2015-07-25, 12:36
  #5329
Medlem
Jag har suttit på asptuna (klass 3 öppen) i 6 månader. Hade en smartphone och en USB->microSD sticka som jag laddade ner filmer och tv-serier till, som jag sen spelade upp på TV'n på rummet samt det gemensamma TV'n. Plitarna hittade aldrig min mobil, trots 5-6 st grundliga visitationer. Den fick följa med mig när jag muckade.

Lyckades beställa TV-spel till mitt Playstation från smartphonen som kom direkt till anstalten och sen till mig, lite fräckt.

Drack pilsner vid tre tillfällen därinne, de brukar springa runt med alkotest så man får dricka folköl lite försiktigt efter inlåsning kl 22. Blev ockå en Mcdonaldskväll på avdelningen en gång när en intagen kom tillbaka från permission.

Pisseproven letar inte efter psilocybin och LSD. Kreatinnivåer mäts.

Poker spelas på anstalten, mycket fusk och blev slagsmål en gång. Undvik gambling på anstalten!

Man kan fiska, främst gädda, på en mängd olika ställen i kring den vackra sjön Aspen. Träna i gymmet. Gå på yoga på tisdagar. Spela bingo på måndagar.

Bengt heter biodlaren och ansvarig för utelaget. Före detta plit är han, riktigt snurrig snubbe.

Finns några plitar som ger dispens när man blir påkommen med mobiltelefon, men det är viktigt att du blir påkommen ensam av en ensam plit. Praxis numera är att man blir knallad direkt.
__________________
Senast redigerad av loxyria 2015-07-25 kl. 12:40.
Citera
2015-07-27, 15:30
  #5330
Medlem
smyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollysLips
Så svåra frågor du ställer, det finns inga egentliga svar. Gränsen för att du är sen går dagen efter att du skulle ha inställt dig, det går inte att säga att det blir värre och värre ju längre tiden går. Visst en dag sen är ju bättre än en månad men du har ju visat att du inte bryr dig om tider redan dagen efter. Som beslutsfattare kommer att se det alltså. De som du har pratat med lever lite farligt när de svara sådär. Delvis så har de fel och delvis så får de inte bekräfta att du står på deras väntelista över telefon. Det är inte självklart att du får boja men det är inte heller omöjligt. Att du har inställt dig sent är definitivt ingen merit i din utredning om boja men du kanske har andra meriter som väger tyngre. Oavsett så är det svårt att svara. Det låter lite som att du har fått ett gäng sommarvikarier i luren. Inställ dig och få det gjort, det låter som tortyr att gå runt och oroa sig sådär. Är du placerad på en öppen anstalt?

klass två klassad men jag kommer lägga i en ansökan så fort som möjligt om att bli förflyttad till öppen
Citera
2015-07-28, 02:44
  #5331
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smyr
klass två klassad men jag kommer lägga i en ansökan så fort som möjligt om att bli förflyttad till öppen

Du kan lägga in hur många ansökningar du vill, men de kommer inte att flytta dig förrän 1) din kvaltid har gått ut och du kan gå ut på permisar 2) du har haft din första 24-timmarspermis 3) placeringsenheten har sagt sitt (bara den delen tar en månad minst)

På din 6-månadersvolta kommer du inte att hinna komma till öppen.
__________________
Senast redigerad av ExConvict 2015-07-28 kl. 02:46.
Citera
2015-07-30, 23:52
  #5332
Medlem
I börja så var man helt deppig för att med största sanorlikhet få avtjäna 2år.

Men nu så har man fått någon form av ro, tänker att man ska träna och plugga.
Sen slippa all stress i vardagen under en tid.

Sen har man ca 1år kvar tills man skall krypa in.

Tingsrätt oktober.
Sen överklagan ca 6mån
Sen placeringsbeslut ca 1mån
Sen skall de finnas plats med ev lite väntetid ca 1 mån.
Citera
2015-08-01, 02:34
  #5333
Medlem
Lärorikt. Respektgivande. En av dem roligare tiderna, samt värre. Det blir lite vad man gör de till.. 1 liter mellanmjölk och oboy på kvällarna vid inlåsning, och en cigg innan sovdags är fan lyx på grov nivå haha.

Suttit på öppen samt klass 2 anstalter. 3 voltor. varav 2 kaffevoltor.
Citera
2015-08-01, 02:36
  #5334
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livetarhart
I börja så var man helt deppig för att med största sanorlikhet få avtjäna 2år.

