objektiv bemärkelse.

Det är tvärtom snarare så att de flesta med facit i hand på dödsbädden gärna skulle vilja ha flyttat mer konsumtionskraft från senare delen av livet till den tiden då man hade familj och som bäst behövde pengarna. När barnen är utflyttade har man i regel både betydligt högre inkomster och lägre utgifter. Att i unga år spara ännu hårdare för att förstärka den obalansen i livet är klart tveksamt för att uttrycka sig diplomatiskt.

Vill man ändå spara stenhårt i yngre år finns ger månadssparande i börsen betydligt bättre utväxling än amortering. Det sänker därmed både skulden och risken snabbare än vad amortering gör som jag skrivit tidigare.

Man kan faktiskt både spara på börsen och amortera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in