2015-08-04, 15:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Klart att det är ett problem om det finns lån på ett hyreshus?

Du är rolig du.... Du har verkligen fått dille på det där med att vara skuldfri, men så fungerar inte övriga världen ska du veta.

Det är lån på var och vart annat hyreshus och det finns inga som helst problem med det.
2015-08-04, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Du är rolig du.... Du har verkligen fått dille på det där med att vara skuldfri, men så fungerar inte övriga världen ska du veta.

Det är lån på var och vart annat hyreshus och det finns inga som helst problem med det.

Vem har sagt att jag vill vara som övriga folk i världen?

Om det nu är så bra att ha skuld så har ju en skuldfri person alla möjligheter i världen att bli i skuld, bara att gå till banken å låna.. men lite svårare för gemene man att vakna en morgon och säga att idag tänkte jag att jag skall bli skuldfri
2015-08-04, 15:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Jaha då var vi där igen, nej men ingen bra idè tro att prisstegringen ut i vintergatan sköter " amorteringen".
Nackdelen med låg inflation är att skulderna mycket långsamt tappar i relativt värde blir du sedan pensionär så kommer det vara få förunnat med reala inkomstförstärkningar.
jaha men värdeökningen då? Att det är noll inflation betyder inte att det inte skett någon värdeökning.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Sitter du på relativt stora lån på ålderns höst är du betydligt mer sårbar än om du är yrkesverksam.

Ja men då kan du gå ner i storlek, flytta till seniorbostad etc och lösa lån. Vad kan hyresgästen göra på denna hyresmarknad?
2015-08-04, 15:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Vem har sagt att jag vill vara som övriga folk i världen?

Om det nu är så bra att ha skuld så har ju en skuldfri person alla möjligheter i världen att bli i skuld, bara att gå till banken å låna.. men lite svårare för gemene man att vakna en morgon och säga att idag tänkte jag att jag skall bli skuldfri

Vad gör du om driftskostnaderna ökar i form av energikostnader ökar? Har du ett eget kärnkraftverk där ute i skogen?

Nej inte ens du kommer undan risker oavsett hur du väljer att leva.
2015-08-04, 15:27
Medlem
Citat:
Ja men då kan du gå ner i storlek, flytta till seniorbostad etc och lösa lån. Vad kan hyresgästen göra på denna hyresmarknad?

Förstår inte detta tänk?

Leva och kämpa ett helt liv för att byta ner sig?

Inte fan säljer jag villan och flyttar till ett billigt betonggetto, om villan känns för stor så köper jag eller bygger mig ett mindre hus med sjötomt och det lär inte bli billigare.

Men om man nu är som kurtan och säljer sitt boende för att flytta till något billigare, vem har tjänat mest, den som är skuldfri eller den som har skuld?
2015-08-04, 15:30
Medlem
Citat:
Vad gör du om driftskostnaderna ökar i form av energikostnader ökar? Har du ett eget kärnkraftverk där ute i skogen?

Nej inte ens du kommer undan risker oavsett hur du väljer att leva.

Vad jag gör? Jo jag betalar för prisökningen vilket blir lättare för mig som inte har så höga summor att betala i ränta till banken var månad

Tänk de som sitter med 4 mille i lån och en superlåg ränta på 1 %, de betalar alltså 40 tusen om året till banken, år ut och år in, ja herre jisses, tänk dessa 40 tusen om året i en indexfond istället.
2015-08-04, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Och denne någon väljer istället att bo i tält? I ett badkar med pressenning? Det är nämligen svårt att vara stöddig utan alternativ.

Vart bor familjen innan dom köper hus då, hemma hos mamma och pappa?
2015-08-04, 16:45
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Byt stad tex.

Folk skiter väl i vilken stad du tycker de ska välja och det med all rätt. Dessutom är riskerna betydligt mindre i storstäder med stark tillväxt.
2015-08-04, 16:49
Medlem
Citat:
Vet inte om man lever som om man vore arbetslös bara för att man amorterar hårt? Jag gör det inte i vart fall.
För många familjer är det tungt att amortera tio tusen i månaden (som du förespråkar). Att du kan göra det utan att göra avkall på något annat är inte intressant i sammanhanget.

Jag undrar lite hur du ser på boende i hyresrätt, i detta fall amorterar (dvs sparar) man ju ingenting alls, det måste ju innebära en enorm risk? När hyran höjs samtidigt som man blir förtidspensionerad kommer ligger man ju riktigt risigt till, inte sant? Eller tänker du att alla som bor i hyresrätt degar in femsiffriga belopp på sparkontot varje månad?

Citat:
Personligen så är jga nog lite trygghetsnarkoman, är försäkrad upp till tänderna
Ironin i att du föraktar folk som göder bankerna samtidigt som du är försäkrad upp till tänderna är obetalbar.
2015-08-04, 16:53
Medlem
Citat:
Jo påverkar absolut min livskvalitet att ha låg skuld.. hade inte din livskvalitet ökat med noll i skuld?

Rikedom är just att leva gott, äta gott, vara skuldfri, bra med pengar, intressanta hobbies, en familj och naturligtvis att få vara frisk.. men när jag blir sjuk, gammal så blir det fan så mycket enklare om jag är skuldfri och har en massa pengar på banekn.
Nä, min livskvalitet ökar inte med noll skuld. Maten kommer smaka likadant, blommor kommer lukta likadant och jag kommer ha lika många vänner oavsett om jag är skuldfri eller ej. Skuld kan bara påverka livskvaliteten indirekt, och så länge man håller skulden på en rimlig nivå blir denna påverkan i princip lika med noll.
2015-08-04, 17:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Vart bor familjen innan dom köper hus då, hemma hos mamma och pappa?
Är det fråga om en familj lär de väl ha ett fyrmanstält allra minst.
2015-08-04, 17:31
Avslutad
Citat:
Vad jag gör? Jo jag betalar för prisökningen vilket blir lättare för mig som inte har så höga summor att betala i ränta till banken var månad

Tänk de som sitter med 4 mille i lån och en superlåg ränta på 1 %, de betalar alltså 40 tusen om året till banken, år ut och år in, ja herre jisses, tänk dessa 40 tusen om året i en indexfond istället.
Och som jämförelse kan vi ta de som bor i en av dina hyrestreor a 6000 i månaden, de betalar alltså 72000 om året. Jag tror faktiskt att jag hellre betalar de pengarna för att bo i eget hus i ett Sveriges mest attraktiva områden än en sketen hyrestrea in the middle of nowhere. Var det inte du som sa nåt om livskvalitet?
Senast redigerad av Zurfarn08 2015-08-04 kl. 17:34.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in