Men nu så har man fått någon form av ro, tänker att man ska träna och plugga.
Sen slippa all stress i vardagen under en tid.

Sen har man ca 1år kvar tills man skall krypa in.

Tingsrätt oktober.
Sen överklagan ca 6mån
Sen placeringsbeslut ca 1mån
Sen skall de finnas plats med ev lite väntetid ca 1 mån.

Semester ju! Du är ute efter 16 månader om du sköter dig
Citera
2015-08-05, 00:33
  #5335
Medlem
Kan någon snäll herre säga vad jag har att vänta mig?
Inbrott 3000-4000 & glasruta, förberedning ? Av framställning av narkotika (hann klippa plantornla) slipper jag detta förutom att dom tog min fina utrustning?
Sönderslagen dörr (skadestånd?) & misshandel med hammare kniv och knytnävsslag. Bara ett par små snitt i fejjan.
Ostraffad, förutom ringa narkotika 1 gång. kommer jag åka in? Olika narkotika i mig varje gång med. Lvm? Eliler vad?
__________________
Senast redigerad av Psykedeliska 2015-08-05 kl. 00:38.
Citera
2015-08-06, 02:28
  #5336
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykedeliska
Kan någon snäll herre säga vad jag har att vänta mig?
Inbrott 3000-4000 & glasruta, förberedning ? Av framställning av narkotika (hann klippa plantornla) slipper jag detta förutom att dom tog min fina utrustning?
Sönderslagen dörr (skadestånd?) & misshandel med hammare kniv och knytnävsslag. Bara ett par små snitt i fejjan.
Ostraffad, förutom ringa narkotika 1 gång. kommer jag åka in? Olika narkotika i mig varje gång med. Lvm? Eliler vad?

Du har alltså brutit dig in hos någon, misshandlat denne med kniv och hammare för att därefter sno några tusenlappar och tillsist åkt dit?

Jo, det blir kåken ditt jävla stolpskott.
Citera
2015-08-07, 15:18
  #5337
Medlem
Mannuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exquisitely
Skrev detta inlägg tidigare i tråden när en tjej hade samma fundering. Jag har väntat i ca 2,5 år på min kille, med häktningstiden inräknad.

Du verkar vara en mycket bra människa. Din pojkvän, din familj och dina vänner bör känna sig väldigt lyckligt lottade.
Citera
2015-08-07, 15:30
  #5338
Medlem
Mannuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExConvict

Det finns heller ingen tidsbegränsning för häktning i Sverige. Svenska rekordet i häktningstid innehas f n av Jonas Falk som satt 3,5 år, varav drygt 2 år med restriktioner, innan han blev släppt (och sen gripen ett dygn senare igen, bara för att bli utlämnad och direkt hamna i spanskt häkte). Det kan inte vara mkt kvar av killen efter så lång isolering, men han är kall och böjer inte nacke nånstans. Sånt ger respekt.
r.
John Ausonius satt väl också tre och ett halvt år?
Citera
2015-08-07, 17:52
  #5339
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mannus
John Ausonius satt väl också tre och ett halvt år?

Kanske han gjorde, men han bidrog själv till det rätt kraftigt.

Ska man vara petnoga så satt Jonas 3 år och 7 mån, och därefter även ett tag i spanskt häkte. Även det sistnämnda ordnade åklagarsvinet Karin Bergstrand.
Citera
2015-08-08, 19:21
  #5340
Medlem
Jag har ett par frågor till er, fängelsekunder(no offence)

Hur känner ni för det faktum att "hederliga" arbetare, som utan fusk i form av kriminalitet tvingas betala för dels hela polispådraget, förhandlingar, domstol, fängelsetiden och i vissa fall permission som ni drar på er?

Liksom alla fängelsekunder kan inte skylla på svår "barndom", alldeles för clicheè.

Känner ni någon skam för det ni orsakat samhället, vänner, familj, er själva?

Hur känner ni, ni som sitter inne för tyngre brott, ja tunga helt enkelt, känner ni att ni kommer/har en chans att komma in i hederliga samhället igen eller är det tungrott?

Det finns ju människor som "föds kriminella"
Tror ni på framtid utanför väggarna eller har ni helt enkelt accepterat faktumet att ni är annorlunda i det avseendet?

Ni skall inte känna att jag hoppade på någon nu. Jag är bara nyfiken, och okej, lite irriterad på hur vissa kan vara så samvetslösa.

Cheers

- Nej, jag har aldrig hamnat i klammeri med rättivsan PUNKT
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in