2015-08-04, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Tänker du verkligen föröka dig ? Av mentalhygieniska skäl skulle jag avråda
dig starkt för den händelse du utbad dig om min åsikt.
95% av det du skriver verkar vara personangrepp.
Resterande 5% grovt förvirrade föreställningar.

Lite förvånande att folk inte tröttat och sett till att du stängs av.

Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Väldigt sunt med skulder som aldrig kommer att kunna betalas utom möjligen
om vi uppfinner evigt liv ...
Blancolån har ganska kort amorteringstid.
Bolån löses när tillgången säljs.

Kreditförluster är när lånen aldrig kan betalas. Du kan ju titta hur stora de är. (Ta med förstoringsglas).
Var du än lever så är det inte i verkligheten.
2015-08-04, 17:58
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hudge.beat
Nä, min livskvalitet ökar inte med noll skuld. Maten kommer smaka likadant, blommor kommer lukta likadant och jag kommer ha lika många vänner oavsett om jag är skuldfri eller ej. Skuld kan bara påverka livskvaliteten indirekt, och så länge man håller skulden på en rimlig nivå blir denna påverkan i princip lika med noll.

Nja inte helt sant, ska du spara mycket hårdare som fanatikerna i den här tråden förespråkar måste du dra in på mycket så därför blir det nog sämre mat.

Denna livstil som förespråkas, dvs. att spara stenhårt för att man ska kunna lämna över ett stort arv när man dör får förstås den som vill välja, men det är knappast en diskussion som hör hemma i forumet Nationalekonomi.

När bajsmannen dessutom tycker att folk ska byta till en mindre stad och argumenterar så starkt för att andra ska rätta sig efter hans preferenser ser vi tydliga tecken på en sjuklig mani och då passar den sortens inlägg bättre i forumet psykisk hälsa.

Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Byt stad tex.

Vill man spara så hårt att man efterlämnar ett arv på åtskilliga miljoner har man full frihet att göra det, och själv kommer jag säkert göra det. Men detta är inget som man ska tvinga på andra eller ens tro att det valet är rätt i någon objektiv bemärkelse.

Det är tvärtom snarare så att de flesta med facit i hand på dödsbädden gärna skulle vilja ha flyttat mer konsumtionskraft från senare delen av livet till den tiden då man hade familj och som bäst behövde pengarna. När barnen är utflyttade har man i regel både betydligt högre inkomster och lägre utgifter. Att i unga år spara ännu hårdare för att förstärka den obalansen i livet är klart tveksamt för att uttrycka sig diplomatiskt.

Vill man ändå spara stenhårt i yngre år finns ger månadssparande i börsen betydligt bättre utväxling än amortering. Det sänker därmed både skulden och risken snabbare än vad amortering gör som jag skrivit tidigare.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2015-08-04 kl. 18:03.
2015-08-04, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Är det fråga om en familj lär de väl ha ett fyrmanstält allra minst.

Nej det var en seriös fråga, 2 vuxna och 2 barn som tittar på hus och som är tänkta som kundgrupp att upprätthålla priserna, var bor dom innan husköpet, och om dom nu inte bor i tält, vad händer om dom hoppar över husköpet för att priset är för högt.
2015-08-04, 19:41
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Nej det var en seriös fråga, 2 vuxna och 2 barn som tittar på hus och som är tänkta som kundgrupp att upprätthålla priserna, var bor dom innan husköpet, och om dom nu inte bor i tält, vad händer om dom hoppar över husköpet för att priset är för högt.

De bor kanske i en mindre lägenhet som nu blivit för liten när barnen blivit fler eller större, eller bor de kanske i var sin lägenhet eftersom barnen inte är gemensamma men att de nu har bestämt sig för att flytta ihop. Och vad menar du med att priset är för högt för dem, får de lån så har de ekonomi att köpa.
2015-08-04, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
De bor kanske i en mindre lägenhet som nu blivit för liten när barnen blivit fler eller större, eller bor de kanske i var sin lägenhet eftersom barnen inte är gemensamma men att de nu har bestämt sig för att flytta ihop. Och vad menar du med att priset är för högt för dem, får de lån så har de ekonomi att köpa.

"Får de lån så har dom ekonomi att köpa"

Att blint lyssna på banken låter som en katastrofal tanke...
2015-08-04, 20:18
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
"Får de lån så har dom ekonomi att köpa"

Att blint lyssna på banken låter som en katastrofal tanke...

Innan de går till banken har de väl lyssnat på sig själva, vad får du idéen om att de blint lyssnar på banken?
2015-08-04, 20:50
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Och som jämförelse kan vi ta de som bor i en av dina hyrestreor a 6000 i månaden, de betalar alltså 72000 om året. Jag tror faktiskt att jag hellre betalar de pengarna för att bo i eget hus i ett Sveriges mest attraktiva områden än en sketen hyrestrea in the middle of nowhere. Var det inte du som sa nåt om livskvalitet?
Ingen säger att det är bättre att hyra utan att man ska ta lån i en omfattning man klarar att hantera om det blir en snabbt stigande boende och lånekostnad.
2015-08-04, 20:51
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Innan de går till banken har de väl lyssnat på sig själva, vad får du idéen om att de blint lyssnar på banken?
Bankerna har aldrig fel är väl ditt och Kurtans måtto?
2015-08-04, 20:52
Medlem
Citat:

Du fick det bara att låta så, det kan ju vara så att bankens och parets uppfattning om hur mycket pengar man ska ha över till övrig livskvalitet går isär.
2015-08-04, 20:52
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
jaha men värdeökningen då? Att det är noll inflation betyder inte att det inte skett någon värdeökning.

Ja men då kan du gå ner i storlek, flytta till seniorbostad etc och lösa lån. Vad kan hyresgästen göra på denna hyresmarknad?
Sticker räntan så drar inflationen, men drar räntan strax före eller efter pension och du har jävla massa lån kvar ?
2015-08-04, 21:41
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du fick det bara att låta så, det kan ju vara så att bankens och parets uppfattning om hur mycket pengar man ska ha över till övrig livskvalitet går isär.

Om du läser igen så ser du att jag inte skrev något sådant så det var det du hade i tankarna som fick dig att dra sådana slutsatser.

Ni bubbelbabblare får det hela tiden att låta som människor är idioter som borde omyndigförklaras eftersom de inte kan bedöma sitt eget bästa. Banken lånar inte ut mer än vad de anser att låntagaren klarar av och låntagaren tar inte större lån än vad de anser sig klara och vilja ta. Går dessa uppfattningar isär är det alltså det minsta lånebeloppet som kommer gälla.
2015-08-04, 21:44
Medlem
Citat:
Om du läser igen så ser du att jag inte skrev något sådant så det var det du hade i tankarna som fick dig att dra sådana slutsatser.

Ni bubbelbabblare får det hela tiden att låta som människor är idioter som borde omyndigförklaras eftersom de inte kan bedöma sitt eget bästa. Banken lånar inte ut mer än vad de anser att låntagaren klarar av och låntagaren tar inte större lån än vad de anser sig klara och vilja ta. Går dessa uppfattningar isär är det alltså det minsta lånebeloppet som kommer gälla.

Jag vet inte vilken verklighet du lever i men väldigt många tar max lånelöfte banken medger och budar därefter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in