Citat:
Ursprungligen postat av
Hudge.beat
Nä, min livskvalitet ökar inte med noll skuld. Maten kommer smaka likadant, blommor kommer lukta likadant och jag kommer ha lika många vänner oavsett om jag är skuldfri eller ej. Skuld kan bara påverka livskvaliteten indirekt, och så länge man håller skulden på en rimlig nivå blir denna påverkan i princip lika med noll.
Nja inte helt sant, ska du spara mycket hårdare som fanatikerna i den här tråden förespråkar måste du dra in på mycket så därför blir det nog sämre mat.
Denna livstil som förespråkas, dvs. att spara stenhårt för att man ska kunna lämna över ett stort arv när man dör får förstås den som vill välja, men det är knappast en diskussion som hör hemma i forumet Nationalekonomi.
När bajsmannen dessutom tycker att folk ska byta till en mindre stad och argumenterar så starkt för att andra ska rätta sig efter hans preferenser ser vi tydliga tecken på en sjuklig mani och då passar den sortens inlägg bättre i forumet
psykisk hälsa.
Citat:
Ursprungligen postat av
BajsBoo
Byt stad tex.
Vill man spara så hårt att man efterlämnar ett arv på åtskilliga miljoner har man full frihet att göra det, och själv kommer jag säkert göra det. Men detta är inget som man ska tvinga på andra eller ens tro att det valet är rätt i någon objektiv bemärkelse.
Det är tvärtom snarare så att de flesta med facit i hand på dödsbädden gärna skulle vilja ha flyttat mer konsumtionskraft från senare delen av livet till den tiden då man hade familj och som bäst behövde pengarna. När barnen är utflyttade har man i regel både betydligt högre inkomster och lägre utgifter. Att i unga år spara ännu hårdare för att förstärka den obalansen i livet är klart tveksamt för att uttrycka sig diplomatiskt.
Vill man ändå spara stenhårt i yngre år finns ger månadssparande i börsen betydligt bättre utväxling än amortering. Det sänker därmed både skulden och risken snabbare än vad amortering gör som jag skrivit tidigare.